🌸 نمونه درخشان حکومت اسلامی
💠 میلاد باسعادت و پر خیر و برکت مولیالموحدین امیرالمومنین حضرت علی (علیهالسلام) و روز پدر را خدمت تمام محبین و دوستداران آن حضرت تبریک عرض میکنیم.
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
💠 حکومتی تاریخی
(قسمت اول)
🔰 پیش از هر سخنی برای ارزیابی کارآمدی یا ناکارآمدی یک حکومت باید سنجهای را در نظر بگیریم و ملاکها یا معیارهایی را بپذیریم و بر اساس آنها ارزیابی کنیم وگرنه بدون تعیین شاخصهای موثر در کارآمدی، ارزیابی کارآمدی به نتیجه مطلوب و روشنی نخواهد رسید.
🌐 از آنجا که ارزیابی صحیح کارآمدی یک حکومت، وابسته به در نظر گرفتن همهی شاخصهای موثر در آن است با یک ملاک نمیتوان به سراغ ارزیابی یک حکومت رفت. از این رو به نظر می رسد شاخصهای زیر را باید مورد توجه قرار داد:
۱- محیط جامعه، شرایط و اوضاع سیاسی و اجتماعی زمان در آغاز حکومت
۲- مشکلات و موانع داخلی یا خارجی
۳- طرحها و برنامههای اجرایی حکومت
۴- مدت دوام و طول عمر حکومت
۵- مقایسه آن حکومت با حکومت قبلی
۶- اهداف حکومت و...
📑 یادداشتی از حجتالاسلام مهدی پیشوایی
#شماره_37
#تاریخی
#حکومت_علوی
🆔 @farhang_puya
💢 هدف از پروژه اصلاحطلبی چه بود؟
▪️ پروژه اصلاحطلبی، «بازگشت به انقلاب» یا «تکمیل مسیر انقلاب» نبود، بلکه در حقیقت، منحرف ساختن نظام سیاسی و اجتماعی از مسیری بود که انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) ترسیم کرده بود.
▪️ تفکر و عملکرد اصلاحطلبان نه تنها در چارچوب اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی قرار نداشت، بلکه به واسطه آراء و عملکرد سکولاریستی اصلاحطلبان در دوره هشتساله حاکمیتشان، انقلاب اسلامی متحمل ضربهها و خدشههای دردناکی گردید.
📝 هادی مجیدی
#شماره_45
#سیاست
#اصلاح_طلب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 اسوةالمدیریة (قسمت اول) 💢 اصول کشورداری و سیره سیاسی یک حاکم همواره در تیررس دیدگاه منتقدان و حتی
🔆 اسوةالمدیریة
(قسمت دوم)
💯 حضرت علی (علیهالسلام) غیر از اجرای سیرهٔ سیاسی و استراتژی حکومتیِ موفقیتآمیز خود، ابتکارات فراوانی را هم در عرصه حکومت و سیاست از خود بروز دادند. برای استانداران و سران سپاه و قضات و کارگزاران مالیات آییننامه و دستورالعمل نوشتند و جامعه اسلامی را از نظر شغل و وظیفه طبقهبندی نمودند و حدود و موقعیت هر طبقه را تعیین فرمودند. سیره سیاسی و شیوه حکومتداری ایشان، درخشانترین دوران حکومت اسلامی پس از رحلت پیامبر (صلیالله علیه و آله) است.
📇 علیاکبر عالمیان
#شماره_37
#سیاست
#حکومت_علوی
🆔 @farhang_puya
🔘 تمدنی با ریشه اسلام ناب
✍️ محسن مومنی:
🔸 در یک نگاه کلان میتوان حلقههای تمدن اسلامی را از بعثت رسول اکرم (ص) تا غدیر و از غدیر و عاشورا تا عصر غیبت در یک زنجیره دید. جریان اسلام ناب با تمام فراز و فرودهای خود در طول تاریخ در نهایت توانست در 22بهمن 1357 به رهبری امام خمینی (ره) گام مهمی در مسیر تمدنسازی بردارد و با برکناری نظامی طاغوت، فضایی از نور و امید را بر شیعه حاکم کند.
