💠چگونه اندلس توسط مسلمانان فتح شد؟
📘این سرزمین در پنجم رجب سال ۹۲ هجری قمری توسط طارق بن زیاد که از بربرها بود، از طرف موسی بن نضیر لخمی، والی تنجه (در مراکش) گشوده شد.
📘استراتژی طارق برای فتح این گونه بود که با ۱۲ هزار نیروی رزمنده به شبه جزیرۀ ایبری قدمنهاد و با سپاهیان مسیحی درگیر شد و سپس خطاب به نیروهای خود گفت:
«در روبهروی شما قوای مسلح با شمشیرهای برهنه قرار گرفتهاند و در پشت سر شما دریایی با امواج خروشان قرار دارد. با اراده و حمیت و استواری و شجاعت میتوانید روبهروی خود را آزاد کرده و به جلو ببرید.»
📘آنها هم با اراده و اهتمامی که نشان دادند، بر قوای مسیحی غلبه یافتند. البته ناگفته نماند که توان پایداری در سپاهیان مسیحی به تحلیل رفته بود و انگیزههای آنچنانی برای مقابله با هجوم مسلمانان نداشتند. در نتیجه عقبنشینی کردند و یک عده متواری شده و حتی پادشاه این قوم که کوتها نام دارد، خود را در آب غرق ساخت. به این صورت، اندلس به دست مسلمانان فتح شد.
🎙گفتگو با غلامرضا گلیزواره| #شماره_7
#تاریخی
#اندلس
🆔 @farhang_puya
✅کارکرد حوزه چیست؟
❇️[کار حوزه] متوجه به کسب علوم مرتبط به فهم و تبلیغ دین و نوآوری در مباحث دینی و نوآوری در فهم مسائل روز و حادث شونده در زندگی است از تحقیق در مسائل دینی و فراگرفتن احکام الهی در همهی شئون زندگی. آن هم نه فقط در آنچه که مربوط به کنج محراب یا خانه است؛ بلکه در قلمرو وسیع زندگی بشر.
❇️این گروه، این را باید فراگیرند؛ احکام جدیدش را تحقیق کنند؛ ناخالصیها و ناسرهها را از آن بزدایند و آن را با زبان مناسب، در هر جامعهای و هر زمانی و هر مخاطبی، به رساترین شکل ممکن به مخاطبین برساند. این، وظیفهی آن نهاد حوزهای است و اسمش «حوزه علمیه» است.
🎙امام خامنهای حفظهالله| #شماره_14
#امامین_انقلاب
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
🔍 امپریالیسم ماهوارهای
📡نوع دیگر از امپریالیسم فرهنگی، امپریالیسم ماهوارهای است. پیدایش نخستین شبکههای جهانی ماهوارهای در اواسط دهه ۱۹۸۰ و در پی انجام آزمایشهای اولیه در ایالات متحده آمریکا صورت پذیرفت.
📡از آن زمان، استفاده عموم شبکههای ماهوارهای به سرعت در گوشه و کنار جهان رواج یافت. ماهواره به وسیلهای برای اعمال قدرت با هدف ترویج ارزشهای فرهنگی امپریالیسم در میان ملل جهان سوم و خفه کردن فرهنگ این ملتها بدل شد.
📡بخشی از این برنامههای تلوزیونی ماهوارهای بهویژه مستهجنپردازی از جمله مهمترین وسایل دستیابی به اهداف امپریالیسم فرهنگی است.
📡تهاجم فرهنگی از طریق ماهواره به قصد تضعیف باورهای دینی و تعهدات اخلاقی و تشویق بیبندوباری، تضعیف نهاد خانواده و دیگر شئون اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، دغدغههایی جدید برای اندیشمندان اجتماعی جوامع هدف پدید آورد.
📡غربیها میکوشند با استفاده از برتری اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و فنآوری، از طریق امواج ماهوارهای، به مبانی اندیشه و رفتار ملتها هجوم برده، با تهدید، تضعیف، تحریف و احیانا نفی و طرد آنها، زمینه حاکمیت اندیشه، ارزشها و رفتارهای مطلوب خود را فراهم آورند.
✍فائزه افلاطونی| #شماره_29
#فرهنگ
#امپریالیسم
🆔 @farhang_puya
🚫اسلام هراسی
❌از اقدامهای مهمی که در سطح بینالمللی و داخلی کشورهای انقلابی، به ویژه با نمایاندن اقدامهای ناصحیح جریانهای افراطی و #تکفیری مسلمان در حال انجام است، ایجاد هراس از قدرتیابی اسلامگرایان و حاکمیت اسلام است.
❌این اسلامهراسی در صدد است تا اصل جریان اسلامی و اجرای شریعت دینی را تحتالشعاع قرار دهد و حداقل اسلامگرایان را منفعل نموده از برداشتن گامهای محکم مبتنی بر دین اصیل منصرف سازد تا گامهایی دیگر را جایگزین سازد.
❌ایجاد هراس در مردمان سایر کشورها برای جلوگیری از الگو شدن اسلامگرایان، هراسافکنی در داخل این کشورها برای اعتماد نکردن مجدد به اسلامگرایان و نیز کشاندن اسلامگرایان به سوی مدلهای التقاطی و سکولار به ظاهر اسلامی، از اهداف این پروژه است.
✍علیرضا کمیلی| #شماره_24
#جامعه
#معارف
🆔 @farhang_puya
🖇سیدجمالالدین اسدآبادی از دیدگاه شهید مطهری (۱)
🔰سیدجمال همانگونه که با استعمار فرهنگی نیز در ستیز بود؛ با متجدّدانی که میخواستند جهان را و احیاناً قرآن و مفاهیم اسلامی را از دیدگاه غربی تفسیر کنند، مبارزه میکرد؛ توجیه و تأویل مفاهیم ماوراء الطبیعی قرآن و تطبیق آنها را به امور حسی و مادی جایز نمیشمرد.
✍شهید مطهری| #شماره_3
#فرهنگ
#روشنفکر
#سیدجمالالدین_اسدآبادی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🖇سیدجمالالدین اسدآبادی از دیدگاه شهید مطهری (۱) 🔰سیدجمال همانگونه که با استعمار فرهنگی نیز در ست
🖇سیدجمالالدین اسدآبادی از دیدگاه شهید مطهری (۲)
📓سیدجمال هنگامی که از مصر به هند رفت و با افکار «سر سیداحمد خان هندی» که زمانی قهرمان اسلامی اصلاح در هند به شمار میرفت، آشنا شد و دید او سعی دارد مسائل ماوراء الطبیعی را به نام و بهانهی علم، توجیه طبیعی کند، غیب و معقول را تعبیر محسوس و مشهود نمیاد، معجزات را کن در قرآن نصّ و صریح است، به شکلی رنگ عادی و طبیعی دهد و مفاهیم آسمانی قرآن را زمینی کند، سخت ایستادگی کرد.
📓دردهایی که سیدجمال در جامعهی اسلامی تشخیص داد عبارت بود از:
1⃣استبداد حُکّام
2⃣جهالت و بیخبری تودهی مسلمان و عقب ماندن آنها از کاروان علم و تمدن
3⃣نفوذ عقاید خرافی در اندیشهی مسلمانان و دور افتادن آنها از اسلام نخستین
4⃣جدایی و تفرقه میان مسلمانان، به عناوین مذهبی و غیر مذهبی
5⃣نفوذ استعمار غربی
📓سید برای چارهی این دردها و بدبختیها از همهی وسایل ممکن [اعم از] مسافرتها، تماسها، سخنرانیها، نشر کتاب و مجله، تشکیل حزب و جمعیت، حتی ورود و خدمت در ارتش بهره جست.
📓در عمر شصت ساله خود ازدواج نکرد و تشکیل عائله نداد. زیرا که هر چندی در کشوری به سر میبرد و گاهی در تحصن یا تبعید یا تحت نظر بود، نمیتوانست مسئولیت تشکیل خانواده را بر عهده بگیرد.
✍شهید مطهری| #شماره_3
#فرهنگ
#روشنفکر
#سیدجمالالدین_اسدآبادی
🆔 @farhang_puya
⚔فعالیت دشمن در برابر #حوزه_انقلابی
📄بی شک پارسایی و زهد و از خودگذشتگی و مردمداری روحانیت شیعه مانع گسست این نهاد از مردم میشود؛ از این رو دشمن از گذشته تا کنون بر آن بوده است که شبههای را مطرح کند و تکتک طلاب و فضای حوزه را نشانه میرود.
📄که «اگر حوزه علمیه راه خود را برود و کاری به نظام و مسائل سیاسی و جهانی نداشته باشد، به سرنوشت کلیسای قرون وسطی دچار نخواهد شد و استقلال خود را از دست نخواهد داد و در نهایت این همه دشمن برای خود نخواهد تراشید.»
📄غافل از اینکه در پاسخ به این شبهه، باید گفت: اولاً، این شبهه مغالطهای بیش نیست. ثانیاً، قوت حوزه علمیه به بهروز بودن و انقلاب ماندن اوست و ثالثاً، آنچه موجب سقوط عالمان مسیحی شد، دنیا پرستی آنها بود.
✍مهدی اسلامی| #شماره_33
#حوزه_علمیه
#دشمن_شناسی
🆔 @farhang_puya
💎 اینگونه آسایش دل داشته باشیم
🔻امام صادق علیه السلام:
طَلَبتُ فَراغَ القلبِ فوَجَدتُهُ في قِلَّةِ المالِ
🔸آسايش دل را جستجو كردم و آن را در كمى مال و ثروت يافتم.
📚مستدرك الوسائل: ج ۱۲، ص ۱۷۴، ح ۱۳۸۱۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔹 احسان نراقی در دربار پهلوی به دنبال وابسته کردن روشنفکران به حکومت بود
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
☑️قانون، مجری قانون و فرهنگ جامعه، سه شرط کارآمدی (۱)
🔘برای اینکه بفهمیم نظام ما کارآمد است یا نه، اولاً باید روشن کرد که ملاک کارآمدی چیست. برخی میگویند نظام هنگامی کارآمد است که هر کس هرگونه دلش خواست رفتار کند.
🔘اگر این آزادی را برای همۀ مردم تأمین نکرد، این نظام کارآمد نیست! پس ابتدا باید بگوییم ملاک درست کارآمدی چیست. ثانیا این مغالطه را که اگر قانون کامل باشد، حتما دستاورد و نتایج آن مطلوب خواهد بود، باید جواب دهیم.
🎙 #علامه_مصباح| #شماره_37
#کارآمدی_نظام
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
☑️قانون، مجری قانون و فرهنگ جامعه، سه شرط کارآمدی (۱) 🔘برای اینکه بفهمیم نظام ما کارآمد است یا نه،
☑️قانون، مجری قانون و فرهنگ جامعه، سه شرط کارآمدی (۲)
🔘تنها قانون علت صددرصد برای تحقق اهداف نیست؛ قانون فکری در اذهان یا نوشتهای روی کاغذ است؛ مهمترین عامل کنار خود قانون، مجری قانون است که باید آن را درست اجرا کند؛ نه مسامحه کند نه به نفع شخص و گروهی اجرا کند.
🔘افزون بر این باید شرایطی برای پذیرش اعمال قانون در جامعه فراهم شود که لااقل متوسط قابل قبول افراد جامعه، این ارزشها را بخواهند و بپذیرند و دنبال آن باشند.
🔘نه اینکه با مغالطه، تعلیمات غلط و آموزههایی که متأسفانه الان در آموزش و پرورش ما هست، فرزندان ما دوباره با گرایشهای لیبرالیستی، سکولاریستی و ارزشهای غربی و الحادی پرورش یابند و ارزشهای اسلامی را به بهانهی تحجر، عقب ماندگی و چیزهایی از این قبیل فراموش کنند.
🎙 #علامه_مصباح| #شماره_37
#کارآمدی_نظام
#جامعه
🆔 @farhang_puya
💰تفکر سرمایهداری تفکر قارونی است
⚖️تفکر سرمایهداری تفکر عدالت محور نیست؛ تفکری قارونی است که میگویند: «قالَ إنَّما أُوتیتُهُ عَلی عِلم عِنْدی»؛ (قصص، ۷۸) و این را با دانش و بازوی خودم به دست آوردم، پس مال خودم است و میتوانم آن قدر گنجینههای طلا و نقره داشته باشم که فقط کلیدهای آنها را بار استرها بکنم و در خیابانهای مصر مانور بدهم و فخر بفروشم.
⚖️این حق من است! من میتوانم پورشه و بوگاتی هفت هشت میلیاردی را بخرم و با آن در خیابانها فخرفروشی کنم! گاهی متأسفانه وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران میگوید من با فلان اتومبیل لوکس گرانقیمت میچرخیدم، الان هم این اتومبیل لوکس و آنچنانی را سوار میشوم.
⚖️این تفکر، تفکر قارونی یعنی تفکر نظام سرمایهداری است. مشکل ما این است که دولتمردان ما با تفکر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فاصله دارند که میفرمود: «من به نان خشک و لباس خشن اکتفاء میکنم»؛ چرا که «کَیلا یتَبَیغَ بِالفقیرِ فَقرُه»؛ (نهج البلاغه صبحی صالح خطبه۲۰۹) تا اینکه لباس و غذای من برای فقیر بغض گلوگیر نشود.
🎙گفتگو با دکتر سید محمد کاظم رجایی| #شماره_38
#اقتصاد
#سیاست
🆔 @farhang_puya