نشریه فرهنگ پویا
🔰 انقلاب اسلامی و پیشرفت در استقلال اقتصادی (قسمت اول) 🎙 فرهنگ پویا: یکی از شعارهای اصلی نظام اسلام
🔰 انقلاب اسلامی و پیشرفت در استقلال اقتصادی (قسمت دوم)
↙️ به هرحال در بسیاری از عرصهها باور کاذب شکل گرفته بود که ما (نمی توانیم) و این به یکی از موانع اصلی استقلال اقتصادی در کشور تبدیل شده بود.
🔷 خوشبختانه به خصوص با سرمایه گذاری مقام معظم رهبری(دامت برکاته) و تاکیدهای فراوان به یادگار مانده از امام راحل و بعد هم پیگیریهای عملی در بعضی فازهای خاص مثل تولید صنایع موشکی، تولید صنایع هوافضا، نظامی، نانو و فازهایی که روی آن سرمایه گذاری ویژه صورت گرفت.
◼️ جوانان متدین، مؤمن و انقلابی وارد عرصه شدند و باور «ما نمی توانیم» به «ما میتوانیم» متحول شد.
🎙 مصاحبه با دکتر سید محمد کاظم رجائی
#انقلاب_اسلامی
#اقتصاد
#جامعه
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
🚫 جریان زرسالار برانداز؛ خطرناک ترین جریان بیگانه (قسمت اول)
⚠️ در میان جریانهای بیگانه، اهل بیت (ع) بیش از همه درباره جریان زرسالار برانداز اعلان خطر کرده و آنان را دشمن شایسته تقابل شمردهاند مگر در زمانی که بر آنان مسلط شده از خطرشان در امان بودند.
🔺 در شرایط سلطه اسلام بر آنان، اهل بیت(ع) ترحم و تعامل با آنان را روا میداشتند. این جریان که نقش بسیار مهمی در کنار زدن اهل بیت(ع) از صحنه سیاست و فرهنگ و اقتصاد ایفا کرد، هدفی جز ثروت اندوزی و سلطه گری و استعمار نداشت و برای براندازی حکومت امام علی(ع) و امام حسن(ع) بسیار کوشید.
✍ جواد سلیمانی
#تاریخ
#جریان_شناسی
#جامعه
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🚫 جریان زرسالار برانداز؛ خطرناک ترین جریان بیگانه (قسمت اول) ⚠️ در میان جریانهای بیگانه، اهل بیت
🚫 جریان زرسالار برانداز؛ خطرناک ترین جریان بیگانه (قسمت دوم)
📍 امام حسین(ع) را نیز همین ها به شهادت رساندند و شیعیان را زیر سخت ترین شکنجهها قرار دادند و برای نابودی اسلام و میراث پیامبر(ص) از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.
🔶 آنان از سال ۴۱ تا ۱۳۲ هجری حکومت جهان اسلام را در دست داشتند. ابوسفیان، معاوية بن ابي سفيان، مروان بن حکم، سعید بن عاص، ولید بن عقبة بن أبي معيط و یزیدبن ابی سفیان، از مهم ترین شخصیتهای این جریان تا زمان واقعه عاشورا یعنی سال ۶۱ هجری به شمار میآید.
✍ جواد سلیمانی
#تاریخ
#جریان_شناسی
#جامعه
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
◾️ تضعیف معاد اخروی در یهود
▫️ در کتاب مقدس، فقط در چند صفحه بسیار قلیل درباره پاداش و جزای انسان سخن رفته است که در همان جاها نیز خبر چندانی از «معاد اخروی» نیست و پاداشها، همه مادی هستند مثل بیشتر شدن باران و محصولات و فرزندان و ثروت و... .
▫️ بهنوشته حسین توفیقی،معاد در تورات، بلکه در هیچ جای عهد عتیق نیامده است؛ پس باید گفت که تعبیر کلی آخرت در تثنیه ۱۶:۸ و مراقب ارمیا ۱۸:۴، به معنای «عاقبت دنیوی» است. از نظر تورات (در سفر لاویان، باب ۲۶ و سفر تثنیه، باب ۲۸) دینداری، در جلب نعمتهای این جهان و بیدینی، درس سلب آنها تاثیر مستقیم و قطعی دارند.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۸۴، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
کسی که دیگر را به آنچه ندارد بستاید، او را مسخره میکند.
