eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.7هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
18 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حضرت امام صادق (علیه السلام) : به برادرت اعتماد مطلق نداشته باش؛ زیرا زمین خوردن بر اثر اعتماد، قابل جبران نیست. 📚 تحف‌العقول، صفحه ۳۵۷ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ پروتستانیسم اسلامی (قسمت دوم) ▫️ این ایده در ایران نیز مطرح شده و عده‌ای به دنبال تکرار تجربه غر
◾️ پروتستانیسم اسلامی (قسمت سوم) ▫️ جلوه دیگری از این تفکر که در حوزه ما نیز وجود دارد، تفکر «جدایی دین از سیاست» است. حضرت امام در پیام خود به روحانیون روی این مسئله انگشت گذاشته به طلاب درباره خطر این گروه هشدار داده‌اند. ▫️ امام می‌فرماید: ((استکبار وقتی که از نابودی مطلق روحانیت و حوزه‌ها مأیوس شد، دو راه برای ضربه زدن انتخاب نمود؛ یکی راه ارعاب و زور و دیگری راه خدعه و نفوذ در قرن معاصر. وقتی حربه ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد، راه‌های نفوذ تقویت گردید. اولین و مهم‌ترین حرکت، القای شعار جدایی دین از سیاست است که متاسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه‌ای کارگر شده است؛ تا جایی که دخالت در سیاست، دون شأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون، تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می‌آورد./صحیفه امام خمینی،ج۲۱، ص۲۷۸)) ✍ محمد رضا فلاح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت اول) ▫️ وابستگی پیوریتن‌ها به عهد عتیق از سایر فرقه‌های پروتستا
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت دوم) ▫️ همچنین به شکل‌گیری و تثبیت پروتستانتیسم لیبرال یاری رساند. پیوریتن‌ها ضمن همسان‌انگاری خود با یهودیان یادشده در تورات، برای خود هویت یهودی جدیدی کسب کردند و نام‌های یهودی مثل: دیوید/دِیو، بنیامین/بِن، اسحاق/ایزاک، جیکوب/ جک، ژوزف/جو، ساموئل/سام، آموس، سارا، جودا/یهودا، موسی/موشه، جودیت/ یودی و... بر فرزندان خود گذاردند. ▫️اینان حمایت‌های راهبردی از یهودیان به‌عنوان «قوم برگزیده» می‌کردند و در راستای تحقق پیشگویی تورات به بازگشت دوباره یهود به انگلیس (که در آن زمان‌ها می‌گفتند که انگلیس مأمن ده سبط گمشده است) حمایت کردند. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۱۲، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
◾️از فرعون فردی تا کدخدای جهانی (قسمت اول) ▫️ دانشمندان علوم اجتماعی درباره رابطه بین فرد و جامعه بحث‌هایی مطرح کرده‌اند که جنبه مبنایی دارد. کسانی معتقدند که اصالت با فرد است و هر انسانی خودش موجود مستقلی است. البته این موجود با دیگران ارتباطاتی دارد و با هم فعل و انفعال و تاثیر و تاثری دارند. در مقابل عده ای معتقدند که اصالت با جامعه است. ▫️ در جامعه شناسی مکتبی به نام مکتب ارگانیسیم وجود دارد. این مکتب می‌گوید جامعه نیز مانند یک ارگانیسم زنده است. همانطور که موجود زنده دارای عضلات و جهازاتی است و این‌ها با هم کار می‌کنند، جامعه نیز مانند یک ارگانیسم است. جامعه نیز اندام‌واره است. یکی از شباهت هایی که بین فرد و جامعه وجود دارد این است که همانطور که گاهی یک فرد فکر تسلط بر افراد دیگر را پیدا میکند گاهی یک جامعه نیز به فکر تسلط بر جامعه.های دیگر می افتد. 🎙درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️از فرعون فردی تا کدخدای جهانی (قسمت اول) ▫️ دانشمندان علوم اجتماعی درباره رابطه بین فرد و جامعه ب
◾️از فرعون فردی تا کدخدای جهانی (قسمت دوم) ▫️ به عبارت دیگر، گاهی بین جوامع بشری چنین حالتی پیدا می‌شود که یک جامعه می‌خواهد بر جوامع دیگر حکومت کند. جامعه آمریکا می‌گوید: ملت آمریکا باید بر همه دنیا مسلط باشد! بنابراین همانطور که ما فرعون فردی داریم، فرعون اجتماعی نیز داریم. ▫️ همانطور که در بین انسان‌ها یک نفر پیدا شد و گفت: انا ربکم الاعلی، در بین جوامع بشری نیز یک جامعه گردن کلفت پیدا می‌شود و می‌گوید: من کدخدای جهان هستم و همه باید تابع من باشند! این جامعه همان شیوه‌هایی را که فرعون برای به تحت فرمان کشیدن مردم مصر به کار برد، به کار می‌برد تا کشورهای دیگر را تحت تسلط خود بکشد. 🎙درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه السلام) : بهترین دانش، آن است که با عمل همراه شود. 📚 غررالحکم، حدیث ۴۹۶۸ 🆔 @farhang_puya
◾️ قلمرو عقل و وحی در شناخت مصلحت و مفسده (قسمت اول) ▫️ما برای شناخت دو راه داریم. یکی راهی است که در اختیار همه انسان‌ هاست و آن راه عقل است. تا آن‌جایی که عقل کار می‌کند و زمینه‌اش وجود دارد ابزارش را دارد، حکم عقل راه‌گشاست؛ اما به جاهایی می‌رسد که عقل دیگر کار نمی‌کند. ما هرچه به مغزمان فشار بیاوریم نمی‌توانیم بفهمیم که وقتی انسان می‌میرد چه وقت زنده می‌شود. ▫️برای قضاوت در این‌گونه مسائل، عقل نیازمند اطلاعاتی است که در اختیارش نیست. در این موارد، وحی این نقیصه را جبران می‌کند و اصلاً نیاز انسان به انبیا به دلیل همین ناتوانی عقل در شناخت برخی واقعیت‌ها و کمال نهایی اوست. 🎙درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ قلمرو عقل و وحی در شناخت مصلحت و مفسده (قسمت اول) ▫️ما برای شناخت دو راه داریم. یکی راهی است که
◾️ قلمرو عقل و وحی در شناخت مصلحت و مفسده (قسمت دوم) ▫️ بیشتر انسان‌ها به صورت طبیعی به یک معنا خیر و شر را همین منافع دنیا می‌دانند و چیزی که حیات انسان را به خطر بیاندازد را شر می‌دانند. این است که دنیا پرستان نمی‌توانند ارزش شهادت را بپذیرند. این که در ایام دفاع مقدس نوجوان های دوازده_ سیزده ساله برای جانبازی و فداکاری در جبهه التماس می‌کردند، به خاطر بینشی بود که در سایه تعالیم انبیا پیدا کرده بودند. ▫️ انسان با استفاده از وحی این بینش را پیدا می‌کند که زندگی فقط همین دنیا نیست. این زندگی هفتاد_هشتاد (وحداکثر صد) ساله دوران موقت محدودی است که با نگرانی‌ها، ناراحتی‌ها، قصه‌ها، نامردمی‌ها و جفاها توأم است. اگر انسان این را باور کرد، آنوقت می‌فهمد که مصلحت یعنی‌چه و مصلحت واقعی چیست. 🎙درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
◾️ انجمن حجتیه و مخالفت با فرهنگ شهادت ▫️ مخالفت و مبارزه با فرهنگ ایثار و شهادت از مهم‌ترین ویژگی‌های انجمن حجتیه است. انجمن حجتیه تا بدانجا پیشرفت که حتی شهدای پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی را «شهید» به شمار نمی‌آورد. اینکه حماسه‌زدایی و مبارزه با فرهنگ شهید و شهادت پس از دوم خرداد از کجا آغاز شد و در حال حاضر چگونه توسط دوم خردادی‌ها دنبال می‌شود، حدیثی بس طولانی است و امروز این مقوله دیگر برای هیچ کس پوشیده نیست. ▫️ امروز کوچک و بزرگ این سرزمین حماسه‌ها و حماسه‌آفرینان به‌خوبی می‌دانند رسالتی که انجمن حجتیه بر عهده داشت، دوم خردادی‌ها به نحو احسن اجرا نمودند؛ به‌گونه‌ای که حتی هنگام شهادت شهید سرافراز و آزاده شکنجه‌گاه‌های رژیم ستم شاهی یعنی شهید لاجوردی، برخی از روزنامه‌های دوم خردادی حاضر به نام بردن از او به نام «شهید» نشدند و ماجرای شهادت ایشان را با عناوینی همچون «به قتل رسید!» منتشر نمودند. ✍حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت دوم) ▫️ همچنین به شکل‌گیری و تثبیت پروتستانتیسم لیبرال یاری رسا
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت سوم) ▫️ یهودیان با کمک پیوریتن‌ها پس از حدود سه قرن که به دلیل «رباخواری و استثمار مردم مسیحی» توسط پادشاه انگلیس از این کشور اخراج شده بودند، دوباره به انگلیس سرازیر شدند تا پیشگویی تورات مبنی بر پخش شدن یهود در سراسر جهان قبل از آمدن مسیح تحقق بپیوندد. حتی پوریتن‌ها در راستای بازگشت یهود به سرزمین‌های مقدس خاورمیانه هم اعلام آمادگی کردند. ▫️ «کاتریث» رهبر کلونی پیوریت‌ های آمستردام گفته بود: (( دولت انگلیس با شهروندان جدیدش که از هلند خواهند آمد، اولین و بهترین کشوری خواهد بود که فرزندان اسرائیل، دختران و پسران اسرائیلی را با کشتی به سرزمین‌های موعود، سرزمین‌های ابراهیم و اسحاق و یعقوب، انتقال خواهد داد.)) به راستی که اینان از مهم‌ترین «صهیونیست‌های غیر یهودی» هستند. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی عرفان یهودی در سینما، صفحه ۱۱۲ و ۱۱۳، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : جایگاه بلند و درجات بالا خواستن، بدون کار و تلاش، نادانی است. 📚 غررالحکم، حدیث ۵۹۹۷ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت سوم) ▫️ یهودیان با کمک پیوریتن‌ها پس از حدود سه قرن که به دلیل
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت چهارم) ▫️ پیوریتن‌ها همچنین پدر معنوی حرکت‌های یهودی_مسیحی آینده و صهیونیست‌های مسیحی قرن بیستم حاکم در آمریکا محسوب می‌شوند. جماعت یهود در قرن هفدهم در مدت کوتاهی به انگلیس بازگشتند و قدرت اقتصادی معتنابهی به دست آوردند و خاندان روچیلد نیز از میان آن‌ها رشد کرده و سهم بزرگی از کمپانی استعماری هند شرقی انگلیس و مدیریت آن را به دست گرفتند و در قرن بیستم، قول پیوریتن‌ها در مورد تأسیس اسرائیل به حقیقت پیوست و مانند کشتار فجیع سرخپوست‌ها با ادبیات مسیحیان پیوریتنی در آمریکا، فلسطین هم مرکز قتل و کشتار آوارگی میلیون‌ها انسان شد. ▫️ ادبیاتی که سرخپوستان را کنعانیان می‌نامید و پیوریتن‌ها را یهودیان این عصر که باید طبق نوشته‌های تورات کنعانیان را کشته و سرزمین موعود را بازپس گیرند تا مسیح ظهور کند! اینان تا آنجا پیش رفتند که میخواستند به جای نیوانگلند، نام نیواسرائیل را به سرزمین جدید (آمریکا) بدهند. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۱۳، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya