◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت اول)
▫️ وابستگی پیوریتنها به عهد عتیق از سایر فرقههای پروتستان بیشتر بود. اینان گرچه یهودی نبودند ولی جودایزر نامیده میشدند که به معنای هواداران یهود میباشد. اینان قوانین توراتی را با دقت و وسواس به کار میبستند و به پولس (عالم درباری یهودی که از بزرگترین مبلغان صدر مسیحیت شد) و آموزه «اسرائیل جدید» بسیار علاقه نشان میدادند. مسلک اینان را به حق، یهودیگری انگلیسی نامیدهاند.
▫️ پیورتنیسم مانند یهودیت حامل فلسفهای دنیامحور و نه آخرت گرا بود و در قوام و اقتدار کاپیتالیسم تاثیرگذار بود و ثروت را به مثابه یکی از شاخصههای تعیین کننده تلقی نمود و از قدرتگیری بورژوازی کاپیتالیستی و رژیم پارلمانی حمایت میکرد.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۱۲، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
◾️ پروتستانیسم اسلامی (قسمت اول)
▫️ وضعیت نابسامان کلیسا در دوران قرون وسطی سبب شد که عدهای به اعتراض برخیزند. به نظر آنان نه تنها اعمال کلیسا مردود بود بلکه هر اصل از اصول الاهیاتی نیز که منجر به آن اعمال نادرست میشد، مردود بود. «مارتین لوتر» اصل سلطه و حجت پاپی را رد کرد. به نظر او و همفکرانش تمام مشکلات از این اصل سرچشمه میگرفت و این اصل به تحقیر انسان میانجامید.
▫️ این تفکر در دورههای بعد امواجی از انسان گرایی در اروپا به راه انداخت و کم کم انسان جای دین را گرفت و دین به جای آنکه در جامعه نقش بازی کند و سرنوشت جامعه را تعیین نماید، به حوزه زندگی خصوصی افراد رانده شد.
✍ محمد رضا فلاح
#شماره_3
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ پروتستانیسم اسلامی (قسمت اول) ▫️ وضعیت نابسامان کلیسا در دوران قرون وسطی سبب شد که عدهای به اعت
◾️ پروتستانیسم اسلامی (قسمت دوم)
▫️ این ایده در ایران نیز مطرح شده و عدهای به دنبال تکرار تجربه غرب بودند. طراحان این دیدگاه باور داشتند که دین در ذهن فرد یا جامعه باید به مرحله تعیین تکلیف با مدرنیته برسد و فرد و جامعه باید با تجدید نظر در باورهای خود بتوانند تا حد امکان مهیای پذیرش شرایط زیست در دنیای مدرن باشند.
▫️ از همین رو میبایست دین موجود در باورهای افراد جامعه مورد چالش قرار بگیرد و عرصه حضور آن در جامعه محدود گردد و سرانجام به زیست دین در عرصه خصوصی ختم شود. یکی از مروجان این نظریه میرزا آقاخان کرمانی است. دیدگاههای وی در پیدایش دولت، فلسفه قانون و اصول حقوق طبیعی، متاثر از روسو و منتسکیو است.
✍ محمد رضا فلاح
#شماره_3
#غربگرایی
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام صادق (علیه السلام) :
به برادرت اعتماد مطلق نداشته باش؛ زیرا زمین خوردن بر اثر اعتماد، قابل جبران نیست.
📚 تحفالعقول، صفحه ۳۵۷
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ پروتستانیسم اسلامی (قسمت دوم) ▫️ این ایده در ایران نیز مطرح شده و عدهای به دنبال تکرار تجربه غر
◾️ پروتستانیسم اسلامی (قسمت سوم)
▫️ جلوه دیگری از این تفکر که در حوزه ما نیز وجود دارد، تفکر «جدایی دین از سیاست» است. حضرت امام در پیام خود به روحانیون روی این مسئله انگشت گذاشته به طلاب درباره خطر این گروه هشدار دادهاند.
