◾️راهکاری برای کاهش معضلات فضای مجازی (قسمت سوم)
▫️ نمیتوان بدون قانون مشخص و مدوّن، کاری کرد که از آسیبهای رسانه در امان بود. برای داشتن نظام مشخص استفاده از رسانه در خانواده، فرزندان باید با والدین خود قرارداد رسانهای داشته باشند. این قرارداد در دو موضع قابل استفاده است. نخستین موضع مربوط به زمانی است که خانواده تصمیم میگیرد برای فرزند خود ابزارهای نوین ارتباطی تهیه کند. قبل از خرید ابزار، والدین و فرزندان، مطابق شرایط مندرج در متن قرارداد، نوع استفاده از رسانههای دیجیتال را مشخص میکنند.
▫️ موضع دوم مربوط به زمانی است که فرزندان، رسانههای دیجیتال را در اختیار دارند و والدین شرط استمرار استفاده از ابزارهای فوقالذکر را امضای قرارداد پیش گفته میدانند. استفاده از رسانه باید تابع قوانین مترقی دینی باشد؛ چراکه خداوند متعال در قرآن میفرماید: (( و لا تلقوا بأیدیکم الی التهلکه؛ خویشتن را به دست خود به هلاکت نیفکنید)) استفاده بدون ضابطه از ابزارهای نوین ارتباطی میتواند انسان را به پرتگاههای سقوط بکشاند.
✍️ عبدالله خاکپور
#جامعه
#شماره_29
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
اظهار میل به کسی که به تو بی اعتناست، سبب خواری تو خواهد بود.
📚 نهجالبلاغه، حکمت ۴۵۱
#حدیث
🆔@farhang_puya
◾️ تاثیر کابالیستهای یهودی بر مسیحیت
▫️ از نیمه دوم سده پانزدهم میلادی کابالیستهای یهودی به تدوین برخی رسالههای کابالی منطبق با زبان و فرهنگ مسیحیان دست زدند. این رسالهها در ایتالیا و بهویژه در کانون فرهنگی خاندان مدیچی در فلورانس بسیار موثر بود. به نوشته دائرةالمعارف یهود، بدینسان مکتب کابالا به نیروی متنفذ سیاسی در میان مسیحیان بدل شد که بر آرمانهای مسیحایی و صلیبی جدید دامن میزد و طلوع قریبالوقوع دولت جهانی اروپاییان را نوید میداد.
▫️ به تاثیر از این موج، بسیاری از متفکران اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید آرمان ظهور مسیح را با مفاهیم رازآمیز شناخت و تنها منبع معتبر برای این شناخت، رسالههای کابالی است. در نتیجه، رویکردی گسترده به فراگیری زبان عبری، بهویژه در ایتالیا آغاز شد.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۹۲، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
◾️روشی برای کسب آگاهی درباره فضای مجازی
▫️ یکی از راهکارهای کسب اطلاعات، تجربههای شخصی است. به عبارت دیگر، والدین خودشان این فضا را تجربه کنند و با فرصتها و تهدیدهای آن آشنا شوند و آن گاه دیگران را نیز آگاه سازند. با توجه به وقت اندک خانوادهها و خطرهای فراوان موجود در این فضا حتی برای والدین، توصیه میشود از تجربههای اساتید و کارشناسان این فضا استفاده شود و اطلاعات مورد نیاز را با مشورت ایشان به دست آورند.
▫️ امام علی علیه السلام در حدیثی زیبا میفرماید: (( ای نونهالم! هر چند من (ایام) عمر آنان را که پیش از من بودهاند در نیافتهام ولی در کردارشان نگریستم و در گزارش اخبارشان اندیشیدم و در آثارشان گشتم تا همچون یکی از آنان شدم و حتی به مدد آنچه از کارهای ایشان به من رسیده، چنان شدم که گویی عمری از آغاز تا پایان با آنان به سر بردهام.)) بنابراین والدین میتوانند با مطالعه آثار درخور توجه و قابل اعتماد، اطلاعات مطلوبی را در این زمینه به دست آورند.
✍️ عبدالله خاکپور
#فرهنگ
#شماره_29
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
◾️لزوم فرهنگ سازی در قبال کاهش تعاملات خانوادهها
▫️ در حالی که قرآن انسانها را به حسن معاشرت (تعامل و گفتگوی صحیح و سازنده) در خانوادهها امر میکند « وَ عاشِروهُنَّ بِالمَعروف؛ و با زنان بهطورشایسته معاشرت کنید»، مطابق برخی آمارها میزان گفتگو در خانوادههای ایرانی به طور متوسط تنها ۱۳ دقیقه در روز است. چنین آماری زنگهای هشدار را به صدا در میآورد و باید دانست که هرچه در کاهش یابد، پیامدهای ناگوارتری را به دنبال خواهد داشت.
▫️ از این رو لازم است با فرهنگسازی و اطلاعرسانی از راههای گوناگون، میزان گفتگو و تاملات در آن خانوادگی افزایش یابد. پیامبر گرامی اسلام (ص) میفرماید: ((الخلق عِیالُ اللّٰهِ و أَحَبُّ الخَلقِ إلَی اللّٰه مَن نَفَعَ عِیالَ هُوَ أَدخَلَ السُّرُورَ عَلَی أَهلِ بَیتِه؛ مردم، خانواده خدا هستند. پس، محبوب ترین مردمان نزد خداوند کسی است که به خانوادهاش منفعت رساند و آنان را شاد و خوشحال سازد.))
✍️ عبدالله خاکپور
#فرهنگ
#شماره_29
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
◾️ راهکاری ایمنسازی کودکان در برابر معضلات فضای مجازی (قسمت اول)
▫️ از مهمترین نگرانیهای والدین درباره مسائل مربوط به فضای مجازی فرزندانشان، این است که اگر ما با استفاده از روشهای گوناگون بتوانیم فرزندانمان را در خانهها کنترل کنیم، باز هم از آسیبهای اجتماعی مصون نیستند. اصل ایمنسازی، پاسخی به نگرانی خانواده در این زمینه است. مهمترین راهکارهای ایمنسازی فرزندان در برابر آسیبهای خارج از کنترل والدین عبارتند از:
1️⃣ برقراری پیوند عاطفی فرزندان با نماز: إنَّ الصَّلاةَ تَنهَی عَنِ الفَحشَاءِ وَ المُنکَر؛ نماز از فحشا و منکرات جلوگیری میکند.» و در جایی دیگر ضایع کردن نماز را مقدمه پیروی از شهوات و فرورفتن در منجلاب گرفتاریها میداند: «فَخَلَفَ مِن بَعدِهِ مُخلَفٌ أضَاعُوا الصَّلاةَ و التَّبَعُوا الشَّهَوَاةَ؛بعد از آنان نسلی جایگزین (آنان) شد که نماز را تباه و از شهوات پیروی کردند.
✍️ عبدالله خاکپور
#فضای_مجازی
#شماره_29
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
◾️ راهکارهای ایمن سازی کودکان در برابر معضلات فضای مجازی (قسمت دوم)
2️⃣ برقراری پیوند عاطفی با مراکز دینی: در صورتی که والدین فرزندان خود را با مراکز دینی و ارزشی، آشنا و پیوند عاطفی بین فرزند خود و آن مرکز برقرار کنند، آنان را از مشکلات آسیبهای احتمالی فراوان مصون نگهداشتهاند. مسجد، حسینیه، دارالقرآن، پایگاههای بسیج و... مراکز بسیار موثری در تربیت دینی کودکان، نوجوانان و جوانان هستند. این نکته را نباید فراموش کنیم که ما در مقابل فرزندانمان مسئولیت داریم.
3️⃣ تقویت حیا: تقویت حیا در فرزندان از دیگر راهکارهای مفید در این زمینه است؛ زیرا حیا از یکسو مانع انجام نابهنجارهای گوناگون میشود. همانگونه که امام علی (ع) میفرماید: ((الحَياءُ يَصُدُّ عَن فِعلِ القَبيح؛ حیا و شرم، مانع زشت کاری میشود.)) و از سوی دیگر دریچهای برای حرکت به سوی خوبیها و زیباییها در مقابل افراد میگشاید. امیر بیان امام (ع) میفرماید: (( الحَياءُ سَبَبٌ إلَى كُلِّ جَميلٍ؛ حیا و شرم، وسیله رسیدن به هر زیبایی است.))
✍️ عبدالله خاکپور
#شماره_29
#فضای_مجازی
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
بر ناملایمات چشم فروبند وگرنه هیچگاه خشنود نباشی.
📚 نهجالبلاغه، حکمت ۲۱۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
◾️تدریج و استمرار؛ راهی برای جلوگیری از سقوط در فضای مجازی (قسمت اول)
▫️کار تربیتی و فرهنگی باید سه شاخصه مهم داشته باشد. اول، مطابق با اصوال و قواعد صحیح اسلامی اسلامی باشد که این مورد در اصل حاکمیت قانون بیان شد. دوم، بهتدریج انجام پذیرید و سوم، مستمر و دائمی باشد. اصل تدریج و استمرار از مهمترین اصول مدیریت رسانه دینی در خانواده است؛ بهگونهای که حتی برای اجرای تمام اصول اصل تدریج و استمرار را مورد عنایت قرار داد.
▫️حذف رفتار و عادتهای نامناسب و نابهنجار و جایگزینی آن هنجارهای مورد تایید شرع و فرهنگ حاکم بر کشور، بهندرت یکباره و ناگهانی اتفاق میافتد. با نگاهی به روند تربیتی قرآن در صدر اسلام در مییابیم که ابتدا ذهنیت افراد درباره رفتار نامناسب در قالب بیان اصول دین اصلاح میشود و سپس میل افراد به آن رفتار نامناسب تغییر مییابد و از کرده خویش پشیمان میشوند و سرانجام، رفتار نو در قالب ترک عمل و یا انجام عملی جایگزین شکل میپذیرد.
✍️ عبدالله خاکپور
#شماره_29
#فضای_مجازی
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
◾️چه کسانی در کابالیسم مسیحی تاثیر گذار بودند؟
▫️«پیکو میراندولا» از نامدارترین و موثرترین چهرههای فکری رنسانس، بهعنوان «پدر کابالیسم مسیحی» شناخته میشود. او در عین حال از بنیانگذاران دانش شرقشناسی اروپا نیز به شمار میرود. این بهدلیل پیوند پیکو با گروهی از یهودیان است که در پیرامون او حضور داشتند.
▫️پس از پیکو، یوهانس روشلین، عبریشناس نامدار دربار فردریک سوم، در ترویج کابالا در محافل فکری مسیحیان نقشی برجسته داشت. روشلین در سال 1490 در ایتالیا با پیکو دیدار کرد و تحت تاثیر او به کابالا علاقمند شد. روشلین کتابهایی درباره نامهای سحرآمیز (1494) و درباره علم کابالا (1517) را نوشت.
📚تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه 92 و 93، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️تدریج و استمرار؛ راهی برای جلوگیری از سقوط در فضای مجازی (قسمت اول) ▫️کار تربیتی و فرهنگی باید سه
◾️تدریج و استمرار؛ راهی برای جلوگیری از سقوط در فضای مجازی (قسمت دوم)
▫️ در گام اول بیان میکند که برخی مردم از نخلها و درختان انگور، شراب تهیه میکنند؛ در حالی که میتوان به جای آن رزق نیکو از درختان یاد شده به دست آورد. « و مِن ثَمَراتِ النَّخیلِ وَالأعنابِ تَتَّخِذُونَ مِنهُ سَکَرًا وَ رِزقًا حَسَنًا إنَّ في ذلِکَ لَآیَةً لِقَومٍ یَعقِلُونَ؛ و از میوههای نخلها و تاکها شرابی مستی آور و رزقی نیکو به دست میآورید و خردمندان را در این عبرتی است.»
▫️در واقع قرآن در این مرحله تصریح میکند از انگور و خرما میتوان هم استفاده خوب کرد و هم استفاده نامناسب. استفاده خوب آن به رزق نیکو و استفاده نامناسب آن را به شراب مستیآور تعبیر میکند.
✍️عبدالله خاکپور
#فضای_مجازی
#شماره_29
#معارف
🆔 @farhang_puya
💠 راهکار ایمنسازی کودکان در برابر معضلات فضای مجازی (قسمت اول)
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
هرگاه خواسته تو تحقق نیافت، از وضعیتی که داری، ناخشنود نباش.
📚 نهجالبلاغه، حکمت ۶۹
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️تدریج و استمرار؛ راهی برای جلوگیری از سقوط در فضای مجازی (قسمت دوم) ▫️ در گام اول بیان میکند که
◾️تدریج و استمرار؛ راهی برای جلوگیری از سقوط در فضای مجازی (قسمت سوم)
▫️در گام دوم در قالب پرسش و پاسخ ضمن تصریح به وجود منفعت در شراب برای مردم، گناه و آسیبهای آن را بیشتر از منافع آن میداند. «یَسئَلُونَكَ عَنِ الخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُل فيهِما إِثمٌ كَبيرٌ و مَنافِعٌ للنّاسِ وَ إثْمُهُما أَكبَرُ مِنْ نَفْعِهِما وَ يَسْئَلُونَكَ ماذا يُنْفِقُونَ قُل العَفْوَ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللّٰهُ لَكُمُ اْلآياتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ؛ تو را از شراب و قمار میپرسند. بگو: در آن گناهی بزرگ و سودهایی است برای مردم و گناهشان از سودشان بیشتر است.
▫️در این مرحله ذهنیت مردم را درباره سودآوری حداکثری شراب نسبت به ضررهای آن عوض میکند. « یا أيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لاتَقْرَبُوا الصَّلاةَ و أَنْتُمْ سُكارَیٰ حَتَّیٰ تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ؛ آنگاه که مست کردید، گرد نماز مگردید تا بدانید که چه میگویید.»
✍️عبدالله خاکپور
#فضای_مجازی
#شماره_29
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️تدریج و استمرار؛ راهی برای جلوگیری از سقوط در فضای مجازی (قسمت سوم) ▫️در گام دوم در قالب پرسش و پ
◾️تدریج و استمرار؛ راهی برای جلوگیری از سقوط در فضای مجازی (قسمت چهارم)
▫️« یا أيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إنَّمَا الخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ و الْأنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوه لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! شراب و قمار و بتها و گروبندی با تیرها پلیدی و کار شیطان است. از آن اجتناب کنید تا رستگار شوید.»
▫️در رابطه با مسائل مربوط به فضای مجازی نیز نمیتوان رفتارهای نامناسبی همچون اتلاف وقت، استفاده غیر اخلاقی، دامنزدن به شایعات، غفلت از خدا، خود و اطرافیان و... را به آسانی و ظرف چند روز اصلاح کرد.
✍️عبدالله خاکپور
#فضای_مجازی
#شماره_29
#معارف
🆔 @farhang_puya
◾️فضای مجازی؛ کنترل نامحسوس حکومتها (قسمت اول)
▫️هر انقلابی تاریخ تولد و قهرمان شورشی خودش را دارد. در ۱۱ اکتبر ۲۰۰۸ هوردور تورفاسون خواننده با گیتارش در جلوی ساختمان آلتینگ(پارلمان ایسلند) در ریکیاویک نشست و اعتراض خود را از بنکسترها(بانکدار تبهکار) و سیاستمداران نوکرشان فریاد زد. تعداد اندکی از مردم به او پیوستند. سپس یکی از افراد، این صحنه را ضبط و در اینترنت بارگزاری کرد.
▫️در طول چند روز، صدها و سپس هزاران تن اعتراض خود را در میدان تاریخی استرولور نمایش دادند. ایسلندیها علیه ننگ سرمایهداری مالی احتکاری که معیشت مردم را نابود کرده بود، شورش کردند ولی این خشم ناشی از این بود که نهادهای دموکراتیک کشورشان در خدمت سرآمدان مالی و انحصاری بود. نقش اینترنت در بسیج عمومی این جنبش در ایسلند حیاتی بوده است. ۹۴ درصد ایسلندیها به اینترنت متصلند و دو سوم آنها کاربران فیسبوک هستند.
✍ محمد رضا زهرایی
#شماره_29
#سیاست
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️فضای مجازی؛ کنترل نامحسوس حکومتها (قسمت اول) ▫️هر انقلابی تاریخ تولد و قهرمان شورشی خودش را دارد
◾️فضای مجازی؛ کنترل نامحسوس حکومتها (قسمت دوم)
▫️فقط چند ساعت پس از خودکشی بوعزیزی در اعتراض به تحقیر ناشی از مصادره مکرر بساط میوهفروشی او توسط پلیس، صدها جوان که تجربه تحقیرهای مشابهی توسط پلیس داشتند، اعتراضی در محل خودسوزی بوعزیزی، مقابل ساختمان دولتی آغاز کردند. پسرعموی محمد بوعزیزی فیلمی از این اعتراض تهیه کرد و در اینترنت گذاشت.
▫️پخش ویدئوهای اعتراض و خشونت پلیس در اینترنت همراه بود با فراخوانهای کنش در خیابانها و میدانهای سراسر کشور. اتصال بین ارتباطات آزاد در فیسبوک، یوتیوب و توئیتر با اشغال فضای شهری، یک فضای عمومی دورگه ایجاد کرد. توسط این فضای دورگه صدها اتومبیل به هم پیوستند و کاروان همبستگی تشکیل دادند.