📚 غررالحکم، حدیث ۹۷۸۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
قناعت ثروتی است پایان ناپذیر.
📚نهج البلاغه، حکمت 57
#حدیث
🆔 @farhang_puya
✅ امروز دیگر مثل گذشته نیست، ما میتوانیم
🔰 امروز دیگر همانند گذشته نیست که عدهای وابسته و خودباخته بنشینند و از «ما نمیتوانیم» دم بزنند. نمونههای آشکاری از باور «ما میتوانیم» در صنایع مختلف مانند انرژی هستهای در معرض دید همگان قرار گرفت.
🔳 این موضوع بسیار مهمی بود که جامعه احساس کند از نظر اقتصادی میتواند مستقل باشد. البته میدانید استقلال در اینجا به آن معنا نیست که ما همه چیز را خودمان تولید کنیم.
🔹 بلکه استقلال اقتصادی به این مفهوم است که بتوانیم به خودمان متکی باشیم روی پای خودمان بایستیم و این اقتدار را در دنیا داشته باشیم که در صورت لزوم میتوانیم نیازمندیهای خود را یا با تولید یا با مبادله به بهترین وجه ممکن به دست بیاوریم. این، اولین گام در استقلال اقتصادی است که ما برداشتیم.
🎙 مصاحبه با دکتر سید محمد کاظم رجائی
#انقلاب_اسلامی
#اقتصاد
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
🔍 مشکلی اساسی در استقلال اقتصادی (قسمت اول)
💡 یکی از مشکلات اساسی ما در استقلال اقتصادی، نفت است که از طریق قوه مجریه به نحو ناکارآمدی وارد چرخه اقتصاد کشور میشود.
⚠️ این نعمت ارزشمند به دلیل بی تدبیری، موجب نقمت شده به گونهای که امروزه در مقابل فروش آن، واردات انجام میشود و این واردات بلای خانمان سوز تولید داخل و موجب ورشکستگی مؤسسات تولیدی شده و میشود.
🎙مصاحبه با دکتر سید محمد کاظم رجائی
#انقلاب_اسلامی
#اقتصاد
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔍 مشکلی اساسی در استقلال اقتصادی (قسمت اول) 💡 یکی از مشکلات اساسی ما در استقلال اقتصادی، نفت است ک
🔍 مشکلی اساسی در استقلال اقتصادی (قسمت دوم)
🔘 فارغ از مشکل نفت، در بخشهای دیگری که وارد شدهایم عملکرد خوبی داشتهایم و آن احساس و باور «ما میتوانیم» پدید آمده است. مسأله اصلی، دانش فنی بود که طلسمش شکسته شد و با شکسته شدن این طلسم، مانع اصلی از پیش رو برداشته شد.
🔚 البته بی تدبیریهایی نیز رخ داد که استقلال ما را تحت الشعاع قرار داد، به همین دلیل در تکانههای بین المللی و تحریمها ما راحت آسیب میبینیم. این آسیب پذیری ریشه در بی تدبیریهای خودمان دارد.
🎙 مصاحبه با دکتر سید محمد کاظم رجائی
#انقلاب_اسلامی
#اقتصاد
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
💠حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
آبروی تو چون یخ جامدی است درخواست آن را قطره قطره آب میکند. پس بنگر که آن را نزد چه کسی فرو میریزی.
📚 نهجالبلاغه، حکمت ۳۴۶
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔆 شناخت نفس؛ عامل یافتن استعدادهای انسان(قسمت اول)
🔵 انسان از طریق خودشناسی به کرامت نفس و عظمت این خلقت بزرگ الهی و اهمیت روح آدمی که پرتویی از انوار الهی و نفحهای از نفحات ربانی است پی میبرد؛ اری! درک میکند که این گوهر گران بها را نباید به ثمن و بهای ناچیز فروخت و به آسانی از دست داد.
🔶 انسان با شناخت خویشتن به خطرات هوای نفس و انگیزههای شهوت و تضاد آن ها به سعادت او پی میبرد و برای مقابله با آن ها آماده میشود. بدیهی است کسی که خود را نشناسد از وجود این انگیزه ها بی خبر میماند و شبیه کسی است که گرداگرد او را دشمن گرفته؛ اما او از وجود آنان غافل و بی خبر است.
🎙 بیانات آیت الله مکارم شیرازی
#اخلاق
#پیشرفت
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 شناخت نفس؛ عامل یافتن استعدادهای انسان(قسمت اول) 🔵 انسان از طریق خودشناسی به کرامت نفس و عظمت ا
🔆 شناخت نفس؛ عامل یافتن استعدادهای انسان(قسمت دوم)
↙️ طبیعی است که چنین کسی (کسی که خود را نشناسد) خود را آماده مقابله با دشمن نمیكند و سرانجام ضربات سنگینی از سوی دشمن دریافت میدارد.
🖇 انسان با شناخت نفس خویش نه تنها استعدادهای گوناگونی که برای پیشرفت و ترقی از سوی خداوند در وجود او نهفته شده است پی میبرد و تشویق میشود که برای پرورش این استعدادها بکوشد و آنها را شکوفا سازد؛ گنجهای درون جان خویش را استخراج کند و گوهر خود را هویدا سازد.
🎙 بیانات آیت الله مکارم شیرازی
#اخلاق
#پیشرفت
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
💢 گوگل آی؛ از کنار گوگل ساده نگذریم
⚠️ صفحهای شخصی و سفارشی از گوگل است که میتواند به عنوان صفحه شروع (start page) هر دارنده اکانت گوگل تعریف شود کاربر میتواند نیروهای وب و ابزارکهای مختلف گوگل مانند وضعیت آب و هوا، اخبار، بازی و... را به این صفحه اضافه کند، به این ترتیب صفحه گوگل با توجه به نیازمندیهای کاربر مشخص میشود.
🔺 اما این سرویس یکی از قویترین روشهای گوگل برای جمعآوری اطلاعات و علاقهمندیهای کاربران است که با استفاده از شیوه خودافشایی به دقیقترین نیازهای کاربران پی میبرد.
✍️ علی اصغر سیاحت هویدا
#فضای_مجازی
#جاسوسی
#شماره_29
🆔 @farhang_puya
🔸 گوگل دسکتاپ؛ از کنار گوگل ساده نگذریم
🔰 این نرمافزار جستجو پس از نصب همان امکانات موتور جستجو گوگل را بر روی هارد دیسک کامپیوتر شخصی فراهم میکند که کاربر میتواند با سرعت بیشتر از جستجوی خود ویندوز به جستجوی اطلاعات مورد نیاز خویش بپردازد.
⚠️ از تهدیدهای این سرویس این است که با راهاندازی یک موتور جستجوی کوچک روی کامپیوتر کاربر، امکان دسترسی به تمام اطلاعات روی هارد دیسک فراهم میشود.
✍️ علی اصغر سیاحت هویدا
#فضای_مجازی
#جاسوسی
#شماره_29
🆔 @farhang_puya
◾️ارتباط کابالا و جریان اومانیستی
▫️ کابالا که نفوذ و تاثیر آن در پروتستانیسم دیده میشود، در جریان انسان مداری و اومانیستی غرب نیز نفوذ کرد و جهان غرب را به سوی جسمانگاری و انتروپومورفیسم و جادو و ... پیش برده است. اومانیسم جریانی بود که در اواخر قرون وسطی، در میان هنرمندان جنوب اروپا خصوصاً ایتالیا و فرانسه سر برداشت.
▫️ متاسفانه در تاریخنویسی رسمی، تعامل اما نیست و کابالا چندان مورد توجه قرار نگرفته است. مالاچی مارتین نویسنده مشهور و استاد «انستیتوی پاپی کتاب مقدس واتیکان» کتاب مطول خود موضوع کشمکش صدها ساله کاتولیک، کاپیتالیسم و سوسیالیسم را مورد بررسی قرار داده است.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۸۹، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
دلهای مردم گریزان است. به کسی روی آورند که خوشرویی کند.
📚 نهجالبلاغه، حکمت ۵۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔰 فرق تکامل و پیشرفت در بیان شهید مطهری (قسمت اول)
🔳 آیا پیشرفت همان تکامل است و تکامل همان پیشرفت است؟ اتفاقاً اینها هم با یکدیگر تفاوت دارند. شما موارد استعمال را ببینید. ما درباره یک بیماری میگوییم این بیماری در حال پیشرفت است؛ ولی نمیگوییم در حال تکامل است.
🔸 اگر سپاهی در سرزمینی بجنگد و قسمتی از سرزمین دشمن را تصرف کند میگوییم فلان لشکر در حال پیشرفت است؛ ولی نمیگوییم در حال تکامل است چرا؟ برای اینکه در مفهوم تکامل تعالی خوابیده است؛ یعنی تکامل حرکت است؛ اما حرکت رو به بالا و عمودی. تکامل، حرکت از سطحی به سطح بالاتر است؛ ولی پیشرفت در یک سطح افقی هم درست است.
✍ گردآورنده: فائزه فلاطونی
#معارف
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 فرق تکامل و پیشرفت در بیان شهید مطهری (قسمت اول) 🔳 آیا پیشرفت همان تکامل است و تکامل همان پیشرف
🔰 فرق تکامل و پیشرفت در بیان شهید مطهری (قسمت دوم)
↙️ سپاهی که سرزمینی را اشغال کرده است وقتی قسمت دیگری را بر متصرفات خودش اضافه میکند میگوییم پیشروی کرده است؛ یعنی در همان سطحی که بوده مقدار دیگری به قلمروی خودش افزوده است. چرا اینجا نمیگوییم تکامل؟ برای اینکه در تکامل، تعالی خوابیده است.
❇️ پس وقتی که ما میگوییم تکامل اجتماعی در مفهومش تعالی انسان از نظر اجتماعی است نه صرف پیشرفت. ای بسا چیزها که برای انسان و جامعه انسان پیشرفت باشد ولی برای جامعه انسانی تکامل و تعالی شمرده نشود.
✍ گردآورنده: فائزه فلاطونی
#معارف
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 فرق تکامل و پیشرفت در بیان شهید مطهری (قسمت دوم) ↙️ سپاهی که سرزمینی را اشغال کرده است وقتی قسمت
🔰 فرق تکامل و پیشرفت در بیان شهید مطهری (قسمت سوم)
🔲 پیشرفت؛ یکی از گمراه کنندهترین حرفها نمیشود کمال را در علم، آن هم علم طبیعی و در فن و تکنولوژی [خلاصه کرد] و دائم گفت: پیشرفت.
🔚 یکی از گمراه کننده ترين حرفها همین مسئله «پیشرفت» و «ملتهای پیشرفته» است و پیشرفتگی را هم ما در ابزار خلاصه میکنیم. روی این حساب، انسان خودش دیگر وجود ندارد، فقط مسئله ابزار مطرح است.
✍️ گردآورنده: فائزه فلاطونی
#معارف
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
به سخنی که کسی بر زبان رانده تا آنجا که برداشت نیکویی میتوان از آن داشت، گمان بد مبر.
📚نهج البلاغه، حکمت ۳۶۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
◾️فضای مجازی و بحران هویتی
▫️ هویت شخصی، ویژگی بی همتای فرد را تشکیل میدهد. هویت اجتماعی در پیوند با گروهها و اجتماعات مختلف قرار گرفته به شکل گیری آن متاثر از آنها است. هویت فرهنگی، بر گرفته از باورهایی است که در عمق وجود فرد به واسطه تعامل با محیط پیرامون و آموزههای آن، از بدو تولد تا کهنسالی جای گرفته است.
▫️ از آنجا که فضای سایبر، صحنهای فرهنگی و اجتماعی است که شخص، خودش را در موقعیتهای گوناگون نقشها و سبکهای زندگی قرار میدهد، خود زمینهای را برای چندشخصیتی شدن کاربر فراهم میآورد که موجب تقویت شخصیتهای چندگانه و رشد و استحکام آن میشود.
