امام-سجاد.mp3
6.58M
🎙#پادکست | امام سجاد علیه السلام، قهرمان اهل بیت
🗣 امام خامنهای
📚 برگرفته از کتاب انسان ۲۵۰ ساله
#امام_سجاد
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
💠 امام صادق (ع) فرمودند: هر کس آبی بیاشامد و جدم حسین (ع) را یاد کند و بر قاتلین او لعن و نفرین نماید، خداوند صد هزار حسنه برایش بنویسد و صد هزار گناه او را بیامرزد، و او را در جایگاههای بلند جای دهد و مانند این است که صد هزار بنده را ازاد کرده باشد. پس او در روز قیامت با دلی شاد و چهرهای خندان محشور می شود.
📚منتهی الامال صفحه ۳۴۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💢 وحدت و هماهنگی حوزه و دانشگاه نیاز نظام اسلامی
🔹 در یک نظام الهی، حوزه و دانشگاه دو رکن اساسی نظام اجتماعی و سیاسی به شمار میآیند و در ساختار روابط اجتماعی تأثیر فراوان دارند؛ به طوری که شاید بتوان گفت میزان نفوذ و تأثیر این دو قشر در کالبد اجتماع، به مراتب حساستر از ارکانهای دیگر است.
🔸 علاوه بر آن، تأثیر بخشهای دیگر نیز به طور مستقیم یا غیر مستقیم به کیفیت عملکرد این دو و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر وابسته است.
▫️ بنابراین، چنانچه بخواهیم از یک جامعه اسلامی مطلوب و توسعه یافته برخوردار باشیم، ضروری است میان حوزه و دانشگاه به عنوان دو ثقل مؤثر در توسعه نظام اسلامی وحدت نظری و عملی برقرار گشته و ارتباط صحیح و هماهنگی را با یکدیگر داشته باشند.
✍ محمد ملک زاده
#شماره۱۴
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 آنها هم از جنس من و تو بودند...(بخش دوم) 🧷 در یکی از مصاحبهها، مادر شهیدی (شهید علیرضا محمدی) د
📌 آنها هم از جنس من و تو بودند... (بخش سوم)
🔸 در این بین برخی از همان جوانان نسل اولی که در زمره شهدا جای گرفتند، حنجره طلایی هم بودند و خوش صدا؛ مثل شهید رضا عزیز زادگان که صدای خوبش را خرج مداحی اهل بیت (ع) مینمود و هنر پایش را مقابل دروازه تبدیل به گل میکرد.
🔹 یا شهیدان محمود و مصطفی برجعلیزاده صبوری که هر کدامشان در عرصه ورزشهای رزمی، برای خود و جامعه ورزشکاران یلی بودند و کسب کمربند مشکی، گوشهای از افتخاراتشان بود.
✍ سیما درخشان
#شماره۱۳
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 آنها هم از جنس من و تو بودند... (بخش سوم) 🔸 در این بین برخی از همان جوانان نسل اولی که در زمره شه
💠 آنها هم مثل من و تو بودند... (بخش چهارم)
🧷 در این که این افراد لحظهای از انجام واجباتشان غافل نمیشدند، شکی نیست که اگر چنین نبود، گلچین نمیشدند؛ اما حسنات آنها تنها به خواندن نماز اول وقت، گرفتن روزه، احترام به والدین و ... محدود نمیشد.
🔹 در کوچه پس کوچههای کودکی، نوجوانی و حتی جوانی شهدای دفاع مقدس؛ دوستان، آشنایان و همه و همه از حسن خلق، مردمداری، خدمت خالصانه و بیریای این افراد سخن میگفتند.
✍ سیما درخشان
#شماره۱۳
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
💢 مقررات اقتصادی کشور باید ثبات و صحت داشته باشد (بخش اول)
🎙 امام خامنهای:
🔹 ما احتیاج داریم که از سرمایهگذاری حمایت بشود، کارآفرینی بشود، تولید داخلی ترویج بشود، با قاچاق و فساد مجدانه مبارزه بشود، اشتغال به عنوان یک مبنای اصلی و یک هدف مهم دنبال شود ... مقررات اقتصادیای که امروز یک چیزی بگوییم، فردا عوضش بکنیم، فایدهای ندارد.
