eitaa logo
ارتباط موثر
1.3هزار دنبال‌کننده
857 عکس
307 ویدیو
7 فایل
مسیری برای یادآوری و تداوم مطالعه و آموختن مهارت‌های توسعه فردی به خصوص مهارت‌های ارتباطی مربوط به دوره‌های ارتباط موثرِ حجة الاسلام مخدوم این‌کانال با هدف تامل و به کارگیری مهارت‌ها، در هفته به طور متوسط با سه مطلب کاربردی به روز رسانی می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📃 چگونه باهوش تر شوید؟ ✍️ متخصصین روانشناسی بر این باورند برای بهبود عملکرد مغز و تقویت بهره هوشی پیشنهادات بسیار راحتی وجود دارد که کمک به افزایش بهره هوشی میکند: 🔹مطالعه کنید. ▫️دانشجوی زندگی باشید! انسان تک بعدی نیست و فقط به چند بعد سلامت ، ثروت و شادی خلاصه نمی‌شود. برای بالا بردن هوش کلامی باید در مورد مسایل گوناگون مطالعه کرد و دایره لغات را گسترش داد. مطالعه در مورد تاریخ، روانشناسی، علوم زیستی، علوم طبیعی، هنر، زبان، ریاضی و موسیقی کمک به گسترش تفکر می‌کند. ▫️به تفکر خود شخصیت و عمق دهید و حداقل در هفته یک کتاب بخوانید. 🔹ذهن خود را به چالش بکشید. ▫️انواع بازیهای ذهنی و فکری میتواند باعث تقویت هوش سیال، بهبود عملکرد حافظه و افزایش قدرت تمرکز میشود. اگر تنها برای مدتی این کار را تکرار کنید به زودی نتیجه ان را می بینید. سودوکو، حل جدول، حل معما از بهترین گزینه های بازی های تمرینی ذهن است. 🔹یادداشت کنید ▫️هر چقدر میتوانید یاداشت کنید! برای شروع می توانید با یاددتشت روزانه خاطرات خود شروع کنید. می توانید هر مطلب ساده ایی را به جای ذخیره در تلفن همراه در دفتر یادداشت بنویسید. ▫️سعی کنید با دست مخالف یادداشت کنید و نیم‌کره غالب مغز را به چالش بکشید و از نیمکره مخالف مغز نیز بیشتر کمک بگیرید. 🔹تعاملات اجتماعی و میا‌ن‌فردی خود را بیشتر کنید ▫️ارتباطات اجتماعی و تعامل میان فردی بیشترین کمک را به افزایش هوش اجتماعی شما می‌کند، و در عین حال باعث پرورش هوش کلامی و شنیداری هم می‌شود. ▫️تعاملات اجتماعی می‌تواند منجر به احساس تعلق، همدلی و شادی شود. کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
123.mp3
6.21M
سخنی و یادی از مبین بزرگ شیعه، امام صادق علیه السلام کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ✅ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « دین، وظیفه‌ای همگانی» ✍️ ١۶ اردیبهشت ماه سالروز تأسیس اولین نهاد فرهنگی و تبلیغی انقلاب اسلامی ایران است، که به‌منظور ایفای نقش واسط فعال میان حوزه‌های علمیه و نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ در حوزه علمیه قم تأسیس شد؛ این نهاد حوزوی تبلیغی، ابتدا با عنوان «دائره‌ی تبلیغات امام» و سپس با نام «دفتر تبلیغات امام» و در نهایت با عنوان «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ علمیه‌ قم» زیر نظر «ولی‌فقیه» و با انتصاب مستقیم رئیس و اعضای هیأت امنای آن توسط امامین انقلاب تا به امروز به فعالیت‌های ارزشمند خود در عرصه‌های مختلف دینی و انقلابی همت گمارده است؛ اصلی‌ترین مأموریت این نهاد حوزوی، که رهبر معظم انقلاب آن را به‌عنوان «نماد روشنفکری حوزه» معرفی نموده‌اند، «تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش‌های اسلامی و انقلابی، و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی» است که امروزه با پشتوانه‌ی سترگ ۴۵ ساله، خدمات ارزشمندی را در عرصه‌های: آموزشی"، "پژوهشی"، "فرهنگی و تبلیغی"، و "فضای مجازی، هنر و رسانه" به حوزه‌های علمیه، ملت بزرگ ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه می‌نماید؛ ✅ «بزرگترین سامانه تبلیغی کشور؛ اولین سامانه تبلیغ تخصصی و اولین مرکز خلاقیت ونوآوری در عرصه فرهنگ و معارف دینی با عنوان اشراق»؛ ✅ «دانشگاه باقرالعلوم (ع) به‌عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور در عرصه علوم انسانی اسلامی و چندین مؤسسه آموزش عالی حوزوی»؛ ✅ «بزرگترین پژوهشگاه کشور در عرصه علوم و فرهنگ اسلامی»؛ ✅ «پرافتخارترین ناشر کشور با عنوان بوستان کتاب»؛ ✅ «بزرگترین سامانه نشریات دینی با انتشار ٢١ نشریه نیمه تخصصی و تخصصی»؛ ✅ و «بزرگترین مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی»، تنها بخشی از ظرفیت‌های ارزشمند این نهاد بی‌بدیل حوزوی است. لذا ضمن عرض تبریک و گرامیداشت سالروز تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و آرزوی توفیق روزافزون برای همه‌ی دست‌اندرکاران، دانش‌پژوهان، پژوهشگران و مبلغان این نهاد ارزشمند حوزوی، سخن امروز را با موضوع «تبلیغ دین، وظیفه‌ای همگانی» آغاز می‌نمائیم؛ «اسلام» دینی جهان‌شمول و کامل‌ترین و آخرین دین الهی است که مسلماً تمامی ملت‌ها و اقوام در صورت آشنایی با حقایق، دستورات، احکام و آداب این آئین انسان ساز به سعادتمندی و خوشبختی در دنیا و آخرت خواهند رسید؛ بر این اساس، مسأله تبلیغ دین، یکی از مسائل اساسی در حیات اجتماعی بشر است و مخصوص یک دوره نیست! تبلیغی که از آن در قرآن به «بلاغ»، «بیان»، «تبیین» و از این قبیل تعبیر شده و در آیات متعددی مورد اهتمام قرار گرفته است، چنانچه خداوند در آیه ٣٣ سوره فصلت می‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى‌اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی‏ مِنَ الْمُسْلِمینَ»: «چه کسى خوش گفتارتر است از آن کس که دعوت به سوى خدا مى‏کند و عمل صالح انجام مى‏دهد و مى‏گوید: من از مسلمانانم»؛ همچنین در آیه ١٠۴ سوره آل‌عمران می‌فرماید: «باید گروهى از شما باشند که (مردم را) به نیکى‌ها دعوت‏ و به خوبى‌ها‌ امر کرده؛ و از بدى‌ها و زشتی‌ها نهى نمایند و به درستی که آنان از رستگارانند». لذا تبلیغ عمومی دین، وظیفه‌ای همگانی است و به قشر خاصی منحصر نمی‌باشد؛ اما خداوند در آیه ١٢٢ سوره توبه در رابطه با تبلیغ تخصصی دین، دستور ویژه‌ای صادر نموده تا عده‌ای از مؤمنان با تحصیل علوم اسلامی، خود را برای انجام این کار بسیار مهم مجهز نمایند: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»: «و نباید مؤمنان همگی (در موقع جنگ) بیرون روند؛ پس چرا از هر طایفه‌ای، جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول خدا برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم دهند، تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند» لذا بر اساس این آیه، عده‌ای از مردم باید برای تبلیغ دین و ارشاد مؤمنین در حوزه‌های علمیه تربیت شوند و سپس به تبلیغ در این عرصه‌ی خطير همت گمارند؛ ✍️ در پایان بدیهی است که در عصر حاضر، یکی از بهترین و والاترین مصادیق یاری امام زمان (عج)، دفاع از دین و مکتب اهل‌بیت و مقابله با هجوم مخالفان و پاسخگویی به شبهات عدیده آنهاست؛ لذا طبق روایات اسلامی بر تمامی مؤمنین و مؤمنات که ظرفیت و توانایی لازم را دارند، واجب کفایی است که خود را به علمِ دین مجهز نموده و در حد توان در راه تبلیغ دین و مکتب نورانی اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) گام بردارند. سالروز تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی گرامی باد @Sargorohha
📃 سه جمله ای که نباید به افراد مضطرب گفت. وقتی کسی دچار اضطراب می‌شود، معمولا دیگران می‌خواهند مفید باشند و برای او کاری انجام دهند؛ اما گاهی حرف‌هایی که فکر می‌کنیم اضطراب یک فرد را کاهش می‌دهند، در واقع وضعیت او را بدتر می‌کنند. 🔸به طور معمول «اضطراب» احساسی ناراحت‌کننده است؛ خوب است خودتان را جای شخص مضطرب قرار دهید و سعی کنید احساسش را درک کرده و به او کمک کنید. اغلب افراد در چنین شرایطی احساس تنهایی می‌کنند. 🌸 مفیدترین حرف‌هایی که در این شرایط می‌توان گفت، جملات و کلمات آرامش‌بخشی هستند که به فرد مضطرب این احساس را القا می‌کنند که شما کنار آن ها هستید. 🔻در همین راستا توجه داشته باشید که از گفتن این سه جمله به افراد مضطرب پرهیز کنید: 1️⃣ نگران نباش، مشکل بزرگی نیست. شاید موضوع موردنظر برای شما جدی نباشد؛ اما برای فرد مضطرب یک مسئله نگران‌کننده است. گفتن جمله «نگران نباش» باعث کم‌اهمیت جلوه دادن موضوع می‌شود و فرد احساس می‌کند که شما گمان می‌کنید او بیش از اندازه حساس است که چنین مشکلی باعث نگرانی و اضطراب او شده است. ✅ این افراد نیاز دارند برای رفع اضطراب خود صحبت کنند تا احساس کنترل بیشتری پیدا کنند؛ پس به آنها گوش کنید. 2️⃣ آرامشت را حفظ کن. معمولا کسی دوست ندارد به او بگویند آرام باش! چه اضطراب داشته باشد چه نداشته باشد. گفتن این جمله فقط باعث بدتر شدن شرایط می‌شود و هیچ احساس حمایتی در فرد ایجاد نمی‌کند. وقتی به کسی می‌گویید آرام باشد، در واقع به او می‌گویید که به کارش ادامه دهد و نمی‌خواهید درباره احساساتش چیزی بدانید. ✅ به جای اینکه به فرد بگویید چه کاری انجام دهد یا چه احساسی داشته باشد، احساس او را بپذیرید و از او بپرسید که چه کمکی از شما ساخته است. 3️⃣ همه چیز درست می‌شود. این عبارت می‌تواند مکالمه شما را با فرد مضطرب قطع کرده و باعث ایجاد احساس تنهایی در او شود. این جمله به شخص القا می‌کند که اطرافیانش نمی‌توانند حامی او باشند و احساساتش را تحمل کنند. در نتیجه، احساس درماندگی به او دست خواهد داد. ✅ برای کمک کردن به فرد مضطرب، اجازه دهید در مورد نگرانی‌هایش صحبت کند. نداشتن فرصت کافی برای صحبت، باعث افزایش اضطراب می‌شود. کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌یک نکته گاه آن کس که به رفتن چمدان می‌بندد رفتنی نیست، بلکه دو چشم نگران می‌خواهد ... ____ سعی کنیم با همدلی درک کامل‌تری از احساس و ذهنیت‌ دیگران پیدا کنیم... شود. کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ارتباط موثر
