eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
855 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🖇فرهنگ پویا: آیا برای ابتدا باید از بینش و آگاهی شروع کنیم؟ 🎙حضرت علامه مصباح: بله. به طور کلی رکن اصلی برای آنچه که جنبه انسانی و فراتر از امور حیوانی دارد، آگاهی است. یعنی باید بفهمم چرا باید این کار را انجام دهم و انگیزه من برای این کار چیست؟ خیلی کارها میان ما و حیوانات مشترک است، حتی مسائل عاطفی. عاطفه در برخی از حیوانات خیلی قوی است، حتی عاطفه‌ای که نسبت به انسان دارند. 🔍پس صرف داشتن عواطف خیلی هنر بزرگی نیست؛ بلکه انسانی بودن کار به عاقلانه بودن آن است. اینکه من با عقل خودم بفهمم که باید این کار را بکنم و اینکه این کار را با چه انگیزه‌ای انجام دهم، به هنجارها برمی‌گردد. از همین‌جا معلوم می‌شود که نیّت در ارزش کار مؤثر است، چون باید بفهمم که چرا باید این کار را انجام بدهم. ◽️اینکه ارزش کارهای اخلاقی به نیت وابسته است بدین جهت است که قوام کار انسانی به آگاهی است، و به همین جهت هم مسئولیت‌زا است. پس ما به عنوان یک انسان، باید آگاهی خودمان را بالا ببریم، محیط خودمان را بهتر درک کنیم، هدف خلقت خودمان را بهتر بشناسیم و در یک کلمه، دین را در جامعیت آن بشناسیم. 💭بعد برای رسیدن به آن اهداف، ویژگی‌هایی را که خدا در ما قرار داده بشناسیم. بدانیم خدا چه چیزهایی به ما داده که به دیگران یا بعضی از انسان‌های دیگر نداده و از آن‌ها بیشتر استفاده کنیم و آن را وظیفه خاص خودمان بدانیم. 🆔 @farhang_puya
♻️توصیه‌ی دلسوزانه‌ی حضرت آیت اللّٰه مصباح یزدی به (۱) 📗وقتی گفته می‌شود برای پیشرفت، تغییر نفوس انسانی لازم است، جوان‌ها باید بدانند در این سن است که تغییر نفوس در آن‌ها آسان است؛ پس این فرصت را غنیمت بشمارند و نگویند ما این هستیم که هستیم. پیرمردها غالباً یا همین را می‌گویند و اگر هم نگویند ته دلشان این است. اما جوان باید بداند که می‌تواند خودش را به آسانی تغییر دهد. باید بگردد راه آن را پیدا کند، بداند که با چه کسی معاشرت کند، چه چیزی مطالبه کند، چه شرایطی را برای خودش فراهم کند تا بتواند خود را تغییر دهد. ✅پس این مسأله با هنجارها ارتباط پیدا می‌کند. انسان باید بداند چه چیزی خوب است و چه چیزی بد است. چه بسا کسی به وضع موجود خود راضی باشد و گمان کند همین خوب است. فرض بفرمایید اگر مطلوب یک جوان همین باشد که بتواند در فوتبال برنده شود و جایزه‌ای بگیرد، تمام شبانه روز فکر و ذکر او همین باشد که چه کنیم در مسابقه آینده برنده شویم، این موجب می‌شود از تحصیل علم، عبادت، از نقشی که در جامعه ایفا می‌کند، از سیاست، و از سایر امور باز بماند، چون متمرکز در این می‌شود. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
♻️توصیه‌ی دلسوزانه‌ی حضرت آیت اللّٰه مصباح یزدی به #جوانان (۱) 📗وقتی گفته می‌شود برای پیشرفت، تغییر
♻️توصیه‌ی دلسوزانه‌ی حضرت آیت اللّٰه مصباح یزدی به (۲) ✳️البته عرض کردم که مسأله تربیت بدنی و رشد جسمانی و داشتن بدن سالم، سر جای خودش مطلوب است و این وظیفه‌ای است که باید جوان به آن توجه داشته باشد. اما این که انسان تمام فکرش متمرکز شود در اینکه حتی در اثر یک اتفاق، توپ به درون دروازه برود و جایزه بگیرد، این کار صحیحی نیست. جوان باید بداند او فقط برای این خلق نشده و کارهای مهمی از او بر می‌آید. ❎البته اگر مسابقه‌ای است که مثلاً هزینه و وقت زیادی نباید صرف آن کند، یک افتخار ملی هم مثلاً ایجاد می‌کند و انسان می‌تواند پیشرفت‌های معنوی را به وسیله آن در عالم ترویج کند و این یک نقش ابزاری می‌تواند ایفا کند، در یک حدی می‌تواند مطلوب باشد؛ اما اینکه تمام ذکر و فکر جوان در طول بیست سال فقط این باشد که من یک فوتبالیست قهرمان بشوم این کار درستی نمی‌تواند باشد. ❇️بنابراین، باید هنجارها درست شناخته شود تا جوان با انتخاب هنجار صحیح برای زندگی خود بتواند نقش خود را در پیشرفت جامعه ایفا بکند. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
♻️توصیه‌ی دلسوزانه‌ی حضرت آیت اللّٰه مصباح یزدی به #جوانان (۲) ✳️البته عرض کردم که مسأله تربیت بدنی
♻️توصیه‌ی دلسوزانه‌ی حضرت آیت اللّٰه مصباح یزدی به (۳) 🔰پس در جواب به این سوال که جوان‌ها چگونه می‌توانند نقش خود را در پیشرفت جمهوری اسلامی و این نظام مقدس الهی ایفا کنند، باید بگویم هر قدر این مسائل را درست حل کرده باشند، بهتر می‌توانند نقش خود را ایفا کنند، وگرنه، تصمیم فرد تابع اتفاقات خواهد بود؛ مثل اینکه گاهی حرفی بشنود، فیلمی تماشا کند، اگر جایی تشویقی از کسی ببیند، هوس کند آن کار را انجام دهد. 👈به این صورت، دلیل ثابت و روشنی برای انتخاب‌های خود ندارد و چه بسا وقتی جوانی گذشت آن وقت پشیمان بشود که ما با این جوانی چه کارها می‌توانستیم بکنیم و به کجا می‌توانستیم برسیم، اما اکتفا کردیم به جایزه‌ای به شهرتی، و دیگر هم قابل جبران نیست. 🆔 @farhang_puya
⚠️واکنش رسانه‌های اصلاح‌طلب به جنبش جلیقه زردها (۱) 👈این یادداشت به قلم محسن مؤمنی در زمستان ۱۳۹۷ در نشریه فرهنگ پویا به چاپ رسیده است. 🗒حوادث دو ماهه اخیر فرانسه، انگار ارزش چندانی برای رسانه‌های اصلاح‌طلب نداشته است. این حجم از بی‌تفاوتی نسبت به مسئله‌ی روز قاره سبز از سوی کسانی که تاکنون نزدیک به یک سال افکار عمومی را منتظر اجرای بسته اقتصادی اروپا کرده‌اند، اصلاً طبیعی، اتفاقی و اخلاقی نیست. رسانه‌های غرب‌گرا اعم از روزنامه‌های زنجیره‌ای، پایگاه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی، پشت به فرانسه زندگی می‌کنند! 📔بیش از دو ماه است که فرانسه میدان جنگ است. طبق آمارهای رسمی، ۹۰ هزار نیروی پلیس و ارتش به مقابله با معترضان رفته‌اند، ۱۰ نفر از مردم معترض کشته شده و بیش از هفت هزار نفر نیز بازداشت یا زخمی شده‌اند؛ اما از نظر رسانه‌های به اصطلاح آزادی‌خواه اصلاح‌طلب انگار هیچ اتفاقی رخ نداده است! 🕯ظاهراً نمی‌خواهند بفهمند این همان اروپایی است که در منجلاب سرمایه‌داری فرو رفته و شما کشور را بی‌خود و بی‌جهت معطل بسته اروپایی کرده‌اید، اروپا اگر بلد بود برای خود لالایی می‌خواند! اصلاح طلبان اعتراضات فرانسه را پوپولیستی می‌دانند و مشغول خداقوت گفتن به پلیس های شجاع و مقتدر فرانسوی هستند. پ.ن: در حال حاضر موضع اصلاح‌طلبان درباره‌ی مسأله‌ی رنگین‌پوستان آمریکا همانند موضع‌شان در برابر جلیقه زردها است. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️واکنش رسانه‌های اصلاح‌طلب به جنبش جلیقه زردها (۱) 👈این یادداشت به قلم محسن مؤمنی در زمستان ۱۳۹۷ د
⚠️واکنش رسانه‌های اصلاح‌طلب به جنبش جلیقه زردها (۲) 👈این یادداشت به قلم محسن مؤمنی در زمستان ۱۳۹۷ در نشریه فرهنگ پویا به چاپ رسیده است. 🔻اعتراضات فرانسه این روزها چهره‌ی بهشت موعود اصلاح‌طلبان را بدجور خراب کرده است. کسانی که تا همین دیروز مکرون را «اوبامای اروپا» می‌خواندند، چگونه می‌توانند امروز خبرهای مربوط به سرکوب وحشیانه مردم توسط وی را مخابره کنند؟ 🔺لیبرالیسم و اقتصادش، با ایجاد شکاف‌های طبقاتی وحشتناک، رشته‌های پیوستگی جوامع را از هم می‌گسلد. اعتراضات خیابانی هم پیامد روشن اجرای این سیاست هاست. افزایش اعتراضات کارگری و صنفی در سال‌های اخیر نیز نتیجه اجرای لیبرال‌ترین نسخه‌های اقتصادی ممکن از ابتدای انقلاب تاکنون است. 🚫ما پیش از این و در دوره دولت سازندگی نیز با اجرای این نسخه‌ها، اعتراضات خیابانی را در مشهد، اسلام‌شهر و... برای نخستین بار پس از انقلاب تجربه کرده بودیم. واقعیت این است که به اعتقاد بسیاری، اجرای سیاست‌های موسوم به تعدیل ساختاری از ابتدای دولت نخست مرحوم هاشمی، علت‌العلل معضلات اقتصادی - اجتماعی کشور ما است. 🆔 @farhang_puya
🌀لزوم تحول در حوزه 🔹حوزه علمیه با وجود امتیازاتى که بر سایر نظام‌هاى آموزشى دارد، داراى کمبودها و نارسایی‌هایى نیز هست. وضع حوزه فعلا به گونه‌اى نیست که بتواند رسالتى را که بر عهده دارد به خوبى ایفا نماید. 🔹ما امروز همانسان که حرکت وسایل نقلیه سرعت پیدا کرده، حرکت‌هاى فکرى و ذهنى نیز سرعت گرفته است. همچنان که در روایات مربوط به آخرالزمان نیز به این مطلب اشاره شده است، در این زمان، افکار و عقاید به سرعت تغییر مى‌کند. گاهى با القاى یک شبهه، انسان دین خود را از دست مى‌دهد. پس در این زمان، به اقتضاى افزون شدن مسؤولیت روحانیت، باید نظام آموزشى حوزه متناسب با زمان باشد و به مشکلات بیشتر توجه شود. 🔹روحانیت باید خود را براى پاسخگویى به شبهات بیش از گذشته آماده کند. 📚آیت اللّٰه مصباح یزدی، مباحثی درباره حوزه، ص ۸۱ و ۸۲ 🆔 @farhang_puya
📬قوانین پوششی در دانشگاه آکسفورد انگلیس 👔دانشجویان موظفند در مراسم عمومی دانشگاه لباس رسمی بپوشند و از لباس‌های نامناسب پرهیز نمایند. مردان باید ظاهر مناسب و تمیز داشته باشند و پوشش لباس‌های باز و بدن‌نما، برای آن‌ها نامتعارف است. اندازه شلوارک‌ها باید تا زانو باشد و موها رنگ طبیعی داشته و از مدل‌های افراطی و نابهنجار پرهیز شود. خط ریش‌ها نباید بیش از اندازه بلند باشند، ریش بزی، گوشواره و دیگر موارد مشابه، غیرقابل پذیرش است. 🧕زنان باید ظاهری آراسته و مناسب داشته باشند. لباس آنها نباید پشت باز یا بدون آستین، تنگ و خیلی کوتاه - بالای زانو - باشد. مدل مو و آرایش باید تمیز، مرتب و به دور از مدل‌های افراطی و رنگ‌های غیرمتعارف باشد. خال‌کوبی برای زن و مرد مجاز نیست و در صورت داشتن، باید پوشیده باشد. پوشیدن کفش الزامی است. 🎓دانشگاه لباس رسمی خود را: کت و شلوار تیره، پیراهن سفید ساده، کراوات و جوراب برای مردان و دامن تیره یا شلوار، بلوز سفید، کراوات مشکی، کفش مشکی، و در صورت نیاز یک کت تیره برای زنان معرفی می‌کند. 📝برشی از یادداشت مهیا زاهدین لبّاف در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🎬معنویت آمریکایی خان 🎲در فیلم «نام من خان است» با حقیر نشان دادن مسلمانان مقابل رئیس جمهور آمریکا و تقویت روحیه‌ی سازشگر با نظام سلطه و اینکه به دشمن اسلام و مسلمین ثابت شود که ما تروریست نیستیم؛ می‌خواهند اسلام آمریکایی جدیدی را که با معنویت آمریکایی عجین شده است نشان دهند! 🆔 @farhang_puya
🔹آنگاه که مرگ فرا رسد، گوید: 🔹پروردگارا مرا بازگردان تا کارهایی که ترک کردم را به جا آورم؛ شاید در آنچه ترک کردم [و کوتاهی نمودم] جبران کنم و عمل صالحی انجام دهم!» [ولی به او می‌گویند:] هرگز. [چرا که اگر بازگردد، کارش همچون گذشته است و با رفتن از این دنیا فرصت عمل صالح و توبه پایان می‌پذیرد و قبل از مرگ باید به فکر توبه و انجام عمل صالح بود.] 📖 قرآن کریم آیه ۹۹ و ۱۰۰ سوره مبارکه مؤمنون 🆔 @farhang_puya
🕰بیانات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم موقعیت‌شناسی 🆔 @farhang_puya
💠عوامل بازدارنده از روحیه‌ی شهادت‌طلبی ۱. ترس از فنا و نابودی: یکی از بزرگ‌ترین عوامل تردید در پذیرش اندیشه شهادت‌طلبی - که بیشتر ریشه در افکار مادی‌گرایانه دارد - ترس بشر از فنا و نابودی است. در نظر گروهی، عملیات شهادت‌طلبانه کاملاً خلاف عقل و منطق انسانی است؛ چرا که فرد با این کار، هستی خود را به نیستی مبدل کرده و با دستان خود، نابودی‌اش را رقم می‌زند. ۲. ترس از دست دادن لذت‌ها: در علم اخلاق، «لذّت» از شاخص‌هایی است که در ایجاد شغل و انگیزه و در نهایت کشیده شدن فرد به سمت عمل، نقش اساسی را ایفا می‌کند. بی‌شک عدم درک دستیابی به لذتی ارزشمند در عملیات شهادت‌طلبانه، می‌تواند یکی از جدی‌ترین عوامل بازدارنده در پذیرش تفکر شهادت‌طلبی باشد، چه رسد به اینکه برخی به جای احتمال دستیابی به لذّت، به خاطر از دست دادن لذایذ دنیایی، احساس وجود ضرر هم داشته باشند. ۳. توهّم مخالفت شرع: یکی دیگر از عوامل بازدارنده موجود در اذهان افراد مسلمان، سنجش این اندیشه با معیارهای اسلامی و ایجاد انگاره تضاد آن با نگرش شرع مقدس اسلام است. گاهی توهم می‌شود که چنین کاری در واقع یک خودکشی است و شرع مخالف آن بوده و آن را ضد ارزش می‌داند؛ بنابراین ممکن است با انتخاب راه شهادت‌طلبی نه تنها در راه اسلام گام برندارد، بلکه در مسیر انحراف قدم نهد. ✂️برشی از یادداشت محمد رضا اسدی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💠جایگاه سیاسی مردم قبل از انقلاب 🔰خود محمدرضا گفت، در یک گفتگویی گفته است به اینکه لیست این وکلا را از سفارت‌خانه‌ها می‌فرستند پیش ما می‌خواهد بگوید حال این جور نیست، می‌فرستادند پیش ما و ما همان‌ها را ملزم بودیم که تعیین کنیم و در ادامه امام می‌فرمایند: حالا دیگر لیست را از سفارت‌خانه‌ها نمی‌آورند لکن لیست را خودتان تهیه می‌کنید و وکلا را هم خودتان تهیه می‌کنید. 📖صحیفه امام جلد ۱۳ صفحه ۳۳۵ 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 واکنش رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به اوضاع نا به سامان فضای مجازی در کشور 🔘 امیدواریم که مسئولینی انسان و مومن بتوانند برای نسل‌های آینده‌ساز کشور کاری کنند. 🆔 @farhang_puya
💡سلسه‌ی منورالفکری (۱) ✴️هنوز دو دهه از قرن بیستم میلادی نمی‌گذشت که سرتاسر دنیای غرب گرفتار جنگ جهانی دوم شده بود؛ فرانسه قدرت جهانی خود را از دست داده، عثمانی در اثر جنگ جهانی اول از هم پاشیده و روسیه نیز در آستانه انقلاب بلشویکی قرار داشت. این شرایط باعث می‌شد تا انگلستان خود را صاحب و مالک الرقاب منطقه ایران و هند ببیند. ☢در همین زمان قوای انگلیس با یک تهاجم غیرمنتظره قسمت‌هایی از جنوب ایران را تصرف نمودند. آیت الله شیخ محمد حسین برازجانی در پی این تجاوز اعلام جهاد و رئیس علی دلواری به‌ همراه دلیران تنگستان، مقاومت جانانه‌ای از خود نشان دادند. 🔶سید عبدالحسین لاری نیز با اعلام حکم جهاد علیه انگلیسی‌ها، اهالی فارس را به دفاع از ایران و اسلام فرا خواند. هنوز نبض پرحرارت روحانیت در تپش بود. درست در همان سال‌ها «سرپرسی کاکس» قراردادی ننگین را تحت عنوان ۱۹۱۹ به واسطه منورالفکر غرب زده‌ای به نام «وثوق الدوله» بر ایران تحمیل نمود. ✂️برشی از یادداشت حسن طاهری در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡سلسه‌ی منورالفکری (۱) ✴️هنوز دو دهه از قرن بیستم میلادی نمی‌گذشت که سرتاسر دنیای غرب گرفتار جنگ جه
💡سلسه‌ی منورالفکری (۲) 🔦بر اساس این قرارداد، کل ایران تحت قیومیت انگلیس قرار می‌گرفت. این قرارداد با حضور عالمان بیداردل در مجلس، همچون سید حسن مدرس، جامه عمل نپوشید. این دوره در حقیقت منازعه و جنگ نابرابر مردی تنهاست با جماعتی از روشنفکران لامذهب به سرکردگی رضاخان میرپنج که اسطوره و منجی منورالفکری ایران به شمار می‌آمد. 🖊در حقیقت، رضاخان که در علم و سواد حتی از حداقل‌های آن نیز بی‌بهره بود، همان آیینه تمام نمای تیپ خوش‌نما و فریبای روشنفکری بود. مدرس که به خوبی ماهیت این جماعت را می‌شناخت، یک تنه به جنگ با آنان رفت. منورالفکران در یک برنامه ریزی پنج ساله، رضاخان را به رئیس الوزرایی رساندند و در یک کودتای آرام، وی را همه کاره ملت نمودند. 📓تنها مجتهدی که صریحاً کودتا را خلاف قانون اساسی و خلاف جوهر آن، یعنی قرآن معرفی کرد، مدرس، نماینده سرشناس مجلس بود. مخالفت‌های مدرس سرانجام باعث قهر ظاهری رضاخان شد و مدتی از عرصه‌ی سیاسی ایران بیرون رفت. 📢این مخالفت‌ها اگرچه از سوی یک نفر بود، اما آنچنان مانع و سدی در برابر هدف‌های شوم انگلیس قرار می‌گرفت، که گاهی دست پروردگان لندن را از سر عصبانیت، به هتاکی و ناسزاگویی به مدرس وا می‌داشت. ✂️برشی از یادداشت حسن طاهری در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⚡️قربانیان تمدن غرب 🆔 @farhang_puya
🗒سناریو آمریکا برای تعیین تکلیف منطقه - ۱ 🖇جنگ مستقیم با ایران و حزب الله بدون شک سخت‌ترین و خطیرترین مرحله اقدامات منطقه آمریکایی‌ها و جریان عبری - عربی خواهد بود. بدون شک این جنگ پیش از، از کار انداختن توان نظامی - سیاسی ایران انجام نخواهد شد. در همین راستا پیش‌بینی می‌شود که جنگ سیاسی - رسانه‌ای شدیدی پیرامون موضوعاتی مانند توان موشکی ایران و مسئله حقوق بشر در پیش باشد. 👇ادامه دارد... 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🗒سناریو آمریکا برای تعیین تکلیف منطقه - ۱ 🖇جنگ مستقیم با ایران و حزب الله بدون شک سخت‌ترین و خطیرتر
🗒سناریو آمریکا برای تعیین تکلیف منطقه - ۲ 📎هدف این جنگ نرم، نامشروع جلوه دادن فعالیت‌های موشکی و نظامی و منطقه‌ای ایران و خصوصاً سپاه و سپاه قدس و همچنین نامشروع جلوه دادن نظام جمهوری اسلامی و ایجاد شکافی گسترده در بدنه مردم و حاکمیت و همچنین ارائه تصویری شرارت‌آمیز از ایران در افکار عمومی جهان خواهد بود. ایجاد شکاف و تنش‌های اقتصادی نیز در این مسیر به کار گرفته خواهد شد. 🔍در همین مسیر و با توجه به درگیری‌های ذکر شده در این سناریو و با توجه به ایجاد فاصله زمینی میان دو بخش اصلی جبهه مقاومت، یعنی ایران و لبنان، درگیری نظامی تمام‌عیار آغاز خواهد شد. مسیر تکمیل این زنجیره درگیری‌ها از نقاط آسیب‌پذیرتر به سمت نقاط توانمندتر خواهد بود. بر این اساس پس از به نتیجه رساندن وضعیت نظامی مرز عراق و سوریه و تسلط بر پایتخت سوریه، حمله به لبنان و شکستن توان نظامی حزب الله شروع خواهد شد. ◾️پس از تعیین تکلیف اولیه وضعیت حزب الله و همزمان با افزایش شدید توان نظامی غرب در منطقه و تکمیل محاصره سیاسی، نظامی و اقتصادی ایران، حمله نظامی از سویی و ایجاد درگیری داخلی از سوی دیگر به صورت دو جبهه هماهنگ داخلی و خارجی کلید زده خواهد شد. ✂️برشی از یادداشت سید مصطفی مصلح‌زاده و محمد مهدی مهربان در نشریه فرهنگ پویا که در بهار ۱۳۹۷ منتشر شد. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🗒سناریو آمریکا برای تعیین تکلیف منطقه - ۲ 📎هدف این جنگ نرم، نامشروع جلوه دادن فعالیت‌های موشکی و نظ
🔻آینده‌ی منطقه‌ی جنوب غرب آسیا ⭕️فرآیند و مسیر مرحله به مرحله در رسیدن به یک جنگ فراگیر در منطقه که کلیه کشورهای عربی و اسرائیل را از سویی و ایران و محور مقاومت را از سوی دیگر در بر خواهد گرفت، تعیین کننده وضعیت آینده خاورمیانه و مشخص کننده قدرت هژمونیک آن در آینده خواهد بود. ✂️برشی از یادداشت سید مصطفی مصلح‌زاده و محمد مهدی مهربان در نشریه فرهنگ پویا که در بهار ۱۳۹۷ منتشر شد. 🆔 @farhang_puya
✔️اصل تشویق و تنبیه در مدیریت 🔚از آفات مهم یک نظام، بی‌تفاوتی درباره‌ی ارزش‌ها، لیاقت‌ها و تلاش‌ها است که از سویی زمینه‌ساز تسلط افراد ناشایست و نالایق بر کارها می‌شود و از سوی دیگر موجبات انزوای نیروهای شایسته را فراهم می‌آورد. (محمد تقی رهبر، سیاست و مدیریت از دیدگاه امام علی علیه السلام، ص ۵۰) 🔙امیرالمومنین اصل تشویق و تنبیه را از اصول مهم مدیریتی می‌شمارند. به همین جهت بود که در پیام ویژه‌ی خود به مالک اشتر می‌فرمایند: «هرگز افراد نیکوکار و بدکار در نظرت یکسان نباشند.» و در ادامه به مهم‌ترین فایده‌ی این اصل اشاره می‌فرماید که: «این کار - تساوی محسن و مسیء - سبب می‌شود که افراد نیکوکار در نیکی‌هایشان بی‌رغبت و بی‌انگیزه شوند و بدکاران در عمل بدشان تشویق گردند.» (نهج‌البلاغه، نامه‌ی ۵۳) 🆔 @farhang_puya
🕋لزوم تحول در حوزه 🆔 @farhang_puya
❗️خوردن مشروب به خیال اینکه آب است 📮در حقوق اسلامی، مجازات و کیفر هنگامی است که جُرم، هیچ عاملی جز انحراف نداشته باشد کسی که مشروبی را به خیال اینکه آب است، می‌نوشد و یا از روی جهل سر می‌کشد، این کار، یک اثر در خود او می‌گذارد که این اثر هم استمرار دارد و یک اثر هم در سطح جامعه و چون این شخص نخواسته که پرده‌های اجتماعی را بدرد، تخلف و جُرم او، حد و مجازات نخواهد داشت. 🔖در جامعه‌ای که هزار عامل برای «زنا - سرقت - فساد» وجود دارد و عوامل «استثماری، استعماری و عوامل تربیتی و سیاسیِ قدرت‌های خارجی» فعال هستند، نمی‌توانیم بر مجرمی به صرف اینکه فلان جرم را مرتکب شده، حدود را پیاده و اجرا کنیم. «حدود» در جامعه اسلامی در «مدینه الرسول» مطرح می‌شوند. 📌مادامی که آن زمینه‌ها به وجود نیامده باشد، قطعاً حجاب در آن مطرح نیست قطعاً حد خمر و شراب به آن کیفیت نیست چرا که هزاران عامل وجود دارد و این شخص مُجرم نیست که مریض است و تو باید مداوایش کنی. اگر به حدی رسید که مجبور بودی دستش را قطع کنی آن موقع قطع کن. اگر این «بینش و عمق» عمق نسبت به حقوق اسلامی مطرح شود یعنی «حد جُرم» و «حد کیفر» و «برخورد با مجرم» را بفهمیم، با مسائل به گونه‌ای دیگر روبرو می‌شویم و تلقی و فهمی که از سنگینی قصاص و دیات داریم، عوض خواهد شد. 📕حرکت، علی صفایی حائری، صفحه ۱۳۸ و ۱۳۹ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡سلسه‌ی منورالفکری (۲) 🔦بر اساس این قرارداد، کل ایران تحت قیومیت انگلیس قرار می‌گرفت. این قرارداد ب
💡سلسه‌ی منورالفکری (۳) 📄«علی دشتی» عامل مزدور انگلیسی‌ها و روحانی‌نمای فراماسون، در روزنامه شفق سرخ، با تیتر بزرگ نوشت: «پدر وطن رفت» و تا توانست مدرس را هتک کرد. با این وصف، مدرس به هیچ وجه کوتاه نیامد. سرانجام منورالفکران لایحه تغییر سلطنت به جمهوری را به صحن مجلس بردند و نمایندگان مزدوری همچون «محمد مصدق» با تمجید از رضاخان، سلطنت را به صورت مادام‌العمر به رضاخان سپردند. 📑مدرس پیش از این گفته بود: «منتظر بودم که اجانب از درختی که کاشته‌اند میوه‌اش را بچینند. من این روز را خوانده بودم.» رضاخان به عنوان شاه ایران، سلسله پهلوی را رسماً اعلام نمود و پس از یک دوره کوتاه با فریبکاری تمام و اظهار علاقه به اهل بیت(ع) و دست بوسی علما، پس از آنکه سلطنت خود را محکم نمود، اقدام به تغییر لباس، کشف حجاب، تعطیلی مدارس علمیه، تصرف موقوفات، باستان‌گرایی و محو مذهب و شریعت نمود. ✂️برشی از یادداشت حسن طاهری در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⚪️مفهوم کارآمدی نظام از دیدگاه آیت اللّٰه مصباح یزدی ☑️در مفهوم کارآمدی نیز نظیر این ابهام‌ها وجود دارد. منظور از کارآمدی در یک معنای آن این است که وقتی اسبابی را در نظر گرفتیم تا مقدمه باشند برای اینکه ما را به هدفی برسانند، ما را به همان هدفی که منظور ما بود برسانند. ناکارآمدی نیز در جایی است که گرچه قرار بود این اسباب کار را به نتیجه برسانند، ولی نتوانستند. 🔘اگر نظام به هدف نرسیده، به ناچار باید ببینیم اشکال از کجا بوده است؛ آیا از ایده‌ی نظام یا نهاد بوده است که باعث شده به هدف برسیم و باید در این فکر، ایده و سیستم اعتباری تجدید نظر کنیم تا شاید کارآمد شود، یا اشکال در کسانی است که مجری آن بوده‌اند و آن‌ها به درستی عمل نکرده‌اند تا نظام به همه یا بخشی از هدف مطلوب دست یابد. 🆔 @farhang_puya