🔸 مقررات اقتصادی و قوانین ما باید ثبات داشته باشد که مردم بتوانند روی آن برنامهریزی کنند، هم باید منسجم باشد و با هم بخواند و شفاف باشد. بازاریابی جهانی یکی از مهمترین وظایف برای رونق اقتصادی کشور است که کارهایی است که ما نکردهایم و جزو کم کاریهای ماست ... ما بایستی اینها را در نظر داشته باشیم.
🖇 تهیه و تنظیم: محمد امیری
#شماره۱۲
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 مقررات اقتصادی کشور باید ثبات و صحت داشته باشد (بخش اول) 🎙 امام خامنهای: 🔹 ما احتیاج داریم که از
💢 مقررات اقتصادی کشور باید ثبات و صحت داشته باشد (بخش دوم)
🗣 امام خامنهای:
▫️ البته برنامههای راهبردی اساسی کشور نباید از نظر دور بماند. مسئله ذخایر ارزی مطمئن که کشور بتواند با شوکهای اقتصادی و ارزی مقابله کند، تأمین منابع تولید و سرمایهگذاری برنامههای راهبردی تولید و انتقال آب و انرژی در کشور؛ جزو مسایلی است که ما در چند سال آینده به شدت نیازمان به آنها محسوس خواهد شد. اینها بایستی با جدیت دنبال بشود، اینها جزو همان مقوله رونق اقتصادی کشور است.
🔖 تهیه و تنظیم: محمد امیری
#شماره۱۲
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ خوشا به حال اون کسانی که
در زمان آ سیدعلی بودند...
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
💢 نخبگان حوزه و دانشگاه؛ مصلحان جامعه (بخش اول)
🔸 روشن است که بسیاری از سیستمهایی را که در جامعهما مبتنی بر فرهنگ است، از غرب آوردهایم و داریم براساس آن هم عمل میکنیم. البته این به خودی خود اشکالی ندارد، به شرطی که کارشناسی شده باشد و اثبات شده باشد که با فرهنگ دینیما ناسازگاری ندارند.
🔹 حال اگر کسانی بخواهند در این سیستمها وارد شوند، حرف بزنند و نقد و بررسی کنند، طبیعی است که با دهن کجی استهزا و مقابله مواجه خواهند شد.
📝 مجتبی مصباح
#شماره۴
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 نخبگان حوزه و دانشگاه؛ مصلحان جامعه (بخش اول) 🔸 روشن است که بسیاری از سیستمهایی را که در جامعه
💢 نخبگان حوزه و دانشگاه؛ مصلحان جامعه (بخش دوم)
🔹 پس افرادی لازم است وارد این حوزهها شوند که همان شجاعتی را داشته باشند که دانشمندان ما داشتند که «لا يخافون في الله لومة لائم»؛ یعنی از این که در روزنامهها مسخرهشان کنند و علیه آنان تیتر بزرگ بنویسند، نترسند. روشن است که افراد ضعیف و دارای روحیه ضعیف که با یک تمسخر یا یک لبخند، تهدید یا تطمیع میدان را خالی میکنند، برای این کارها مناسب نخواهند بود.
🧷 بنابراین، اولین و مهمترین کار برای ایجاد تحول ثبت فرهنگی و مدیریت تحول در عرصه فرهنگ، تعمیق مبانی فرهنگی دینی است؛ هم برای مدیران و هم برای عموم مردم که تحت مدیریت قرار میگیرند، اما دارای اراده و اختیار هستند، و این کار تنها از عهده نخبگان حوزه دانشگاه که آشنا به مبانی دین و معتقد به آن باشند برمیآید.
📝 مجتبی مصباح
#شماره۴
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُك بِرَحْمَتِك الَّتِی وَسِعَتْ كلَّ شَی ءٍوَ بِقُوَّتِك الَّتِی قَهَرْتَ بِهَاكلَّ شَیءٍ وَ خَضَعَ لَهَا كلُّ شَی ءٍ وَذَلَّ لَهَاكلُّ شَیءٍ
🔻 آقامون برامون اینجوری روضه خوانده...
🗣 حجة الاسلام میرزا محمدی
#شب_جمعه
#شب_زیارتی_ارباب
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
🛑 امیرالمؤمنین علیه السلام:
بدى را از سينه ديگران، با كندن آن از سينه خود، ريشهكن نما.
📚 حکمت 178 نهج البلاغه
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 نخبگان حوزه و دانشگاه؛ مصلحان جامعه (بخش دوم) 🔹 پس افرادی لازم است وارد این حوزهها شوند که همان
💠 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر مسعود آذربایجانی
🔚 نشریه فرهنگ پویا: باتوجه به حضور شما در پژوهشکده حوزه و دانشگاه، بفرمایید این مرکز چه اقداماتی انجام داده است؟ و چه کارهایی در دست انجام است؟
📎 دکتر آذربایجانی: شاید کمتر از بیست سال باشد که واقعاً به این موضوع جدی تر پرداخته شده است. ما در سال سوم پژوهشگاه، ابتدا به این نتیجه رسیدیم که باید نیرو تربیت بکنیم.
🔸تقریباً میتوانیم بگوییم ده سال است که ما با تکیه بر نیروهای اصیل خودمان، وارد جرگه تولید شدیم. قبل از آن بیشتر در مرحله آموزش و در مرحله تجربه و آزمون بودیم و از طریق روشهای دیگر مثل تعامل با دانشگاه، کارهایمان را پیش میبردیم که خیلی موفق نبودیم.
🔹 امروزه به این نتیجه رسیدیم که خود پژوهشگاه باید نیرو تربیت کند و آموزش بدهد و افراد باید متخصص در هر دو زمینه باشند؛ هم در علوم انسانی و هم در علوم اسلامی تا بتوانند با این تلفیق، کار را پیش ببرند؛ البته از تجارب اساتید دانشگاهی قطعاً استفاده میکنیم و کردیم. ما معمولاً از مشاوره آنها بهرهمند میشویم. در ده ساله اخیر حرکت نسبتاً موفقیتآمیزی داشتیم.
📝 تهیه و تنظیم: محمدرضا فلاح تفتی
#شماره۱۶
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر مسعود آذربایجانی 🔚 نشریه فرهنگ پویا: باتوجه به حضور شما در پژوهش
💢 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر آذربایجانی (بخش دوم)
🖇 نشریه فرهنگ پویا: باتوجه به حضور شما در پژوهشکده حوزه و دانشگاه، بفرمایید این مرکز چه اقداماتی انجام داده است؟ و چه کارهایی در دست انجام است؟
🔸دکتر آذربایجانی: پژوهشگاه تاکنون ۱۷۰ عنوان کتاب تولید کرده است که نزدیک ۳۰ درصد از آنها به عنوان متن درسی به دانشگاهها راه پیدا کرده و در رشتههای مختلف مقبولیت یافته است و این خودش یک نقطه امید است. میتوانیم بگوییم در این ده ساله اخیر، دوستان به دلیل آشنایی با روشهای آماری و تجربی خودشان وارد این حوزه شدند؛ دانشجویانی هم که با اینها کار میکنند، وارد این حوزه شدند.
🧷 در دانشگاههای مختلف، دانشجوهای ما اقبال به این حوزه با رویکرد اسلامی پیدا کردند و تحقیقات و پایاننامههای مختلفی را چه در حوزههای درمانگری و چه در حوزههای غیر درمانگری گرفتند و دارند پیش میروند. به نظرم چشمانداز مثبتی وجود دارد.
📝 تهیه و تنظیم: محمدرضا فلاح تفتی
#شماره۱۶
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
💢 رشد ملیگرایی و نوگرایی در دین برای شکستن اقتدار کشورها (بخش اول)
🔹 امروزه بر کسی پوشیده نیست که سیاستمداران روس و انگلیس در اوایل قرن نوزدهم در منطقه خاورمیانه و آسیا با قرار گرفتن در قاعده همین بازی
درصدد شکستن کیان و اقتدار مذهبی در کشورهای منطقه به ویژه ایران برآمدند.
▫️ آنان با شکل دادن و تبلیغ نوگراییدینی در کشورهای عثمانی، هندوستان و از جمله ایران در پی شکستن اقتدار ملی آنان و تقسیم این کشورها در راستای منافع فرامرزی خویش بودند و با ایجاد و گسترش مسلک وهابیت در کشور عثمانی، توانستند قسمت جنوبی این کشور را از آنان بگیرند، چنان که در هندوستان نیز مذهب قادیانی باعث بروز انشعاب و تفرقه در این منطقه شد.
✍ محمد ملک زاده
#شماره۷
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 رشد ملیگرایی و نوگرایی در دین برای شکستن اقتدار کشورها (بخش اول) 🔹 امروزه بر کسی پوشیده نیست که
💢 رشد ملیگرایی و نوگرایی در دین برای شکستن اقتدار کشورها (بخش دوم)
▫️ بر همین اساس آنان این شیوه را در ایران هم به کار گرفتند اما از ابتدا با یک مشکل اساسی روبه رو شدند. در ایران، روحانیت اصیل که سنگربانان مذهب تشیع به شمار میآمدند، مانع عمده آنان بودند و به همین سبب رشد بابیگری و بهاییگری در این منطقه در اثر مقاومت مردم به رهبری روحانیت متوقف شد و توطئه ایجاد تفرقه گسترده ملی و تجزیه این کشور در هم شکست.
📌 با وجود این، استعمار هرگز ناامید نشد بلکه درصدد استفاده از این حربه در ایران برای استقرار
نظام اجتماعی وابسته به غرب برآمد.
✍ محمد ملک زاده
#شماره۷
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 امام على عليه السلام:
فرصت، چون ابر مى گذرد. پس، فرصتهاى كار خوب را غنيمت شمريد.
📚 حکمت 21 نهج البلاغه
#حدیث
🆔 @farhang_puya
♻️ هنر اسلامی تجلیگاه وحدت وجود
💠 هنر اسلامی مکاشفه و مجاهدهای عرفانی از صور هستی است برای رهایی از غربت و وصول به قربت ذات الوهی تا نوری که جهان به واسطه آن آشکار میشود در
تجلی هنر خود را نمایان سازد. چنان بورکهارت -هنرشناس مسلمان- این هنر را تجلیگاه وحدت الهی در جمال و نظام عالم میداند و وحدت را در هماهنگی و انسجام عالم کثرت و پژواک آن را در نظم و توازن میانگارد.
🔰 بوکهارت در کتاب «هنر اسلامی، زبان و بیان» بیان میدارد، برای اینکه هنرمندی بخواهد اندیشه وحدت وجود را نمودار سازد، سه وسیله را در هنرش باید اختیار نماید:
🧷 ۱ - هندسه که وحدت را در نظم فضایی جلوهگر میسازد.۲- وزن (ریتم) که وحدت را در نظم دنیوی نیز غیر مستقیم در فضا نمودار میسازد. ۳- نور که نسبت آن با شکلهای قابل رؤیت مانند وجود مطلق است به موجودات محدود.
✍ زهرا مروستی
#شماره۱۹
#هنر
🆔 @farhang_puya
⭕️ جایگاه انسان در نگرش اسلامی (بخش اول)
🔹 با توجه به داعیهداری دین مبین اسلام، مبنی بر توانایی هدایت انسان در زندگی فردی و جمعی، میتوان پرسید جایگاه انسان در نگرش اسلامی، در مقایسه با نگرش علوم جدید چگونه مشخص گردیده است که بتواند به صورتی طبیعی در هماهنگی با محیط پیرامونی خود حیاتی پویا را تجربه نماید؟ و این تمایز در انقلاب اسلامی ایران چگونه قابل مشاهده است؟
✍ محمد رحیم عیوضی
#شماره۱۲
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ جایگاه انسان در نگرش اسلامی (بخش اول) 🔹 با توجه به داعیهداری دین مبین اسلام، مبنی بر توانایی هد
⭕️ جایگاه انسان در نگرش اسلامی (بخش دوم)
🔹 به نظر میرسد در پاسخ میتوان گفت ماهیت اجتماعی دین اسلام و توحیدی بودن آن ضمن زمینهسازی برای اعتنا به واقعیاتی چون مرگ و درگذر بودن دنیا، شکوفایی استعدادها را در جهت تعالی، به مثابه تکلیف، مطمح نظر قرار میدهد و با معنادار دانستن آفرینش، تلاشهای مادی را بار معنوی میبخشد و با تلقی مزرعه گونه از دنیا، درکی پیوسته و در هم آمیخته را از حیات انسانی در قبل و پس از مرگ موجب میگردد.
▫️ گفتمان انقلاب اسلامی نیز با قابلیت پروراندن انسان انقلاب اسلامی تلقی علوم جدید از انسان را به چالش کشیده است و نگرشی مبتنی بر معیارها و اصول قابل عرضه در قلمرو دینی اسلامی را معرفی مینماید.
✍ محمد رحیم عیوضی
#شماره۱۲
#انقلاب_اسلامی
#معارف
🆔 @farhang_puya
💢 در نگرش حاکم مادی بر علوم جدید، تحولات انسانی را به حداقل میکشد (بخش اول)
🔹 از ویژگیهای بارز ملاکهای علمی نوین، دوگانه انگاری و رواج دیدگاه تقابلی به صورت جزئی است که شناخت موضوعات و روابط مطروحه را در چنین قالبی قرار میدهد. این وضعیت در خصوص انسان نیز به صور مختلفی رواج یافته است که علوم گوناگون مرتبط با آن هم یک انفکاکهایی بنا به حوزه تحقیقی خود، مطرح ساخته، مانند: انسان ـ طبیعت، انسان - خدا، دنیا - آخرت.
▫️ پیامد این پنداشتهها دگرگونی در پاسخ به پرسشهای گریزناپذیر بشری است: کیستم؟ از کجا آمده ام؟ به کجا میروم؟ .... در واقع جایگاه و وظیفه انسان در هستی و توقعات و انتظارات و آرمانهایی که میتواند (باید) ترسیم نماید، به کلی متحول میگردند و انسان جدید، در عرصهای متفاوت از گذشته خود و نسبتش را با هستی، تعریف و تشریح میکند.
✍ محمد رحیم عیوضی
#شماره۱۲
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمومنین علیه السلام: دانشها، تفريح اهل ادباند.
📚غررالحكم حدیث ۹۹۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 در نگرش حاکم مادی بر علوم جدید، تحولات انسانی را به حداقل میکشد (بخش اول) 🔹 از ویژگیهای بارز م
💢 در نگرش حاکم مادی بر علوم جدید، تحولات انسانی را به حداقل میکشد (بخش دوم)
🔸 از مختصات این عرصه ناباوری آخرت (معاد)، فراموشی مرگ، خویشتن... عبرتناپذیری از تاریخ، جانشین کردن محاسبه به جای تفکر و تنسیق حیات جمعی با تمرکز بر تحدید دین در حوزه زندگی شخصی میباشد. موضوعیت انسان به طرق مختلفی در قالب اعداد تعیین میشود و شماره جانشین و نشاندهنده هویت میگردد.
📎 در واقع، انسان؛ موضوع تشریح و تسلط قرار میگیرد. این در حالی است که هدف از دستیابی به تسلط بر طبیعت و آدمی، تحصیل و توانایی کنترل و راهبریشان به سمت غایات صرفاً مادی است.
✍ محمد رحیم عیوضی
#شماره۱۲
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
💢 ایجاد گفتمان برای تحول در مدیریت
🔹 پس شرط اول برای مدیریت درست تحولات اجتماعی عبارتست از درک درست از قانون یا قوانین تحولات اجتماعی مبتنی بر سنتهای الهی و آموزههای دینی و این وظیفه علما، اندیشمندان و کسانی است که با مفاهیم دینی آشنا هستند و جامعه و مسیر تحولات اجتماعی را میشناسند.
🔸 نکته دوم، ایجاد گفتمان است. بدین معنی که تحول و مدیریت آن برای اثر بخشی، باید به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود. این ضرورت ممکن است در حوزههای علمیه و یا در بین نخبگان دانشگاهی مطرح باشد، اما کافی نیست و نباید به آن حد محدود شود بلکه باید به تعبیر رهبر معظم انقلاب به بدنه جامعه سرریز کند.
📎 این مسئولیت نخبگان حوزه و دانشگاه است که مدام باید از ضرورت تحول، از هدف تحول و از لوازم آن و شاخصههای تحول سخن بگویند و عارضهها و آفتهای آن را هم بیان کنند تا اینکه تحول به
جلو یعنی«پیشرفت»، به روز تبدیل شود.
📝 دکتر ذوالفقاری
#شماره۴
#جامعه
🆔 @farhang_puya