✍️هادی عبداللهی
#شماره_29
#فرهنگ
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
◾️راهکاری برای کاهش معضلات فضای مجازی (قسمت اول)
▫️ در چگونگی استفاده از رسانه، آنچه به عنوان سند بالادستی عمل میکند و بر تمام اصول دیگر برتری دارد، آموزههای دینی و برنامههای الهی است. بنابراین آموزههای دینی بهعنوان برنامه الهی که از جانب خداوند متعال در قرآن و معصومین علیهمالسلام در روایات آمده، تعیین کننده نهایی شیوه بهره گیری از رسانههای دیجیتال است.
▫️ به عبارت دیگر، زندگی باید رنگ و بوی خدایی داشته باشد، همچنان که قرآن کریم میفرماید: ((صبغة الله ومن احسن من الله صبغة ونحن له عابدون؛رنگ خدا را و چه کسی رنگش نیکو تر از رنگ خداست؟ و ما فقط پرستش کنندگان اوییم.))
✍️ عبدالله خاکپور
#فرهنگ
#شماره_29
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
◾️ پروتستانیسم و اصلاحات دینی
▫️ ایام اصلاحات دینی در مسیحیت و نهضت اعتراض پروتستانیسم از سال ۱۵۱۷ آغاز شد و تا سال ۱۶۰۰ ادامه پیدا کرد. در ۱۵۱۷ کشیش معترض به مناسک و تجملات کلیسای کاتولیک با نام «مارتین لوتر» در آلمان اعلامیهای را با نود بند نوشت کلیسای «ویتن برگ» آلمان برد. از آنجا که زمینه درونی در کلیسای اشرافی و رومزده و میترائیستی و خرافی واتیکان، برای برخی اعتراضات لوتر فراهم بود، این نارضایتی به سرعت در میان برخی کشیشها و مردم فراگیر میشود.
▫️ بسیاری از کشیشها و روحانیون که از فساد و بهشتفروشی و تظاهر و خرافات کلیسای منحرف رُم خسته شده بودند و نیز بسیاری از اشراف محلی بهخصوص در آلمان، اعتراضات را پذیرفتند و سلطنت مرکزی واتیکان را تضعیف و خود را تقویت کردند. تئوری سیاسی مارتین لوتر این بوده است که «به جای اینکه آلمان تابع نظام امپراطوری مقدس روم و به عبارتی تحت تاثیر کلیسای کاتولیک باشد، لازم است شورایی از شاهزادگان، آلمان را اداره کنند.» یهود گرایی مارتین لوتر، در کنار دشمنی مشترک لوتر و یهودیان با قدرتمندی کلیسا، باعث همراهی برخی کابالیستها با وی در این نهضت شد و تاکنون نیز پروتستانیسم نسبت به کاتولیسم، به یهودیت نزدیکتر است.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۹۱ و ۹۲، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
◾️ راهکاری برای کاهش معضلات فضای مجازی (قسمت دوم)
▫️ اگر یاد خدا نباشد و زندگی رنگ و بوی خدایی نداشته باشد، انسان به حال خودش رها میشود: (( ولا تکونوا کالذین نسوا الله فانساهم انفسهم؛ و مانند کسانی مباشید که خدا را فراموش کردند، پس خدا هم آنان را دچار خودفراموشی کرد.)) اگر خدا انسان را فراموش کند، آغاز سقوط انسان است.
▫️ بنابراین خانوادهها باید درباره مسائل دینی مربوط به رسانههای نوظهور، بخصوص فتاوای مراجع معظم تقلید، در مواردی همچون خرید و فروش ابزارهای نوین رسانهای، عضویت در شبکههای اجتماعی، چت با نامحرم، دیدن فیلم، سریال و پویانمایی که تصاویر نامحرم در آن پخش میشود، دیدن عکس نامحرم، استفاده از برخی سرویسهای خاص و... آگاهی کامل داشته باشند.
✍️ عبدالله خاکپور
#شماره_29
#فرهنگ
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya