⭕️ فضای مجازی؛ مُجاز یا غیرمُجاز
🔰 باید با معیار قرار دادن قواعد شرعی که فقها آنها را از متن دین استخراج کردهاند، همه سود و زیان موجود یا ممکن در استفاده از این فضا را ملاحظه کرد.
🔸 طبعا ملاک سود و زیان، تأثیر آن در سعادت و شقاوت افراد و کل جامعه است و صد البته نه منافع اقتصادی شرکت مخابرات یا منافع سیاسی یک گروه برای جلب آرا در انتخابات و مانند اینها!
🔚 فضای مجازی قابلیت استفاده سودمند و زیانبار را دارد و امکان استفاده زیانبار از آن موجب ممنوعیت استفاده از آن به طور کلی نیست. روشن است که کوتاهی هر یک از افراد یا نهادهای رسمی و غیر رسمی در انجام وظایف خود، مجوز دست برداشتن دیگران از انجام وظایف خود در حد توان نیست و با فرض مقصر بودن برخی، از دیگران رفع تکلیف نمیشود.
✍️ حجتالاسلام مجتبی مصباح یزدی
#سیاست
#معارف
#فضای_مجازی
#شماره_29
🆔 @farhang_puya
◾️ در قبال فضای مجازی همه مسئولیم
⚠️ هر فردی موظف است با تشخیص وظیفه خویش، استفاده خود را از این فضا کنترل و مهار کند. افزون بر آن، هر یک از افراد خانواده و به ویژه والدین نیز درباره چگونگی استفاده افراد دیگر خانواده مسئولیت دارد.
✅ هر یک از افراد جامعه و نیز نهادهای فرهنگی، دینی، اقتصادی و امنیتی، به تناسب امکانات و معلومات خود در آگاه کردن دیگران، تعیین حد مجاز، و کمک به مسئولان برای کنترل این فضا مسئول است.
🚫 حکومت با در دست داشتن بیشترین امکانات، موظف است با بهرهگیری از تمام ظرفیتهای کارشناسی فقهی و علمی، و استفاده از امکانات سرمایهگذاری و اجرایی در جهت نظارت و کنترل این فضا و ایجاد فضای مجازی امن تلاش کند. یکی از راههای تأمین این فضای امن، ایجاد اینترنت ملی است که مقام معظم رهبری بر ایجاد آن تاکید دارند.
✍️ حجتالاسلام مجتبی مصباح یزدی
#سیاست
#فضای_مجازی
#شماره_29
🆔 @farhang_puya
🔸 برخی ورود نیروهای انقلابی در این فضا را ناممکن تلقی کردهاند (قسمت اول)
🔻 برخی از نظریهپردازان عرصه فضای مجازی و رسانه ورود نیروهای انقلابی در این فضا را ناممکن و لغو تلقی کردهاند.
📜 استدلال آنها عمدتا این است که رسانه مدرن متعلق به جهان مدرن است و امر قدسی در پیچیدگیهای جهان مدرن، قابل دوام نیست. اصلا عرصه مدرن، عرصه مفاهیم قدسی نیست.
📱 ادعای آنها این بود که هیچ روزنه روشنی برای مداخله در روند و مضمون فضای رسانهای جدید و مواجهه با این نظم سیاسی و اقتصادی جهان وجود ندارد و ممکن نیست کسانی با گفتارهای قدسی و انقلابی، یعنی هم در جهت براندازی نظم حاکم بر جهان و هم با نیروی معنوی دینی برای ساختارشکنی نظرم سکولار که حاکم بر سیاست و اقتصاد در جهان بود، وارد میدان شوند.
🗃 گردآوری: ریحانه فلاطونی
#معارف
#فضای_مجازی
#شماره_29
🆔 @farhang_puya
🔸 چگونه دولت فضای مجازی را کنترل کند
🌐 استفادهکنندگان فضای مجازی متفاوتاند و حکم یکسانی ندارند. استفاده از بخشهایی از فضای مجازی به طور کلی و استفاده از برخی بخشها برای عدهای از افراد مجاز نیست. برای نمونه، استفاده از اخبار و تحلیلهای گمراهکننده، مطالبی که موجب فساد عقیده و اخلاق میشود مجاز نیست، مگر استفاده از آن بخشهایی که نیاز به مقابله دارد برای کسانی که توان مقابله دارند و میتوانند خود را در برابر آسیبهای آن حفظ کنند؛ چنانکه فقها درباره خرید و فروش کتب گمراهکننده چنین فتوایی دارند.
🔍 فضای مجازی نیازمند نظارت است. تشکیل هیأت عالی نظارت بر فضای مجازی با فرمان مقام معظم رهبری در همین راستا صورت گرفته، که امید است وظایف خود را با جدیت دنبال کند.
✍️ حجتالاسلام مجتبی مصباح یزدی
#سیاست
#فضای_مجازی
#شماره_29
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔸 برخی ورود نیروهای انقلابی در این فضا را ناممکن تلقی کردهاند (قسمت اول) 🔻 برخی از نظریهپردازان
🔹برخی ورود نیروهای انقلابی در این فضا را ناممکن تلقی کردهاند! (قسمت دوم)
🔰 ادعا این بود که این عرصه به طور فزایندهای، ژرف، غیر قابل درک و غیر قابل دسترسی برای جریانهای دینی-انقلابی است.
