eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
857 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت هفتم) ▫️من از سال ۱۳۲۶ شمسی که مشغول شدم تا سال ۱۳۳۰ شمسی، همه مقدمات و س
◾️ مردی از تبار نور (قسمت هشتم) ▫️ بعد از اینکه چندسالی به تحصیل مشغول بودم، بار دیگر مرحوم آقاشیخ‌احمد آخوندی به یزد آمدند. ایشان به خاطر تولیت موقوفه‌ای که داشتند، گاهی به یزد سرکشی می‌کردند. مرحوم آقاشیخ‌احمد آخوندی من و خانواده‌ام را تشویق کردند که به نجف هجرت کنیم. چون صحبت سفر کردن ما به قم یا نجف شده بود، پدر و مادرم که علاقه بسیار شدیدی به من داشتند و جدایی ما برایشان خیلی سخت بود، گفتند: «اگر به قم بروی، ممکن است مدتی بعد بگوییم می‌خواهم به نجف بروم و ما نمی‌توانیم تحمل کنیم.» ▫️ این بود که از اول تصمیم گرفتند زندگی‌شان را جمع کنند تا از یزد به نجف مهاجرت کنیم. اواخر سال ۱۳۳۰ یا اوایل ۱۳۳۱ شمسی بود که والدینمان خانه و وسایل کار را فروختند و به سمت نجف حرکت کردیم و ایشان آنجا مشغول کار شدند. 📚 ذوالشهادتین امام، صفحه ۱۹، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
💠 ویژگی‌های عالم ربانی از منظر قرآن (قسمت یازدهم) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه‌السلام) : اگر درهای آسمان‌ها و زمین‌ها بر بنده‌ای بسته شود آن‌گاه او تقوا را پیش گیرد، خداوند راه نجاتی برایش می‌گشاید. 📚 نهج‌البلاغه، قسمتی از خطبه ۱۳۰ 🆔 @farhang_puya
◾️لزوم احاطه علمی طلبه برای تبلیغ (قسمت اول) ▫️احاطه علمی و آگاهی کامل مبلغ بر محتوای پیام خویش مستلزم شناخت عمیق منبعی است که پیام از آن استخراج می‌شود. تنها در این صورت می‌توان مطمئن بود که استخراج پیام از منبع مورد نظر به‌درستی صورت می‌گیرد و پیام دهنده در فهم آن‌چه آن منبع، قصد انتقالش را به مخاطب دارد به بیراهه نرفته و اصالت پیام را مخدوش نکرده است. ▫️ این موضوع در تبلیغات دینی اهمیت فراوانی دارد؛ چون فهم پیام از منابع دینی مستلزم وجود تخصص‌های ویژه‌ای در فرد است که گستره وسیعی از علوم لغت، صرف، نحو، بلاغت، فقه، اصول فقه، علوم قرآنی، رجال، درایه، تاریخ و مانند آن در بر می‌گیرد. ✍ حجت‌الاسلام محسن داودآبادی/ اسماعیل بیوکافی 🆔 @farhang_puya
◾️ عزاداری؛ شیوه مبارزاتی ائمه علیهم‌السلام با استکبار (قسمت اول) ▫️ تأمل در سیره سیاسی پیشوایان معصوم، جلوه‌های سیاسی-مبارزاتی دعا و ندبه را نشان می‌دهد؛ حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر (ص) مکرر کنار مزار شهدای احد به‌ویژه قبر حضرت حمزه سیدالشهدا حاضر می‌شد و در آنجا از فراق پدر بسیار می‌گریست. 🔚از برخورد حکومت با این واقعه و اصرار بر پایان دادن به عزاداری‌های ایشان معلوم می‌شود که گریه حضرت زهرا(س) فقط جنبه عاطفی نداشت بلکه نوعی اعتراض سیاسی از راه انقلاب عاطفی ضد ستمگران بود؛ زیرا گریه عاطفی محض، خطر متوجه دستگاه جور نمی‌ساخت تا از امام علی(ع) بخواهند گریه‌ها و عزاداری‌های فاطمه(س) را کنترل کند. ✍زهرا ملک‌زاده 🆔 @farhang_puya
