eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
931 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : خرمندترین مردمان، کسانی‌اند که بیشتر در عواقب کارها بیندیشد. 📚 غررالحکم، حدیث ۳۳۶۷ 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : هرگز به دوستی با کسی که او را خوب نشناخته‌ای، رغبت مکن. 📚 غررالحکم، حدیث ۱۰۱۶۷ 🆔 @farhang_puya
💡 میزان تاثیر اسلام در ارزش‌ها، علوم و ابزار (قسمت اول) 🔳 این‌که ما ادعا داریم اسلام دارای تمدن است. این به معنای این نیست که عین آن‌چه که ما برای تمدن اسلامی از ارزشها، علوم و ابزار داریم، همانند فقه اسلامی تک تک گزاره‌های آن از روایات برگرفته شده است. 🔺 یکی از این روشنفکران در مقاله‌ای برخی از علما را به سخره گرفته بود که این‌ها حتی می‌گویند: «ما تراکتورسازی اسلامی داریم و از آیات می‌توانیم تراکتورسازی در بیاوریم!» ☑️ ما وقتی می‌گوییم تمدن اسلامی؛ یعنی دین در سه حوزه ارزش‌ها، علوم و ابزار، دخالت می‌کند. میزان دخالت دین در این حوزه‌ها دخالت حداکثری نیست و متفاوت است؛ مثلا در فقه اسلام، تمام گزاره‌های آن از متن خالص دین استخراج می‌شود. 🎙 مصاحبه با مهدی مشگی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 میزان تاثیر اسلام در ارزش‌ها، علوم و ابزار (قسمت اول) 🔳 این‌که ما ادعا داریم اسلام دارای تمدن است
💡 میزان تاثیر اسلام در ارزش‌ها، علوم و ابزار (قسمت دوم) ◼️ شاید نقش دین در تولید و استنباط یک گزاره فقهی، حداکثری باشد اما میزان دخالت دین در اخلاق اسلامی با فقه اسلامی فرق می‌کند. در سایر حوزه‌های علوم انسانی نیز این اتفاق می‌افتد و نقش دین در تولید علوم انسانی نیز متفاوت است. 🔸 به هر حال در تمدن اسلامی، دین در سه حوزه ارزش‌ها، علوم و ابزار نیز دخالت می‌کند و این دخالت در این سه حوزه، یکسان و حداکثری نیست، بلکه در بعضی موارد حداقلی و در برخی موارد هم حداکثری است. 🔚 به هر حال با دخالت دین، ارزش‌ها، علوم و یا ابزاری تولید می‌شود. آخرین مرحله در مراحل تثبیت دین، ایجاد تمدن در جامعه است. از این رو دین برای ساختن یک جامعه با تمدن اسلامی، در ارزش‌ها، علوم و ابزاری که این جامعه را می‌سازد، دخالت دارد. 🎙 مصاحبه با مهدی مشگی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : برترین ادب، آن است که انسان در حد خود بایستد و از اندازه خویش فراتر نرود. 📚 غررالحکم، حدیث ۳۲۴۱ 🆔 @farhang_puya
💡 وظایف سیاسی مومنین در نهج‌البلاغه (قسمت اول) ⚔ جهاد: فَإِنَّ اَلْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ اَلْجَنَّةِ فَتَحَهُ اَللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِيَائِهِ وَ هُوَ لِبَاسُ اَلتَّقْوَى وَ دِرْعُ اَللَّهِ اَلْحَصِينَةُ وَ جُنَّتُهُ اَلْوَثِيقَةُ فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اَللَّهُ ثَوْبَ اَلذُّلِّ وَ شَمْلَةَ اَلْبَلاَءِ وَ دُيِّثَ بِالصَّغَارِ وَ اَلْقَمَاءِ - وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالْأَسْدَادِ وَ أُدِيلَ اَلْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْيِيعِ اَلْجِهَادِ وَ سِيمَ اَلْخَسْفَ وَ مُنِعَ اَلنَّصَفَ. 🖇 جهاد لباس تقوا زره محکم و سپر مطمئن خداوند است مردمی که از جهاد روی برگردانند خداوند لباس ذلت بر تن آن‌ها می‌پوشاند و بلا به آنان هجوم می‌آورد حقیر و ذلیل می‌شوند عقل و فهم‌شان تباه می‌گردد و به خاطر تضییع جهاد حق آنها پایمال می‌شود و نشانه‌های ذلت در آن‌ها آشکار می‌گردد و از عدالت محروم می‌شوند) 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 وظایف سیاسی مومنین در نهج‌البلاغه (قسمت اول) ⚔ جهاد: فَإِنَّ اَلْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ اَل
💡 وظایف سیاسی مومنین در نهج‌البلاغه (قسمت دوم) 2⃣ عدم سکوت در برابر ظلم: وما أخذ الله على العلماء أن لا يقاروا على كظة ظالم و لا سغب مظلوم. خداوند از دانایان پیمان گرفته تا در صورت قدرت - در مقابل شکمباره ستمگران و بینوایی ستمدیدگان خموش ننشینند. 3⃣ امر به معروف و نهی از منکر: وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَكُنْ مِنْ أَهْلِهِ وَ أَنْكِرِ الْمُنْكَرَ بِيَدِكَ وَ لِسَانِكَ وَ بَايِنْ مَنْ فَعَلَهُ بِجُهْدِكَ، وَ جَاهِدْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ وَ لَا تَأْخُذْكَ فِي اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ: امر به معروف کن تا خود اهل معروف باشی با دست و زبانت منکرات را انکار نما و از کسی که عمل بد انجام می‌دهد به سختی دوری گزین و در راه خدا تا سر حد توان تلاش کن و هرگز سرزنش سرزنشگران تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد. 🆔 @farhang_puya
👥 در دهه پنجم انقلاب به حرکت‌های فردی و جمعی نیازمندیم (قسمت اول) 🔳 نیروهای انقلابی به خوبی می‌دانند که تبدیل وضعیت موجود به وضعیت مطلوب نیازمند به اقدامات فردی و جمعی است آن هم در یک نظم قاعده مند. لذا همواره به دنبال شکل‌دهی به یک روح جمعی بر اساس ربوبیت الهی هستند. 🔹 توضیح مطلب این که در قلمروی نسبت انسان و جامعه پرسشی مطرح است و آن این که فرد اصالت دارد یا جامعه، منظور از اصالت در این جمله منشأ اثر بودن است، بنابر تفکر اسلام ناب اصالت از آن فرد و جامعه توأمان است، اصالت توأمان فرد و جامعه، دقیقا به معنای فلسفی مورد نظر است. ✍ سید مجید اشکوری 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
👥 در دهه پنجم انقلاب به حرکت‌های فردی و جمعی نیازمندیم (قسمت اول) 🔳 نیروهای انقلابی به خوبی می‌دان
👥 در دهه پنجم انقلاب به حرکت‌های فردی و جمعی نیازمندیم (قسمت دوم) ✳️ آنچه گفتیم به این معنا است که در قرآن کریم گاه به مردمی اشاره می‌شود که دارای یک تفکر اجتماعی و اراده جمعی و به اصطلاح دارای یک روح جمعی هستند؛ مانند آیه مبارکه ۵ سورة غافر (وَهَمَّتْ كُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ لِيَأْخُذُوهُ ۖ وَجَادَلُوا بِالْبَاطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ فَأَخَذْتُهُمْ ۖ فَكَيْفَ كَانَ عِقَابِ) که براساس آن روح جمعی، قومی به گناهی و یا ناحقی خشنود و یا به عکس به حقی و معروفی خشنود می‌گردند. 🔳 در این صورت یک فرد از افراد اجتماع خشنودیش جزئی از خشنودی جمع و تصمیمش تحت تأثیر این جو اجتماعی جزئی از تصمیم جمع است. در این صورت این روح جمعی باعث ارتکاب گناه و یا معروفی می‌شود، در این جاست که گناه فرد، گناه جمع است؛ لذا در قرآن کریم گاه کار یک نسل را به نسل‌های بعدی نسبت می‌دهد. ✍ سید مجید اشکوری 🆔 @farhang_puya
◾️قرن هفدهم؛ نفوذ فرقه قبالا در خاورمیانه و شمال آفریقا ▫️قرن هفدهم میلادی را می‌توان سده نفوذ قبالائیان در سرزمین‌های خلافت نامید. حییم‌بن عطار مراکشی و شالوم (سلیم) بن‌یوسف شبّازی، شاعر نامدار یهودی ساکن یمن، کسانی بودند که فرقه را در جنوب شبه جزیره عربستان، یمن و مناطق شمالی آفریقا توسعه دادند. در بغداد، مردخای‌بن موسی ساسون بغدادی، محفل قدرتمندی از فرقه را انسجام بخشید که تا قرن بیستم میلادی پابرجا ماند. در منطقه کردستان عراق (اربیل، روستای حریر) نیز، اسحاق بن موسی ساکن شد و خانواده حریری را بنیانگذاری کرد. ▫️ بنا به نوشته جودائیکا، یکی از پسران اسحاق، به نام پیناس، در ماجرای شبتای‌زوی شرکت فعال داشت. تو پسر دیگر او، به نام‌های حییم و اسحاق، خاخام‌های شهر رواندوز اربیل بودند. اعضای خاندان حریری در تمامی سده‌های هجدهم و نوزدهم در کردستان فعال بودند و از رهبران فرقه کابالا در بین‌النهرین به شمار می‌رفتند. در غرب آفریقا و تونس و الجزایر نیز قبالائیست‌های یهودی نفوذ خود را بسط دادند. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۰۶ و ۱۰۷، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
💠 مولی امیرالمومنین (علیه السلام) : افسوس‌های گذشته را در دل خود بیدار مکن! زیرا تو را از آمادگی برای پیروزی باز می‌دارد. 📚 غررالحکم، صفحه ۷۶۶ 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه السلام) : حاضر جوابترین مردم کسی است که خشمگین نشود. 📚 غررالحکم، حدیث ۲۹۵۰ 🆔 @farhang_puya