eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
931 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️هفت اصل معماری اسلامی ▫️ با توجه به جمیع جهات و توجه به آن‌چه تاکنون بر معماری اسلامی گذشته و آن‌چه که شارع بدان نظر دارد، می‌توان این نوع معماری را با اعمال هفت اصل تبیین شده ذیل به وجود آورد. ▫️این اصول در همه جا به صورت کم و زیاد اعمال شده، به‌طوری که اعمال این اصول ضمن نگرش به هنر مردمان سرزمین‌های اسلامی، مکتب‌های رایج پنج‌گانه متداول دنیای اسلام را به وجود آورده و به‌صورت محدودتری شیوه‌های معماری را در هر ناحیه‌ای معمول داشته‌اند. این اصول عبارتند از: توحید، اخلاص، علم، حیا و حجاب، عبادت و احترام، اقتصاد و ذکر. ✍ مهندس رضا دهشیدی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️هفت اصل معماری اسلامی ▫️ با توجه به جمیع جهات و توجه به آن‌چه تاکنون بر معماری اسلامی گذشته و آن‌
◾️توحید در معماری اسلامی (قسمت اول) 1⃣ توحید: یکی گفتن به زبان، یکی دانستن، یکی دیدن، یکی شدن وجود خدا؛ یعنی کمال هنر. اعتقاد به خدای واحد و مورد پرستش همه ملل، این یگانگی را به وجود آورده که در مجموعه شهرهای اسلامی دنیا و در همه جا این وحدت دیده می‌شود؛ در شهرهای اسلامی به لحاظ داشتن نشانه‌های اسلامی نظیر مساجد، اماکن مقدسه و مذهبی، بازارها، میادین و در بین مردم، به کارگیری زبان عربی به‌مثابه زبان اول و یا زبان دوم و کتابت آن در همه نقاط. ▫️ این وحدت ناشی از یک فرهنگ و نشأت گرفته از یک کتاب آسمانی است و این فرهنگ، خصوصاً در معماری مؤثر بوده است؛ مثل رعایت جهت قبله یعنی در یک شهر اسلامی، وحدت سمت و سو را به وجود می‌آورد. این یگانگی را دور از عادات مختلف مردمانی اعم از سیاه و سفید، زرد و سرخ و حتی وجود شرایط علمی و افکار متفاوت، جدا از مکاتب مختلف معماری و شیوه‌های آن‌ها که در جهت وحدت قدم برداشته‌اند، می‌بینیم. ✍ مهندس رضا دهشیدی 🆔 @farhang_puya
◾️ استکبار؛ پنجه خشن زیر دستکش مخملین ▫️ آن روز من در جمع آقایان محترمی گفتم، اینی که گفته می‌شود ما با قدرت‌های بزرگ یا با آمریکا تفاهم نداریم، اشتباه است. عدم تفاهمی در کار نیست؛ آن‌ها کاملاً ما را می‌شناسند؛ کما اینکه ما آن‌ها را کاملاً می‌شناسیم. ما طبیعت و خوی استکبار را می‌شناسیم؛ می‌دانیم که آنها زیر ظاهر مخملینی که بر روی پنجه‌های خشن خود، بر روی چنگال‌های خونین خود کشیده‌اند، چیست؛ این را ما می‌دانیم، می‌بینیم. ▫️ ما به ادکلن و کروات و ظاهر شیک آقایان هرگز فریب نخورده‌ایم؛ باطن شان را دیده‌ایم. خودشان هم باطنشان را نشان داده‌اند؛ در گوانتانامو، در ابوغریب، در عراق، در افغانستان، در این بمباران‌ها، در این زورگوئی‌ها، در این دخالت کردن در همه چیز، در این دسته‌بندی‌ها برای غارت ثروت حتی از ملت‌های خودشان و نه از ملت‌های دیگر- ملت‌های دیگر که هستند. آن‌ها از ملت خودشان هم غارت می‌کنند. کمپانی‌ها اینجوری‌اند. 🎙بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام ۱۳۸۷/۶/۱۹ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت سیزدهم) ▫️ والدین ما می‌خواستند در نجف کارهای بافندگی بکنند،ولی متاسفانه
◾️ مردی از تبار نور (قسمت چهاردهم) ▫️ دو تن از استادان آن زمانم، مرحوم «آقاشیخ‌محمدعلی سرابی» و مرحوم «آقاسیدعلی فانی» که در نجف سطوح عالیه را نشان می‌خواندم، به منزل ما آمدند و به ابوی‌مان اصرار کردند بگذارید ایشان اینجا بماند. حتی یکی از ایشان گفت: «اگر شما پسرت از این‌جا ببری و نگذاری ادامه بدهد، امام زمان (عج) از شما راضی نخواهند بود!» اما پدرم گفتند: «من می‌توانم تحمل کنم، ولی مادرش نمی‌تواند تحمل کند!» تعبیر ایشان این بود که جان مادرش به خطر می‌افتد. به هرحال، دیگر تقدیر الهی نبود که من آن‌جا بمانم. ▫️وقتی از نجف به ایران برگشتیم، حوزه‌ها تعطیل یا در شرف تعطیل شدن بود. ماکه هنوز سروسامانی نداشتیم، تصمیم گرفتیم مدتی در تهران بمانیم. یکی از دلایلش هم این بود که من می‌خواستم برای ادامه تحصیل به قم بیایم. از همین‌رو، والدینم گفتند دست‌کم در تهران بمانیم که نزدیک باشیم و بیشتر بتوانیم رفت‌وآمد کنیم. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۲ و ۲۳، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
💠حضرت امام علی (علیه السلام) : هر روزی که بگذرد، قسمتی از وجود تو را با خود می‌برد. 📚شرح غرر، جلد3، صفحه 77 🆔 @farhang_puya
💠چرا روحانیت منشأ حرکت‌های بزرگ است؟ (قسمت اول) 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت چهاردهم) ▫️ دو تن از استادان آن زمانم، مرحوم «آقاشیخ‌محمدعلی سرابی» و مرح
◾️ مردی از تبار نور (قسمت پانزدهم) ▫️ معمولاً برای کسی که می‌خواست تازه مشغول کار بشود، در تهران زمینه بیشتری فراهم بود تا در شهرستان‌ها. آدم در شهر خودش باید سرمایه یا مغازه‌ای داشته باشد تا بتواند کار کند، ولی در تهران وسایل اینجور کارها زودتر فراهم می‌شد. ▫️به هر حال تصمیم گرفتیم که والدین در تهران بمانند. ما هم تعطیلات تابستان را در تهران گذراندیم و منتظر بودیم که تابستان تمام بشود تا برای سال تحصیلی به قم مشرف شویم. البته ابوی با مردن من در آن سال موافق نبودند و می‌گفتند ما هنوز استقرار پیدا نکرده‌ایم و درآمد قابل توجهی نداریم تا به تو کمک کنیم که بتوانی درس بخوانی. حتی بعضی از بستگان را که اهل علم بودند وادار کردند که من را قانع کنند که دست کم یک سال در تهران بمانم تا پس‌اندازی داشته باشم و سال بعد بروم. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۳ و ۲۴، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️توحید در معماری اسلامی (قسمت اول) 1⃣ توحید: یکی گفتن به زبان، یکی دانستن، یکی دیدن، یکی شدن وجود
