📱رسانه در آخرالزمان «بخش یکم»
🔋 حرف آخرالزمان جدای از معناهای درست و نادرست آن، به معنای حرف آخر است. حرف آخرالزمان که بالاتر از آن نیامده و مهمتر از آن نیست؛ این معنا را همراه با سختیها و بدیها و برتریهای اقوام و جریاناتی را میرساند. به همین سبب نظام سلطه میکوشد با استفاده از تمام قوا و روشها حرف آخر را بگوید و خود را گوینده و یگانه پایان دهنده حرفهای بدانند، بخواند و القا کند.
🎛 تبدیل دیدگاه جنگ «تمدنها» هانتینگتونها به نظریه پایان تاریخ فرانسیس فوکویاما مبنی بر برتری نظام لیبرال و اینکه آنرا بدیل و مانند نیست نمونهای از این تلاش به شمار میآید در این راستا غرب به روشهای مختلف روی آورده از جمله انکار، تخریب، تحریف و جایگزین سازی...
📋 حجتالاسلام والمسلمین محمد صابر جعفری
#شماره_8و9
#هنر
#آخرالزمان
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📱رسانه در آخرالزمان «بخش یکم» 🔋 حرف آخرالزمان جدای از معناهای درست و نادرست آن، به معنای حرف آخر اس
📱رسانه در آخرالزمان «بخش دوم»
1⃣ روش انکار
✖️انکار فرهنگ و تمدنهای امروز و فردای جوامع و مکاتب دیگر برای حذف جدی رقیب از همه امروز و فردای جهان.
2⃣ روش تخریب
➕ تخریب فرهنگها و مکاتبی که قابلیت رهبری و مدیریت امروز و یا فردای اندیشهها را دارا هستند؛ یکی دیگر از روشهای غرب برای یگانه پایان دهنده شدن میباشد.
3⃣ روش تحریف
📎 تحریف مقولات و فرهنگ های جوامع تا اگر به طور فیزیکی قابل از نیستند به طور محتوایی بی هویت شوند و از درون فرو ریزند.
4⃣ روش جایگزینسازی
🔗 جایگزین سازی به جای واقعیت تا چهره آن حقیقت به طور کامل مخدوش شود. رسانه جاده صافکُن فرهنگها به ویژه فرهنگ سلطه است که شکلدهنده و مدیر خیمهشببازی آن به شمار میآید.
📋 حجتالاسلام والمسلمین محمد صابر جعفری
#شماره_8و9
#هنر
#آخرالزمان
🆔 @farhang_puya
📽 فیلمی برای تضعیف جوانان
🎦 سیطره دشمن به خصوص در ابعاد فرهنگی بسیار قوی است و ما باید هوشیار باشیم. زیرا ابزاری که آنها برای نشر عقاید و فرهنگشان دارند باعث بروز بحرانهای هویت میشود. شش سال پیش نخست وزیر وقت اسرائیل پیشنهاد کرد؛ شبکههای تلویزیونی در خاورمیانه ایجاد شود که فقط فیلمهای آمریکایی پخش کند. هدف آنهم کمرنگ کردن روحیه انقلابی جوانهای مسلمان خاورمیانه بود.
👤 امروز ما میتوانیم با یک جوان فلسطینی، مصری، ترکیه، آمریکایی، فرانسوی و... احساس واحد داشته باشیم و عملمان هم واحد است. یک ساعتی از روز با هم نماز میخوانیم و امثالهم، ولی آنها این فرهنگ را ندارند. اصلاً بحث جماعت و امت را ندارند. اینکه اینها از کشورهای مختلف با زبانها و فرهنگهای گوناگون یکجا واحد هستند؛ تهدیدی برای دشمنان به شمار میآید و به همین سبب در مقابلش ایستادهاند.
🗓 صحبتهای نادر طالب زاده در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷
#شماره_8و9
#هنر
🆔 @farhang_puya
⚙ رسانه در خدمت صنعت
🌐 داستان توسعه رسانهای که امروز به نام رسانههای لیبرال یا آزادمنش وچدر دنیا و حتی کشور خودمان معروف شده است به تحولاتی برمیگردد که از قرن شانزدهم میلادی تا امروز در رشتههای فلسفی، فکری، اقتصادی و تکنولوژی رخ داده است. رسانههای جمعی یا رسانه به صورت نوین و مدرن تا قرن ۱۷ وجود نداشت تا آن دوران ما از رسانههای انسانی بیشتر صحبت میکردیم.
↗️ البته رسانههای جدید مثل هنر چاپ به جوامع معرفی شده بود و در قرنهای پیشین هم صنایع و علوم کتابداری و کتابخانههای فراوان در شبکههای پستی وجود داشته است. ولی رسانه به معنای امروزی که مردم درک میکنند وجود نداشت. در قرن شانزدهم به بعد در اروپا و سپس در آمریکا افکار و فلسفه آزادمنشی یا لیبرالیسم شکل گرفت. توسعه فکری در قرن شانزدهم و هفدهم یک عامل بود.
🔻عامل دوم را از قرون شانزدهم و هفدهم به ویژه قرن هجدهم میتوان به شمار آورد؛ که ما با انقلاب صنعتی برخورد کردیم. انقلاب صنعتی تحول بسیار بزرگی را به وجود آورد یکی از عواملی که در موضوع انقلاب صنعتی به رسانه مربوط میشود؛ تکثیر فوقالعاده پیام است. یعنی وقتی صنعت را در خدمت رسانی میگذاریم؛ میتوانیم به طور انبوه پیام را تولید کنیم و همینطور هم شد.
🖋 پروفسور حمید مولانا
#شماره_8و9
#هنر
🆔 @farhang_puya
🌙 تاریخ تشیع (بخش اول)
✨ تاریخ تشیع را می توان به سه مرحله تقسیم کرد:
💠 مرحله اول از زمان حضرات معصومین تا دوران صفویه است. در این مقطع شیعه و رهبران شیعی حاکمیت را در اختیار ندارند. البته جریان کلی حرکت اجتهاد شیعی مورد نظر است و الا در هر مقطع استثنا میتوانیم پیدا کنیم. ما حکومت چند ساله حضرت امیرالمومنین را داریم اما وقتی در یک بازه زمانی طولانی نگاه میکنیم این به منزله یک استثنا در روند کلی است.
⏱ این بازه زمانی دارای سه ویژگی است. ویژگی نخست آن است که حکومت در دست شیعیان نیست. البته همانطور که عرض کردم جز آن مقطعهای استثنایی. در کل این دوره روند کلی و سیستم حاکم سیستم اهل سنت است؛ جز استثناء اندکی که گاهی به وجود میآید. آن هم نه به شکل حاکمیت فرهنگ شیعی.
🔷 ویژگی دوم این است که در این مقطع اکثریت هم در میان مردم با اهل سنت است. شیعه همواره اقلیتی در مجموعه امت اسلامی است.
🔶 ویژگی سوم این است که در این مقطع شیعه و عالمان و رهبران شیعی تحت سختترین فشارها و تهدیدها قرار دارند. البته ممکن است در یک مقطع مثلاً در زمان امام صادق (ع) بتوانند آزادانه فرهنگ غنی اسلامی را احیا کنند؛ اما این هم یک استثنا در روند کلی تاریخ است.
🖋 آیتالله محمود رجبی
#شماره_24
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌙 تاریخ تشیع (بخش اول) ✨ تاریخ تشیع را می توان به سه مرحله تقسیم کرد: 💠 مرحله اول از زمان حضرات مع
🌙 تاریخ تشیع (قسمت دوم)
✔️ در دوره دوم رهبران شیعه و یاران وفادارش همت خود را در دو حوزه متمرکز کردند.
1⃣ حفظ میراث و فرهنگ غنی اسلام. در دوران خود ائمه معصومین طراحی دقیق از سوی ایشان صورت میگرفت تا این فرهنگ غنی با سلامت و کمال حفظ شود و به رغم تهاجلمهای شدیدی که وجود داشت؛ دستخوش تحریف و نابودی قرار نگیرد و منتشر شود. بعد از ائمه(ع) در عصر غیبت ما دانشمندان بزرگی داریم که ثروت، توان و یاران خود را به کار گرفتند تا این فرهنگ در برابر تهاجم دشمن محفوظ بماند و دچار تحریف نشود. شخصیتهایی نظیر مرحوم عیاشی، شیخ طوسی، صدوقین، مرحوم نراقی و دیگر بزرگان بر این سخن گواه است.
2⃣ مقابله و مبارزه با جعل و تحریف احادیث توسط دشمنان. گام دوم در جایی که دشمنان به دنبال جعل و تحریف احادیث هستند؛ علما همت گماردند و حساسیت نشان دادند که این روایات با توده مردم است که آنها را تغذیه فرهنگی میکند و مانع تحریف و نابودی این فرهنگ شوند. در مقطع قبل عین روایات است؛ مردم روایات اهلبیت را میپذیرند و طبق آن عمل میکنند. اما در زمان غیبت باید رابطه وثیق بین مجتهدان و مردم شکل بگیرد؛از این رو فرهنگ شیعی باب اجتهاد را باز میداند.
🖋 آیتالله محمود رجبی
#شماره_24
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌙 تاریخ تشیع (قسمت دوم) ✔️ در دوره دوم رهبران شیعه و یاران وفادارش همت خود را در دو حوزه متمرکز کرد
🌙 تاریخ تشیع (قسمت سوم)
🔰 دوره بعدی در تاریخ شیعی دوره مقلد و مرجع تصویب شد. این بازه زمانی که از دوران صفوی تا قاجار است. در این مقطع نیز استثناهایی داریم؛ مثلا شاه طهماسب میگوید که محقق کرکی ولیفقیه و حاکم است و من عامل او هستم. این صرفاً یک مقطع کوتاه است و قبل و بعد از آن این نوع تفکر که ولایت فقیه حاکم باشد وجود ندارد اما رابطه مقلد و مرجع حاکم است. یعنی توده مردم کاملا درک میکند که باید از مجتهد تبعیت کنند.
💠 در این دوره ما محقق کرکی را داریم و برای اولین بار بعد از صدوقین یعنی مرحوم صدوق و فرزند بزرگوارشان که نزدیک به اصل غیبت هستند؛ ایران مرکز تشیع میشود و شیعه نضج میگیرد. مرحوم محقق کرکی هم برای اولینبار از سوی حاکمان وقت به عنوان شیخالاسلام معرفی میشود. یعنی حاکمان جایگاه اجتهاد را در جامعه اسلامی به رسمیت میشناسد و مرجعیت مجتهدان شیعه شروع و تثبیت میشود.
🔻 این اتفاق در یک مرحله به صورت مجتهدان پراکنده در منطقه نمود پیدا میکند و در مرحله بعد مرجعیت عامه با شخصیتی مانند شیخ انصاری تثبیت میشود و این وضعیت ادامه مییابد. یعنی نفوذ اجتهاد شیعه در کل جامعه شیعی و روی آوردن مردم به تشیع و اوج گرفتن شیعه از نظر کثرت و کمیت.
🖋 آیتالله محمود رجبی
#شماره_24
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
💠 از امام صادق (ع) سؤال شد: عرفات را چرا عرفات نامیدهاند؟
🔻 حضرت فرمود:
🔹 جبرئیل، حضرت ابراهیم را روز عرفه به این مکان آورد، چون ظهر فرا رسید، جبرئیل گفت: ای ابراهیم! به گناه خود اعتراف کن و مناسکت را بیاموز! چون جبرئیل گفت اعتراف کن! این سرزمین عرفات نامیده شد.
📙 کافی، ج ۷۴، ص ۴۰۲
#حدیث
#روز_عرفه
🆔 @farhang_puya
🕋 فدائیان اسلام (قسمت یکم)
💠 سید مجتبی نواب صفوی رهبر جمعیت فدائیان اسلام، سال ۱۳۰۳ش، در خانوادهای روحانی در تهران دیده به جهان گشود. دوران تحصیل وی در دبستان حکیم نظامی و دبیرستان صنعتی آلمانیها سپری شد و همزمان در مسجد قندی خانی آباد و مدرسه مروی به فراگیری علوم حوزوی پرداخت. او هر چند با اتمام تحصیلاتش در مدرسه صنعتی به استخدام شرکت نفت درآمد و پس از مدت کوتاهی به آبادان منتقل شد.
🗡 اما پس از چندی به ادامه دروس حوزوی پرداخت و با عزیمت به حوزه علمیه نجف اشرف به تکمیل تحصیلات حوزوی همت گماشت. وی پس از سه سال و اندی حضور در نجف جهت مقابله با افکار کج اندیشانه منحرفانه از قبیل کسروی، به ایران بازگشت و سال ۱۳۲۴ جمعیت فدائیان اسلام را پایه ریزی و بنا نمود.