#شماره_45
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
☑️ جامعه اسلامی با پیروی از ثقلین
📝 سوره سادات تقوی:
🔹 نظام اسلامی، نظام دین و دیانت است که پایههای آن را اصول و معارف دینی تشکیل داده و با خون شهیدان شکل گرفته است. هر کس که در درون این نظام مسئولیتی میپذیرد، باید با این اعتقاد گام بردارد.
🔸 مایههای دین و معارف دینی را باید از سرچشمههای زلال آن -قرآن و سخنان پیشوایان معصوم (علیهمالسلام)- برداشت کرد. قرآن، وحی الهی و برنامه زندگی جامعه اسلامی است که باید تفسیر صحیح آن را از پیامبر و پیشوایان معصوم دریافت.
#معارف
#شماره_6
🆔 @farhang_puya
⛔️ علامه مصباحیزدی: تحریف خط امام (ره) به نام احیای آثار امام (ره) غصه دارد!!
✍️ هادی مجیدی:
💢 تاریخ زندگی مرحوم آیتالله مصباح (ره)، بیانگر حساسیت ایشان در برابر جریانهای انحرافی بوده است. هرگاه جریانی سعی در تحریف دین یا انقلاب اسلامی داشته است، ایشان چون رزمندهای دلیر به میدان آمده از مبانی اسلام و انقلاب دفاع کرده است.
♨️ مرحوم آیتالله مصباح در این زمینه فرمودند: والله برای بنده با این غصههایی که انسان در جامعه میخورد، مرگ بسیار شیرین است، اگر کافر علیه انسان کاری انجام میداد، غصه نداشت؛ تحریف دین و تحریف خط امام (ره) به نام احیای آثار امام (ره) غصه دارد. مرگ برای ما چه ضرری دارد؟ ما را از این غصهها نجات میدهد.
#شماره_45
#سیاست
#تحریف_امام
#نشر_حداکثری
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 حکومتی تاریخی (قسمت اول) 🔰 پیش از هر سخنی برای ارزیابی کارآمدی یا ناکارآمدی یک حکومت باید سنجهای
💠 حکومتی تاریخی
(قسمت دوم)
💯 ... حال به بررسی این موارد در حکومت علوی میپردازیم: علی (علیهالسلام) با یک انقلاب و حرکت عمومی و به دنبال کشته شدن خلیفه سوم به دست مردم انقلابی روی کار آمد و وارث وضع آشفته، فساد مالی و اداری گسترده چندین ساله بود که اصلاح آنها کار آسانی نبود
⚖️ زیرا اگر علی (ع) خلافت را قبول میکرد قطعاً درصدد احیای سیره و سنت نبوی به ویژه در امر حکومت برمیآمد و بدیهی بود که غارتگران بیتالمال و مفسدانی که در زمان خلیفه گذشته به غارت اموال عمومی پرداخته بودند، در مقابل آن میایستادند و موانع و مشکلاتی برای حکومت ایجاد میکردند. از جهت دیگر ذائقه عمومی تغییر یافته و سیرهی نبوی به فراموشی سپرده شده بود.
📑 یادداشتی از حجتالاسلام مهدی پیشوایی
#شماره_37
#تاریخی
#حکومت_علوی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚔ فضای مجازی vs زندگی حقیقی (قسمت سوم) 🔰 تکنولوژی میان ما و غرب ایستاده است. گذشتهاش غرب مدرن است
⚔️ فضای مجازی vs زندگی حقیقی
(قسمت چهارم)
⛓ اگرچه کسانی از روشنفکران گمان میکنند که ملتها میتوانند مصرفکننده دستاوردهای غرب مدرن باشند بیآنکه لازم باشد به چیزی از زیر ساختها و مبانی آن، ملتزم شوند؛ اما وضعیت امروزِ جهان و دستکم ایران خودمان، گویای چیز دیگری است. تکنولوژیها فرزندانِ خلفِ تفکرات و ایدئولوژیهای خالقان خود هستند و متفکران متعهد در هر ملتی همواره سردرپی آن دارند که حضور انکارناپذیر این دستاوردهای غیروطنی بیگانه را در امنترین شکل خود برای جامعهشان تبیین کنند
↙️ زیرا همانطور که شهید آوینی توجهمان داده است، حقیقت تکنولوژی یک صورت وجودی بیش ندارد و آن هم این صورتی است که در غرب ظهور یافته است و هیچ دینی جز با این کار خویش نمیتواند روی به این حقیقت بیاورد.
🖊 الهام عباسی
#شماره_33
#هنر
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
💠 تکلیف علامه مصباح بعد از شهادت آیتالله مطهری و آیتالله بهشتی
(بخش اول)
✍️ حسن ابراهیمزاده:
☑️ شهادت زودهنگام آیتالله مطهری و آیتالله بهشتی در جایگاه دو نماد اسلام اصیل و انقلابی و مقابلهگر با جریانهای انحرافی و التقاطی به ویژه مارکسیسم و لیبرالیسم، حرکت آیتالله مصباح را نسبت به آینده انقلاب و تبیین مبانی اسلام انقلابی در مقابل مکاتب دیگر را روشن ساخت، آیتالله مصباح در این مقطع چون گذشته با آرامش و اطمینان قلبی به حرکت رو به جلو انقلاب و بدون توجه به بداخلاقیها و حرمتشکنیهای برخی جریانها و افراد به تکلیف تعریف شده برای خود ادامه داد.
#علامه_مصباح
#عمار_انقلاب
#شماره_45
🆔 @farhang_puya
ShamVafatHazratZeynab1393-[02].mp3
7.65M
💠 السلام علیک یا ام المصائب
تا به ناموس خدا قصد جسارت نکند
منت سنگ کشد شیشه ایرانیها
اهل افغان شدم آقا چو به میدان دیدم
رخ نهادی به رخ خونی افغانیها
💠 در این شب تنها باید از شیرمردانی یاد کرد که غیرت علویشان اجازه جسارت به حرم بی بی زینب کبری (سلاماللهعلیها) را نداد و با خونشان پرچم سرخ حضرت را برافراشته نگه داشتند.
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 حکومتی تاریخی (قسمت دوم) 💯 ... حال به بررسی این موارد در حکومت علوی میپردازیم: علی (علیهالسلام)
💠 حکومتی تاریخی
(قسمت چهارم)
🔻 ...و به سخن این و آن و سرزنش کنندگان گوش فرا نخواهم داد، اما اگر مرا رها کنید، من هم مانند یکی از شما هستم، شاید من شنواتر و مطیعتر از شما نسبت به خلیفه منتخب شما باشم و من و زیر و مشاورتان باشم بهتر از آن است که امیر و رهبرتان گردم!
🔺 شاید برخی با توجه به فرازهای پایانی این خطبه گمان کنند، امیرالمومنین مبنای حکومت و فرمانروایی خود را برای مردم و خواست مردم میداند، اما این گمان درست نیست. مقبولیت عامه، شرط ایفای رسالت امامت است، اما مشروعیت آن الهی است.
🗃 حجتالاسلام مهدی پیشوایی؛ نهجالبلاغه، خطبه ۹۲
#شماره_37
#تاریخی
#حکومت_علوی
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️کلیپ | دیر رسیدم من
▫️کلیپ "دیر رسیدم من" با نوای حاج محمود کریمی به مناسبت سالروز وفات شهادت گونه اسوه صبر و شکیبایی حضرت زینب کبری (س).
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
↙️ ایشان بدنبال انجام وظیفه شرعی بود
💠 آیتالله کعبی:
💢 علامه مصباح اصلا دنبال بحث مرجعیت نبود، بلکه ایشان دنبال انجام وظیفه شرعی بود. آیتالله مصباح هدایت و مدیریت اجتماعی، مرزبانی از اندیشه و ارزشها، دیدهبانی راهبردی نظام جهاد فی سبیلالله برای دفاع از کیان اسلام و مکتب اهل بیت، تلاش برای عرضه نمودن وجه تمدنی اسلام ناب و آموزههای اهل بیت و همراهی با ولایت را وظیفغه خود میدانست.