OstadAbedi_Veladat_H_Masume_14020230.mp3
3.33M
❇️ بیانات آیت الله احمد عابدی به مناسبت ولادت با سعادت حضرت معصومه سلام ﷲ علیها @ertebatmoaserdini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳 تبلیغ نکردن خیلی بهتر از تبلیغ بد کردن است! 📉نتیجه یک تحقیق نشان داده است که تولیدات یک کارخانه نوشابه سازی در منطقه‌ای که در آنجا تبلیغ نداشته، به مراتب بیشتر از نواحی تحت پوشش تبلیغاتش بوده است! بسیاری از برندها، میلیون ها دلار هزینه تبلیغات می کنند؛ اما این تبلیغات به علت طراحی بد، شعارهای بد و یا نداشتن پیام مناسب، در واقع ضد تبلیغ هم بوده‌اند! از باب نمونه تیتر اصلی یکی از مهم ترین عناصر تبلیغات چه در تبلیغات رسانه ای و چه چاپی است. اگر تیتر شما و پیام اصلی تبلیغ شما، جذاب باشد، درصد زیادی از مسیر را رفته‌اید. 📕کتاب اعترافات یک تبلیغاتچی 📝نوشته دیوید اگیلوی؛ پدر تبلیغات مدرن __________________ در امور مختلف(امور دینی و یا توصیه‌های شخصی و...) چقدر از فعالیت‌های ما به نوعی با هدف تبلیغاتِ انجام و ترک یک کار است؟ (از توصیه‌های پدرانه و مادرانه و برادرانه و خواهرانه تا گونه امر به معروف و نهی از منکر) کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📃 کودکان خود بخود خشونت را بروز نمیدهند، ما در شکل گیری آن دخیل هستیم 🔻راهكارهایی برای والدین در مقابل عصبانیت و خشونت فرزندان 1️⃣ ابتدا بر رفتارها و برخوردهای خودتان دقت كنید. با شخصیت و ویژگی‌های رفتاری خود آشنا شوید و اگر نیاز به بهبودی دارند، آنهارا بهبود بخشید. 2️⃣ در كنار فرزند خود باشید، نه در مقابل او. این را بدانید كه هر رفتاری دلیلی دارد پس هنگام بروز رفتارهای عصبی با حفظ آرامش خود سعی كنید علت را بیابید. 3️⃣ تلاش كنید مساله را از دریچه ذهن فرزند خود ببینید. این یك رفتار همدلانه است. با او همدلی كنید. 4️⃣ زمان بروز خشم و عصبانیت اصلا زمان مناسبی برای نصیحت نیست. وقتی رابطه مطلوب است با فرزند خود صحبت كنید و ارتباطی صمیمانه را بین خودتان شكل دهید حالا در خلال این رابطه صمیمی بیشتر می‌توانید بر او تاثیر بگذارید. 5️⃣ وقتی عصبانیت و پرخاشگری بروز می‌كند سعی كنید با لحنی آرام و در عین حال قاطع با او صحبت كنید. این گونه خشم او نیز كنترل می‌شود. 6️⃣ در برخورد با فرزندان خود چه در تشویق و چه در تنبیه، منصفانه و عادلانه برخورد كنید. 7️⃣ اطلاعات و آگاهی‌های خود را در مورد مراحل رشد فرزندان و ویژگی‌های هر دوره افزایش دهید تا بهتر بتوانید با فرزند خود ارتباط برقرار كنید. 💠مركز مشاوره دانشگاه تهران کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔 چگونه دیگری را نقد کنم که نقد موجب آزارش نشود؟ (۱) 🔸 بسیاری اوقات در ارتباطات روزمره با اطرافیان دور و نزدیک و یا زندگی زناشویی، نقد هایی داریم که هنگام مطرح کردنشان با طرح مقابل، موجب دل آزردگی او می شویم. 📌چنانکه بارها در کلاس و کارگاه ذکر شده است، نقد کردن، معمولا برای شخص مورد نقد و انتقاد خوشایند نیست. ولو از گوینده ناراحت نشود از وجود یک کاستی در عملکرد خود ممکن است احساس ناخرسندی کند. با رعایت نکات، آسیب نقد و انتقاد کردن را می توان کاهش داد: 1️⃣ به دلیل این که هنگام نقد، عزت نفس فرد مورد نظر مورد مخاطره قرار می گیرد؛ افراد معمولا در برابر نقد مقاوم هستند و (به جز افرادی که در آن موقعیت عزت نفس بالایی دارند ...) 🔹بنابراین سعی کنید تا حد ممکن از روش های جایگزین استفاده کنید. مثلا به جای این که دوست،همکار، فرزند و یا همسرتان را به دلیل رعایت نکردن نظم مورد انتقاد قرار دهید، هنگامی که نظم را رعایت می کند، خیلی او را تقدیر کرده و از او تعریف کنید. این کار به مرور زمان، باعث می شود عدم رعایت نظم او کم رنگ شده و رعایت کردن نظمش بیشتر شود. 2️⃣ قبل از نقد طرف مقابل، نیت‌تان را با خود مرور کنید! آیا واقعا قصد کمک به او و اصلاحش را دارید یا خدای ناکرده قصد دارید دلتان خنک شود یا او را ضایع کنید؟! و یا حتی قصد دارید جوابی قانع کننده و یا حتی کوبنده داده باشید؟ با خودتان رو راست باشید. چون نیت شما در صحبت‌تان حتما اثر گذار خواهد بود. 🌹 برای پای بندی به انصاف و اخلاق معاشرت، به قصد و نیت خود توجه بیشتری کنید. 3️⃣ قبل از نقد نقاط منفی او، حتما به نقاط مثبتش فکر کنید و آن ها را به زبان آورده و به خاطر آن نقاط مثبت، تقدیرش کنید. 🔹سعی کنید: هم نقاط مثبتی که ذکر می کنید و هم تقدیرتان، واقعی باشد. اغراق گویی و چاپلوسی، به منزلت اجتماعی شما آسیب می رساند. 4️⃣ مراقب باشید رفتار فرد را نقد کنید و نه شخصیتش را. مثلا نگویید "شلخته ای" بلکه ایرادی که در رفتارش سراغ دارید بیان کنید که هنگام آمدن به منزل، لباس هایش را نامرتب روی تخت و روی زمین می‌اندازد... 🔹وقتی شخصیت مخاطب مورد نقد قرار گیرد، او ناگزیر یا از خود دفاع می‌کند و یا با سرزنش درونی خود، موجب ضعف عزت نفس خواهد شد. ✳️انتقاد کردن هنری است که نیازمند آموزش و ظرافت در عمل است. ادامه دارد... کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارتباط موثر
🔔 چگونه دیگری را نقد کنم که نقد موجب آزارش نشود؟ (۱) 🔸 بسیاری اوقات در ارتباطات روزمره با اطرافیان
🔔 چگونه دیگری را نقد کنم که نقد موجب آزارش نشود؟ (۲) 5️⃣ حتی الامکان نقدتان را کوتاه و خلاصه و در حد ضرورت بگویید. به عبارت دیگر به نقدتان شاخ و برگ های اضافی ندهید و آن را طولانی نکنید تا مخاطب مدت زمان کمتری تحت انتقاد قرار گیرد. 6️⃣ جملات‌تان را به صورت درخواست از جانب خود آغاز کنید و نه جمله امر و مطالبه از مخاطب؛ به عبارت دیگر با ضمیر "من" آغاز کنید و نه ضمیر "تو". مثلا به جای این که بگویید "تو به ظاهرت نمی رسی و به آراستگی‌ات اهمیت نمی دهی." بگویید: " من دوست دارم بیشتر به خودت برسی." 7️⃣ رفتار منفی طرف مقابل را تعمیم افراطی ندهید، و با عناوین کلی و مطلق(صُور کلی )به کار نبرید. مثلا نگویید :"تو هیچ وقت حوصله ی حرف زدن نداری!" آیا واقعا هیچ زمانی نبوده که او با شما با حوصله حرف زده باشد؟ و یا به سبب یک یا چند بار فراموش کردن یک تاریخ و یا انجام یک کار و وعده نگوئید: " تو همیشه فراموش‌کار هستی." ⛔️اول اینکه در چنین جملاتی مخاطب در ذهن خود مورد نقض پیدا می کند(مواردی که بی حوصله نبوده و یا فراموش نکرده )؛ به علاوه، بسیاری اوقات مخاطب با فشار روانی و یا کلامی ما توسط این جملات کلی، به مرور شبیه به همان برچسب کلی بد می شود. یعنی اگر گاهی و در مواردی بی حوصله بود، با این انتقادات ممکن است زمان و موارد بیشتری را بی حوصله باشد. سوم اینکه فرد ناچار می‌شود از خود دفاع کند و زمینه اختلاف و کشمکش فراهم می‌آید. 8️⃣ مبهم صحبت نکنید و حرف انتقادی خود را واضح و حتی با مثال بیان کنید. مثلا نگویید :"من از رفتارایی که با من داری راضی نیستم!" سخن گفتن مبهم علاوه بر اینکه ایراد مورد نظر شما را واضح نمی کند، ممکن است موجب سوءبرداشت دیگری هم بشود. کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀یک خاطره، چند درس. از چهار ماهِ پیش که به شهرِ کوچیک آتن (Athens) در ایالت جورجیا (Georgia) در آمریکا اومدیم، در محلِ کارم متوجه یک نکته جالب شدم. مردمِ این شهر عاشقِ این هستند که صورت‌حساب شون رو با نوشتنِ چک پرداخت کنند؛ روزای اول به نظرم میومد چقدر تو این شهرِ کوچیک، آدم هایِ با دست خطِ خوب و زیبا زیاده. بیشتر که دقت کردم، دیدم تقریبا همه این آدم‌هایِ خوش خط، خانم هستند و همشون هم در رِنجِ سنی‌ِ ۵۰ تا ۶۵ بودند. نه اینکه دیگران اصلا خوش خط نباشن، نه؛ ولی‌ تو این گروه خیلی‌ تعدادشون زیاد بود. به چند نفرشون گفتم: «تو این شهر خوش خط زیاده ها!» همشون بدونِ استثنا با تعجب می‌گفتن: «جدی؟ نمیدونم!» سوالمو عوض کردم؛ این دفعه پرسیدم: «کی‌ باعث شد اینقدر خط تون خوب شه؟» جالب این بود همه جوابشون باز یکی‌ بود: «خانومِ باربارا، معلمِ کلاسِ دوم! اون همیشه می گفت که خوش خط بنویسم.» یه معلم تو یه شهرِ کوچیک در طولِ زمانِ کارش رویِ خوش خطی‌ِ دانش آموزانش کار کرده بود و من داشتم اثرِ کارشو بعدِ سال های سال می دیدم. از یکیشون پرسیدم: «خانمِ باربارا آدمِ خاصی‌ بود؟» گفت: «نه!» - معلمِ معروفی‌ بود؟ - نه! - زنده ‌ست؟ - نمیدونم! این سوال‌ها رو از چند نفرِ دیگه هم پرسیدم و دقیقا همین جواب‌ها رو شنیدم. این ماه سوالم رو عوض کردم. از هر خانمی‌ در اون گروهِ سنی‌ که خطِ خوبی‌ داشت می‌پرسیدم: «معلمِ کلاسِ دوم تون خانومِ باربارا بوده؟» همشون با قیافه‌هایِ حیرت زده، با تعجب یه جواب میدادن: «آره... از کجا میدونی‌؟!» —------— به نقل از: روایت خاطرات و تجربه های جالب و مفید ساکنان خارج از کشور ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دو نکته آموختنی: ۱. گاهی کارهای کوچک موثر، می‌تواند تغییرات بزرگ و ماندگار ایجاد کند. ۲. اگر برای سوال‌تان پاسخ مناسب نمی‌گیرید، سوال خود را تغییر دهید. کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .