eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.7هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
18 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
◾️شاخصه‌های حوزه نظام یافته از سوی حاج شیخ عبدالکریم (قسمت دوم) 2⃣ نخبه پروری: با ورود علما و فرزان
◾️شاخصه‌های حوزه نظام یافته از سوی حاج شیخ عبدالکریم (قسمت سوم) 3⃣ سامان بخشی: او همچنین به سامان بخشی حوزه علمیه از لحاظ مالی نیز پرداخت. وی مسائل مالی حوزه‌ها را سر و سامان داد تا طلاب با فراغت بیش‌تری به درس و بحث بپردازند. 4⃣ حفاظت: پاسداری از این حوزه نوپا از دیگر شاخصه‌های حوزه نظام یافته از سوی حاج شیخ عبدالکریم بود. به سختی از حریم حوزه دفاع می‌کرد از هر گونه دخالت حکومت در امور حوزه‌ها، ممانعت می‌نمود. به عنوان نمونه باید به دخالت وزارت معارف در برگزاری امتحانات طلاب اشاره کرد که با مخالفت جدی آیت الله حائری مواجه شد. ✍ حجت‌الاسلام علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️شاخصه‌های حوزه نظام یافته از سوی حاج شیخ عبدالکریم (قسمت سوم) 3⃣ سامان بخشی: او همچنین به سامان ب
◾️شاخصه‌های حوزه نظام یافته از سوی حاج شیخ عبدالکریم (قسمت چهارم) 5⃣ مرکزیت بخشی: از دیگر شاخصه‌های حوزه علمیه قم آن بود که آرام آرام نقش مرکزی و محوری در میان حوزه‌های علمیه جهان تشیع پیدا کرد. از جمله اقدامات دقیق و تحسین برانگیز آیت.الله حائری در این راه، انتقال مرجعیت به شهر قم بود و این مسئله بر مرکزیت بودن حوزه علمیه قم، صحه می‌بخشید. 🔚 حضور او در قم به عنوان مرجع بزرگی که مقلدان بسیاری هم داشت، موجب شد تا مرجعیت شیعه در قم مستقر شود. این مسئله تا آن‌جایی بود که حتی وقتی مراجع بزرگ نجف مانند حضرات آیات نایینی و اصفهانی، به ایران تبعید شدند، آنان بلافاصله به قم آمدند تا در کنار آیت‌الله حائری قرار گیرند. ✍ حجت‌الاسلام علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) : چه زشت است در مومن خواسته‌ای باشد که او را به خواری کشاند. 📚میزان‌الحکمه، جلد۶، صفحه ۴۹۰ 🆔 @farhang_puya
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت اول) ▫️ وابستگی پیوریتن‌ها به عهد عتیق از سایر فرقه‌های پروتستان بیشتر بود. اینان گرچه یهودی نبودند ولی جودایزر نامیده می‌شدند که به معنای هواداران یهود می‌باشد. اینان قوانین توراتی را با دقت و وسواس به کار می‌بستند و به پولس (عالم درباری یهودی که از بزرگترین مبلغان صدر مسیحیت شد) و آموزه «اسرائیل جدید» بسیار علاقه نشان می‌دادند. مسلک اینان را به حق، یهودیگری انگلیسی نامیده‌اند. ▫️ پیورتنیسم مانند یهودیت حامل فلسفه‌ای دنیامحور و نه آخرت گرا بود و در قوام و اقتدار کاپیتالیسم تاثیرگذار بود و ثروت را به مثابه یکی از شاخصه‌های تعیین کننده تلقی نمود و از قدرت‌گیری بورژوازی کاپیتالیستی و رژیم پارلمانی حمایت می‌کرد. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۱۲، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
◾️ پروتستانیسم اسلامی (قسمت اول) ▫️ وضعیت نابسامان کلیسا در دوران قرون وسطی سبب شد که عده‌ای به اعتراض برخیزند. به نظر آنان نه تنها اعمال کلیسا مردود بود بلکه هر اصل از اصول الاهیاتی نیز که منجر به آن اعمال نادرست می‌شد، مردود بود. «مارتین لوتر» اصل سلطه و حجت پاپی را رد کرد. به نظر او و همفکرانش تمام مشکلات از این اصل سرچشمه می‌گرفت و این اصل به تحقیر انسان می‌انجامید. ▫️ این تفکر در دوره‌های بعد امواجی از انسان گرایی در اروپا به راه انداخت و کم کم انسان جای دین را گرفت و دین به جای آنکه در جامعه نقش بازی کند و سرنوشت جامعه را تعیین نماید، به حوزه زندگی خصوصی افراد رانده شد. ✍ محمد رضا فلاح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ پروتستانیسم اسلامی (قسمت اول) ▫️ وضعیت نابسامان کلیسا در دوران قرون وسطی سبب شد که عده‌ای به اعت
◾️ پروتستانیسم اسلامی (قسمت دوم) ▫️ این ایده در ایران نیز مطرح شده و عده‌ای به دنبال تکرار تجربه غرب بودند. طراحان این دیدگاه باور داشتند که دین در ذهن فرد یا جامعه باید به مرحله تعیین تکلیف با مدرنیته برسد و فرد و جامعه باید با تجدید نظر در باورهای خود بتوانند تا حد امکان مهیای پذیرش شرایط زیست در دنیای مدرن باشند. ▫️ از همین رو می‌بایست دین موجود در باورهای افراد جامعه مورد چالش قرار بگیرد و عرصه حضور آن در جامعه محدود گردد و سرانجام به زیست دین در عرصه خصوصی ختم شود. یکی از مروجان این نظریه میرزا آقاخان کرمانی است. دیدگاه‌های وی در پیدایش دولت، فلسفه قانون و اصول حقوق طبیعی، متاثر از روسو و منتسکیو است. ✍ محمد رضا فلاح 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام صادق (علیه السلام) : به برادرت اعتماد مطلق نداشته باش؛ زیرا زمین خوردن بر اثر اعتماد، قابل جبران نیست. 📚 تحف‌العقول، صفحه ۳۵۷ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ پروتستانیسم اسلامی (قسمت دوم) ▫️ این ایده در ایران نیز مطرح شده و عده‌ای به دنبال تکرار تجربه غر
