eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.7هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
18 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت دوم) ▫️ همچنین به شکل‌گیری و تثبیت پروتستانتیسم لیبرال یاری رسا
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت سوم) ▫️ یهودیان با کمک پیوریتن‌ها پس از حدود سه قرن که به دلیل «رباخواری و استثمار مردم مسیحی» توسط پادشاه انگلیس از این کشور اخراج شده بودند، دوباره به انگلیس سرازیر شدند تا پیشگویی تورات مبنی بر پخش شدن یهود در سراسر جهان قبل از آمدن مسیح تحقق بپیوندد. حتی پوریتن‌ها در راستای بازگشت یهود به سرزمین‌های مقدس خاورمیانه هم اعلام آمادگی کردند. ▫️ «کاتریث» رهبر کلونی پیوریت‌ های آمستردام گفته بود: (( دولت انگلیس با شهروندان جدیدش که از هلند خواهند آمد، اولین و بهترین کشوری خواهد بود که فرزندان اسرائیل، دختران و پسران اسرائیلی را با کشتی به سرزمین‌های موعود، سرزمین‌های ابراهیم و اسحاق و یعقوب، انتقال خواهد داد.)) به راستی که اینان از مهم‌ترین «صهیونیست‌های غیر یهودی» هستند. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی عرفان یهودی در سینما، صفحه ۱۱۲ و ۱۱۳، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : جایگاه بلند و درجات بالا خواستن، بدون کار و تلاش، نادانی است. 📚 غررالحکم، حدیث ۵۹۹۷ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت سوم) ▫️ یهودیان با کمک پیوریتن‌ها پس از حدود سه قرن که به دلیل
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت چهارم) ▫️ پیوریتن‌ها همچنین پدر معنوی حرکت‌های یهودی_مسیحی آینده و صهیونیست‌های مسیحی قرن بیستم حاکم در آمریکا محسوب می‌شوند. جماعت یهود در قرن هفدهم در مدت کوتاهی به انگلیس بازگشتند و قدرت اقتصادی معتنابهی به دست آوردند و خاندان روچیلد نیز از میان آن‌ها رشد کرده و سهم بزرگی از کمپانی استعماری هند شرقی انگلیس و مدیریت آن را به دست گرفتند و در قرن بیستم، قول پیوریتن‌ها در مورد تأسیس اسرائیل به حقیقت پیوست و مانند کشتار فجیع سرخپوست‌ها با ادبیات مسیحیان پیوریتنی در آمریکا، فلسطین هم مرکز قتل و کشتار آوارگی میلیون‌ها انسان شد. ▫️ ادبیاتی که سرخپوستان را کنعانیان می‌نامید و پیوریتن‌ها را یهودیان این عصر که باید طبق نوشته‌های تورات کنعانیان را کشته و سرزمین موعود را بازپس گیرند تا مسیح ظهور کند! اینان تا آنجا پیش رفتند که میخواستند به جای نیوانگلند، نام نیواسرائیل را به سرزمین جدید (آمریکا) بدهند. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۱۳، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
◾️ علوّ فرعونی (قسمت اول) ▫️ خداوند درباره فرعون و اطرافیان او می‌فرماید: ((فَاسْتَكْبَرُوا وَ كَانُوا قَومًا عَالِينَ)) استعمال واژه «عالین» درباره فرعون و اطرافیانش این مفهوم را به ذهن می‌آورد که آن‌ها خیلی علوّ پیدا کرده بودند. اما او به آن علوّی که برای دارو دسته‌اش قائل بود، اکتفا نمی‌کرد. ▫️ او می‌خواست حتی در میان این طبقه عالی نیز یک مقامی پیدا کند که اختصاص به خودش داشته باشد. از این رو می‌گفت: (( أنا رَبُّکُمُ الأعْلَی)). نمی‌گفت: (( أنا رَبُّکُمُ العَالی)). برای خودش قائل به علوّ مطلق بود؛ علوّی که بالاتر از آن نیست. 🎙درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ علوّ فرعونی (قسمت اول) ▫️ خداوند درباره فرعون و اطرافیان او می‌فرماید: ((فَاسْتَكْبَرُوا وَ كَان
◾️علوّ فرعونی (قسمت دوم) ▫️ او می‌خواست به یک مقام انحصاری برسد که در عالم، الهی غیر از اون باشد و لذا وقتی دید که دارد در مقابل استدلالات و معجزات حضرت موسی شکست می‌خورد و نمی‌تواند در میان مردم مقاومت کند، گفت: ((من که خدای دیگری سراغ ندارم اما حالا منصفانه رفتار می کنم. فَأوقِد لِی یَا هَامَانُ عَلَی الطِّینِ فَاجْعَلْ لِّی صَرْحًا لَّعَلِّی أَطَّلِعُ إِلَی إِلَهٍ غَیْرِی.)) ▫️ حالا با موسی مماشات می‌کنیم. او می‌گوید خدایی در آسمان هست و او را فرستاده است. بیا برای من یک برج آجری بلند درست کن تا به آسمان‌ها بروم و اگر خدایی هست ببینم باید با او چه کار بکنیم اما فعلا من غیر از خودم خدایی سراغ ندارم. (( مَا علمت لکم من اله غیری)). قبل از آمدن موسی به قوم خودش می‌گفت: (( انا ربکم الاعلی)). مهره اعلی را از اول برای خودش زده بود. این اختصاصی است و کسی دیگر حق ندارد در این مقام قرار بگیرد. 🎙درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
◾️ انجمن حجتیه و مخالفت با ولایت فقیه ▫️ اعتقاد به معصوم به عنوان تنها کسی که لیاقت رهبری دارد و هیچ کس غیر از معصوم نمی‌تواند رهبری سیاسی جامعه اسلامی را داشته باشد _ اگر در این مسئله صادق باشند _ از باورهای جریان واپسگرای انجمن حجتیه است. این تفکر موجب شده است تا زمینه برای حاکمیت هر فاجر و فاسقی بر جان و مال و ناموس امت اسلامی خصوصاً شیعیان هموار گردد. ▫️ تاکید رئیس این گروه بر اینکه «وجود صفت عدالت برای رهبری کفایت نمی‌کند و باید فرد معصوم باشد»، از قبل از انقلاب مورد استقبال استعمارگران خارجی و مستبدان داخلی قرار گرفته است. این فرد در بین اعضای خود با بیان این مطلب که «معصومی بیاورید تا من کلت به کمر بسته همراهی‌شان کنم»، به‌گونه‌ای سخن می‌گفت که گویی وجود مقدس امام زمان (عج) محتاج فردی مانند اوست که در برابر هرگونه هتک حرمت به اسلام و قرآن و شیعیان سکوت کرده است. ✍ حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام رضا (علیه السلام) : آدم پیمان‌شکن از پیشامد بد در امان نیست. 📚میزان‌الحکمه، جلد۲، صفحه ۸۴ 🆔 @farhang_puya
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی در راستای اهداف خود و پاسخگویی به شبهات جریان‌ساز سلسله نشست‌های کانون طلوع را در بستر هیئت آنلاین دوشنبه‌ها ساعت19 برگزار می‌کند 🧾 برنامه این هفته 1401/8/2 🗂 موضوع: ملی شدن صنعت پیام‌رسان‌ها 💡 سخنران: حجت‌الاسلام محمدرضا کرباسی 🚚 رسانه شوید 🔶 نشانی ورود به جلسه👇 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 سایت دفتر ارتباطات فرهنگی 🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir 🔷 كانال دفتر ارتباطات فرهنگی 🆔 @difqom 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir 🆔 @difqom
◾️ شبتای‌زوی؛ مسیحی دروغین برای یهود ▫️ نیمه قرن هفدهم بود که اروپا تحت تاثیر وافر فعالیت قبالائیان یهودی و مسیحی قرار گرفته بود و رساله‌های قبالایی متعددی درباره آمدن مسیح و لزوم بازگشت یهود به سرزمین موعود (آمریکا، انگلیس، فلسطین) و پیدا کردن ده سبط گم شده و نابودی شیاطین سرزمین خلیفه (مسلمین) منتشر می‌شد. در این فضای تشنگی عوامان یهودی و مسیحی بود که خواص زرسالار به فکر افتادند که با آفریدن یک مسیح دروغین، شور آخرالزمانی مردم را دو چندان کنند تا بتوانند اهداف استعماری خود را پی بگیرند. ▫️ در این شرایط بود که در سال ۱۶۶۵ یک خاخام یهودی قبالائیست به نام شبتای‌زوی (سابتای صوی/ ۱۶۷۶_۱۶۲۶) به عنوان «مسیح یهودی» ظهور کرد. وی در بنادر غربی امپراطوری قدرتمند عثمانی «ظهور» کرد. او در ابتدای ظهورش ادعا کرد که مسیح است ولی مدتی بعد، در زندان عثمانی، ادعای خدایی نمود و کمی بعد به اسلام گروید. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۱۵ و ۱۱۶، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
◾️ نکاتی درباره فتنه و عوامل آن (قسمت اول) ▫️ افراد دخیل در یک فتنه را می‌توان در دو دسته کلی جای داد: گروهی سرشاخه ها و عوامل اصلی فتنه هستند و آگاهانه فتنه می جویند و به دنبال اختلال در نظم امور و دگرگونی در اوضاع هستند. روانکاوی این افراد نشان می‌دهد که آنچه آنان را به اعمال فتنه انگیز آن سوق می دهد گاه خواسته‌های شخصی است. ▫️ آنان منافع خود را در خطر دیده اند و وضع فعلی را مناسب برای کارهای نادرست خود نمی دانند. بنابراین می پوشند فضای موجود را تغییر دهند و شرایطی را فراهم آورند که بتوانند به راحتی اقدام و فعالیت نمایند اما گروهی دیگر هم هستند که ورودشان به عرصه فتنه به صرف انگیزه‌های شخصی نیست بلکه آنچه آنان را به این وادی می‌کشاند گفته‌ها و تحلیل‌های عوامل اصلی فتنه است. ✍محبوبه ابراهیمی 🆔 @farhang_puya
◾️ استراتژی فرعون برای رسیدن به برتری (قسمت اول) ▫️ فرعون برای رسیدن به هدف خود، به تناسب به کسانی که با آن.ها مواجه بود، چند نوع برنامه ریزی کرد. او طبعا می‌دانست به تنهایی نمی‌تواند به این قدرت برسد و قدرت خودش را اعمال کند بلکه باید عده‌ای را با خود همراه کند، شکم‌هایشان را سیر و خواسته‌هایشان را تامین کند تا در خدمتش باشند. ▫️ هامان در راس گروهی بود که آن‌ها را به کار می‌گرفت تا یار و یاورش باشند و بتواند بر اکثریت مردم تسلط پیدا کند. نقطه مقابل، کسانی بودند که از روی قرائنی میتوانست حدس بزند که این‌ها دست به کارشکنی و توطئه علیه او می‌زنند. می‌بایست این‌ها را حسابی گوشمالی بدهد و سرکوب‌شان کند که نتوانند سربلند کنند. 🎙 درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ استراتژی فرعون برای رسیدن به برتری (قسمت اول) ▫️ فرعون برای رسیدن به هدف خود، به تناسب به کسانی
◾️ استراتژی فرعون برای رسیدن به برتری (قسمت دوم) ▫️ از آیات ابتدای سوره قصص می‌توان شاهدی بر این مطلب پیدا کرد که بنی‌اسرائیل که سال‌ها قبل، از زمان حضرت یوسف از بلاد دیگر به مصر آمده و آنجا ساکن شده بودند، اقلیت قابل توجهی بودند و خطری برای فرعون به شمار می‌آمدند. ▫️ خداوند در آیه پنجم از این سوره می‌فرماید: (( وَ نُریدُ أنْ نَّمُنَّ عَلَی الّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأرْضِ وَ نَجْعَلُهُمْ أَئمَةً وَ نَجْعَلُهُمْ الوَارِثِین.)) و سپس در آیه بعد می‌فرماید: (( وَ نُرِی فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ وَ جُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا کَانُوا یَحْذَرُونَ)). یعنی ما می‌خواستیم همان چیزی واقع شود که از آن می‌ترسیدند. 🎙درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya