⚠️واکنش رسانههای اصلاحطلب به جنبش جلیقه زردها (۱)
👈این یادداشت به قلم محسن مؤمنی در زمستان ۱۳۹۷ در #شماره_39 نشریه فرهنگ پویا به چاپ رسیده است.
🗒حوادث دو ماهه اخیر فرانسه، انگار ارزش چندانی برای رسانههای اصلاحطلب نداشته است. این حجم از بیتفاوتی نسبت به مسئلهی روز قاره سبز از سوی کسانی که تاکنون نزدیک به یک سال افکار عمومی را منتظر اجرای بسته اقتصادی اروپا کردهاند، اصلاً طبیعی، اتفاقی و اخلاقی نیست. رسانههای غربگرا اعم از روزنامههای زنجیرهای، پایگاههای اینترنتی و شبکههای اجتماعی، پشت به فرانسه زندگی میکنند!
📔بیش از دو ماه است که فرانسه میدان جنگ است. طبق آمارهای رسمی، ۹۰ هزار نیروی پلیس و ارتش به مقابله با معترضان رفتهاند، ۱۰ نفر از مردم معترض کشته شده و بیش از هفت هزار نفر نیز بازداشت یا زخمی شدهاند؛ اما از نظر رسانههای به اصطلاح آزادیخواه اصلاحطلب انگار هیچ اتفاقی رخ نداده است!
🕯ظاهراً نمیخواهند بفهمند این همان اروپایی است که در منجلاب سرمایهداری فرو رفته و شما کشور را بیخود و بیجهت معطل بسته اروپایی کردهاید، اروپا اگر بلد بود برای خود لالایی میخواند! اصلاح طلبان اعتراضات فرانسه را پوپولیستی میدانند و مشغول خداقوت گفتن به پلیس های شجاع و مقتدر فرانسوی هستند.
پ.ن: در حال حاضر موضع اصلاحطلبان دربارهی مسألهی رنگینپوستان آمریکا همانند موضعشان در برابر جلیقه زردها است.
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️واکنش رسانههای اصلاحطلب به جنبش جلیقه زردها (۱) 👈این یادداشت به قلم محسن مؤمنی در زمستان ۱۳۹۷ د
⚠️واکنش رسانههای اصلاحطلب به جنبش جلیقه زردها (۲)
👈این یادداشت به قلم محسن مؤمنی در زمستان ۱۳۹۷ در #شماره_39 نشریه فرهنگ پویا به چاپ رسیده است.
🔻اعتراضات فرانسه این روزها چهرهی بهشت موعود اصلاحطلبان را بدجور خراب کرده است. کسانی که تا همین دیروز مکرون را «اوبامای اروپا» میخواندند، چگونه میتوانند امروز خبرهای مربوط به سرکوب وحشیانه مردم توسط وی را مخابره کنند؟
🔺لیبرالیسم و اقتصادش، با ایجاد شکافهای طبقاتی وحشتناک، رشتههای پیوستگی جوامع را از هم میگسلد. اعتراضات خیابانی هم پیامد روشن اجرای این سیاست هاست. افزایش اعتراضات کارگری و صنفی در سالهای اخیر نیز نتیجه اجرای لیبرالترین نسخههای اقتصادی ممکن از ابتدای انقلاب تاکنون است.
🚫ما پیش از این و در دوره دولت سازندگی نیز با اجرای این نسخهها، اعتراضات خیابانی را در مشهد، اسلامشهر و... برای نخستین بار پس از انقلاب تجربه کرده بودیم. واقعیت این است که به اعتقاد بسیاری، اجرای سیاستهای موسوم به تعدیل ساختاری از ابتدای دولت نخست مرحوم هاشمی، علتالعلل معضلات اقتصادی - اجتماعی کشور ما است.
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🌀لزوم تحول در حوزه
🔹حوزه علمیه با وجود امتیازاتى که بر سایر نظامهاى آموزشى دارد، داراى کمبودها و نارساییهایى نیز هست. وضع حوزه فعلا به گونهاى نیست که بتواند رسالتى را که بر عهده دارد به خوبى ایفا نماید.
🔹ما امروز همانسان که حرکت وسایل نقلیه سرعت پیدا کرده، حرکتهاى فکرى و ذهنى نیز سرعت گرفته است. همچنان که در روایات مربوط به آخرالزمان نیز به این مطلب اشاره شده است، در این زمان، افکار و عقاید به سرعت تغییر مىکند. گاهى با القاى یک شبهه، انسان دین خود را از دست مىدهد. پس در این زمان، به اقتضاى افزون شدن مسؤولیت روحانیت، باید نظام آموزشى حوزه متناسب با زمان باشد و به مشکلات بیشتر توجه شود.
🔹روحانیت باید خود را براى پاسخگویى به شبهات بیش از گذشته آماده کند.
📚آیت اللّٰه مصباح یزدی، مباحثی درباره حوزه، ص ۸۱ و ۸۲
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
📬قوانین پوششی در دانشگاه آکسفورد انگلیس
👔دانشجویان موظفند در مراسم عمومی دانشگاه لباس رسمی بپوشند و از لباسهای نامناسب پرهیز نمایند. مردان باید ظاهر مناسب و تمیز داشته باشند و پوشش لباسهای باز و بدننما، برای آنها نامتعارف است. اندازه شلوارکها باید تا زانو باشد و موها رنگ طبیعی داشته و از مدلهای افراطی و نابهنجار پرهیز شود. خط ریشها نباید بیش از اندازه بلند باشند، ریش بزی، گوشواره و دیگر موارد مشابه، غیرقابل پذیرش است.
🧕زنان باید ظاهری آراسته و مناسب داشته باشند. لباس آنها نباید پشت باز یا بدون آستین، تنگ و خیلی کوتاه - بالای زانو - باشد. مدل مو و آرایش باید تمیز، مرتب و به دور از مدلهای افراطی و رنگهای غیرمتعارف باشد. خالکوبی برای زن و مرد مجاز نیست و در صورت داشتن، باید پوشیده باشد. پوشیدن کفش الزامی است.
🎓دانشگاه لباس رسمی خود را: کت و شلوار تیره، پیراهن سفید ساده، کراوات و جوراب برای مردان و دامن تیره یا شلوار، بلوز سفید، کراوات مشکی، کفش مشکی، و در صورت نیاز یک کت تیره برای زنان معرفی میکند.
📝برشی از یادداشت مهیا زاهدین لبّاف در نشریه فرهنگ پویا #شماره_18
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
🎬معنویت آمریکایی خان
🎲در فیلم «نام من خان است» با حقیر نشان دادن مسلمانان مقابل رئیس جمهور آمریکا و تقویت روحیهی سازشگر با نظام سلطه و اینکه به دشمن اسلام و مسلمین ثابت شود که ما تروریست نیستیم؛ میخواهند اسلام آمریکایی جدیدی را که با معنویت آمریکایی عجین شده است نشان دهند!
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
🔹آنگاه که مرگ فرا رسد، گوید:
🔹پروردگارا مرا بازگردان تا کارهایی که ترک کردم را به جا آورم؛ شاید در آنچه ترک کردم [و کوتاهی نمودم] جبران کنم و عمل صالحی انجام دهم!» [ولی به او میگویند:] هرگز. [چرا که اگر بازگردد، کارش همچون گذشته است و با رفتن از این دنیا فرصت عمل صالح و توبه پایان میپذیرد و قبل از مرگ باید به فکر توبه و انجام عمل صالح بود.]
📖 قرآن کریم آیه ۹۹ و ۱۰۰ سوره مبارکه مؤمنون
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
🕰بیانات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم موقعیتشناسی
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
💠عوامل بازدارنده از روحیهی شهادتطلبی
۱. ترس از فنا و نابودی: یکی از بزرگترین عوامل تردید در پذیرش اندیشه شهادتطلبی - که بیشتر ریشه در افکار مادیگرایانه دارد - ترس بشر از فنا و نابودی است. در نظر گروهی، عملیات شهادتطلبانه کاملاً خلاف عقل و منطق انسانی است؛ چرا که فرد با این کار، هستی خود را به نیستی مبدل کرده و با دستان خود، نابودیاش را رقم میزند.
۲. ترس از دست دادن لذتها: در علم اخلاق، «لذّت» از شاخصهایی است که در ایجاد شغل و انگیزه و در نهایت کشیده شدن فرد به سمت عمل، نقش اساسی را ایفا میکند. بیشک عدم درک دستیابی به لذتی ارزشمند در عملیات شهادتطلبانه، میتواند یکی از جدیترین عوامل بازدارنده در پذیرش تفکر شهادتطلبی باشد، چه رسد به اینکه برخی به جای احتمال دستیابی به لذّت، به خاطر از دست دادن لذایذ دنیایی، احساس وجود ضرر هم داشته باشند.
۳. توهّم مخالفت شرع: یکی دیگر از عوامل بازدارنده موجود در اذهان افراد مسلمان، سنجش این اندیشه با معیارهای اسلامی و ایجاد انگاره تضاد آن با نگرش شرع مقدس اسلام است. گاهی توهم میشود که چنین کاری در واقع یک خودکشی است و شرع مخالف آن بوده و آن را ضد ارزش میداند؛ بنابراین ممکن است با انتخاب راه شهادتطلبی نه تنها در راه اسلام گام برندارد، بلکه در مسیر انحراف قدم نهد.
