💢 بازخورد آیتالله حائری هنگام دیدار از حوزههای علمیه قم
🔸 آیتالله محمدتقی بافقی میگوید:«آیتالله حائری در سفر مشهدشان، وضع مدارس مهجور و ویران قم را، از فیضیه و دارالشفاء دید که چگونه محل تدرّس و افاضات محدث بزرگوار، ملامحسن فیض و ملاصدرا، به مرکز فقرا و دیوانگان تبدیل شده است، ابراز تأسف نمود. میگفت که چه میشد اگر این مدارس از غربت بیرون میآمد. ولی به نظرشان مشکل میآمد که حوزه را از اراک به قم منتقل نمایند.»
⚠️ آیتالله حائری در این سفر مشاهده کرد که حجرههای مدرسه فیضیه خالی از همهمه محصلان علوم دینی شده و بر قفسههای کتاب گرد فراموشی نشسته است. انگار هیچگاه زمزمه دانشپژوهان اسلامی در فضای قم طنیانداز نبوده است.
✍ حجتالاسلام علیاکبر عالمیان
#تاریخی
#شیخ_عبدالکریم_حائری
#روحانیت_اصیل
#شماره_26و27
🆔 @farhang_puya
💢 زعامت حوزه علمیه؛ نقطه شروع «کادرسازی»
🔸 زعامت حوزه علمیه توسط آیتالله بروجردی را باید نقطه شروع «کادرسازی» او در حوزههای علمیه قلمداد کرد.
🔘 وی رهبر دینی جامعه به شمار میآمد و برای رهبری مسلمانان نیازی مبرم به ساماندهی حوزههای علمیه به عنوان خاستگاه معارف و مبانی دین داشت. از این رو زعامت این نهاد مؤثر و اصیل به مثابه زعامت جهان اسلام به شمار میآمد.
🔏 به همین دلیل، آیتالله ، کادرسازی در حوزهها را امری ضروری میدانست. کادرسازی وی قبل از هرچیز، مشروط به دو اصل «صیانت» و «تحول» در حوزه های علمیه بود.
✍ حجتالاسلام علیاکبر عالمیان
#تاریخی
#آیتالله_بروجردی
#کادرسازی
#شماره_26و27
🆔 @farhang_puya
⭕️ مساله صیانت توسط آیتالله بروجردی برای کادرسازی در حوزه
⚠️ اولین مسالهای که میتوان آن را پیش زمینهای برای «کادرسازی» آیتالله بروجردی قلمداد کرد، صیانت و حفظ حوزه و روحانیت است.
📉 آیتالله با فراست دریافته بود که برای تشکیل کادری مجرب و ایده آل و تبدیل آن به یک شبکه فعال و پر جنب و جوش دینی، نیازی مبرم به حفظ و صیانت از کیان حوزه و روحانیت است؛ حوزهای که به علت سیاستهای دین ستیزانه رضاخانی، اوضاع نزار و بیماری داشت. وی در این راه چند سیاست در پیش گرفت.
✍ حجتالاسلام علیاکبر عالمیان
#تاریخی
#آیتالله_بروجردی
#صیانت
#شماره_26و27
🆔 @farhang_puya
12.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #ببینید | محبت خاص و فوقالعاده خدا به برخی بندگانش
🔻 قسمت سیزدهم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت علامه مصباحیزدی (قدس سره) با موضوع «#محبت_خدا»
#علامه_مصباح
#عمار_انقلاب
🆔 @farhang_puya
📿 تسبیحات حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)
💠 حضرت امام باقر (عليهالسلام) میفرمایند:
👈 ما عبد الله بشی ء من التحمید افضل من تسبیح فاطمه علیهاالسلام
✅ خداوند در حمد و ستایش به چیزی برتر از تسبیح فاطمه علیهاالسلام عبادت نشده است.
📙 کافی، ج ٣، ص ٣۴٣
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 علم حضوری افضلتر بر علم حصولی
🖌 حجتالاسلام علی مصباح:
✅ علم حضوری به خداوند با مراتب گوناگون آگاهی رشد میکند. این تحول و پیشرفت معرفتی به عواملی چند بستگی دارد که شامل ظرفیتهای وجودی و معرفتی میشود. علم حضوری و بیواسطه بسیار قویتر از علم حصولی و مفهومی است و به محبت و مجذوبیت شدیدتری هم منجر میشود.
💢 البته میان علم حضوری و علم حصولی تعامل و ارتباط طرفین وجود دارد و مراتب مختلف علم حضوری به صورت تلاشهای گوناگون برای تبیین مفهومی و تئوریپردازی درباره آنها در قالب معرفت حصولی منعکس میشود.