◾️ پروتستانیسم اسلامی (قسمت سوم) ▫️ جلوه دیگری از این تفکر که در حوزه ما نیز وجود دارد، تفکر «جدایی دین از سیاست» است. حضرت امام در پیام خود به روحانیون روی این مسئله انگشت گذاشته به طلاب درباره خطر این گروه هشدار داده‌اند. ▫️ امام می‌فرماید: ((استکبار وقتی که از نابودی مطلق روحانیت و حوزه‌ها مأیوس شد، دو راه برای ضربه زدن انتخاب نمود؛ یکی راه ارعاب و زور و دیگری راه خدعه و نفوذ در قرن معاصر. وقتی حربه ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد، راه‌های نفوذ تقویت گردید. اولین و مهم‌ترین حرکت، القای شعار جدایی دین از سیاست است که متاسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه‌ای کارگر شده است؛ تا جایی که دخالت در سیاست، دون شأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون، تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می‌آورد./صحیفه امام خمینی،ج۲۱، ص۲۷۸)) ✍ محمد رضا فلاح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت اول) ▫️ وابستگی پیوریتن‌ها به عهد عتیق از سایر فرقه‌های پروتستا
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت دوم) ▫️ همچنین به شکل‌گیری و تثبیت پروتستانتیسم لیبرال یاری رساند. پیوریتن‌ها ضمن همسان‌انگاری خود با یهودیان یادشده در تورات، برای خود هویت یهودی جدیدی کسب کردند و نام‌های یهودی مثل: دیوید/دِیو، بنیامین/بِن، اسحاق/ایزاک، جیکوب/ جک، ژوزف/جو، ساموئل/سام، آموس، سارا، جودا/یهودا، موسی/موشه، جودیت/ یودی و... بر فرزندان خود گذاردند. ▫️اینان حمایت‌های راهبردی از یهودیان به‌عنوان «قوم برگزیده» می‌کردند و در راستای تحقق پیشگویی تورات به بازگشت دوباره یهود به انگلیس (که در آن زمان‌ها می‌گفتند که انگلیس مأمن ده سبط گمشده است) حمایت کردند. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۱۲، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
◾️از فرعون فردی تا کدخدای جهانی (قسمت اول) ▫️ دانشمندان علوم اجتماعی درباره رابطه بین فرد و جامعه بحث‌هایی مطرح کرده‌اند که جنبه مبنایی دارد. کسانی معتقدند که اصالت با فرد است و هر انسانی خودش موجود مستقلی است. البته این موجود با دیگران ارتباطاتی دارد و با هم فعل و انفعال و تاثیر و تاثری دارند. در مقابل عده ای معتقدند که اصالت با جامعه است. ▫️ در جامعه شناسی مکتبی به نام مکتب ارگانیسیم وجود دارد. این مکتب می‌گوید جامعه نیز مانند یک ارگانیسم زنده است. همانطور که موجود زنده دارای عضلات و جهازاتی است و این‌ها با هم کار می‌کنند، جامعه نیز مانند یک ارگانیسم است. جامعه نیز اندام‌واره است. یکی از شباهت هایی که بین فرد و جامعه وجود دارد این است که همانطور که گاهی یک فرد فکر تسلط بر افراد دیگر را پیدا میکند گاهی یک جامعه نیز به فکر تسلط بر جامعه.های دیگر می افتد. 🎙درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️از فرعون فردی تا کدخدای جهانی (قسمت اول) ▫️ دانشمندان علوم اجتماعی درباره رابطه بین فرد و جامعه ب
◾️از فرعون فردی تا کدخدای جهانی (قسمت دوم) ▫️ به عبارت دیگر، گاهی بین جوامع بشری چنین حالتی پیدا می‌شود که یک جامعه می‌خواهد بر جوامع دیگر حکومت کند. جامعه آمریکا می‌گوید: ملت آمریکا باید بر همه دنیا مسلط باشد! بنابراین همانطور که ما فرعون فردی داریم، فرعون اجتماعی نیز داریم. ▫️ همانطور که در بین انسان‌ها یک نفر پیدا شد و گفت: انا ربکم الاعلی، در بین جوامع بشری نیز یک جامعه گردن کلفت پیدا می‌شود و می‌گوید: من کدخدای جهان هستم و همه باید تابع من باشند! این جامعه همان شیوه‌هایی را که فرعون برای به تحت فرمان کشیدن مردم مصر به کار برد، به کار می‌برد تا کشورهای دیگر را تحت تسلط خود بکشد. 🎙درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه السلام) : بهترین دانش، آن است که با عمل همراه شود. 📚 غررالحکم، حدیث ۴۹۶۸ 🆔 @farhang_puya