eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
855 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
💢 نخبگان حوزه و دانشگاه؛ مصلحان‌ جامعه (بخش اول) 🔸 روشن است که بسیاری از سیستم‌‌هایی را که در جامعه
💢 نخبگان حوزه و دانشگاه؛ مصلحان‌ جامعه (بخش دوم) 🔹 پس افرادی لازم است وارد این حوزه‌ها شوند که همان شجاعتی را داشته باشند که دانشمندان ما داشتند که «لا يخافون في الله لومة لائم»؛ یعنی از این که در روزنامه‌ها مسخره‌شان کنند و علیه آنان تیتر بزرگ بنویسند، نترسند. روشن است که افراد ضعیف و دارای روحیه ضعیف که با یک تمسخر یا یک لبخند، تهدید یا تطمیع میدان را خالی می‌کنند، برای این کارها مناسب نخواهند بود. 🧷 بنابراین، اولین و مهم‌ترین کار برای ایجاد تحول ثبت فرهنگی و مدیریت تحول در عرصه فرهنگ، تعمیق مبانی فرهنگی دینی است؛ هم برای مدیران و هم برای عموم مردم که تحت مدیریت قرار می‌گیرند، اما دارای اراده و اختیار هستند، و این کار تنها از عهده نخبگان حوزه دانشگاه که آشنا به مبانی دین و معتقد به آن باشند برمی‌آید. 📝 مجتبی مصباح 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُك بِرَحْمَتِك الَّتِی وَسِعَتْ كلَّ شَی ءٍوَ بِقُوَّتِك الَّتِی قَهَرْتَ بِهَاكلَّ شَیءٍ وَ خَضَعَ لَهَا كلُّ شَی ءٍ وَذَلَّ لَهَاكلُّ شَیءٍ 🔻 آقامون برامون اینجوری روضه خوانده... 🗣 حجة الاسلام میرزا محمدی 🆔 @farhang_puya
🛑 امیرالمؤمنین علیه السلام: بدى را از سينه ديگران، با كندن آن از سينه خود، ريشه‌كن نما. 📚 حکمت 178 نهج البلاغه 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 نخبگان حوزه و دانشگاه؛ مصلحان‌ جامعه (بخش دوم) 🔹 پس افرادی لازم است وارد این حوزه‌ها شوند که همان
💠 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر مسعود آذربایجانی 🔚 نشریه فرهنگ پویا: باتوجه به حضور شما در پژوهشکده حوزه و دانشگاه، بفرمایید این مرکز چه اقداماتی انجام داده است؟ و چه کارهایی در دست انجام است؟ 📎 دکتر آذربایجانی: شاید کمتر از بیست سال باشد که واقعاً به این موضوع جدی تر پرداخته شده است. ما در سال سوم پژوهشگاه، ابتدا به این نتیجه رسیدیم که باید نیرو تربیت بکنیم. 🔸تقریباً می‌توانیم بگوییم ده سال است که ما با تکیه بر نیروهای اصیل خودمان، وارد جرگه تولید شدیم. قبل از آن بیشتر در مرحله آموزش و در مرحله تجربه و آزمون بودیم و از طریق روش‌های دیگر مثل تعامل با دانشگاه، کارهایمان را پیش می‌بردیم که خیلی موفق نبودیم. 🔹 امروزه به این نتیجه رسیدیم که خود پژوهشگاه باید نیرو تربیت کند و آموزش بدهد و افراد باید متخصص در هر دو زمینه باشند؛ هم در علوم انسانی و هم در علوم اسلامی تا بتوانند با این تلفیق، کار را پیش ببرند؛ البته از تجارب اساتید دانشگاهی قطعاً استفاده می‌کنیم و کردیم. ما معمولاً از مشاوره آنها بهره‌مند می‌شویم. در ده ساله اخیر حرکت نسبتاً موفقیت‌آمیزی داشتیم. 📝 تهیه و تنظیم: محمدرضا فلاح تفتی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر مسعود آذربایجانی 🔚 نشریه فرهنگ پویا: باتوجه به حضور شما در پژوهش
💢 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر آذربایجانی (بخش دوم) 🖇 نشریه فرهنگ پویا: باتوجه به حضور شما در پژوهشکده حوزه و دانشگاه، بفرمایید این مرکز چه اقداماتی انجام داده است؟ و چه کارهایی در دست انجام است؟ 🔸دکتر آذربایجانی: پژوهشگاه تاکنون ۱۷۰ عنوان کتاب تولید کرده است که نزدیک ۳۰ درصد از آنها به عنوان متن درسی به دانشگاه‌ها راه پیدا کرده و در رشته‌های مختلف مقبولیت یافته است و این خودش یک نقطه امید است. می‌توانیم بگوییم در این ده ساله اخیر، دوستان به دلیل آشنایی با روش‌های آماری و تجربی خودشان وارد این حوزه شدند؛ دانشجویانی هم که با اینها کار می‌کنند، وارد این حوزه شدند. 🧷 در دانشگاه‌های مختلف، دانشجوهای ما اقبال به این حوزه با رویکرد اسلامی پیدا کردند و تحقیقات و پایان‌نامه‌‌های مختلفی را چه در حوزه‌های درمانگری و چه در حوزه‌های غیر درمانگری گرفتند و دارند پیش می‌روند. به نظرم چشم‌انداز مثبتی وجود دارد. 📝 تهیه و تنظیم: محمدرضا فلاح تفتی 🆔 @farhang_puya
💢 رشد ملی‌گرایی و نوگرایی در دین برای شکستن اقتدار کشورها (بخش اول) 🔹 امروزه بر کسی پوشیده نیست که سیاستمداران روس و انگلیس در اوایل قرن نوزدهم در منطقه خاورمیانه و آسیا با قرار گرفتن در قاعده همین بازی درصدد شکستن کیان و اقتدار مذهبی در کشورهای منطقه به ویژه ایران برآمدند. ▫️ آنان با شکل دادن و تبلیغ نوگرایی‌دینی در کشورهای عثمانی، هندوستان و از جمله ایران در پی شکستن اقتدار ملی آنان و تقسیم این کشورها در راستای منافع فرامرزی خویش بودند و با ایجاد و گسترش مسلک وهابیت در کشور عثمانی، توانستند قسمت جنوبی این کشور را از آنان بگیرند، چنان که در هندوستان نیز مذهب قادیانی باعث بروز انشعاب و تفرقه در این منطقه شد. ✍ محمد ملک زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 رشد ملی‌گرایی و نوگرایی در دین برای شکستن اقتدار کشورها (بخش اول) 🔹 امروزه بر کسی پوشیده نیست که
💢 رشد ملی‌گرایی و نوگرایی در دین برای شکستن اقتدار کشورها (بخش دوم) ▫️ بر همین اساس آنان این شیوه را در ایران هم به کار گرفتند اما از ابتدا با یک مشکل اساسی روبه رو شدند. در ایران، روحانیت اصیل که سنگربانان مذهب تشیع به شمار می‌آمدند، مانع عمده آنان بودند و به همین سبب رشد بابی‌گری و بهایی‌گری در این منطقه در اثر مقاومت مردم به رهبری روحانیت متوقف شد و توطئه ایجاد تفرقه گسترده ملی و تجزیه این کشور در هم شکست. 📌 با وجود این، استعمار هرگز ناامید نشد بلکه درصدد استفاده از این حربه در ایران برای استقرار نظام اجتماعی وابسته به غرب برآمد. ✍ محمد ملک زاده 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 امام على عليه السلام: فرصت، چون ابر مى گذرد. پس، فرصت‌هاى كار خوب را غنيمت شمريد. 📚 حکمت 21 نهج البلاغه 🆔 @farhang_puya
♻️ هنر اسلامی تجلی‌گاه وحدت وجود 💠 هنر اسلامی مکاشفه و مجاهده‌ای عرفانی از صور هستی است برای رهایی از غربت و وصول به قربت ذات الوهی تا نوری که جهان به واسطه آن آشکار می‌شود در تجلی هنر خود را نمایان سازد. چنان‌ بورکهارت -هنرشناس مسلمان- این هنر را تجلی‌گاه وحدت الهی در جمال و نظام عالم می‌داند و وحدت را در هماهنگی و انسجام عالم کثرت و پژواک آن را در نظم و توازن می‌انگارد. 🔰 بوکهارت در کتاب «هنر اسلامی، زبان و بیان» بیان می‌دارد، برای اینکه هنرمندی بخواهد اندیشه وحدت وجود را نمودار سازد، سه وسیله را در هنرش باید اختیار نماید: 🧷 ۱ - هندسه که وحدت را در نظم فضایی جلوه‌گر می‌سازد.۲- وزن (ریتم) که وحدت را در نظم دنیوی نیز غیر مستقیم در فضا نمودار می‌سازد. ۳- نور که نسبت آن با شکل‌های قابل رؤیت مانند وجود مطلق است به موجودات محدود. ✍ زهرا مروستی 🆔 @farhang_puya
⭕️ جایگاه انسان در نگرش اسلامی (بخش اول) 🔹 با توجه به داعیه‌داری دین مبین اسلام، مبنی بر توانایی هدایت انسان در زندگی فردی و جمعی، می‌توان پرسید جایگاه انسان در نگرش اسلامی، در مقایسه با نگرش علوم جدید چگونه مشخص گردیده است که بتواند به صورتی طبیعی در هماهنگی با محیط پیرامونی خود حیاتی پویا را تجربه نماید؟ و این تمایز در انقلاب اسلامی ایران چگونه قابل مشاهده است؟ ✍ محمد رحیم عیوضی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ جایگاه انسان در نگرش اسلامی (بخش اول) 🔹 با توجه به داعیه‌داری دین مبین اسلام، مبنی بر توانایی هد
⭕️ جایگاه انسان در نگرش اسلامی (بخش دوم) 🔹 به نظر می‌رسد در پاسخ می‌توان گفت ماهیت اجتماعی دین اسلام و توحیدی بودن آن ضمن زمینه‌سازی برای اعتنا به واقعیاتی چون مرگ و درگذر بودن دنیا، شکوفایی استعدادها را در جهت تعالی، به مثابه تکلیف، مطمح نظر قرار می‌دهد و با معنادار دانستن آفرینش، تلاش‌های مادی را بار معنوی می‌بخشد و با تلقی مزرعه گونه از دنیا، درکی پیوسته و در هم آمیخته را از حیات انسانی در قبل و پس از مرگ موجب می‌گردد. ▫️ گفتمان انقلاب اسلامی نیز با قابلیت پروراندن انسان انقلاب اسلامی تلقی علوم جدید از انسان را به چالش کشیده است و نگرشی مبتنی بر معیارها و اصول قابل عرضه در قلمرو دینی اسلامی را معرفی می‌نماید. ✍ محمد رحیم عیوضی 🆔 @farhang_puya
💢 در نگرش حاکم مادی بر علوم جدید، تحولات انسانی را به حداقل می‌کشد (بخش اول) 🔹 از ویژگی‌های بارز ملاک‌های علمی نوین، دوگانه انگاری و رواج دیدگاه تقابلی به صورت جزئی است که شناخت موضوعات و روابط مطروحه را در چنین قالبی قرار می‌دهد. این وضعیت در خصوص انسان نیز به صور مختلفی رواج یافته است که علوم گوناگون مرتبط با آن هم یک انفکاک‌هایی بنا به حوزه تحقیقی خود، مطرح ساخته، مانند: انسان ـ طبیعت، انسان - خدا، دنیا - آخرت. ▫️ پیامد این پنداشته‌ها دگرگونی در پاسخ به پرسش‌های گریزناپذیر بشری است: کیستم؟ از کجا آمده ام؟ به کجا میروم؟ .... در واقع جایگاه و وظیفه انسان در هستی و توقعات و انتظارات و آرمان‌هایی که می‌تواند (باید) ترسیم نماید، به کلی متحول می‌گردند و انسان جدید، در عرصه‌ای متفاوت از گذشته خود و نسبتش را با هستی، تعریف و تشریح می‌کند. ✍ محمد رحیم عیوضی 🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمومنین علیه السلام: دانش‌ها، تفريح اهل ادب‌اند. 📚غررالحكم حدیث ۹۹۳ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 در نگرش حاکم مادی بر علوم جدید، تحولات انسانی را به حداقل می‌کشد (بخش اول) 🔹 از ویژگی‌های بارز م
💢 در نگرش حاکم مادی بر علوم جدید، تحولات انسانی را به حداقل می‌کشد (بخش دوم) 🔸 از مختصات این عرصه ناباوری آخرت (معاد)، فراموشی مرگ، خویشتن... عبرت‌ناپذیری از تاریخ، جانشین کردن محاسبه به جای تفکر و تنسیق حیات جمعی با تمرکز بر تحدید دین در حوزه زندگی شخصی می‌باشد. موضوعیت انسان به طرق مختلفی در قالب اعداد تعیین می‌شود و شماره جانشین و نشان‌دهنده هویت می‌گردد. 📎 در واقع، انسان؛ موضوع تشریح و تسلط قرار می‌گیرد. این در حالی است که هدف از دستیابی به تسلط بر طبیعت و آدمی، تحصیل و توانایی کنترل و راهبری‌شان به سمت غایات صرفاً مادی است. ✍ محمد رحیم عیوضی 🆔 @farhang_puya
💢 ایجاد گفتمان برای تحول در مدیریت 🔹 پس شرط اول برای مدیریت درست تحولات اجتماعی عبارتست از درک درست از قانون یا قوانین تحولات اجتماعی مبتنی بر سنت‌های الهی و آموزه‌های دینی و این وظیفه علما، اندیشمندان و کسانی است که با مفاهیم دینی آشنا هستند و جامعه و مسیر تحولات اجتماعی را می‌شناسند. 🔸 نکته دوم، ایجاد گفتمان است. بدین معنی که تحول و مدیریت آن برای اثر بخشی، باید به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود. این ضرورت ممکن است در حوزه‌های علمیه و یا در بین نخبگان دانشگاهی مطرح باشد، اما کافی نیست و نباید به آن حد محدود شود بلکه باید به تعبیر رهبر معظم انقلاب به بدنه جامعه سرریز کند. 📎 این مسئولیت نخبگان حوزه و دانشگاه است که مدام باید از ضرورت تحول، از هدف تحول و از لوازم آن و شاخصه‌های تحول سخن بگویند و عارضه‌ها و آفت‌های آن را هم بیان کنند تا اینکه تحول به جلو یعنی«پیشرفت»، به روز تبدیل شود. 📝 دکتر ذوالفقاری 🆔 @farhang_puya
📌 عدم تفکیک عرفان از شریعت 🔸 «مسأله ضدیت عرفا با اسلام از طرف افرادی طرح شده که غرض خاص داشته‌اند یا با عرفان و یا با اسلام. اگر کسی بی‌طرفانه و بی‌غرضانه کتب عرفا را مطالعه کند، به شرط آنکه با زبان و اصطلاحات آنها آشنا باشد، اشتباهات زیادی ممکن است بیابد ولی تردید هم نخواهد کرد که آنها نسبت به اسلام صمیمیت و خلوص کامل داشته‌اند. ▫️ متأسفانه هنوز هم عده‌ای دچار این توهم هستند که جنبه فقهی دینداری از جنبه عرفانی آن جداست و عده‌ای مدعی روشنفکری که برداشتی خام از فکر و فرهنگ جدید غرب داشته‌اند و تحت تأثیر سکولاریسم رایج در اندیشه های غربی می‌خواهند بگویند که می‌توان شریعت و فقه را جدی نگرفت و از راه عرفان من‌های شریعت، دیندار بود. 🧷 استاد محقق دکتر یحیی یثربی می‌نویسد: «مـــــن به عنوان یک محقق در عرفان اسلامی به طور قاطع می گویم که در همه متون عرفانی ما حتی اشاره‌ای هم نمی‌توان یافت که به بی‌اعتنایی عرفا به شریعت دلالت داشته باشد. همه عارفان نه تنها به فقه و شریعت بی اعتنا نبوده‌اند بلکه حتی به رعایت مستحبات و مکروهات شریعت نیز تأکید کرده‌اند.» به قول سنایی جز به دست و دل محمدی نیست. ✍ شهید آیت الله مطهری 🆔 @farhang_puya
💢 «مأمور به تکلیف» محرک رهبری امامین انقلاب 🔹 ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می‌کنیم چرا که انقلاب ما اسلامی است و تا بانگ «لا اله الا الله و محمد رسول الله» بر تمام جهان طنین نیفکند، مبارزه هست و تا مبارزه در هر جای جهان علیه مستکبرین هست، ما هستیم. 🔸 بنابراین در دیدگاه حضرت امام خمینی، محرک اساسی انسان در حرکت‌ها، چیزی جز انجام وظیفه الهی نیست. از این رو همه حرکت خویش را براساس تکلیف الهی انجام می‌دادند. ایشان معتقد بودند که شکست و پیروزی در پرتو ادای تکلیف یا عدم آن تحقق می‌یابد و محور اساسی در این امور چیزی جز ادای تکلیف و وظیفه الهی نیست و نتیجه فرعی بر آن است. 🧷 امام‌خمینی در پیام به روحانیت می‌فرماید: «ما برای ادای تکلیف جنگیده‌ایم و نتیجه، فرع آن بوده است.» این سخن نشان می‌دهد که وقتی اصل(تکلیف) ادا شود، فرع (نتیجه) نیز تابع آن است و حاصل می‌شود؛ مانند رابطه تنه درخت با شاخه آن. پس از دیدگاه امام راحل، حصول نتیجه داخل در تکلیف است. ✍ هادی مجیدی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم: ائمه بعد از من ۱۲ نفرند؛ به تعداد ماه های سال و مهدی این امت از ما است، هیبتی موسی گونه دارد و به زیبایی مانند عیسی است و در حکم مانند داود و صبری ایوب وار دارد. 📚منتخب الاثر، صفحه ۲۶ 🆔 @farhang_puya
💢 فتنه‌گری انگلیس پس از انقلاب اسلامی علیه ایران 🔸 از این پس فتنه‌گری انگلیسی‌ها در ایران، دو چندان شد و تاریخ فتنه‌گری دولت بریتانیا در ایران ابعاد تازه‌ای یافت. حمایت مالی و سیاسی از گروه‌های معاند انقلاب، یک بعد از فتنه‌گری انگلیسی‌ها به شمار می‌رفت. در مرحله بعد حمایت پیدا و پنهان این دولت از رژیم بعث عراق در جنگ هشت ساله علیه ایران بعد دیگر از ابعاد چند لایه نفاق و فتنه‌گری انگلیسی‌ها در ایران به حساب می‌آمد. ▫️ در کنار این مسائل، دامن‌زدن این دولت به برخی توطئه‌ها، حکایت واضحی از تلاش فتنه‌گرانه انگلیسی‌ها در ایران و تلاش جهت ایجاد اغتشاش و ناامنی در کشورمان بوده است. حمایت مالی و سیاسی از سلمان رشدی مرتد، حمایت از ناامنی‌ها در ایران به ویژه ردپای آشکار انگلیسی‌ها در اغتشاشات خیابانی پس از انتخابات ۲۲ خرداد، مؤید معنای فوق است. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
آیا برای این لحظه خودتو آماده کردی؟ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 فتنه‌گری انگلیس پس از انقلاب اسلامی علیه ایران 🔸 از این پس فتنه‌گری انگلیسی‌ها در ایران، دو چندا
📌 انقلاب اسلامی، پایانی بر حیات اختاپوس استعمارگر 🔹 در جریان انقلاب ایران، انگلیسی‌ها سیاست مزوّرانه‌ای در پیش گرفتند. سیاست رسمی دولت انگلیس حمایت از رژیم شاه بود؛ اما رسانه‌های انگلیسی خلاف این سیاست را پیمودند و بر ضد رژیم حرکت کردند. اصرار فراوان کالاهان بر خروج شاه از ایران، بر سیاست «یک بام و دو هوا»ی انگلیسی‌ها صحه می‌گذارد. 🔹 بعد از فرار شاه از ایران، خانم «مارگارت تاچر» که تازه به نخست وزیری انگلستان رسیده بود، با تقاضای پناهندگی شاه به انگلستان مخالفت کرد تا به زعم خود، منافع فراوانش در ایران پس از انقلاب را از دست ندهد. 🔹 اما حساب‌های انگلیس‌ها برای بهره‌برداری از انقلاب ایران و پر کردن خلاء ناشی از خروج آمریکا از صحنه سیاست و اقتصاد ایران، غلط از آب درآمد و جمهوری اسلامی ایران روی خوش به انگلیسی‌ها نشان نداد؛ چرا که شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» نشانگر پایان حیات اختاپوس استعمارگری بود. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
🌺ازنسل حیدری و دلاورتر از تو نیست یعنی پس ازعلی علی اکبرتر از تو نیست 🌺منطق قبول داشت که باخلق خوی تو شخصی میان خلق پیمبرتر از تو نیست 🌷🌷 میلاد حضرت علی اکبر علیه‌السلام و روز جوان مبارک باد 🆔 @farhang_puya
💢 «آزادی» را نباید بد معنا کرد 🎙 امام خامنه‌ای: 🔹 آزادی را نباید بد معنا کرد. آزادی یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی است که یکی از شعبش آزاداندیشی است. بدون آزاداندیشی این رشد اجتماعی، علمی، فکری و قد امکان ندارد. 🔹 در حوزه های علمیه، دانشگاه و محیط‌های فرهنگی و مطبوعاتی، هو کردن کسی که حرف تازه‌ای می‌آورد، یکی از بزرگترین خطاهاست؛ بگذارید آزادانه فکر کنند. البته من فهم غلط از آزادی را تأیید نمی‌کنم. ✍ محمد علی روزبهانی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 «آزادی» را نباید بد معنا کرد 🎙 امام خامنه‌ای: 🔹 آزادی را نباید بد معنا کرد. آزادی یکی از بزرگترین
💢 «آزادی» را نباید بد معنا کرد (بخش دوم) ▫️ من باز گذاشتن دست دشمن را در داخل برای اینکه مرتباً گاز سمی تولید کند و در فضای فرهنگی یا سیاسی کشور بدمد، تأیید نمی‌کنم؛ من براندازی خاموش را – آنچنانی که خود آمریکایی‌ها گفتند و عواملشان چند سال قبل در اینجا سادگی و عقلی کردند و به زبان آوردند - برنمی‌تابم و رد می‌کنم. ▫️ اما توسعه آزادی و رها بودن میدان برای پرورش فکر و اندیشه و علم و فهم، ربطی به اینها ندارد. ظرافتی لازم است که آدم این دو منطقه را از همدیگر باز بشناسد و مرز اینها را معین بکند. آزادی و آزاداندیشی، یکی از مبانی اصلی است. ✍ تهیه و تنظیم: محمد علی روزبهانی 🆔 @farhang_puya