eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
934 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت یازدهم) ▫️ از همان زمان در فکر خود می‌پروراندم که اگر روزی توانایی یافتم،
◾️ مردی از تبار نور (قسمت دوازدهم) ▫️ منزل ایشان با خانه ما، یکی دو خانه فاصله داشت. یک روز عید با مرحوم آقای «فانی» که استادمان بودند، برای عرض تبریک رفتیم که به نظرم خیلی مختصر و در حد چند دقیقه بود. البته من به همه احترام می‌گذاشتم، خیلی سعی کردم به هیچ‌جا وابستگی پیدا نکنم. این وضع پس از اقامتم در قم ادامه پیدا کرد. طی سال‌هایی که در قم بوده‌ام، حتی بزرگانی که خدمتشان درس می‌خواندم، جز برای رابطه درسی، به منزل شان نرفتم. فقط در ایام عزاداری برای روضه به منزل مرحوم آقای «بروجردی» می‌رفتم و از برکات آن مجلس و حضور ایشان استفاده می‌کردم. ▫️ منزل سایر مراجع را یا اصلا ندیدم و یا اگر رفته باشم، فقط برای درسی که در منزلشان می‌گفتند، می‌رفتم؛ زیرا خوشم نمی‌آمد با انتساب به یک بیت، در تخریب و دسته‌بندی و این چیزها بیفتم. علاوه بر این‌که این‌گونه مسائل، اغلب آدم را از درس خواندن بازمی‌داشت و آن وقت‌ها من به سبب مشکلات بسیاری که برای درس خواندن داشتم، خیلی حریص بودم و فرار می‌کردم. البته آن افراط هم صحیح نبود، ولی وضعی بود که آن‌وقت نه متوجه بودم، نه می‌توانستم خود را در مقابل آن شوق کنترل کنم‌. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۰ و ۲۱، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️لزوم احاطه علمی طلبه برای تبلیغ (قسمت دوم) ▫️افزون بر این، پیام‌رسانی غلط به «بد دینی» از یک سو و
◾️ لزوم احاطه علمی طلبه برای تبلیغ (قسمت سوم) ▫️ به دلیل اهمیت این موضوع، در قرآن کریم و روایات معصومین «علیهم السلام» سفارش‌های زیادی به بهره‌مندی مبلغ دین از دانش دینی شده است. برای نمونه در قرآن کریم آمده است: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ(توبه، ۱۲۲)»؛ و شایسته نیست که مؤمنان، همگی [برای جهاد] کوچ کنند. پس چرا از هر فرقه‌ای از آنان، دسته‌ای کوچ نمی‌کنند تا [دسته‌ای بمانند و] در دین آگاهی پیدا کنند و قوم خود را وقتی به‌سوی آنان بازگشتند، بیم دهند، باشد که آنان [از کیفر الهی] بترسند؟» 🔚 رسول اکرم «صلی الله علیه و آله» نیز در حدیث نورانی می‌فرمایند: «إنَّ دِینَ اللّٰهِ تَعَالَی لَنْ یَنْصُرُهُ إلَّا مَنْ حَاطَهُ مِنْ جَمِیعِ جَوَانِبِهِ(دیلمی، أبی شجاع شیرویه بن شهردار الدیلمی الهمدانی، ۱۴۰۶ هـ . ق، ج ۱، ص ۲۳۴، ح۸۹۷)؛ دین خداوند متعال را جز کسی که بر همه جنبه‌های آن احاطه و آگاهی دارد، یاری نخواهد کرد. ✍ حجت‌الاسلام محسن داودآبادی/ اسماعیل بیوکافی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ماهواره و تاثیرگذاری بر ذهن و فکر مخاطب (قسمت اول) ▫️ مردم بیش از اینکه از گفته‌ها و نوشته‌ها تا
◾️ ماهواره و تاثیرگذاری بر فکر و ذهن مخاطب (قسمت دوم) ▫️ برقراری رابطه حسی با شخصیت‌های سریال رفته‌رفته مخاطب را به داخل داستان می‌کشاند و علاقه‌مند می‌سازد که در دنیای واقعی حس حال آن‌ها را تجربه کند. شبکه‌های فارسی زبان از جمله زمزمه، فارسی۱،GEM،pmc family، mbc persia (که با زیرنویس فارسی اقدام به پخش سریال می‌کند) چندی است به پخش سریال‌های ترکیه‌ای اقدام کرد‌ه‌اند. همه این سریال‌ها نقاط اشتراک متعددی با هم دارند اما نکته مورد بررسی در این مجال تجمل گرایی در آن‌هاست. ▫️ زندگی در خانه‌های ویلایی، ولع خرید، چشم و هم‌چشمی که به خرید کالاهای غیرضروری می‌انجامد و خرید کردن از فروشگاه‌های مجلل، همه مؤلفه‌های یک زندگی اشرافی و تجمل گرایی است که به‌هیچ وجه در این سریال‌ها مذموم نیست بلکه آن‌قدر زیبا به نمایش در می‌آید که مخاطب را در حسرت این زندگی فرو می‌برد. ✍ فاطمه سجادی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه‌ السلام) : هرگاه با فکر خود به جایی نرسیدی، از اندیشه خردمندی که مشکل تو را حل می‌کند پیروی کن. 📚 غررالحکم، حدیث۴۱۵۶ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت دوازدهم) ▫️ منزل ایشان با خانه ما، یکی دو خانه فاصله داشت. یک روز عید با
◾️ مردی از تبار نور (قسمت سیزدهم) ▫️ والدین ما می‌خواستند در نجف کارهای بافندگی بکنند،ولی متاسفانه یا خوشبختانه آن‌جا وضع کاریشان رونق پیدا نکرد. پنج-شش ماهی به زحمت آن.جا ماندیم تا اینکه یکی از بستگانمان، آقای شیخ‌محمد آخوندی، پسر مرحوم آقاشیخ‌احمد آخوندی، از تهران به نجف آمدند و پیشنهاد کردند که شما به ایران برگردید؛ زیرا این‌جا برای کسب و کارتان مناسب نیست. ▫️ تقریباً دیگر چاره‌ای هم نبود؛ چون هرچه ابوی‌مان آن‌جا تلاش کردند که بتوانند زندگی‌شان را اداره کنند و ما هم آن‌جا بمانیم میسر نشد. سرانجام مجبور شدیم به ایران برگردیم. من اصرار کردم که اجازه بدهید مدتی بمانم تا شما به ایران بروید و وضعتان مستقر بشود، ولی به هیچ صورت پدر و مادرم، به ‌خصوص مرحوم والده‌ام رضایت ندادند. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۱، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
7.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 زندگی 🔶 جوان برای گزینش زندگی صحیح نیازمند به کسب مهارت‌های متفاوتی است که نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی از همه مهم‌تر خانواده با روش صحیح باید در رسیدن جوان به این مهارت‌ها او را یاری کنند. 🆔 @difqom 🆔 @farhang_puya
🔴 خدشه‌دار شدن اعتماد؛ دلیل فروپاشی اخلاقی و ساختاری 💠 بسیاری از جامعه شناسان، اعتماد را بنیادی‌ترین رکن سرمایه‌ی اجتماعی و لازمه‌ی شکل‌گیری پیوندها و معاهدات اجتماعی و ایجاد کننده‌ی تعاون و همیاری بیان می کنند.¹ ⚠️ وقتی «اعتماد» آسیب دید، به دنبال آن، مشارکت مدنی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نیز لطمه می‌خورد و بی‌مسئولیتی و بی‌تعهدی طرفین (دولت و ملت) بر جامعه غالب شده و اجتماع را به فروپاشی اخلاقی و ساختاری سوق می‌دهد. از این رو سخنان، وعده‌ها و عملکرد دولت‌ها و مسئولین، نقش بنیادینی در افزایش یا کاهش سرمایه‌ی اجتماعی دارد؛ مطالعه‌ی میدانی در ادوار دولت‌ها و مجلس‌های انقلاب اسلامی این نکته را کاملاً نمایان می‌سازد؛ چنان‌که هر وقت دولت‌های غرب‌گرای لیبرال بر سر کار بوده‌اند و مدام به مردم دروغ گفته‌اند، سطح رضایت مردم و سرمایه‌ی اجتماعی به شدت کاهش یافته است. 🗃 مهدی رشید؛ زهرا نصراللهی، سرمایه‌های اجتماعی و مؤلفه‌های آن در اسلام، ص ۲۸ 🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر مهربانی (صل الله علیه و آله و سلم): با بخیل مشورت مکن؛ زیرا او تو را از هدفت بازمی‌دارد. 📚علل‌الشرایع، ج۲، ص ۵۵۹ 🆔 @farhang_puya