#علامه_مصباح
#شماره_45
🆔 @farhang_puya
☑️ اندیشه فلسفی عمیق علامه مصباح
💠 آیتالله اراکی:
🔹 بسیاری از کسانیکه در مسئله ولایت فقیه دچار ضعف علمی و معرفتی هستند، در مسائل مربوط به فقه اجتماعی -سیاسی، قدرت استنباط ضعیفی دارند. یکی از دلایل آن میتواند ضعف اندیشه فلسفی در مسئله توحید باشد.
🔸 اگر کسی در مسئله توحید، اندیشه فلسفی عمیقی مانند علامه مصباحیزدی داشته باشد، نه تنها در توحید نظری، بلکه در توحید عملی نیز که بخش اعظم مسائل فقهی است، اندیشه روشن و مستحکم و عمیقی خواهد داشت. چون روح توحید عملی در فرمانروایی انسان و جهان خلقت تجلی مییابد.
#علامه_مصباح
#شماره_45
🆔 @farhang_puya
⭕️ باید خدمتگزار باشید
✅ در بینش اسلام و حاکمیت اسلامی، صاحبان قدرت و مدیران مسئولیتی سنگین را عهدهدار میشوند که پذیرش این مهم باید خدمت رسانی گستردهای را به همراه داشته باشد. به عبارتی آن که بر مسند قدرت مینشیند، باید بداند که او خادم است نه حاکم.
🔴 پس رئیس جمهور سوگند یاد میکند که مدیریت اجرایی کشور را برای خدمت به مردم برعهده میگیرد و متعّهد میشود که حکومت را وسیلهای برای خدمت به مردم بدانند، نه اینکه خدمت وسیله حاکمیت وی باشد. «قبل از این که ریاستمدار باشد، خدمتگزار است، و در این منصب با تیغ تیز مدیریت در جهت خدمتگذاری و اقامه حق و عدل و دفع ظلم گام بردارد»¹ و «کوشش بر اصلاح امور مردم را از کمال سعادت بداند.»²
📚 سیده سهله تقوی؛ سیدرضا تقوی، نگرشی بر مدیریت اسلامی، ص۴۱؛ قال امیرالمومنین: «من کمال سعاد السعی فی صلاح اصلاح رئیس جمهور، غررالحکم، ج۲، ص۲۵۴
#شماره_6 #سیاست
🆔 @farhang_puya
💯 در مبارزه با فرقههای غلط اولویتبندی میکردند
💠 حجتالاسلام ابوترابی:
⭕️ حضرت علامه در بحث مبارزه و مقابله و افشای فرقهها، مثل بقیه کارهای خود، آن را اولویت بندی میکردند. توجه داشتند که کدام فرقه خطر یا آسیب بیشتری دارد. خیلی وقت خود را صرف فرقههای کوچک و جزئی یا غیر موثر نمیکردند.
❗️ایشان سراغ تفکرات و انحرافاتی میرفت که ممکن بود مسیر انسانهای دیندار یا جامعه مذهبی و انقلابی را تغییر داده و یا تحت تاثیر قرار دهد، فرقههای مذهبی کم نبوده و نیستند.
#شماره_45
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
✅ نقش مردم در انقلاب اسلامی
(بخش اول)
⛔️ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مردم نقشی در تعیین زندگی خود نداشتند. اصولا در رژیمهای سلطنتی، مردم نقش و جایگاه موثری در ساختار حکومتی و تعیین مقامات بلندپایهی کشور و نیز تصمیمگیریهای مهم و کلان حکومت ندارند؛ رژیم پهلوی چه در قانون و چه در عمل نقش قابل توجه و موثری برای مردم در نظر گرفته بود و آراء و نظرات مردم برای آنها ارزشی نداشت.
❌ همین رابطه «آنتونی پارسونز» آخرین سفیر انگلیس در رژیم پهلوی، در خاطرات خود مینویسد: «رژیم پهلوی بر دو بنیاد اصلی قدرت استوار بود که عبارتاند از : «ارتش و ساواک». این اعتراف سفیر انگلیس به عنوان کشوری که حامی رژیم پهلوی بود، به خوبی نشانگر این است که مردم، جایگاه و نقش موثری در رژیم پهلوی نداشتند و رژیم، اتکا به مردم نداشت.
✂️ برشی از یادداشت هادی مجیدی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_42
#انقلاب_اسلامی
#شاه_غرب_پرست
🆔 @farhang_puya
💢 صیانت از این امانت بزرگ الهی
💠 حضرت آیتالله جوادی آملی:
🔴 رهبری امام، خون پاک شهدا و جانبازی جانبازان، امانت الهی است که بدست ما سپرده شده و با این امانتها ما موظفیم قرآن و عترت را، نظام را، استقلال را حفظ کنیم. اگر در صیانت از این ارزشها کوتاهی کنیم هم در دنیا مسئولیم و هم در آخرت!
#جامعه
#شماره_42
🆔 @farhang_puya
💡 ولایت فقیه، الگویی روشن در زمان غیبت
📝 سردار عبدالله عراقی
📿 من توصیهام به شما به عنوان یک برادر این است که شماها دست از دامن اسلام و اهلبیت (علیهمالسلام) برندارید. خودتان و خانوادهتان تا زمانی که در مسیر اسلام و اهلبیت (علیهمالسلام) هستید، مصون هستید. در رویارویی با فتنه، همه باید پیرو راهنمای خودشان یعنی ولایت فقیه باشند.
🖇 در غیاب حضرت امام زمان (عجالله تعالی فرجه الشریف) باید گوشه عبای ولایت و رهبری را بگیرید که راه را گم نکنید. اگر پشت سر رهبری حرکت نکنید، دچار مشکل میشوید. یادوارهها، زنده نگهداشتن نام و یاد شهیدان و ارزشهاست. هر کجا دستتان رسید، نام و یاد شهیدان را باید زنده نگه دارید.
#شماره_15
#سیاست
#ولایت_فقیه
🆔 @farhang_puya
💢 روزنامههای بیوجدان دولت لیبرال و اصلاحات
(بخش اول)
✍️ حسن ابراهیمزاده:
📛 با نگاهی کوتاه به تیترهای روزنامهها و مجلات و نیز سوژههای انتخابی و سر مقالههای دولت لیبرال و دولت اصلاحات و با تامل و تطبیق زاویه ورود آنان به مباحث گوناگون، به خوبی میتوان به نقاط اشتراک این دو دوره پی برد. مطبوعات در این دو دوره ضمن ترویج اباحهگری، تلاش برای تخریب مبانی اسلامی و ایجاد تزلزل در باورهای مذهبی مردم، اهداف و رویکردهایی را دنبال میکردند که کاملا با هم همخوانی داشت.
↙️ فهرست کردن بخشی از تلاشهای همگام و اهداف مورد هجوم مطبوعات در این دو دولت، غبار از مظلومیت یاران واقعی امام (ره) در رویارویی با این مطبوعات بر میدارد و نسل کنونی را با نسلی که به نام امام (ره) و انقلاب در مقابل اسلام و انقلاب حرکت میکند، آشنا میسازد.
#سیاست
#اصلاح_طلب
#شماره_8و9
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 حکومتی تاریخی (قسمت چهارم) 🔻 ...و به سخن این و آن و سرزنش کنندگان گوش فرا نخواهم داد، اما اگر مرا
💠 حکومتی تاریخی
(قسمت پنجم)
🔘 اگر از منظر حضرت امیر (علیه السلام) ملاک مشروعیت ولایت و حکومت او صرفاً رای مردم بود طبیعتا نمیبایست در بخش نامههایش طبق رای و خواست مردم عمل میکرد؛ پس چرا حضرت در صدر همین خطبه فرمودند: «بدانید اگر با من بیعت کنید هر چه را که خود خیر تشخیص دهم شما را به همان سوی میبرم، و نظر احدی را نمیشنوم و سرزنش کسی در من اثر نخواهد گذاشت.»
↙️ به نظر میرسد این سخن حضرت در مقام اتمام حجت به مردم و آماده کردن آنها برای اطاعت از اصلاحات سخت آینده در حکومت علوی بوده است. مشتاق عدالت به در خانه حضرت سرازیر گردید، امام احساس وظیفه کردند و ناگزیر، بیعت مردم را پذیرفتند.
🗃 حجتالاسلام مهدی پیشوایی؛ نهجالبلاغه، خطبه ۹۲
#شماره_37
#تاریخی
#حکومت_علوی
🆔 @farhang_puya