◾️ روشنفکری و مبارزه با دین (قسمت اول) ▫️ در دنیای غرب، واژه روشنفکری درست در مقابل دیانت و دینداری است. لذا نمی‌توان جریان روشنفکری دینی را در اندیشه غرب مورد تایید قرار داد؛ چراکه اصولا روشنفکران غرب، با دیانت درافتادند. ولتر در نوشته‌ها و نامه‌هایش از تکرار این شعار خسته نمی‌شد که: «این موجود ننگین را سرکوب کنید.» ▫️مکتب دایرة المعارف فرانسه هم که در روشنگری افکار، جایگاه رفیعی دارد، علنا با دین مبارزه می‌کند؛ دین را سد راه پیشرفت دانسته، از بنیاد نهاد اخلاق حقیقی و نظام اجتماعی و سیاسی عادلانه ناتوان می‌شمارد. ✍علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت هشتم) ▫️ بعد از اینکه چندسالی به تحصیل مشغول بودم، بار دیگر مرحوم آقاشیخ‌
◾️ مردی از تبار نور (قسمت نهم) ▫️ آن زمان در نجف الحمدلله علمای بزرگی بودند که همه در حد مرجعیت بودند؛ مرحوم آقای «سیدمحسن حکیم»، مرحوم آقای «سیدمحمود شاهرودی»، مرحوم آقای «سیدعبدالهادی شیرازی»، مرحوم آقای «سیدابراهیم اصطهباناتی»، که به «میرزاآقا» معروف بودند. این‌ها در درجه اول بودند. بعد مثلا جناب آقای «خوئی» بودند که این‌ها مرتبه بعد تلقی می‌شدند. ▫️جو آن‌جا طوری بود که علاقه‌مندان به هریک از این بزرگواران، با یکدیگر نوعی رقابت داشتند. البته خود آن بزرگواران از این‌گونه توهمات، منزه بودند، ولی بین طرف‌دارانشان این طور بود که مثلاً هر کدام جزو یک گروه تلقی می‌شدند. هریک از آن فضلا،حتی فضلای جوان، در یک طیف قرار می‌گرفتند و جزو اصحاب یک بیت تلقی می‌شدند. کمتر کسی بود که به جایی انتساب نداشته باشد و به همه احترام بگذارد. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۱۹ و ۲۰، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
💠 ویژگی‌های عالم ربانی از منظر قرآن (قسمت دوازدهم) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه‌السلام) : ❌پاداش آن‌که تو را شادمان کرد آن نیست که اندوهگینش سازی. 📚 نهج‌البلاغه، قسمتی از نامه ۳۱ 🆔 @farhang_puya
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع در راستای اهداف خود برگزار می‌کنند 📋 برنامه دوشنبه 1401/8/30 ساعت 19 🗂 موضوع: هیجان دوره نوجوانی و راهکارهای کنترل 💡 سخنران: حجت‌الاسلام دکتر رضا مهکام؛ و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره 🚚 رسانه شوید 🔶 نشانی ورود به جلسه👇 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ عزاداری؛ شیوه مبارزاتی ائمه علیهم‌السلام با استکبار (قسمت اول) ▫️ تأمل در سیره سیاسی پیشوایان مع
◾️ عزاداری؛ شیوه مبارزاتی ائمه علیهم‌السلام با استکبار (قسمت دوم) ▫️ در مجموع، گریه و عزاداری در سیره سیاسی و مبارزاتی پیشوایان معصوم از جایگاه بلندی برخوردار است؛ زیرا ایشان به‌منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره مبارزات امام حسین(ع) و شهادت مظلومانه آن حضرت و یارانش، سنت گریه و عزاداری را برای طول تاریخ اسلام پایه‌ریزی کردند و از این طریق راه مبارزه با حاکمان ستمگر و غاصب را برای همیشه احیا کردند. ▫️ امام صادق(ع) فرمود: « امام سجاد(ع) چهل سال برای مصائب پدرش گریست. روزها روزه می‌گرفت و هنگام افطار و مشاهده غذا اشک می‌ریخت و می‌فرمود: (( فرزند رسول خدا(ص) را گرسنه و تشنه به قتل رساندند.))» ایشان با بهره‌برداری عاطفی و سیاسی از نهضت امام حسین(ع) همواره عواطف مردم را برمی‌انگیخت و مبارزات شهدای کربلا را در خاطره‌ها زنده می‌کرد. قطرات اشک آن حضرت هنگام نوشیدن آب یا مشاهده ذبح گوسفند و... جلوه‌ای از یک تدبیر سیاسی-مبارزاتی با ستم و ستمگران است تا نسل جدید، عظمت حادثه را لمس کند و این واقعه به‌دست فراموشی سپرده نشود. ✍زهرا ملک‌زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت نهم) ▫️ آن زمان در نجف الحمدلله علمای بزرگی بودند که همه در حد مرجعیت بود
◾️ مردی از تبار نور (قسمت دهم) ▫️ این موضوع را بسیار زجر می‌داد، اما بعد که به قم آمدم، دیدم بحمداللّٰه در قم به این شدت وجود ندارد. این موضوع یکی از چیزهایی بود که از همان زمان ذهنم را درگیر کرده بود و مرا رنج می‌داد؛ این‌که باید فکری کرد و چاره‌ای اندیشید که این‌گونه رقابت‌ها یا بدبینی‌ها بین طرفداران بزرگان و مراجع و علما به وجود نیاید و بیشتر صمیمیت، همکاری و همدلی برقرار شود. ▫️ از اول ورود طلبگی، به‌رغم اینکه خیلی خوب درس می‌خواندم، از وضع کتاب‌های درسی و کیفیت تدریس و برنامه‌های درسی بسیار رنج می‌بردم. تا آن‌جا که برایم میسّر بود هر کتابی که می‌خواندم، کتابهای مشابهش را می‌دیدم و حواشی را مطالعه می‌کردم؛ مثلاً همان زمان که معالم می‌خواندم، حاشیه معروف مرحوم «حاج محمدتقی» را که کتاب حجیم و بسیار بزرگی است و مطالب بسیار سنگینی دارد، مطالعه می‌کردم. منظورم این بود که از درس خواندن چیزی کم نمی‌گذاشتم، ولی این برنامه و کتاب‌های درسی و سبک تدریس و مانند آن را بسیار نارسا می‌یافتم. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۰، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ سیری در تاریخ مغول در ایران (قسمت سوم) ▫️ ابوسعید حکومت خراسان را به امیرعلی بن قوشچی سپرد تابه
◾️سیری در تاریخ مغول در ایران (قسمت چهارم) ▫️ همزمان با حکومت ابوسعید، در شرایطی که مردم ایران زیر سم ستوران ایلخانان و حکام فراوان ابوسعید لگدمال می‌شدند و در همان حال که همه مدعیان مذهب حاکم یا مهر سکوت بر لب‌های خویش نهاده بودند و یا در کنار ایلخانان و امرای او به توجیه جنایات و نامردمی‌ها از موضع شرع می‌پرداختند، مردی از عاشقان علی (ع) قدم در خراسان نهاد و چون همه مردان مردمی تاریخ، در ظلمت آن شرایط تاریخی، زمینه‌ساز نهضتی بزرگ گردید. ▫️مورخان که همواره نام «مردان نامی» تاریخ را ثبت کرده‌اند، نه سرگذشت «مردان مردمی» را، بالطبع از زندگی این «شیعه علوی» که شیخ خلیفه نام داشت، اطلاعات زیادی را ثبت نکرده‌اند. ✍حمیده‌طرقی اردکانی 🆔 @farhang_puya
💠 ویژگی‌های عالم ربانی (قسمت سیزدهم) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام سجاد (علیه‌السلام) : نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: پرهیزگاری در خلوت، صدقه در حالت نیازمندی، شکیبایی هنگام مصیبت، بردباری هنگام خشم، راستگویی هنگام ترس. 📚الخصال، ص۲۴۵ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت دهم) ▫️ این موضوع را بسیار زجر می‌داد، اما بعد که به قم آمدم، دیدم بحمدال
◾️ مردی از تبار نور (قسمت یازدهم) ▫️ از همان زمان در فکر خود می‌پروراندم که اگر روزی توانایی یافتم، برای سامان دادن برنامه‌های درسی و اصلاح کتاب‌های درسی و تألیف کتاب‌های متناسب با زمان بنابر اصول علمی و تعلیم و تربیت و مطالب غیر مفید اقدام می‌کنم. از سال اول طلبگی این فکر ها در مغزم بود. ▫️ درباره تشکیلات روحانیت این کمبودها در نظرم بسیار جلوه می‌کرد. به همین دلیل از همان آغار سعی کردم به هیچ بیتی ملحق نشوم و در طول مدتی که من نجف بودم، به بیت هیچ‌یک از مراجع مشرف نشم، ویر بیت مرحوم «آقاسیدجمال گلپایگانی» که در همسایگی ایشان زندگی می‌کردیم. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۰، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️لزوم احاطه علمی طلبه برای تبلیغ (قسمت اول) ▫️احاطه علمی و آگاهی کامل مبلغ بر محتوای پیام خویش مست
◾️لزوم احاطه علمی طلبه برای تبلیغ (قسمت دوم) ▫️افزون بر این، پیام‌رسانی غلط به «بد دینی» از یک سو و «دین گریزی» از سوی دیگر می‌انجامد که هر دو برای دین بسیار خطرناک و زیان‌بارند.در حقیقت، ورود افراد غیر متخصص و ناآگاه به عرصه تبلیغات دینی در دراز مدت به جریان «ضد تبلیغی» یا «تبلیغات معکوس» بدل می‌شود. ▫️یکی از بزرگ‌ترین عوامل دین‌گریزی و وهن و هجو دین در عصر حاضر _ به‌ویژه در مجامع علمی _ را باید وجود مبلغانی دانست که شناخت‌شان از مبانی دینی بسیار سطحی است و پیام‌های دینی‌شان دربردارنده آموزه‌های انحرافی و غیر واقعی است که به فهم ناقص یا نادرست گوینده مربوط می‌شود، نه آموزه‌های دینی. ✍ حجت‌الاسلام محسن داودآبادی/ اسماعیل بیوکافی 🆔 @farhang_puya
◾️روش‌های مبارزه با استکبار در سیره معصومین علیهم‌السلام (قسمت اول) ▫️ تقیه در فرهنگ سیاسی شیعه، برف اومده ترک مخاصمه و تعطیل کردن مبارزه و مقاومت در برابر ستمگران نیست؛ بلکه به مفهوم تغییر مبارزه از حالت ظاهری و آشکار به صورت پنهان است تا بهانه به دست دشمنان نیفتد. پیشوایان معصوم برای حفظ مصالح عالی مکتب تشیع، از این روش معقول استفاده و دیگران را هم به پیروی از آن سفارش می‌کردند. 🔚 امیر مؤمنان علی(ع) در روایتی تقیه را از برترین کارهای مومن دانسته‌اند که در پرتو آن، خود و برادران دینی‌اش را از گزند مجرمان حفظ می‌کند. از این‌رو تقیه به مفهوم ناتوانی و تسلیم و عقب‌نشینی نیست بلکه نوعی رازداری سیاسی _ عقیدتی و وسیله‌ای دفاعی برای ذخیره سازی نیروها و تغییر شکل مبارزه است؛ چنان که امام صادق(ع) آن را «سپر و نگهدار مؤمن» دانسته‌اند. از تشبیه تقیه به سپر در این روایت، نقش آن در جایگاه جهاد و مبارزه برجسته می‌شود؛ زیرا سپر وسیله‌ای دفاعی است که در میدان جهاد مبارزه و تقویت مصومیت رزمنده در برابر دشمن به‌کار می‌رود نه در حالت صلح و نبود مبارزه. ✍زهرا ملک‌زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ روشنفکری و مبارزه با دین (قسمت اول) ▫️ در دنیای غرب، واژه روشنفکری درست در مقابل دیانت و دینداری
◾️روشنفکری و مبارزه با دین (قسمت دوم) ▫️ اساس مبنای مخالفت روشنفکران غربی با دیانت، دو مسئله عمده است: 1⃣ یکی اینکه دیانت از نوع خرافه و اباطیل است و بر عقل و منطق استوار نیست. در این حکم، اگرچه بعضی اندیشمندان، کلیسا را به‌عنوان وضع جاری دین، هدف قرار می دادند، نه اصل دیانت را، اما در عینیت جامعه هم آن‌چه وجود خارجی داشت، همین کلیسا و وضع جاری دین بود، نه ایمانی جدا از این نظام و تشکیلات. بنابراین، تعرض به «دیانت موجود» به‌منزله تعرض به «مطلق دیانت» بود. 2⃣ دیگر این‌که دیانت در طول تاریخ، مدام وسیله‌ای در دست قدرتمندان در بهره‌کشی از توده مردم و بازداشتن آن از رسیدن به رشد عقلی و اجتماعی‌شان بود. همین مبنا بود که روشنفکران سوسیالیست و کمونیست را وامی‌داشت که «داس و چکش» را در مقابل مسجد و دربار نهاده، دین را «افیون توده‌ها» بنامند. ✍علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
◾️ماهواره و تاثیرگذاری بر ذهن و فکر مخاطب (قسمت اول) ▫️ مردم بیش از اینکه از گفته‌ها و نوشته‌ها تاثیر بگیرند، از رفتارها متاثر می‌شوند. روانشناسان نیز بر این مسئله تاکید دارند که ۷۵ درصد یادگیری از طریق بینایی صورت می‌پذیرد. این مسئله به‌عنوان اصلی تربیتی در کلام امام صادق علیه‌السلام مشهود است: «کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ لِیَرَوْا مِنْکُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَیْرَ فَإِنَّ ذَلِکَ دَاعِیَةٌ»؛ مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببیند؛ زیرا این امور آنان را به سوی حق فرا می‌خواند. ▫️ شبکه‌های ماهواره‌ای با استفاده از دو مؤلفه سرعت در انتقال اطلاعات و زیبایی توانسته‌اند از فرصت آموزشی پیش آمده بیش‌ترین استفاده را بکنند. پخش سریال‌های اجتماعی با اندکی چاشنی عشق، مخاطبان بسیاری را به خود جذب می‌کند؛ سریال‌هایی که به‌سبب پخش زنجیروار علاوه بر مدیریت زمانی مخاطب، زمینه وابستگی او به شخصیت‌ها و همزاد پنداری با آن‌ها را فراهم می‌کند. ✍ فاطمه سجادی 🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر خدا (صل الله علیه و آله و سلم) : سه چیز از حقیقت‌های ایمان است: انفاق کردن در حال تنگدستی، انصاف به خرج دادن با مردم و دانش بخشی به طالب دانش. 📚 میزان‌الحکمه، ج ۱۲، صفحه ۳۸۶ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت یازدهم) ▫️ از همان زمان در فکر خود می‌پروراندم که اگر روزی توانایی یافتم،
◾️ مردی از تبار نور (قسمت دوازدهم) ▫️ منزل ایشان با خانه ما، یکی دو خانه فاصله داشت. یک روز عید با مرحوم آقای «فانی» که استادمان بودند، برای عرض تبریک رفتیم که به نظرم خیلی مختصر و در حد چند دقیقه بود. البته من به همه احترام می‌گذاشتم، خیلی سعی کردم به هیچ‌جا وابستگی پیدا نکنم. این وضع پس از اقامتم در قم ادامه پیدا کرد. طی سال‌هایی که در قم بوده‌ام، حتی بزرگانی که خدمتشان درس می‌خواندم، جز برای رابطه درسی، به منزل شان نرفتم. فقط در ایام عزاداری برای روضه به منزل مرحوم آقای «بروجردی» می‌رفتم و از برکات آن مجلس و حضور ایشان استفاده می‌کردم. ▫️ منزل سایر مراجع را یا اصلا ندیدم و یا اگر رفته باشم، فقط برای درسی که در منزلشان می‌گفتند، می‌رفتم؛ زیرا خوشم نمی‌آمد با انتساب به یک بیت، در تخریب و دسته‌بندی و این چیزها بیفتم. علاوه بر این‌که این‌گونه مسائل، اغلب آدم را از درس خواندن بازمی‌داشت و آن وقت‌ها من به سبب مشکلات بسیاری که برای درس خواندن داشتم، خیلی حریص بودم و فرار می‌کردم. البته آن افراط هم صحیح نبود، ولی وضعی بود که آن‌وقت نه متوجه بودم، نه می‌توانستم خود را در مقابل آن شوق کنترل کنم‌. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۰ و ۲۱، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️لزوم احاطه علمی طلبه برای تبلیغ (قسمت دوم) ▫️افزون بر این، پیام‌رسانی غلط به «بد دینی» از یک سو و
◾️ لزوم احاطه علمی طلبه برای تبلیغ (قسمت سوم) ▫️ به دلیل اهمیت این موضوع، در قرآن کریم و روایات معصومین «علیهم السلام» سفارش‌های زیادی به بهره‌مندی مبلغ دین از دانش دینی شده است. برای نمونه در قرآن کریم آمده است: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ(توبه، ۱۲۲)»؛ و شایسته نیست که مؤمنان، همگی [برای جهاد] کوچ کنند. پس چرا از هر فرقه‌ای از آنان، دسته‌ای کوچ نمی‌کنند تا [دسته‌ای بمانند و] در دین آگاهی پیدا کنند و قوم خود را وقتی به‌سوی آنان بازگشتند، بیم دهند، باشد که آنان [از کیفر الهی] بترسند؟» 🔚 رسول اکرم «صلی الله علیه و آله» نیز در حدیث نورانی می‌فرمایند: «إنَّ دِینَ اللّٰهِ تَعَالَی لَنْ یَنْصُرُهُ إلَّا مَنْ حَاطَهُ مِنْ جَمِیعِ جَوَانِبِهِ(دیلمی، أبی شجاع شیرویه بن شهردار الدیلمی الهمدانی، ۱۴۰۶ هـ . ق، ج ۱، ص ۲۳۴، ح۸۹۷)؛ دین خداوند متعال را جز کسی که بر همه جنبه‌های آن احاطه و آگاهی دارد، یاری نخواهد کرد. ✍ حجت‌الاسلام محسن داودآبادی/ اسماعیل بیوکافی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ماهواره و تاثیرگذاری بر ذهن و فکر مخاطب (قسمت اول) ▫️ مردم بیش از اینکه از گفته‌ها و نوشته‌ها تا
◾️ ماهواره و تاثیرگذاری بر فکر و ذهن مخاطب (قسمت دوم) ▫️ برقراری رابطه حسی با شخصیت‌های سریال رفته‌رفته مخاطب را به داخل داستان می‌کشاند و علاقه‌مند می‌سازد که در دنیای واقعی حس حال آن‌ها را تجربه کند. شبکه‌های فارسی زبان از جمله زمزمه، فارسی۱،GEM،pmc family، mbc persia (که با زیرنویس فارسی اقدام به پخش سریال می‌کند) چندی است به پخش سریال‌های ترکیه‌ای اقدام کرد‌ه‌اند. همه این سریال‌ها نقاط اشتراک متعددی با هم دارند اما نکته مورد بررسی در این مجال تجمل گرایی در آن‌هاست. ▫️ زندگی در خانه‌های ویلایی، ولع خرید، چشم و هم‌چشمی که به خرید کالاهای غیرضروری می‌انجامد و خرید کردن از فروشگاه‌های مجلل، همه مؤلفه‌های یک زندگی اشرافی و تجمل گرایی است که به‌هیچ وجه در این سریال‌ها مذموم نیست بلکه آن‌قدر زیبا به نمایش در می‌آید که مخاطب را در حسرت این زندگی فرو می‌برد. ✍ فاطمه سجادی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه‌ السلام) : هرگاه با فکر خود به جایی نرسیدی، از اندیشه خردمندی که مشکل تو را حل می‌کند پیروی کن. 📚 غررالحکم، حدیث۴۱۵۶ 🆔 @farhang_puya