eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
827 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 امام حسین(ع): ملتی که خشنودی مردم را با خشم خدا معامله کند، هرگز رستگار نخواهد شد. 📚 عوالم، جلد۱۷ 🆔 @farhang_puya
📸 | لو رفتن علامه 📌 زمانی که بعد از قتل منصور هیئت‌های مؤتلفه لو رفتند، عده‌ای از آنها محکوم شدند؛ چند نفر حبس‌های طولانی و چند نفر از جمله مرحوم صادق امانی، محمد بخارایی و دو نفر دیگر از کسانی که در قتل منصور مشارکت داشتند، اعدام شدند. 🔸بعد از این جریان، دولت روی این مسائل خیلی حساس شده بود؛ چون این نشریه بین اعضا پیدا شده بود. 🔸ولی ساواک هر چه تلاش کرد ناشر را پیدا کند موفق نشد. حتی در بعضی از شهرستان‌ها، کسانی گیر افتاده بودند و اسم بنده را به عنوان فردی که از این جریان اطلاع دارد معرفی کرده بودند. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۱۰۳ و ۱۰۴، محمدحسن روزی طلب 🆔 @farhang_puya
🖇 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با حجةالاسلام و المسلمین آقاتهرانی 📋 فرهنگ پویا: بعضی‌ها می‌گویند قبل از پیروزی انقلاب وضعیت معنوی جامعه بهتر بود. مسجدها شلوغ بود، مردم حجاب داشتند و... نظر شما در این مورد چیست؟ 🎙 برای جواب به این سوال ذکر چند مقدمه لازمه. اولین نکته این است که ما باید در مفهوم معنویت دقت مضاعفی کنیم. معنویت به کثرت نماز یا شلوغی مساجد نیست. خوارج هم كثير الصلاه بودند؛ پس زیاد نماز خواندن دلیلی بر معنوی بودن نیست. معنویت؛ یعنی پرورش و تکامل روح. 🔘 نکته‌ی بعدی این است که برای فهمیدن رشد معنویت در جامعه، اقتضائات زمان و مکان را باید در نظر بگیریم. قبل از انقلاب با توجه به این که اکثر مردم در روستاها ساکن هستند و وسایل ارتباط جمعی و تنوع سرگرمی و تفریحی وجود ندارد. ◀️ بنابراین بسیار طبیعی است که مردم در مساجد و حسینیه‌ها تجمع کنند و دور هم باشند. بعد از انقلاب، جامعه با یک جهش روبرو شد. معنویت در جامعه پس از انقلاب منحصر در مسجد محله نیست، اکثر جوانان در محیط‌های دانشگاهی هستند. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🖇 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با حجةالاسلام و المسلمین آقاتهرانی 📋 فرهنگ پویا: بعضی‌ها می‌گویند قبل از
💠 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با حجةالاسلام و المسلمین آقاتهرانی (بخش دوم) 📌 حجةالاسلام آقاتهرانی: اقتضائات مکان را هم نباید فراموش کرد؛ چه بسا عملی در جامعه‌ای معنوی شمرده می‌شود و در جامعه‌ای دیگر این‌گونه نیست. پس نمی‌توان همه را با یک چوب راند و نسخه‌ی واحدی برای همه پیچید. ‼️ در این مدت خیلی چیزها عوض شده. شاید افرادی که این سوال را طرح می‌کنند در آن زمان نبوده‌اند. افرادی که آن زمان را دیده‌اند، بهتر می‌توانند قضاوت کنند زمان امروز ما با قبل از انقلاب؛ در زمینه‌ی اخلاق فردی و اخلاق جمعی، اصلا قابل مقایسه نیست. 🔸 چون در آن تعلیم و تعلم به این شکل نبود. امروز جوانان را بیشتر در نماز جماعت‌ها و نماز جمعه‌ها می‌بینید. زمان شاه اصلا نماز جمعه نبود، وقتی ما وارد حوزه‌ی علمیه‌ی اصفهان شدیم فقط مرحوم آیت الله حاج آقا رحیم ارباب، نماز جمعه می‌خواندند و یک عده معدودی در شهر شرکت می‌کردند. 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سخنان گهربار حاج قاسم با لباس نظامی در بین مدافعان حرم عقیله بنی هاشم حضرت زینب(س) 🆔 @farhang_puya
🛑 امام حسین علیه السلام: فرزندم! بپرهـيز از سـتم بر كسى كه غير از خدا ياورى در مقابل تو ندارد. 📚 بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۰۸ 🆔 @farhang_puya
📌شهادت‌طلبى؛ شعار و عمل فدائيان اسلام 🖇 به تعبير شـــهيد نواب صفوى، ابتدا نام اين جمعيت، جمعيت مبارزه با بی‌دينى بود، ولى بعدها به جمعيت فدائيان اسلام تغییر یافت. واقعا علت اين تغيير نام چه بود؟ وى از آن جهت نام اين جمعيت را فدائیان اسلام گذاشت كه يقين داشت در راه مبارزه بزرگى كه در پيش دارد، همه گونه فداكارى لازم اسـت ولو آنكه به فدا شــــدن جمعى منجر شود. 🖇 در واقع نواب صفوى، عنصر شــهادت‌طلبى را به عنوان پايه و اساس جريان خود قرار داده بود. بر همين اساس پس از شكل‌گيرى اين جمعيت، در اولين اعلاميه رسمى خود، شهادت‌طلبى را جزء مؤلفه‌هاى لاينفك خـود و يارانش قلم‌داد كرد: 🖇 «اى خائنين حقيقتﭘوش و حق‌كش و ای رنگ‌بازان منافق، آزاده‌ايم و بيداريم، می‌دانيم و ايمان به خدا داريم و نمى‌ترسيم: «الا تحسبن الذين قتلوا فى سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يززقون»؛ گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته می‌شوند، مردگانند؛ بلکه زنده‌اند و نزد خداوند روزی داده می‌شوند. ✍ هادی مازندرانی 🆔 @farhang_puya
📸 | کتاب‌های شریعتی بستری برای انحرافات 📌من هیچ شکی ندارم که اگر افکار دکتر شریعتی نبود، لااقل درصد زیادی، شاید بیش از هشتاد درصد از گروه فرقان و گروه‌های دیگر وابسته به آن، هواداران مجاهدین خلق و امثال آنها، اصلا به این خطوط کشیده نمی‌شدند. 🔸دامی که افراد را به سوی این گروه‌ها می‌کشاند، کتاب‌های دکتر شریعتی بود که جاذبه داشت؛ بیان زیبایی و شیوایی داشت؛ چاشنی مسائل اسلامی هم داشت و اینها دانه‌هایی بود که آگاهانه یا ناآگاهانه، خدا می داند. 🔸من نمی‌خواهم درباره کسی قضاوت کنم ولی در این دام افشانده شده بود. این پلی بود برای بی‌دین شدن و علی رغم قضاوتی که دیگران داشتند که این راهی در مقابل مارکسیست شدن است، آنچه واقع شد بر عکسش بود. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۱۳۴، محمد حسن روزی طلب 🆔 @farhang_puya
💠 حسرتی عارفانه از قافله عشق... 🔹 در توصیف شهادت و بیان منزلت والای شهید، امام(ره) با حسرتی عارفانه و تواضعی خالصانه به تحسین افتخار آفرینان عرصه نبرد می‌پردازند و این چنین می‌فرمایند: «افتخار و آفرین بر شهدای حوزه و روحانیت که در هنگامه نبرد رشته تعلقات درس و بحث مدرسه را بریدند و عقال تمنیات را از پای حقیقت علم برگرفتند و سبکبالان به میهمانی عرشیان رفتند و در مجمع ملکوتیان شعر حضور سروده اند... 🔸 یکی چون من عمری در ظلمات حصار و حجاب ها مانده است... و دیگری در اول شب یلدای زندگی سینه سیاه هوس‌ها را دریده و با سپیده سحر عشق عقد وصال و شهادت بسته است و حال من غافل که هنوز از کتم عدم‌ها به وجود نیامده‌ام چگونه از وصف قافله سالاران وجود و صفی کنم؟». 🔹 در نگاه امام خمینی (ره)؛ شهیدان مظهر افتخار و غرور ملت و تجلی عزّت و سرافرازی جامعه اسلامی و موجب اعتلای اسلام و ملت اسلامی محسوب می‌شوند: «اسلام شهدای بزرگ داشته است و مفتخر است به اینکه در راه خدا و در راه هدف، شهدای بزرگ داده است. ماهم مفتخریم به این که در راه اسلام و در راه هدفمان شهید بدهیم». 📝 سید صمد موسوی 🆔 @farhang_puya
🛑 امام حسین(ع): کسی که چشمانش قطره‌ای اشک برای ما بریزد، خداوند بهشت را به او عطا خواهد کرد. 📚 ینابیع المودة، ص ۲۲۸ 🆔 @farhang_puya
📌 خطر در کمین همه ماست... 🖇 باید توجه داشت که تهاجم فرهنگی دشمن نه تنها به سوی انقلاب بلکه به سوی اسلام و به تعبیر دقیق‌تر به سوی مذهب جهت‌گیری شده است. هجمه به مذهب به انقلاب ایران محدود نمی‌شود؛ بلکه دشمن هر مذهبی را که در آن اصالت باشد، مورد هجمه خود قرار می‌دهد. 🖇 این تهاجم فرهنگی به سبب این است که در دیگر ممالک نیز نتواند باعث انقلاب مردمی شود حتی باورهای عوامانه اسلامی و دینی اگر مانع نفوذ فرهنگ غرب باشد مورد تهاجم است چه رسد به اسلام ناب. ✍ هادی قطبی 🆔 @farhang_puya
🛑📸 اعمال روز عاشورا 🏴 فرا رسیدن عاشورای حسینی را بر ولی عصر(عج) و عموم شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می‌نماییم. 🆔 @farhang_puya
📌 اسلام سیاسی، کابوس خواب‌های دشمن 🖇 مجله «فوق العاده» چاپ آمریکا، در شماره ۳۸۲ سال ۱۳۶۱ می‌نویسد: وقتی گروهی در یک مبارزۀ سیاسی می‌بازد درست مانند یک تیم ورزشی که نخستین کارش قبول شکست است، باید باخت را باور کند؛ زیرا نپذیرفتن شکست راه را بر تفکر بعدی می‌بندد. بر اساس این اصل حالا وقت آن است که ما به ارزیابی واقع بینانه‌ای دست بزنیم. 🖇 تجربه به ما نشان می‌دهد که شکل‌گیری سیاسی تک‌یاخته به صورت گروه‌های چند نفری و بعد ائتلاف فرهنگی دشمن، به صورتی است که شما ناگهان در مدرسه‌های ما، خیابان‌های ما، جبهه‌های ما، حوزه‌های علمیه، مدارس و دانشگاه‌ها نشانه‌های آن را خواهید دید. 🖇 مهم‌ترین دلیل مقابله دشمن با سیاست اسلامی، وجود حکومت و نظام اسلامی ایران است؛ چرا که به فرموده مقام معظم رهبری اگر اسلام یک تفکر سیاسی نداشت، یک انقلاب بر مبنای اسلام انجام نمی‌گرفت و یک نظام بر اساس آن به وجود نمی‌آمد [ آنها با ما کاری نداشتند ]. ✍ هادی قطبی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 | والشِّمْرُ جَالِسٌ عَلَی صَدْرِک 🗣 حجت الاسلام و المسلمین میرزا محمدی 🆔 @farhang_puya
🔚 هندسه تحولات جهانی 🔹 هندسه تحولات جهانی در واقع به مطالعه و تجزیه و تحلیل تغییرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در سطح جهان می‌پردازد. این حوزه‌ی پژوهشی شامل مطالعه و بررسی رویدادها از جمله جنگ‌ها، انقلاب‌ها، تغییرات اقتصادی و فناورانه تغییرات زبان و فرهنگ، تغییرات اقلیمی و محیط‌زیستی و سایر عوامل و تحولات جهانی ناشی از آنها است. 🔸 هدف اصلی هندسه تحولات جهانی درک علل و پیامدهای تغییرات جهانی و تجزیه و تحلیل اثرات آنها بر جوامع و فرهنگ‌های مختلف است. این حوزه می‌تواند به درک بهتر فرآیندهای تاریخی و رایج امروزی کمک کند و در برنامه‌ریزی و تصمیمپگیری‌های، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مؤثر باشد. 🖊 فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔚 هندسه تحولات جهانی 🔹 هندسه تحولات جهانی در واقع به مطالعه و تجزیه و تحلیل تغییرات اجتماعی، اقتصاد
💠 هندسه تحولات جهانی (بخش دوم) 🔚 برخی از زمینه‌هایی که در هندسه‌ی تحولات جهانی مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارتند از: 🖇 تحولات اقتصادی و تجاری از جمله تحولات در بازار جهانی و تغییرات در نظام مالی و بانکی 🖇 تحولات جمعیتی و توزیع جمعیت در سطح جهان 🖇 تحولات سیاسی و جنبش‌های سیاسی در جهان 🖇 تحولات فرهنگی ارزش پایه 🖇 تحولات محیط‌زیستی و تأثیرات تغییرات اقلیمی تحولات در فناوری و نوآوری 📝 فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: هرکه با زیر دست خود نرمش به خرج ندهد، به هدف خود نرسد. 📚 میزان الحکمه، جلد۵ 🆔 @farhang_puya
📌 زاویه دید صحیح به بلا‌ها 🖇 از میان سنت‌های حتمی و قطعی الهی، بلا آزمونی است که خداوند هر از گاهی آن را همراه با رنج مرارت و البته بر اساس حکمتی خاص بر بندگان خویش نازل می‌فرماید. بلاها را می‌توان به سه دسته‌ی بلاهای حبی، تحذیری و تادیبی تقسیم کرد. 🖇 خداوند هیچ‌گاه ضرر و زیان بندگانش را نمی‌خواهد بلکه بر عکس، اراده فرموده به هر طریقی اسباب هدایت و سعادت آنان را فراهم سازد، پس هر سه قسم بلا باید رحمت و لطفی از جانب خداوند مهربان تلقی گردد. از این منظر انواع بلاها حتی بلاهای تادیبی از زاویه‌ی سنت رحمانی خداوند به منظور نجات بندگان از خطرات و آفات و پیشگیری از زیان‌های ماندگارتر دنیوی، شقاوت و عذاب اخروی بر بشر فرود می آید. ✍ سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ دسته عزاداری دختران 📝 مسئولین مربوطه باید بدانند که با این وضع مدیریت، آینده جامعه اسلامی را در منجلاب فساد قرار خواهند داد. اجازه دادن به چنین فعالیت‌هایی در وسط خیابان و جلوی انظار عمومی، جذب جوانان به دستگاه امام حسین نیست؛ جذب دستگاه امام حسین به فساد رایج در جامعه است. 🖇 متأسفانه هنوز برخی از مسئولین فرق «جذب» و «تسامح» را نمی‌فهمند؛ فرق «مدارا» و «اصلاح» را نمی‌دانند و با این سطح از بینش با توجیه «جذب حداکثری» راه را برای شیوع فساد در متن جامعه باز کردند. این از مؤلفه‌های تفکر تکنوکراتی است: جمعیت حزب الله گسترش یابد، حال اگر دستگاه امام حسین هم دچار فساد شد، اشکالی ندارد! 🆔 @farhang_puya
📌 بلاهای حُبی 🖇 بین خداوند و برخی از بندگان خاص او که از اولیا و دوستان بسیار نزدیک خداوند به شمار می‌روند، رابطه‌ای کاملا صمیمی برقرار است از این دوستان صمیمی، رفتاری جز صبر شکر و بندگی عاشقانه در برابر انواع بلاها مشاهده نمی‌شود. 🖇 حضرت ابراهیم خلیل الرحمن نمونه‌ای بارز از این دوستان خداست که همه جا و در هر شرایطی خواست و پسند محبوبش خدا را بر خواست و پسند خویش ترجیح داد و به اذن الهی در دل آتش رفت و نوجوان خود اسماعیل عزیزش را به قربان‌گاه منی برد، تا آنجا که پس از گذراندن موفقیت‌آمیز تمام آزمون‌های سخت و سهمگین به درجه پر افتخار امامت نایل گردید و پیشوا و الگوی تمام عیار توحید برای همه‌ی موحدان شد. ✍ سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: بدان که دو راه نجات بیشتر نیست: یا مشکلی چاره دارد که باید چاره‌اندیشی کرد و یا چاره ندارد که در آن صورت باید شکیبایی ورزید. 📚 میزان الحکمه جلد۲ 🆔 @farhang_puya
📌 بلا نشانه عنایت خداوند 🖇 مستند به احادیث گفته می‌شود بلای واقعی مختص دوستان خداست که بر حسب مراتبشان در پیشگاه خدا، از مرتبه‌ی نبوت تا جانشینان انبیا تا پیروان و شیعیان آنان به شدت و ضعف دریافت می‌دارند و یا گفته می‌شود: بلا برای دوستان خدا؛ همچون حرارت برای طلاست. همان گونه که حرارت طلا را خالص‌تر و شفاف‌تر می‌گرداند، دوستان خدا نیز در بلاها برگزیده و خالص و مخلص‌تر می‌گردند. 🖇 بنا بر روایتی، بلا زودتر و سریع‌تر دامن‌گیر دوستان خدا می‌شود تا دامن گیر دیگران و این نشانه‌ی عنایت لطف و محبت خاصی است که خداوند نسبت به دوستانش دارد و وجودشان را مستعد بلا ساخته است تا بر درجاتشان بیفزاید بر حسب ظاهر هر چه اولیای خدا در نزد او مقرب‌تر باشند، مراتب بلا و آزمایش آنان شدیدتر خواهد بود. ✍ سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ما دنبال خشکانیدن ریشه‌های فاسد صهیونیسم هستیم 📃 گزیده‌ای از پیام امام به مناسبت پذیرش قطعنامه ۵۹۸ 🆔 @farhang_puya
📌نفوذ طاغوت در جهان اسلام 🖇 بی‌شک نقطه آغاز تقابل اسلام با غرب، به ورود سفیر اسلام به روم و حضور در دربار هراکلیوس باز می‌گردد که شجاعانه دعوت به اسلام آوردن امپراتوری روم از سوی پیامبر (ص) را در قلب دربار طاغوت به گوش او رساند. گسترش اسلام و فتح ایران و در پی آن فتح دمشق که جزو سرزمین های امپراتوری غرب به شمار می‌رفت غرب را با پدیده‌ای روبرو ساخت که موجودیت آن، نفی او را به دنبال داشت. 🖇 غرب از همان آغاز با نفوذ دادن عناصر خود در دربار بنی امیه، بر آن شد تا با تزریق فرهنگ رفاه طلبی و عیاشی در دربار بنی امیه و کاخ سبز معاویه و سپس با ترویج اندیشه‌های فلاسفه یونانی در دربار بنی عباس، از قدرت اسلام بکاهد و حوزه نفوذ و گسترش اسلام را که از اندلس گذشته بود و تا محدوده کشور پرتغال پیش رفته بود، متوقف سازد. 🖇 در رویارویی جهان اسلام با غرب، جنگ‌های صلیبی را می‌توان اوج تقابل جهان اسلام با غرب به شمار آورد، اما نفوذ غرب به جهان اسلام با برنامه‌ای خاص و تداوم موذیانه و زیرکانه آن تا به امروز را می‌توان از قرن دهم هجری برشمرد که جهان اسلام نیازمند به خدمت گرفتن سلاح و مستشاران نظامی غرب شد. ✍ حسن ابراهیم زاده 🆔 @farhang_puya