✂️برشی از یادداشت محمد رضا اسدی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_13
#فرهنگ
#شهادت_طلبی
🆔 @farhang_puya
💠جایگاه سیاسی مردم قبل از انقلاب
🔰خود محمدرضا گفت، در یک گفتگویی گفته است به اینکه لیست این وکلا را از سفارتخانهها میفرستند پیش ما میخواهد بگوید حال این جور نیست، میفرستادند پیش ما و ما همانها را ملزم بودیم که تعیین کنیم و در ادامه امام میفرمایند: حالا دیگر لیست را از سفارتخانهها نمیآورند لکن لیست را خودتان تهیه میکنید و وکلا را هم خودتان تهیه میکنید.
📖صحیفه امام جلد ۱۳ صفحه ۳۳۵
#امامین_انقلاب
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
4.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 واکنش رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به اوضاع نا به سامان فضای مجازی در کشور
🔘 امیدواریم که مسئولینی انسان و مومن بتوانند برای نسلهای آیندهساز کشور کاری کنند.
#فضای_مجازی
#ولنگاری
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
💡سلسهی منورالفکری (۱)
✴️هنوز دو دهه از قرن بیستم میلادی نمیگذشت که سرتاسر دنیای غرب گرفتار جنگ جهانی دوم شده بود؛ فرانسه قدرت جهانی خود را از دست داده، عثمانی در اثر جنگ جهانی اول از هم پاشیده و روسیه نیز در آستانه انقلاب بلشویکی قرار داشت. این شرایط باعث میشد تا انگلستان خود را صاحب و مالک الرقاب منطقه ایران و هند ببیند.
☢در همین زمان قوای انگلیس با یک تهاجم غیرمنتظره قسمتهایی از جنوب ایران را تصرف نمودند. آیت الله شیخ محمد حسین برازجانی در پی این تجاوز اعلام جهاد و رئیس علی دلواری به همراه دلیران تنگستان، مقاومت جانانهای از خود نشان دادند.
🔶سید عبدالحسین لاری نیز با اعلام حکم جهاد علیه انگلیسیها، اهالی فارس را به دفاع از ایران و اسلام فرا خواند. هنوز نبض پرحرارت روحانیت در تپش بود. درست در همان سالها «سرپرسی کاکس» قراردادی ننگین را تحت عنوان ۱۹۱۹ به واسطه منورالفکر غرب زدهای به نام «وثوق الدوله» بر ایران تحمیل نمود.
✂️برشی از یادداشت حسن طاهری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
#روشنفکری
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡سلسهی منورالفکری (۱) ✴️هنوز دو دهه از قرن بیستم میلادی نمیگذشت که سرتاسر دنیای غرب گرفتار جنگ جه
💡سلسهی منورالفکری (۲)
🔦بر اساس این قرارداد، کل ایران تحت قیومیت انگلیس قرار میگرفت. این قرارداد با حضور عالمان بیداردل در مجلس، همچون سید حسن مدرس، جامه عمل نپوشید. این دوره در حقیقت منازعه و جنگ نابرابر مردی تنهاست با جماعتی از روشنفکران لامذهب به سرکردگی رضاخان میرپنج که اسطوره و منجی منورالفکری ایران به شمار میآمد.
🖊در حقیقت، رضاخان که در علم و سواد حتی از حداقلهای آن نیز بیبهره بود، همان آیینه تمام نمای تیپ خوشنما و فریبای روشنفکری بود. مدرس که به خوبی ماهیت این جماعت را میشناخت، یک تنه به جنگ با آنان رفت. منورالفکران در یک برنامه ریزی پنج ساله، رضاخان را به رئیس الوزرایی رساندند و در یک کودتای آرام، وی را همه کاره ملت نمودند.
📓تنها مجتهدی که صریحاً کودتا را خلاف قانون اساسی و خلاف جوهر آن، یعنی قرآن معرفی کرد، مدرس، نماینده سرشناس مجلس بود. مخالفتهای مدرس سرانجام باعث قهر ظاهری رضاخان شد و مدتی از عرصهی سیاسی ایران بیرون رفت.
📢این مخالفتها اگرچه از سوی یک نفر بود، اما آنچنان مانع و سدی در برابر هدفهای شوم انگلیس قرار میگرفت، که گاهی دست پروردگان لندن را از سر عصبانیت، به هتاکی و ناسزاگویی به مدرس وا میداشت.
✂️برشی از یادداشت حسن طاهری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
#روشنفکری
#تاریخی
🆔 @farhang_puya