🔰 به نام تجدد به کام غرب
⏱ با گذشت زمان و بهدست گرفتن پستهای مهم توسط پرورشیافتگان غرب و بریده از اصالت خویش تاریخ ممالک اسلامی چنان ورق خورد که دل هر مسلمان آزادهای به درد میآید.
🔻 روشنفکران وارداتی و پرورشیافتگان نظام آموزشی غرب طرز تفکرشان همانند طرز تفکر پتر کبیر تزار روسیه بود که پساز بازگشت از هلند و آشنا شدن با زندگی آنان گمان میکرد یکی از علل عقب ماندگی همین ریشهای بلند مردان روسیه است و باید برای بهدست آوردن تکنولوژی ریشها را از ریشه کند.
✂️ پتر ریشهای بلند مردها را زد اما نهتنها تغییری در روسیه تزاری مشهود نشد بلکه منفعت آن به جیب کمپانیهای هلندی و غربی سازنده تیغ ریش تراش سرازیر شد.
💄 همان حرکتی که در ایران با برخورد با حجاب و متحدالشکل کردن لباسها رخ داد که بهره آن به جیب کمپانیهای سازنده وسایل آرایشی رفت و ایران از قافله تجدد واقعی بازماند.
📝 حسن ابراهیمزاده
#شماره_10
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚔ حجاب مورد هجوم دشمنان اسلام (قسمت سوم) 🎺 جذابیت رابطه دختر و پسر مهمترین ابزار تبلیغاتی تشکیلات
⚔ حجاب مورد هجوم دشمنان اسلام
(قسمت چهارم)
💢 عرصه فرهنگ پهلوی خود را نیازمند ابزاری دیگر میدید. اواسط دهه ۴۰ کارگزاران و برنامهریزان سیاست پهلوی به پررنگ کردن نقش فرح پرداختند تا او را به عنوان یک شهبانو روشنفکر و هنرپرور معرفی کند.
❌ سرانجام به کوشش فرح و در سایه برنامههای چون جشن هنر شیراز، ابتذال و هرزگی رنگ و بوی متمدنانه گرفت. هنر برای هنر ترویج و تبلیغ متصدیان فرهنگی دفتر فرهنگ بود تا هنر و ادبیات ایران به عرصه ابتذال و انحراف کشیده شود و سرگرمی تازهای برای جوانان شود تا از کانال هنر هرزگی آنها را از صحنه فعالیتهای اجتماعی دور کنند.
📝 معصومه زارعی
#شماره_11
#تاریخی
#حجاب
🆔 @farhang_puya
💢 ناتوی فرهنگی - رسانهای
✖️رویکرد اصلی ناتوی فرهنگی جنگ نرم و هدف اصلی آن نابودی هویتملی جوامع بشری بهویژه مقابله با ایمان انسانهایی است که سعی دارد از هویت دینی و ملی خود دفاع کنند.
⚠️ اعضای نهادهای فرهنگی و با بهرهمندی بیش از پنج دهه تجربه نظامیگری تاسیسات پایهای هماهنگی را در حوزه رسانهها شکل دادند. در جهان امروز رسانههای بینالمللی یکی از موثرترین ابزار تحکیم هژمونی سلطه جهانی بهویژه آمریکا میباشد.
📝 سید صمد موسوی
#شماره_8و9
#هنر
#رسانه
🆔 @farhang_puya
🕌 دژهای مستحکم اسلام
💠 علمای اسلام و حوزههای علمیه و مستحکمترین دژ در مقابل افکار و عقاید غربزدگی هستند و به همین سبب اولین گروهی بودند که تیر تهمت و افترا و در نتیجه طنابِ دار سفسطههای غربزدگان را به جان خریدند که میتوان از شیخ شهید فضلالله نوری به عنوان اولین قربانی و اسطوره مقاومت در برابر تفکر اومانیستی غربزدگان در جهان اسلام نام برد.
↩️ مقاومت علمای اسلام و حوزههای علمیه و اقشار فعال آن به اصول خدامحوری در زندگی غرب و غربزدگان را بر آن داشت که روش ملکمخان را در پیش گیرند و آن عرضه تفکر اومانیستی در لفافه اسلام بود. نتیجه در پیش گرفتن این روش برای القای تفکر غربی این بود که مذهب از صحنه زندگی مردم طرد شود و به خیال خام خود قدم به قدم جلو بیایند.
📝 حسن ابراهیم زاده
#شماره_10
#تاریخی
#شیخ_مقاومت
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❌ الگوی رفتاری ضد مردمسالاری اصلاحطلبان در انتخابات! (بخش ششم) 1️⃣ سکولارهای سنتی و افراد استحاله
❌ الگوی رفتاری ضد مردمسالاری اصلاحطلبان در انتخابات!
(بخش هفتم)
1️⃣ سکولارهای سنتی و افراد استحاله یافته
▪️ خلاء تئوریک:
🔘 عدم ارادهی سیاسی:
2️⃣ بعد از انتخابات
الف) زیرسوال بردن انتخابات
ب) مشروعیتزدایی از نهادها و اشخاص انتخاب شده
ج) تلاش برای ایجاد شورشهای اجتماعی به بهانهی تقلب، تبعیضآمیز بودن انتخابات و اعتراض به نتیجه انتخابات
د) مصادره به مطلوب کردن حضور حداکثری مردم در انتخابات و نتایج آنرا بهعنوان «نه به جمهوری اسلامی» تفسیر کردن و...
↙️ در این بخش شایسته است به اختصار به مشکلات موجود بر سر راه این جریان نیز اشاره کنیم، اگرچه این جریان بسیار تلاش میکند که درحال حاضر از مطرح شدن مشکلاتش در سطح جامعه جلوگیری کند، بهعبارت دیگر این جریان بهدلیل ناتوانی در پاسخگویی به پرسشها و مشکلات خود در حال و آینده علاقهمند است که بیشتر پرسشگر باشد تا پاسخگو، برخی از این مشکلات عبارتند از...
ادامه دارد...
✂️ برشی از یادداشت سید عبدالمجید پیشبین اشکوری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_42
#جامعه
🆔 @farhang_puya
💠 روحانیت اصیل در نظر امام (ره)
(قسمت اول)
✅ با رحلت آیتالله بروجردی در ایران روحانیت اصیل با رهبری مراجع خردمند و در راس آنها امام خمینی (ره) به روند رو به رشد خود ادامه داد. امام با استفاده از کادری که آیتاللهالعظمی بروجردی تاسیس کرده بود جریان روحانیت اصیل را با روحانیت انقلابی پیوند زد تا روحانیت اصیل، معنا و مفهوم جامعتری یابد.
🔚 تبیین نقش امام (ره) در دوام و قوام روحانیت اصیل خود محتاج مقاله مجزاست. ایشان روحانیون را جانشین پیامبر ندانسته و تبلیغ اسلام و تهذیب نفس را دو وظیفه عمده آن قلمداد میکرد. از منظر ایشان روحانیت اصیل همان روحانیت متعهد و انقلابی است و حافظ دیانت و اسلام است.
⚠️ روحانیت که شغل و مسئولیت انبیا را پذیرفته و حافظ شریعت به عنوان رسالت و قوانین وقتی به مردم می باشد دارند ایشان علمای منفعل و محافظهکار از شمار روحانیت اصیل خارجاند.
📝 علیاکبر عالمیان
#شماره_26و27
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
💠 انقلاب اسلامی ایران؛ مردمیترین انقلاب تاریخ
(بخش اول)
🔹 انقلاب اسلامی ایران مردمیترین انقلابی است که در طول تاریخ انقلابهای جهان به منصهی ظهور رسیده است. مردم با تکیه بر ایمان راسخ و استوار خویش در حساسترین موقعیتها و شدیدترین شرایط از حرکتی الهی پشتیبانی کردند که با قیامی فراگیر در سراسر ایران اسلامی منجر گردید.
🔸 بنیانگذار انقلاب اسلامی از آغاز قیام الهی خویش براساس بصیرت و درایت خود، بهحضور مردم باایمان و حمایت آنان از این قیام ایمان داشتند. حضرت امام راحل (قدسسره) بر این باور بودند که مردم این دوران به مراتب وفادارتر از مردم همعصر پیامبر و اهلبیت (علیهمالسلام) هستند. ایشان در بخشی از وصیتنامهی الهی - سیاسی خود در شان مردم میفرمایند:
🔺 «من با جرات مدعی هستم که ملت ایران و تودهی میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسولالله (ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمومنین (ع) و حسینبنعلی (ع) هستند. آن حجاز که در عهد رسولالله (ص)، مسلمانان نیز از ایشان اطاعت نمیکردند و با بهانههایی به جبهه نمیرفتند - که خداوند تعالی در سوره توبه با آیاتی آنها را توبیخ فرموده و وعدهی عذاب داده است - و آنقدر به ایشان دروغ بستند که به حسب نقل، در منبر به آنان نفرین فرمودند...
ادامه دارد...
✂️ برشی از یادداشت سیداحمد رهنمایی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_42
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 انقلاب اسلامی ایران؛ مردمیترین انقلاب تاریخ (بخش اول) 🔹 انقلاب اسلامی ایران مردمیترین انقلابی ا
💠 انقلاب اسلامی ایران؛ مردمیترین انقلاب تاریخ
(بخش دوم)
🔺 آن اهل عراق و کوفه آنقدر با امیرالمومنین (ع) بدرفتاری کردند و از اطاعتش سر باز زدند که شکایات آن حضرت از آنان در کتب نقل و تاریخ معروف است. و آن مسلمانان عراق و کوفه که با سیدالشهداء (ع) آنشد که شد و آنان که در شهادت دست آلوده نکردند، یا از معرکه گریختند و یا نشستند تا آن جنایت واقع شود.
🖇 اما امروز میبینیم که ملت ایران از قوای مسلح نظامی، انتظامی، سپاه و بسیج تا قوای مردمی از عشایر، داوطلبان و از قوای در جبههها و مردم پشت جبههها با کمال شوق و اشتیاق چه فداکاریها میکنند و چه حماسهها میآفرینند و میبینیم که مردم محترم سراسر کشور چه کمکهای ارزنده میکنند و میبینیم که بازماندگان شهدا و آسیبدیدگان جنگ و تعلقان آنان با چهرههای حماسهآفرین و گفتار و کرداری مشتاقانه و اطمینانبخش با ما و شما روبهرو میشوند و اینها همه از عشق، علاقه و ایمان سرشار آنان به خداوند متعال و اسلام و حیات جاویدان است.
🔰 درصورتی که در محضر مبارک رسول اکرم (ص) و انگیزهی آنان ایمان و اطمینان به غیب است و این رمز موفقیت و پیروزی در ابعاد مختلف است و اسلام باید افتخار کند که چنین فرزندانی تربیت نموده و ما همه مفتخریم که در چنین عصری در پیشگاه چنین ملتی هستیم.»
ادامه دارد...
✂️ برشی از یادداشت سیداحمد رهنمایی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_42
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🔚 اختراعی به نام انسان مدرن
👨🏻💻 احساسگرایی و لذتگرایی از ویژگیهای مهم انسان مدرن است. انسان مدرن تنها معرفتی را حقیقی میداند که از طریق حس از عالم خارج بهدست آمده باشد. خاستگاه این تفکر پوزیتویسم منطقی است که میگوید فقط گزارههای تجربی که بهوسیله تجربه حسی تحقق پذیر هستند؛ معنی دارد.
🔰 با این نگاه آنچه که با حس قابل فهم نیست دچار تزلزل است و این همان سرچشمه چاه طویل ایجاد شده بین انسان مدرن و عالم غیب است. در نگاه لذتگرایی اخلاق خوب و بد آن است که با طبیعت انسان سازگار باشد اگر برای طبع انسانی خوشآور است باید انجام پذیرد اما اگر رنجزا است باید از آن دوری گزیند.
✖️ غالب لذّات انسان مدرن فردی و شخصی است و حول محور لذّات دنیایی میگردد. امروزه در جهان جدید که از غرب سرچشمه گرفته است انسان موجودی خودمختار است که بر اثر تصادف و انتخابی طبیعی پدید آمد.
📝 امین بابازاده
#شماره_10
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puay
نشریه فرهنگ پویا
💠 روحانیت اصیل در نظر امام (ره) (قسمت اول) ✅ با رحلت آیتالله بروجردی در ایران روحانیت اصیل با رهبر
💠 روحانیت اصیل در نظر امام (ره)
(قسمت دوم)
🌟 امام روحانیت اصیل را تکیهگاه محرومان و مهمترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحراف و کَجرویها میداند و از علمای وابسته به شدت انتقاد میکند.
◀️ به اعتقاد ایشان: «روحانیون وابسته کم نبوده و نیستند. در حوزههای علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند. امروز عدهای چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام میزنند که گویی وظیفه غیر از این ندارند.
⚠️ خطر تحجرگرایانه نمایان احمق در حوزههای علمیه کمنیست. طلاب عزیز لحظهای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنید. اینها مروج اسلام آمریکایی و دشمن رسولالله هستند.»
➕ ایشان در تبیین بیشتر میفرمایند: «در شورای مبارزات اسلامی اگر میخواستی بگویی شاه خائن است بلافاصله جواب میشنیدی که شاه شیعه است! مقدسنمای واپسگرا همه چیز را حرام میدانستند و هیچکس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند.»
📝 علیاکبر عالمیان
#شماره_26و27
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❌ الگوی رفتاری ضد مردمسالاری اصلاحطلبان در انتخابات! (بخش هفتم) 1️⃣ سکولارهای سنتی و افراد استحال
❌ الگوی رفتاری ضد مردمسالاری اصلاحطلبان در انتخابات!
(بخش هشتم)
⭕️ در این بخش شایسته است به اختصار به مشکلات موجود بر سر راه این جریان نیز اشاره کنیم، بهعبارت دیگر این جریان بهدلیل ناتوانی در پاسخگویی به پرسشها و مشکلات خود در حال و آینده علاقهمند است که بیشتر پرسشگر باشد تا پاسخگو، برخی از این مشکلات عبارتند از:
1️⃣ نداشتن ظرفیت قانونی برای فعالیتهای حزبی و تشکیلاتی بهدلیل رفتارهای هنجارشکنانه و ساختارشکنانه، این بدان معناست که جامعه رفتارهای آنان را که برخلاف امنیت، منافع، قدرت و اهداف ملی است نمیپذیرد و نهتنها مردم بلکه اساسا نظام مردمسالار برای حفظ مردمسالاری اینگونه رفتارها را غیرقانونی میدانند و نمیشود به اسم آزادی و مردمسالاری رفتارهای هنجارشکنانه داشت.
🔰 نمیشود شعار دفاع از حقوق مردم داد و با دشمنان مردم و گروههای تروریستی و قاتلان جامعه همراهی کرد، لذا اینگونه رفتارها باعث گردیده که این جریان، ظرفیتهای قانونی برای فعالیتهایش را از دست بدهد و بسیار تلاش میکند که در برابر افکارعمومی در خصوص اینگونه از رفتارها مورد پرسشگری قرار نگیرد.
ادامه دارد...
✂️ برشی از یادداشت سید عبدالمجید پیشبین اشکوری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_42
#جامعه
🆔 @farhang_puya