◾️خلف وعده؛ خوی استکبار ▫️مذاکره، نشستن و گعده کردن و حرف زدن و گفت و شنود و خنده و شوخی که نیست، مذاکره یعنی یک چیزی بده، یک چیزی بگیر- و آن‌چه را باید بدهی از شما می‌گیرد، [امّا] آن‌چه را باید بدهد، به شما نمی‌دهد؛ زورگویی می‌کند؛ خب مستکبر یعنی همین، استکبار جهانی یعنی همین، یعنی زورگویی کردن، خودش را برتر دانستن، پایبند به حرف خود نبودن، خود را متعهّد ندانستن؛ این معنای استکبار است، وعده‌هایش را تخلف می‌کند. ▫️خب امام بزرگوار ما فرمود: «آمریکا شیطان بزرگ است»؛ واقعاً این تعبیر، تعبیر فوق‌العاده‌ای است. خدای متعال از قول شیطان نقل می‌کند که شیطان در قیامت به کسانی که از او متابعت کرده‌اند، می‌گوید: «إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ»؛ شیطان به پیروان خودش می‌گوید خدا وعده‌ی روراست درست به شما داده بود، شماها از وعده‌ی خدا پیروی نکردید، پابند نماندید؛ من وعده‌ی دروغی به شما دادم، شما دنبال من راه افتادید! من تخلف وعده کردم، من وعده دادم به شما و تخلف کردم؛ شیطان پیروان خودش را این‌جور در قیامت ملامت می‌کند. بعد هم خدای متعال می‌فرماید از قول شیطان که به آن‌ها می‌گوید که «فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنفُسَكُم»، من را ملامت نکنید، خودتان را ملامت کنید. این عینا امروز منطبق است با آمریکا. 🎙 بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۹۵/۰۵/۱۱ 🆔 @farhang_puya
◾️انتخاب آگاهانه و با اختیار؛ شرط شهادت ▫️ یکی از مؤلفه‌های اصلی شهادت، انتخاب آگاهانه و با اختیار آن است. در واقع بر اساس اعتقادات اسلامی، شهادت زمانی محقق می‌شود که با دو ویژگی همراه باشد: ۱_ مرگ آگاهانه ۲_ کشته شدن در راه خدا. ▫️هرگاه مرگ فاقد یکی از این دو عنصر باشد، از دیدگاه قرآن و شریعت الهی، عنوان شهادت نمی‌گیرد. انتخاب کاملا آزاد و از روی اختیار شهادت، در سیره سالار مکتب شهادت، ابا عبدالله الحسین (ع)، به روشنی و بیش از سایرین نمایان است. ✍محبوبه ابراهیمی 🆔 @farhang_puya
◾️ شهادت؛ حیات واقعی انسان ▫️ اگر چه فرد کشته شده در راه خداوند،ظاهراً شبیه سایر مردگان بوده و تفاوتی با آن‌ها ندارد، اما به گواهی قرآن، نباید آن‌ها را مرده به حساب آورد! هر که بر خلاف اموات، زنده بوده و زیست جاودان دارند؛ به تعبیر قرآن: «اوَلَا تَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ»؛ و به آن‌ها که در راه خدا کشته می‌شوند، مرد نگویید، بلکه آنان زنده‌اند و یا: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»؛ هرگز گمان‌مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند. ▫️ تصریح قرآن، به خوبی نشان‌دهنده دلیل استقبال قلبی انسان‌ها از شهادت است؛ چرا که شهید با جدا شدن ظاهری روح از جسم، به نقطه آغاز زندگی و حیات جاودان و ابدی می‌رسد. به نظر می‌رسد که تسلیت نگفتن به خانواده‌های شهداء، از همین معنای رفیع سرچشمه می‌گیرد که در حقیقت آن‌ها نمرده‌اند، بلکه با مرگ ظاهری، زنده واقعی شده‌اند. به تعبیر شاعر: پایان زندگی هر کس به مرگ اوست جز مرد حق که مرگ وی آغاز دفترست ✍محبوبه ابراهیمی 🆔 @farhang_puya
◾️هفت اصل معماری اسلامی ▫️ با توجه به جمیع جهات و توجه به آن‌چه تاکنون بر معماری اسلامی گذشته و آن‌چه که شارع بدان نظر دارد، می‌توان این نوع معماری را با اعمال هفت اصل تبیین شده ذیل به وجود آورد. ▫️این اصول در همه جا به صورت کم و زیاد اعمال شده، به‌طوری که اعمال این اصول ضمن نگرش به هنر مردمان سرزمین‌های اسلامی، مکتب‌های رایج پنج‌گانه متداول دنیای اسلام را به وجود آورده و به‌صورت محدودتری شیوه‌های معماری را در هر ناحیه‌ای معمول داشته‌اند. این اصول عبارتند از: توحید، اخلاص، علم، حیا و حجاب، عبادت و احترام، اقتصاد و ذکر. ✍ مهندس رضا دهشیدی 🆔 @farhang_puya