🔰 همچنین میان معرفت و محبت نیز تعامل و داد و ستد برقرار است و به همین دلیل با تحول در مراتب معرفت، مراتب و درجاتی از محبت شکل میگیرد.
#علوم_انسانی
#شناره_40
🆔 @farhang_puya
☑️ محبت و کسب معرفت موجب پیشرفت انسان
🔘 همانگونه که مرتبهای از محبت را موجب میشود، محبت میتواند فرد را تحریک کند تا در صدد کسب معرفتی بیشتر درباره محبوب برآید و هر یک در طول مسیر موجب رشد و پیشرفت دیگری میشود.
✔️ از یک سو میخواهیم درباره خداوند و آنچه از ما میخواهد بیشتر بدانیم، میتوان این نوع عطش را برای دانستن «عشق عقلی» بنامیم. از سوی دیگر درجات مختلف محبت را میتوان در آثار ناشی از آن تصویر کرد. به عنوان مثال:
🔻 شخصی ممکن است به دلیل ادراک حضوری مبهمی که به صورت فطری از خداوند دارد، درجهای از احساس محبت نسبت به او داشته باشد. این احساس فطری و حضوری چه بسا شخص را به انجام عملی وادار نسازد و در حد یک احساس مبهم باقی بماند.
📝 حجتالاسلام علی مصباح
#علوم_انسانی
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
🔔 #اعلام_برنامه | اولین سالگرد ارتحال مرحوم آیتالله محمد تقی مصباح یزدی قدس سره
▪️سخنران: آیتالله حسینی بوشهری
▫️مکان: حرم مطهر حضرت معصومه سلاماللهعلیها
▪️زمان: ۹دی ۱۴۰۰ بعد از نماز مغرب و عشاء
#بزرگداشت_علامه_مصباح
#عمار_انقلاب
🆔 @farhang_puya
‼️ یکسانسازی فرهنگی
💢 پس از ایجاد بحران هویتی برای کودکان و خط کشیدن بر باورهای درون سرزمینی آنها، معرفی فرهنگ جدید که بر پایه یکسانسازی فرهنگی است، از راه تغییر جهانبینی الهی و توحیدی به جهانبینیهای اومانیستی و سکولاریستی و عمومیت بخشیدن به ارزشهای زندگی غربی، در جامعه جهانی به اجرا در میآید.
🎞 در انیمیشن کرودز که به یک خانواده غارنشین میپردازد، این روند به خوبی نشان داده میشود.
📽 خانواده با هدایت یک فرد جوان و مدرن از غار خارج میشوند و در کشمکش با یکدیگر که بین دختر جوان خانواده و پدر صورت میگیرد، اندیشههای سنتی را به نقد کشیده، به سوی سرزمین موعود و جدید میروند.
#فرهنگ
#شماره_34
🆔 @farhang_puya
🔴 چراغ قرمز اخلاق در فضای مجازی!
♨️ رقم شصت میلیون و چهارصد هزار برای سایتهای مستهجن آمار قابلتوجهی است که نمیتوان بهسادگی از آن گذشت، چرا که بخش قابلتوجهی از آن به سایتهای غیراخلاقی ایرانی اختصاصیافته.
📛 سه میلیون و پانصد بار دانلود یک کلیپ مستهجن از یک سایت غیراخلاقی فارسیزبان آمار سایت گوگل که نشاندهنده بالا بودن میزان گرایش کاربران به سایتهای غیراخلاقی است؛ نشانگر روشنشدن #چراغقرمز_اخلاق در فضای مجازی برای کاربران ایرانی است.
❌ فضایی که عموماً از طریق کشورهای غربی مسموم شده و میراث آن نیز به کشور ما رسیده است.
#جامعه
#نفوذ
#شماره_18
🆔 @farhang_puya
🔆 معنویت یک گمشده انسانی
✅ معنویت یک گمشدهی انسانی در پهنه گیتی است که زمان و مکان نمیشناسد. واژه معنویت و مشتقات آن گرچه در منابع اصیل اسلامی به کار نرفته است ولی در ادبیات مسلمانان، هم در زبان عربی و هم در زبان فارسی رواج یافته است.
🔰 آنگونه که کاربرد این واژه نشان داده، این واژه با ریشه لغوی «معنا» در ارتباط است. کما اینکه ریشه لغوی معنویت همین امر را تایید میکند. معنا به موقعیت اشاره دارد که دستکم شامل دو لایه باشد:
🔘 یکی ظاهر که حکایتگر است و دیگری باطن که محکی است.
✍ حجتالاسلام دکتر علی مصباح
#معارف
#شماره_40
🆔 @farhang_puya