🖋 هادی مازندرانی|#شماره13
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🕋 فدائیان اسلام (قسمت یکم) 💠 سید مجتبی نواب صفوی رهبر جمعیت فدائیان اسلام، سال ۱۳۰۳ش، در خانوادهای
🕋 فدائیان اسلام (قسمت دوم)
🔘 نواب صفوی به دنبال مجموعه فعالیتهای فرهنگی به این نتیجه رسیده بود که فعالیت فرهنگی به تنهایی کافی نیست؛ بلکه باید با تشکیل گروهی رزمنده ضربتی در مقابل تهاجمات ایستاد. به همین منظور جمعیت فدائیان اسلام را تاسیس نمود.
▪️این جمعیت بدون اتکا به دُوَل خارجی و وابسته به نظامهای حزبی داخلی و خارجی و نیز بدون ایجاد ارتباط و یا حمایت از سوی نهضتها و جمعیتهای اسلامی در جهان اسلام و تنها محوریت و رهبری تشخص نواب صفوی شکل گرفت و به صورت تشکیلاتی غیر منسجم حزبی متشکل از موسسین اولیه آن فعالیتش را آغاز کرد.
➕ در جریان مبارزات سیاسی با گروههای جریانساز انحرافی و هیئت حاکمه هواداران و طرفداران بسیاری پیدا کرد. این جمعیت در طی مبارزات سیاسی خود به جز مواردی که به دنبال انجام عملیات مسلحانه بود ناچار به مبارزات سیاسی مخفیانه روی آورد و اغلب به شکل جوانان هیئتی، غیور، مومن، متدین و متعصب مذهبی به صورت علنی به فعالیت خود ادامه داد.
🖋 هادی مازندرانی|#شماره_13
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
🔆 ولایت پذیری در نهجالبلاغه (قسمت اول)
1⃣ پیروی گام به گام
💠 انظروا اهلبیت نبیکم فالزموا سمتهم، واتبعو اثرهم، فلن یخرجوکم من هدی، ولن یعیدوکم فیردی، فان لبدوا فالبدوا، وان نهضوا فانهضوا. ولا تسبقوهم فتضلوا، ولاتتاخروا عنهم فتهلکوا.
🔎 خاندان پیامبرتان را به دقت بنگرید و خود را به همسویی با آنان ملزم کنید و گام به گام از آنان پیروی کنید، زیرا که آنان هرگز از راه هدایت بیرونتان نمیکنند و دیگر بار به پرتگاه جاهلیت شما را نمیافکنند. پس اگر نشستند، همراه آنان بنشینید و اگر برخواستند با نهضتشان هماهنگ شوید، نه بر آنان پیشی گیرد که به گمراهی درافتید و نه از آنان واپس مانید که هلاک شوید.
📖 نهجالبلاغه خطبه ۹۶ #شماره_39
#معارف
#ولایت_پذیری
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 ولایت پذیری در نهجالبلاغه (قسمت اول) 1⃣ پیروی گام به گام 💠 انظروا اهلبیت نبیکم فالزموا سمتهم
🔆 ولایت پذیری در نهجالبلاغه (قسمت دوم)
2⃣ اطاعت محض
💠 ایها الناس ان لی علیکم حقا، ولکم علی حق: فاما حقکم علی فالنصیحه لکم، و توفیر فیئکم علیکم و تعلیمکم کیلا تجهلوا و تادیبکم کیما تعلموا واما حقی علیکم فالوفاء بالبیعه والنصیحه فی المشهد و المغیب والا جابه حین ادعوکم والطاعه حین آمرکم.
✳️ ای مردم مرا بر شما و شما را بر من حقی است اما حق شما بر من آن است که از خیرخواهی شما دریغ نورزم و بیتالمال شما را در راه شما صرف کنم و شما را تعلیم دهم تا از جهل و نادانی نجات یابید و تربیتتان کنم تا فراگیرید. و اما حق من بر شما این است که در بیعت خویش با من وفادار باشید و در آشکارا و نهان خیرخواهی را از دست ندهید، هر وقت شما را بخوانم اجابت نمائید و هرگاه فرمان دادم اطاعت کنید.
📖 نهجالبلاغه خطبه ۳۴ #شماره_39
#معارف
#ولایت_پذیری
🆔 @farhang_puya