🔚 این پارادایمی است که نتیجه آن زوال تاریخی پارادایم انقلابی و بنیادگرایی است. از منظر آنها فرهنگ قدسی، هم فاقد مکانیزم تغییردهنده و هم فاقد پیچیدگی لازم است تا بتواند مصاف منطقی و استدلالی، هنری، ذوقی، آن هم از موضع مهاجم نه از موضع منفعل، با این عرصه داشته باشد.
🗃 گردآوری: ریحانه فلاطونی
#معارف
#فضای_مجازی
#شماره_29
🆔 @farhang_puya
❇️ رابطه علم و دین چیست (قسمت اول)
❓ فرهنگپویا: به عقیده حضرت عالی معنا و مفهوم رابطه علم و دین چیست؟
استاد رجبی: معنای رابطه علم و دین این است که چه پیوندها و داد و ستدها یا همکاریها و قلمروهای مشترکی بین علم و دین وجود دارد که اعم از رابطههای دو سویه و یک سویهای که بین دین به معنای مجموعه معارف وحیانی و علم به معنای دستاوردهای بشری میتواند برقرار شود.
📌 بنابراین هر نوع پیوندی بین این دو برقرار شود، رابطه علم و دین است. البته گاه مقصود از این تعبیر، معنای عام تری است که متعارض بودن و عدم رابطه را هم در بر میگیرد.
🎙 مصاحبه با آیت الله رجبی
#فرهنگ
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#شماره_14
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❇️ رابطه علم و دین چیست (قسمت اول) ❓ فرهنگپویا: به عقیده حضرت عالی معنا و مفهوم رابطه علم و دین چی
❇️ رابطه علم و دین چیست (قسمت دوم)
⛔️ آنچه که در غرب بیشتر مطرح شده، جهتگیری به سوی تعارض علم و دین است، به دلیل اینکه در دین تحریف شده مسیحی و یهودی، آموزههای خرافی و نادرستی وجود داشت که درست نقطه مقابل اصول عقلی و دادههای علم و دستاوردهای بشري بود و این مسئله، توجه دانشمندان مسیحی و یهودی را به این امر جلب کرد که این تعارض را چگونه حل کنیم.
🔰 ولی در فضای فرهنگی ما که معتقد به دین اسلام هستیم، دین اسلام خود مشوق علم و تجلیل کننده از علم است و آموزههایش با علم حقیقی هیچ تعارضی ندارد.
🔲 بنابراین اگر آموزههای دینی درست تفسیر و تحلیل شود، حتی یک مورد هم نمییابیم که با دستاوردهای علمی معتبر و مطابق با واقع تعارض داشته باشد. پس در اینجا رابطه یعنی هر نوع پیوند و ارتباطی که موجب داد و ستد، همکاری و همیاری و اشتراک حوزه دین و علم باشد.
🎙 مصاحبه با آیت الله رجبی
#فرهنگ
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#شماره_14
🆔 @farhang_puya
◾️چگونگی ورود مکتب قبالا در مسیحیت
▫️ از همان اوایل انتشار کتاب زوهر و تشکیل محافل عرفانی در میان یهودیان، کنجکاوی و آموزه های برخی مسیحیان شاگرد یهودیان و مارانوها (یهودیان مسیحی شده یا مسیحینما)، به محافل مسیحی اروپا راه یافت و کم کم عرفان قبالا برای مسیحیان شناخته تر شد.
▫️ از قرن پانزدهم به بعد، انتشار آثار قبالایی در آمستردام هلند و آلمان، روند تاثیرگذاری قبالا را در جامعه مسیحی زیادتر شد. البته زمینههای یهودی مسیحیت مشترکاتی چون آخرالزمان گرایی و مسیحاطلبی و محافل و کتب کیمیا علوم غریبه نیز در این مسیر باعث تشدید این مطلب شد.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۶۴، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
کسی که کردارش او را به جایی نرساند، افتخارات خاندانش او را به جایی نخواهد رسانید.
📚نهجالبلاغه شریف، حکمت ۲۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⚪️ اشارههای لطیف قران به لزوم رابطه با دیگران
🔶 رابطه داخلی ما باید طوری باشد که با آن «نذيرا لِلبَشَر» و «ذكرى للعالمين»، «كافة للناس»، «يا أيها الناس»، «یا بنی آدم»، «لا تبخسوا الناس أشياءهم» منافات نداشته باشد. قرآن کریم ضمن این که «أيها المؤمنون» دارد، «يا أهل الكتاب» دارد، «يا أيها الناس» هم دارد.
🔸 ضمن این که جریان محلی و منطقهای دارد، جریان جهان شمول هم دارد که «لا تبخسوا الناس أشياءهم» هیچ چیزی از مردم جهان اعم از مسلمان و اهل کتاب و ملحد و مشرک شما کم ندارید، رابطه داشته باشید، در معاملات و تعهداتتان.
🎙 بیانات آیت الله جوادی آملی
#معارف
#سیاست
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
💢 جیمیل| از کنار برنامههای گوگل ساده نگذریم
🔺 انقلابی در عرصه ارسال ایمیلهای رایگان است که کار خود را در سال ۲۰۰۴ به صورت آزمایشی و محدود آغاز کرد. در نظر گرفتن فضایی ساده و سبک برای چت که با استقبال فراوانی مواجه شد.
⚠️ اما یک کپی از کلیه مکاتبات ارسالی یا دریافتی به جیمیل در سرورهای گوگل ذخیره شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
✍️ علی اصغر سیاحت هویدا
#جامعه
#فضای_مجازی
#جاسوسی
#شماره_29
🆔 @farhang_puya