◾️ توحید در معماری اسلامی (قسمت دوم) ▫️ مساجد همه ملل، دارای صحن، غرفات، حجره‌ها و شبستان رو به مرکز، یک میانسرا که در مرکز این میانسرا آب پاک و مطهر وجود دارد و قد برافراشته، گلدسته‌ها و مناره و گنبدها را در همه جا می‌بینیم که همه و همه در جهت وحدت هستند. این وحدت را حتی در هنرهای مستظرفه، نذیر کارهای گره و رسمی‌بندی‌ها و مقرنس نیز احساس می‌کنیم که همه به یک جهت و یک مرکز ختم می‌شوند. همچنان که همه در هر کجای دنیا که باشند به سوی یک قبله تعظیم و احکام الهی را اجرا می‌کنند و مساجد قبرستان‌ها و شهرهای خود را در این جهت می‌سازند و با این همه کثرت، در آن وحدت دارند. ▫️این وحدت و یگانگی در هنر هم دیده می‌شود؛ یکی بودن در مبانی معماری در هنر اسلامی، وجود خدای یگانه و کتاب آسمانی‌اش که در جای جای این کتاب حکمت، وحدت را بیان نموده است. حکمت یعنی بیان اسرار هارمونی؛ یعنی برای نواختن آهنگ یگانگی، باید همه این هارمونی‌ها را شناخت و به کار برد. اصل مسلمانی یعنی تسلیم به هارمونی، تسیم به تناسبات که زیبایی را به وجود می‌آورد و زیبایی، ما را مسلمان می‌کند. خلاقیت یعنی کشف هارمونی‌ها، کشف تناسبات در یک اثر هنری. بنابراین نبود تناسبات و هارمونی یعنی عدم خلاقیت. ✍ مهندس رضا دهشیدی 🆔 @farhang_puya
◾️خون شهید؛ شوینده گناهان او ▫️ بر اساس روایتی از رسول اکرم (ص)، ریخته شدن اولین قطره خون شهید بر زمین، تمام گناهان وی آمرزیده شده و مورد مغفرت کامل الهی قرار می‌گیرد. قرآن نیز کشته شدگان در راه خداوند را مشمول رحمت و غفران الهی دانسته و شهادت را موجب آموزش گناهان معرفی می‌نماید؛ چنانچه می‌فرماید: «وَلَئِن قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَحْمَةٌ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ»؛ اگر در راه خدا کشته شوید یا بمیرید؛ آمرزش و رحمت خدا، از تمام آن‌چه تنها جمع‌آوری می‌کنند، بهتر است. ▫️ در جای دیگر، خداوند شهادت را موجب تبدیل سیئات به حسنات معرفی می‌نماید: «فَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَأُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِمْ وَأُوذُوا فِي سَبِيلِي وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ»؛ آنان که از وطن خود هجرت نمودند و از دیار خویش بیرون شدند و در راه من رنج کشیدند و جهاد کرده و کشته شدند، همانا بدی‌های آنان را می‌پوشانم. ✍محبوبه ابراهیمی 🆔 @farhang_puya
◾️بازخواستی از شهید نمی‌شود! ▫️ امام صادق (ع) نیر شهید را معاف از مؤاخذه و مجازات الهی معرفی می‌نماید: «مَنْ قُتِلَ فِی سَبِیل‌ِاللّٰهِ کَمْ یعرفه اللّٰه شیئا سیئاته»؛ کسی که در راه خدا کشته شود، خدا سیئات و گناهانی که کرده است را به مؤاخذه و مجازات نخواهد کرد. ▫️ بر مبنای همین آمرزش گناهان و معاصی است که به گواهی روایت، شهید از سؤال و فشار قبر مصون بوده بدون هیچ‌گونه سؤال و جواب و بازخواستی، داخل در بهشت رضوان می‌شود. ✍محبوبه ابراهیمی 🆔 @farhang_puya
💠 چرا روحانیت منشأ حرکت‌های بزرگ است؟ (قسمت دوم) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه السلام) : چون دیدی خداوند سبحان، با وجود آن‌که گناه می‌کنی،پیاپی به تو نعمت می‌دهد، این، برای غافلگیر کردن [و به دام انداختن] توست. 📚میزان‌الحکمه، ج۲، صفحه ۵۴ 🆔 @farhang_puya