✍ محمد رضا زهرایی
#شماره_29
#سیاست
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
💠 راهکار ایمنسازی کودکان در برابر معضلات فضای مجازی (قسمت دوم)
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
بدترین مردم کسی است که خود را بهترین مردم پندارد.
📚غررالحکم، حدیث 5701
#حدیث
🆔 @farhang_puya
◾️قرن پانزدهم؛ شروع قبالای مسیحی
▫️ پس از جنگهای صلیبی تا قرن هجدهم، کمکم اروپاییان با علوم مسلمانان آشنا شدند. بهدلیل اینکه در بسیاری از موارد، یهودیان واسطه ترجمه و انتقال علوم اسلامی به سمت اروپا بودند؛ لذا اروپاییان برای یهودیان، شأنی علمی قائل شدند. بعدها که رنسانس اتفاق افتاد، روحیه دنیاطلبانه و اومانیستی یهودیان بود که قلوب رهبران اومانیستی رنسانس را به خود جلب کرد.
▫️بهنوشته دائرةالمعارف یهود، معاون فرهنگی رونسانس عمیقاً باور کردند که در رسالههای کابالی، به منابع اصیل و دست اول رازهای کهن هستی دست یافتند! رسالههای گمشدهای که اینک پدیدار شده و به کمک آن نهتنها میتوان به اسرار نوشتههای افلاطون و سایر متفکرین یونان باستان پی برد، بلکه رازهای مسیحیت را نیز میتوان شناخت.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۰۲، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
🚫 نارسایی مفاهیم اجتماعی سیاسی غرب (قسمت اول)
📗 در تاریخ فلسفه سیاسی میخوانیم، آنگاه که مفاهيم خاص اجتماعی و سیاسی در غرب مطرح شد و مسئله حقوق طبیعی و مخصوصا حق حاکمیت ملی به میان آمد و عدهای طرفدار استبداد سیاسی شدند و برای توده مردم در مقابل حکمران حقی قائل نشدند و تنها چیزی که برای مردم در مقابل حکمران قائل شدند وظیفه و تکلیف بود.
📍 این عده در استدلالهای خود برای اینکه پشتوانهای برای نظریات سیاسی مستبدانه خود پیدا کنند، به مسئله خدا چسبیدند و مدعی شدند که حکمران در مقابل مردم مسئول نیست.
🖇 بلکه او فقط در برابر خدا مسئول است، ولی مردم در مقابل حکمران مسئولند و وظیفه دارند. مردم حق ندارند حکمران را بازخواست کنند که چرا چنین و چنان کردهای؟ و یا برایش وظیفه معین کنند که چنین و چنان کن، فقط خداست که میتواند او را مورد پرسش و بازخواست قرار دهد.
📌 دیدگاه شهید مطهری درباره غرب از منظر تئوریک
#معارف
#جامعه
#شماره_10
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🚫 نارسایی مفاهیم اجتماعی سیاسی غرب (قسمت اول) 📗 در تاریخ فلسفه سیاسی میخوانیم، آنگاه که مفاهيم خا
🚫 نارسایی مفاهیم اجتماعی سیاسی غرب (قسمت دوم)
↩️ آنها اینطور مدعی شدند که مردم حقی بر حکمران ندارند، ولی حکمران حقوقی دارد که مردم باید ادا کنند. از این رو طبعا در افکار و اندیشهها نوعی ملازمه و ارتباط تصنعی به وجود آمد.
🔳 میان اعتقاد به خدا از یک طرف، و اعتقاد به لزوم تسلیم در برابر حکمران و سلب حق هرگونه مداخلهای در برابر کسی که خدا او را برای رعایت و نگهبانی مردم برگزیده است و او را فقط در مقابل خود مسئول ساخته است از طرف دیگر. همچنین قهرا ملازمه به وجود آمد میان حق حاکمیت ملی از یک طرف، و بی خدایی از طرف دیگر.
📌 دیدگاه شهید مطهری درباره غرب از منظر تئوریک
#معارف
#جامعه
#شماره_10
🆔 @farhang_puya
💠 راهکار ایمنسازی کودکان در برابر معضلات فضای مجازی (قسمت سوم)
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
موفقترین کارها، کاری است که با رازداری کامل انجام شود.
📚 غررالحکم حدیث، ۳۲۸۴
#حدیث
🆔 @farhang_puya