▫️ امام میفرماید: ((استکبار وقتی که از نابودی مطلق روحانیت و حوزهها مأیوس شد، دو راه برای ضربه زدن انتخاب نمود؛ یکی راه ارعاب و زور و دیگری راه خدعه و نفوذ در قرن معاصر. وقتی حربه ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد، راههای نفوذ تقویت گردید. اولین و مهمترین حرکت، القای شعار جدایی دین از سیاست است که متاسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازهای کارگر شده است؛ تا جایی که دخالت در سیاست، دون شأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون، تهمت وابستگی به اجانب را به همراه میآورد./صحیفه امام خمینی،ج۲۱، ص۲۷۸))
✍ محمد رضا فلاح
#شماره_3
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت اول) ▫️ وابستگی پیوریتنها به عهد عتیق از سایر فرقههای پروتستا
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت دوم)
▫️ همچنین به شکلگیری و تثبیت پروتستانتیسم لیبرال یاری رساند. پیوریتنها ضمن همسانانگاری خود با یهودیان یادشده در تورات، برای خود هویت یهودی جدیدی کسب کردند و نامهای یهودی مثل: دیوید/دِیو، بنیامین/بِن، اسحاق/ایزاک، جیکوب/ جک، ژوزف/جو، ساموئل/سام، آموس، سارا، جودا/یهودا، موسی/موشه، جودیت/ یودی و... بر فرزندان خود گذاردند.
▫️اینان حمایتهای راهبردی از یهودیان بهعنوان «قوم برگزیده» میکردند و در راستای تحقق پیشگویی تورات به بازگشت دوباره یهود به انگلیس (که در آن زمانها میگفتند که انگلیس مأمن ده سبط گمشده است) حمایت کردند.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۱۲، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
◾️از فرعون فردی تا کدخدای جهانی (قسمت اول)
▫️ دانشمندان علوم اجتماعی درباره رابطه بین فرد و جامعه بحثهایی مطرح کردهاند که جنبه مبنایی دارد. کسانی معتقدند که اصالت با فرد است و هر انسانی خودش موجود مستقلی است. البته این موجود با دیگران ارتباطاتی دارد و با هم فعل و انفعال و تاثیر و تاثری دارند. در مقابل عده ای معتقدند که اصالت با جامعه است.
▫️ در جامعه شناسی مکتبی به نام مکتب ارگانیسیم وجود دارد. این مکتب میگوید جامعه نیز مانند یک ارگانیسم زنده است. همانطور که موجود زنده دارای عضلات و جهازاتی است و اینها با هم کار میکنند، جامعه نیز مانند یک ارگانیسم است. جامعه نیز اندامواره است. یکی از شباهت هایی که بین فرد و جامعه وجود دارد این است که همانطور که گاهی یک فرد فکر تسلط بر افراد دیگر را پیدا میکند گاهی یک جامعه نیز به فکر تسلط بر جامعه.های دیگر می افتد.
🎙درس اخلاق علامه مصباح
#شماره_34
#جامعه
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️از فرعون فردی تا کدخدای جهانی (قسمت اول) ▫️ دانشمندان علوم اجتماعی درباره رابطه بین فرد و جامعه ب
◾️از فرعون فردی تا کدخدای جهانی (قسمت دوم)
▫️ به عبارت دیگر، گاهی بین جوامع بشری چنین حالتی پیدا میشود که یک جامعه میخواهد بر جوامع دیگر حکومت کند. جامعه آمریکا میگوید: ملت آمریکا باید بر همه دنیا مسلط باشد! بنابراین همانطور که ما فرعون فردی داریم، فرعون اجتماعی نیز داریم.
▫️ همانطور که در بین انسانها یک نفر پیدا شد و گفت: انا ربکم الاعلی، در بین جوامع بشری نیز یک جامعه گردن کلفت پیدا میشود و میگوید: من کدخدای جهان هستم و همه باید تابع من باشند! این جامعه همان شیوههایی را که فرعون برای به تحت فرمان کشیدن مردم مصر به کار برد، به کار میبرد تا کشورهای دیگر را تحت تسلط خود بکشد.
🎙درس اخلاق علامه مصباح
#شماره_34
#اخلاق
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه السلام) :
بهترین دانش، آن است که با عمل همراه شود.
📚 غررالحکم، حدیث ۴۹۶۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
◾️ قلمرو عقل و وحی در شناخت مصلحت و مفسده (قسمت اول)
▫️ما برای شناخت دو راه داریم. یکی راهی است که در اختیار همه انسان هاست و آن راه عقل است. تا آنجایی که عقل کار میکند و زمینهاش وجود دارد ابزارش را دارد، حکم عقل راهگشاست؛ اما به جاهایی میرسد که عقل دیگر کار نمیکند. ما هرچه به مغزمان فشار بیاوریم نمیتوانیم بفهمیم که وقتی انسان میمیرد چه وقت زنده میشود.
▫️برای قضاوت در اینگونه مسائل، عقل نیازمند اطلاعاتی است که در اختیارش نیست. در این موارد، وحی این نقیصه را جبران میکند و اصلاً نیاز انسان به انبیا به دلیل همین ناتوانی عقل در شناخت برخی واقعیتها و کمال نهایی اوست.
🎙درس اخلاق علامه مصباح
#شماره_34
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ قلمرو عقل و وحی در شناخت مصلحت و مفسده (قسمت اول) ▫️ما برای شناخت دو راه داریم. یکی راهی است که
◾️ قلمرو عقل و وحی در شناخت مصلحت و مفسده (قسمت دوم)
▫️ بیشتر انسانها به صورت طبیعی به یک معنا خیر و شر را همین منافع دنیا میدانند و چیزی که حیات انسان را به خطر بیاندازد را شر میدانند. این است که دنیا پرستان نمیتوانند ارزش شهادت را بپذیرند. این که در ایام دفاع مقدس نوجوان های دوازده_ سیزده ساله برای جانبازی و فداکاری در جبهه التماس میکردند، به خاطر بینشی بود که در سایه تعالیم انبیا پیدا کرده بودند.
▫️ انسان با استفاده از وحی این بینش را پیدا میکند که زندگی فقط همین دنیا نیست. این زندگی هفتاد_هشتاد (وحداکثر صد) ساله دوران موقت محدودی است که با نگرانیها، ناراحتیها، قصهها، نامردمیها و جفاها توأم است. اگر انسان این را باور کرد، آنوقت میفهمد که مصلحت یعنیچه و مصلحت واقعی چیست.
🎙درس اخلاق علامه مصباح
#شماره_34
#معارف
🆔 @farhang_puya
◾️ انجمن حجتیه و مخالفت با فرهنگ شهادت
▫️ مخالفت و مبارزه با فرهنگ ایثار و شهادت از مهمترین ویژگیهای انجمن حجتیه است. انجمن حجتیه تا بدانجا پیشرفت که حتی شهدای پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی را «شهید» به شمار نمیآورد. اینکه حماسهزدایی و مبارزه با فرهنگ شهید و شهادت پس از دوم خرداد از کجا آغاز شد و در حال حاضر چگونه توسط دوم خردادیها دنبال میشود، حدیثی بس طولانی است و امروز این مقوله دیگر برای هیچ کس پوشیده نیست.
▫️ امروز کوچک و بزرگ این سرزمین حماسهها و حماسهآفرینان بهخوبی میدانند رسالتی که انجمن حجتیه بر عهده داشت، دوم خردادیها به نحو احسن اجرا نمودند؛ بهگونهای که حتی هنگام شهادت شهید سرافراز و آزاده شکنجهگاههای رژیم ستم شاهی یعنی شهید لاجوردی، برخی از روزنامههای دوم خردادی حاضر به نام بردن از او به نام «شهید» نشدند و ماجرای شهادت ایشان را با عناوینی همچون «به قتل رسید!» منتشر نمودند.
✍حسن ابراهیمزاده
#شماره_1
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya