eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.6هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
19 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆امید به آینده 📣انسان ناامید نیز به نمی‌رسد؛ به همین دلیل است که قرآن به انسان‌ها دستور می‌دهد که به آینده امیدوار باشند: «وَ لاَ تَهِنوا وَ لاَ تَحْزَنوا و أنتمْ الأعلونَ إن کنتم مؤمنینَ» (سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۳۹)؛ و سست نشوید و غمگین نگردید و شما برترید اگر ایمان داشته باشید. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📯معنای مشروطیت(۱) 📌گفته می‌شود که مشروطیت، از لغت «شارت» فرنگی به معنای فرمان و قرارداد اخذ شده است
📯معنای مشروطیت(۲) 🔸استاد شهید مرتضی مطهری درباره اصطلاح مذکور می‌گوید: «مشروطه معنایش این است که یک عده تصمیم بگیرند و عده دیگر اجرا بکنند و باید آن‌هایی که تصمیم می‌گیرند، خود مردم انتخاب‌شان کرده باشند.» 🔻در هر حال باید گفت مشروطه، نوعی محدود کردن قدرت پادشاهان مستبد قاجار بود که تا قبل از این انقلاب عظیم، به عنوان حاکمان مطلق‌العنان، هیچ رأی و نظر مخالفی را تحمل نمی‌کردند و اصولاً حاضر به پاسخگویی مطالبات مردم رنج‌کشیده نبودند‌. 📝یادداشتی از هادی مازندرانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⏰لحظه را باید شناخت! 🖇شناخت موقعیت، فهمیدن نیاز، حضور در لحظه مناسب و مورد نیاز؛ این اساس کار است که مؤمن باید این را هم با خود همراه داشته باشد تا بتواند وجودش مؤثر بشود. 📎لحظه را باید شناخت، نیاز را باید باید دانست. کسانی که در کوفه دل‌هاشان پر از ایمان به امام حسین بود، به اهل‌بیت محبت هم داشتند، اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند. «امام خامنه‌ای ۱۳۸۸/۱۰/۲۹» 🆔 @farhang_puya
📑پروفسور حمید مولانا، استاد و مدیر بخش ارتباطات بین‌الملل دانشگاه واشنگتن دی سی، در مقاله‌ای با عنوان «جنگ‌روانی و فریب‌کاری رسانه‌ها» می‌نویسد: 📄این شعار که مطبوعات، رکن چهارم مشروطیت و دموکراسی در جامعه است، اسطوره‌ای بیش نیست. کارکرد، کاربرد، و کارنامه مطبوعات و رسانه ها، با الگو، روش و اهداف آن‌ها و با نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در چارچوب آن عمل می‌کنند، رابطه دارد. 📃برای مثال، در یک قرن اخیر، به طور کلی مطبوعات و رسانه‌های دنیا، جز در چندین مورد استثنایی، همواره در خدمت سلطه‌گران ملی و بین‌المللی بوده‌اند. 📝برشی از یادداشت فائزه اسکندری در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📗اگر انقلاب انفسی نبود، انقلابی نبود... 📕پیشوای نهضت بیشتر هشدار می‌دهد: «با مردمان پراکنده‌جان، پریشان‌چشم و خشکیده‌ذوق، تاریخ به پیش نمی‌رود. انقلابی که آفاق را دیگرگون کند، عزیمت‌گاهش اعماق قلب منقلب شدۀ انسان‌هاست. انقلاب در آفاق، میوۀ انقلاب در انفس است.» 📘من مطمئنم که حادثه‌های بزرگ، مقدمه‌های بزرگی هم دارند. من عمیقاً نگران «بلا» هستم. خدا در کمین می‌نشیند و گاه با یک عصیان، شکل حادثه را عوض می‌کند. چیزهایی هست که می‌تواند چشمۀ انقلاب انفسی را بخشکاند و هر ارادۀ معطوف به دیگرگون‌خواهی عمیقی را عقیم کند. 📚ارتداد، صفحه ۲۴ 🆔 @farhang_puya
💉نژادپرستی به رنگ خون 🌡حتی باور آن هم مشکل می‌نمود. او یک زن سرخپوست بود که به تازگی توانسته بود با مسئله عدم توانایی‌اش برای مادر شدن کنار بیاید. چندی پیش که برای درمان بیماری به خانه یک پزشک هم‌نژادش رفت، با بیان شرحی از احوال و سوابق بیماری‌اش، یادآوری کرد که پیش‌تر تحت عمل جراحی قرار گرفته و عقیم شده است. 🔬پزشک پس از معاینه‌ی وی، با تعجب گفته بود که بیماری‌اش ربطی به عقیم کردن وی ندارند! 💊این ماجرا پزشک را حساس کرد. وی با مراجعه به سوابق و پرونده پزشکی بیماری‌اش، عمدی بودن این عمل جراحی را کشف کرده بود. 📋پس از مدتی که از مطالعه پرونده پزشکی بیماران دیگر گذشته بود، زن را هم از نتیجه تحقیقاتش مطلع کرد. 🔍مطالعات و تحقیقات وی از یک پروژه بزرگ و پنهان در سطح ایالات متحده حکایت می‌کرد که زیر نظر این کشور (سیا) در حال انجام است و آن تلاش برای قطع نسل بازماندگان سرخپوست‌هاست. 🚐مراکز درمانی و بهداشتی طبق یک برنامه دقیق به سرپرستی سیاه، ده‌ها هزار نفر از زنان سرخپوست را عقیم کرده بودند. این زنان که ممکن بود به بهانه کوچک‌ترین بیماری به مراکز درمانی مراجعه کنند، از سوی پزشکان خود به یک عمل جراحی غیر ضروری تن می‌دادند، چرا که درمان آن‌ها منوط به عقیم شدنشان توصیف می‌شده است.[۱] [۱]. www.mellatmajlis.ir ✂️برشی از یادداشت سمیه طاهریان در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🌟دعا زمینه‌ی رشد در انسان را فراهم می‌سازد ☀️یکی از عوامل پیشرفت فرد و جامعه که زمینه‌های رشد را فراهم می‌سازد، به درگاه خداوند است: «وَ إذا سألکَ عبادی عنّی فإنی قریبٌ أُجیبُ دعْوة الدّاع أذا دعانِ فَلْیَسْتَجیبوا لی و لْیُؤمِنوا بی لعلهم یرشدون»؛ ⛅️و هنگامی که بندگان من، از تو درباره‌ی من سؤال کنند، (بگو) من نزدیکم! دعای دعا کننده را به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان بیاورند تا راه یابند (و به مقصد برسند.) 🆔 @farhang_puya
👨🏿مالکوم ایکس، رهبر مسلمان سیاهان آمریکا: 👁نه من آمریکایی نیستم، من یکی از ۲۲ میلیون سیاهپوستی هستم که قربانی توسعه‌طلبی آمریکا شده است. من آمریکا را از چشمان یک قربانی می‌نگرم و نمی‌دانم که رؤیای آمریکایی کدام است، اما کابوس آمریکایی را خوب می‌شناسم. 🆔 @farhang_puya
🔸عدالت چه اهمیتی دارد؟ 👈عدالت از مطالبات فطری بشر است؛ لذا پایداری حکومت‌ها و تمدن‌ها در گروی میزان موفقیت آن‌ها در اقامه‌ی عدل در ابعاد مختلف جامعه است. نیاز بشر به توسعه و امنیت قابل انکار نیست؛ ولی اگر در جامعه‌ای توسعه و امنیت تحقق یابد؛ ولی قرین تبعیض و ظلم و جور باشد فرو می‌پاشد؛ ولی اگر عدالت در جامعه فراگیر شود جلوی هر متجاوزی سد خواهد شد. ⚡️چنان که امروزه به عیان پیداست ضامن تحقق حقوق بشر و اجرای تعهدات بین‌المللی کشورها میزان عدالت‌محوری آن‌ها است. ✨لذا یکی از دلایل اساسی وجود حکومت و فلسفه‌ی شکل‌گیری آن اجرای عدالت و تأمین آن و مبارزه با تبعیض، فقر و فساد است و تأثیر عدالت در رفتارهای ارادی از آن جمله فرو کاستن فقر و ریشه‌کنی آن امری غیرقابل انکار است؛ یعنی عدالت ضامن رشد مادی جامعه است؛ به طوری که فرصت‌سازی برای برای بروز استعداد و شناخت استحقاق افراد رهین وجود است. ✂️برشی از یادداشت جواد سلیمانی امیری در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🎙فرهنگ پویا: آیا کریستف کلمب برای فتح هندوستان رفته بود؟ 📻حجت الاسلام حسین عرب: خیر، کلمب برای افکار عمومی به دروغ مدعی شد اینجا سواحل شرقی هندوستان است؛ به همین خاطر بومیان آن‌جا را «ایندینز» یعنی هندی‌ها نامید. هنوز هم این عنوان برای بومیان آمریکا استفاده می‌شود. ⏳این به عمد و از روی نقشه و نیرنگ این‌گونه القا شد که ساکنان آن‌جا در اصل سرخ‌پوستان بومی نیستند، بلکه مهاجران هندی بوده‌اند! 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙فرهنگ پویا: آیا کریستف کلمب برای فتح هندوستان رفته بود؟ 📻حجت الاسلام حسین عرب: خیر، کلمب برای افکا
🎙فرهنگ پویا: در این حرکت ناوگان پرتغال چه کرد؟ 📻حجت الاسلام حسین عرب: واسکو داگاما موفق شد در سال ۱۴۹۸ با انتخاب مسیری متفاوت و دور زدن قاره‌ی آفریقا از سمت پایین؛ یعنی «دماغه‌ی امید نیک» به سواحل غربی هند برسد. ⌛️به علت بُعدِ مسافت زیاد میان هند و عقبه‌ی لُجستیک آنان در اروپا، درگیری با حکومت مرکزی مغولان مسلمان در هند، راه به جایی نبرد و پرتغالی‌ها غیر از غارت‌هایی که هر از چند گاه، به کشتی‌ها داشتند و حتی بعضا به کشتی حجاج مسلمان هم رحم نمی‌کردند، توفیق چندانی نداشتند. 🆔 @farhang_puya