eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
931 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️روش‌های مبارزه با استکبار در سیره معصومین علیهم‌السلام (قسمت اول) ▫️ تقیه در فرهنگ سیاسی شیعه، برف اومده ترک مخاصمه و تعطیل کردن مبارزه و مقاومت در برابر ستمگران نیست؛ بلکه به مفهوم تغییر مبارزه از حالت ظاهری و آشکار به صورت پنهان است تا بهانه به دست دشمنان نیفتد. پیشوایان معصوم برای حفظ مصالح عالی مکتب تشیع، از این روش معقول استفاده و دیگران را هم به پیروی از آن سفارش می‌کردند. 🔚 امیر مؤمنان علی(ع) در روایتی تقیه را از برترین کارهای مومن دانسته‌اند که در پرتو آن، خود و برادران دینی‌اش را از گزند مجرمان حفظ می‌کند. از این‌رو تقیه به مفهوم ناتوانی و تسلیم و عقب‌نشینی نیست بلکه نوعی رازداری سیاسی _ عقیدتی و وسیله‌ای دفاعی برای ذخیره سازی نیروها و تغییر شکل مبارزه است؛ چنان که امام صادق(ع) آن را «سپر و نگهدار مؤمن» دانسته‌اند. از تشبیه تقیه به سپر در این روایت، نقش آن در جایگاه جهاد و مبارزه برجسته می‌شود؛ زیرا سپر وسیله‌ای دفاعی است که در میدان جهاد مبارزه و تقویت مصومیت رزمنده در برابر دشمن به‌کار می‌رود نه در حالت صلح و نبود مبارزه. ✍زهرا ملک‌زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ روشنفکری و مبارزه با دین (قسمت اول) ▫️ در دنیای غرب، واژه روشنفکری درست در مقابل دیانت و دینداری
◾️روشنفکری و مبارزه با دین (قسمت دوم) ▫️ اساس مبنای مخالفت روشنفکران غربی با دیانت، دو مسئله عمده است: 1⃣ یکی اینکه دیانت از نوع خرافه و اباطیل است و بر عقل و منطق استوار نیست. در این حکم، اگرچه بعضی اندیشمندان، کلیسا را به‌عنوان وضع جاری دین، هدف قرار می دادند، نه اصل دیانت را، اما در عینیت جامعه هم آن‌چه وجود خارجی داشت، همین کلیسا و وضع جاری دین بود، نه ایمانی جدا از این نظام و تشکیلات. بنابراین، تعرض به «دیانت موجود» به‌منزله تعرض به «مطلق دیانت» بود. 2⃣ دیگر این‌که دیانت در طول تاریخ، مدام وسیله‌ای در دست قدرتمندان در بهره‌کشی از توده مردم و بازداشتن آن از رسیدن به رشد عقلی و اجتماعی‌شان بود. همین مبنا بود که روشنفکران سوسیالیست و کمونیست را وامی‌داشت که «داس و چکش» را در مقابل مسجد و دربار نهاده، دین را «افیون توده‌ها» بنامند. ✍علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
◾️ماهواره و تاثیرگذاری بر ذهن و فکر مخاطب (قسمت اول) ▫️ مردم بیش از اینکه از گفته‌ها و نوشته‌ها تاثیر بگیرند، از رفتارها متاثر می‌شوند. روانشناسان نیز بر این مسئله تاکید دارند که ۷۵ درصد یادگیری از طریق بینایی صورت می‌پذیرد. این مسئله به‌عنوان اصلی تربیتی در کلام امام صادق علیه‌السلام مشهود است: «کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ لِیَرَوْا مِنْکُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَیْرَ فَإِنَّ ذَلِکَ دَاعِیَةٌ»؛ مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببیند؛ زیرا این امور آنان را به سوی حق فرا می‌خواند. ▫️ شبکه‌های ماهواره‌ای با استفاده از دو مؤلفه سرعت در انتقال اطلاعات و زیبایی توانسته‌اند از فرصت آموزشی پیش آمده بیش‌ترین استفاده را بکنند. پخش سریال‌های اجتماعی با اندکی چاشنی عشق، مخاطبان بسیاری را به خود جذب می‌کند؛ سریال‌هایی که به‌سبب پخش زنجیروار علاوه بر مدیریت زمانی مخاطب، زمینه وابستگی او به شخصیت‌ها و همزاد پنداری با آن‌ها را فراهم می‌کند. ✍ فاطمه سجادی 🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر خدا (صل الله علیه و آله و سلم) : سه چیز از حقیقت‌های ایمان است: انفاق کردن در حال تنگدستی، انصاف به خرج دادن با مردم و دانش بخشی به طالب دانش. 📚 میزان‌الحکمه، ج ۱۲، صفحه ۳۸۶ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت یازدهم) ▫️ از همان زمان در فکر خود می‌پروراندم که اگر روزی توانایی یافتم،
◾️ مردی از تبار نور (قسمت دوازدهم) ▫️ منزل ایشان با خانه ما، یکی دو خانه فاصله داشت. یک روز عید با مرحوم آقای «فانی» که استادمان بودند، برای عرض تبریک رفتیم که به نظرم خیلی مختصر و در حد چند دقیقه بود. البته من به همه احترام می‌گذاشتم، خیلی سعی کردم به هیچ‌جا وابستگی پیدا نکنم. این وضع پس از اقامتم در قم ادامه پیدا کرد. طی سال‌هایی که در قم بوده‌ام، حتی بزرگانی که خدمتشان درس می‌خواندم، جز برای رابطه درسی، به منزل شان نرفتم. فقط در ایام عزاداری برای روضه به منزل مرحوم آقای «بروجردی» می‌رفتم و از برکات آن مجلس و حضور ایشان استفاده می‌کردم. ▫️ منزل سایر مراجع را یا اصلا ندیدم و یا اگر رفته باشم، فقط برای درسی که در منزلشان می‌گفتند، می‌رفتم؛ زیرا خوشم نمی‌آمد با انتساب به یک بیت، در تخریب و دسته‌بندی و این چیزها بیفتم. علاوه بر این‌که این‌گونه مسائل، اغلب آدم را از درس خواندن بازمی‌داشت و آن وقت‌ها من به سبب مشکلات بسیاری که برای درس خواندن داشتم، خیلی حریص بودم و فرار می‌کردم. البته آن افراط هم صحیح نبود، ولی وضعی بود که آن‌وقت نه متوجه بودم، نه می‌توانستم خود را در مقابل آن شوق کنترل کنم‌. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۰ و ۲۱، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️لزوم احاطه علمی طلبه برای تبلیغ (قسمت دوم) ▫️افزون بر این، پیام‌رسانی غلط به «بد دینی» از یک سو و
◾️ لزوم احاطه علمی طلبه برای تبلیغ (قسمت سوم) ▫️ به دلیل اهمیت این موضوع، در قرآن کریم و روایات معصومین «علیهم السلام» سفارش‌های زیادی به بهره‌مندی مبلغ دین از دانش دینی شده است. برای نمونه در قرآن کریم آمده است: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ(توبه، ۱۲۲)»؛ و شایسته نیست که مؤمنان، همگی [برای جهاد] کوچ کنند. پس چرا از هر فرقه‌ای از آنان، دسته‌ای کوچ نمی‌کنند تا [دسته‌ای بمانند و] در دین آگاهی پیدا کنند و قوم خود را وقتی به‌سوی آنان بازگشتند، بیم دهند، باشد که آنان [از کیفر الهی] بترسند؟» 🔚 رسول اکرم «صلی الله علیه و آله» نیز در حدیث نورانی می‌فرمایند: «إنَّ دِینَ اللّٰهِ تَعَالَی لَنْ یَنْصُرُهُ إلَّا مَنْ حَاطَهُ مِنْ جَمِیعِ جَوَانِبِهِ(دیلمی، أبی شجاع شیرویه بن شهردار الدیلمی الهمدانی، ۱۴۰۶ هـ . ق، ج ۱، ص ۲۳۴، ح۸۹۷)؛ دین خداوند متعال را جز کسی که بر همه جنبه‌های آن احاطه و آگاهی دارد، یاری نخواهد کرد. ✍ حجت‌الاسلام محسن داودآبادی/ اسماعیل بیوکافی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ماهواره و تاثیرگذاری بر ذهن و فکر مخاطب (قسمت اول) ▫️ مردم بیش از اینکه از گفته‌ها و نوشته‌ها تا
◾️ ماهواره و تاثیرگذاری بر فکر و ذهن مخاطب (قسمت دوم) ▫️ برقراری رابطه حسی با شخصیت‌های سریال رفته‌رفته مخاطب را به داخل داستان می‌کشاند و علاقه‌مند می‌سازد که در دنیای واقعی حس حال آن‌ها را تجربه کند. شبکه‌های فارسی زبان از جمله زمزمه، فارسی۱،GEM،pmc family، mbc persia (که با زیرنویس فارسی اقدام به پخش سریال می‌کند) چندی است به پخش سریال‌های ترکیه‌ای اقدام کرد‌ه‌اند. همه این سریال‌ها نقاط اشتراک متعددی با هم دارند اما نکته مورد بررسی در این مجال تجمل گرایی در آن‌هاست. ▫️ زندگی در خانه‌های ویلایی، ولع خرید، چشم و هم‌چشمی که به خرید کالاهای غیرضروری می‌انجامد و خرید کردن از فروشگاه‌های مجلل، همه مؤلفه‌های یک زندگی اشرافی و تجمل گرایی است که به‌هیچ وجه در این سریال‌ها مذموم نیست بلکه آن‌قدر زیبا به نمایش در می‌آید که مخاطب را در حسرت این زندگی فرو می‌برد. ✍ فاطمه سجادی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه‌ السلام) : هرگاه با فکر خود به جایی نرسیدی، از اندیشه خردمندی که مشکل تو را حل می‌کند پیروی کن. 📚 غررالحکم، حدیث۴۱۵۶ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت دوازدهم) ▫️ منزل ایشان با خانه ما، یکی دو خانه فاصله داشت. یک روز عید با
◾️ مردی از تبار نور (قسمت سیزدهم) ▫️ والدین ما می‌خواستند در نجف کارهای بافندگی بکنند،ولی متاسفانه یا خوشبختانه آن‌جا وضع کاریشان رونق پیدا نکرد. پنج-شش ماهی به زحمت آن.جا ماندیم تا اینکه یکی از بستگانمان، آقای شیخ‌محمد آخوندی، پسر مرحوم آقاشیخ‌احمد آخوندی، از تهران به نجف آمدند و پیشنهاد کردند که شما به ایران برگردید؛ زیرا این‌جا برای کسب و کارتان مناسب نیست. ▫️ تقریباً دیگر چاره‌ای هم نبود؛ چون هرچه ابوی‌مان آن‌جا تلاش کردند که بتوانند زندگی‌شان را اداره کنند و ما هم آن‌جا بمانیم میسر نشد. سرانجام مجبور شدیم به ایران برگردیم. من اصرار کردم که اجازه بدهید مدتی بمانم تا شما به ایران بروید و وضعتان مستقر بشود، ولی به هیچ صورت پدر و مادرم، به ‌خصوص مرحوم والده‌ام رضایت ندادند. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۱، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
7.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 زندگی 🔶 جوان برای گزینش زندگی صحیح نیازمند به کسب مهارت‌های متفاوتی است که نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی از همه مهم‌تر خانواده با روش صحیح باید در رسیدن جوان به این مهارت‌ها او را یاری کنند. 🆔 @difqom 🆔 @farhang_puya
🔴 خدشه‌دار شدن اعتماد؛ دلیل فروپاشی اخلاقی و ساختاری 💠 بسیاری از جامعه شناسان، اعتماد را بنیادی‌ترین رکن سرمایه‌ی اجتماعی و لازمه‌ی شکل‌گیری پیوندها و معاهدات اجتماعی و ایجاد کننده‌ی تعاون و همیاری بیان می کنند.¹ ⚠️ وقتی «اعتماد» آسیب دید، به دنبال آن، مشارکت مدنی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نیز لطمه می‌خورد و بی‌مسئولیتی و بی‌تعهدی طرفین (دولت و ملت) بر جامعه غالب شده و اجتماع را به فروپاشی اخلاقی و ساختاری سوق می‌دهد. از این رو سخنان، وعده‌ها و عملکرد دولت‌ها و مسئولین، نقش بنیادینی در افزایش یا کاهش سرمایه‌ی اجتماعی دارد؛ مطالعه‌ی میدانی در ادوار دولت‌ها و مجلس‌های انقلاب اسلامی این نکته را کاملاً نمایان می‌سازد؛ چنان‌که هر وقت دولت‌های غرب‌گرای لیبرال بر سر کار بوده‌اند و مدام به مردم دروغ گفته‌اند، سطح رضایت مردم و سرمایه‌ی اجتماعی به شدت کاهش یافته است. 🗃 مهدی رشید؛ زهرا نصراللهی، سرمایه‌های اجتماعی و مؤلفه‌های آن در اسلام، ص ۲۸ 🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر مهربانی (صل الله علیه و آله و سلم): با بخیل مشورت مکن؛ زیرا او تو را از هدفت بازمی‌دارد. 📚علل‌الشرایع، ج۲، ص ۵۵۹ 🆔 @farhang_puya