💠 حضرت امیرالمومنین على (عليهالسلام):
✔️ تو، به ادب خود، ارزش مىيابى. پس، آن را با بردبارى زينت بخش.
📙 غررالحكم، حدیث ٣٨١٣
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔰 گفتاری در باب قرب به خداوند
(قسمت اول)
🔶 قرب الهی از شایعترین اصطلاحاتی است که در معارف اسلامی به کار رفته است. البته از این اصطلاح در سایر ادیان، حتی ادیانی که خواستگاه توحیدی نیز نداشتهاند، استفاده شده است.
📜 برای نمونه، بت پرستها که با این اصطلاح آشنا بودند، در توجیه پرستش بتها سخنی داشتند که در آیه شریفه نقل شده است: «آگاه باشید، دین پاک از آن خدا است، و آنانکه جز او دوستان و سرپرستانی گرفتند، میگویند: ما بتها را نمیپرستیم، مگر برای اینکه ما را به خدا نزدیک کنند.
💡 همانا خدا میان آنان (مشرکان و موحدان) درباره آنچه اختلاف دارند (شرک و توحید) داوری میکند. خدا کسی را که دروغگو و کافر و ناسپاس است، راهنمایی نمیکند.»
🎙 مصاحبه غیرحضوری با علامه مصباح یزدی (ره)
#معارف
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
🔰 گفتاری در باب قرب به خداوند
(قسمت دوم)
🔶 مفهوم قرب، مثل بسیاری از مفاهیم دیگر، از امور حسی و روابطی که بین آنها وجود دارد، انتزاع میشود. وقتی فاصله بین دو چیز کم باشد، گفته میشود که آن دو شیٔ به هم نزدیک هستند و زمانی که فاصله آن دو از هم زیاد باشد، گفته میشود که از هم دور هستند.
🔹 بعد از استعمال واژه «قرب» برای قرب مکانی، مفهوم آن به قرب زمانی هم توسعه داده شد؛ یعنی اگر فاصله زمانی دو چیز کم باشد، گفته میشود که به هم نزدیک هستند، و اگر فاصله زمانی آنها از یکدیگر زیاد باشد، گفته میشود که از هم دورند.
🎙 مصاحبه غیرحضوری با علامه مصباح یزدی (ره)
#معارف
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
🔰 گفتاری در باب قرب به خداوند
(قسمت سوم)
🔆 اما درباره ماهیت قرب به خداوند، مسلماً با توجه به آنچه ما از تعالیم انبیای الهی و پیشوایان معصوممان فرا گرفتهایم، که خداوند مجرد است و جسمانی نیست، قرب به خداوند نمیتواند به معنای قرب جسمانی، مثل قرب مکانی و زمانی باشد.
💠 البته درک حقیقت این معنا دشوار است، و برخی در صدد تبیین آن برآمدهاند. یکی از توجیهاتی که در این راستا ارائه شده، این است که در روابط انسانها هم، گاهی قرب به معنای جسمانی که همان قرب مکانی و زمانی است، به کار نمیرود؛ بلکه معنایی فراتر از آن، که قرب معنوی است، مورد نظر است.
🎙 مصاحبه غیرحضوری با علامه مصباح یزدی (ره)
#معارف
#معارف_دینی
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام حسين (عليهالسلام):
🔸 ناتوانترين مردم كسى است كه از دعا عاجز باشد و بخيلترين مردم كسى است كه در سلام بُخل ورزد
📙 بحارالانوار، جلد ٩٣، صفحه ٢٩۴
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 شناخت خداوند اولین گام در مسیر حیات معنوی
🖌 حجتالاسلام علی مصباح:
❇️ در چارچوب جهانبینی دینی، هستی از یک منبع سر چشمه می گیرد که همان خداوند است و سرانجام نیز به سوی او باز می گردد؛ «هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن». جهان مادی و زندگی انسان در این جهان از هدف معنای مخفی در پسِ این جهان حکایت میکند. آنگونه که در حدیث قدسی آمده است:
✅ «خداوند جهان را به عنوان مقدمهای برای آفرینش و تکامل انسان آفرید و انسان را برای حرکت تکاملی به سوی کمال حقیقی انسانی (که همان قرب به خداوند است) خلق کرده است: «خلقت الاشیا لأجلل و خلقتک لأجلی».
🔰 شناختن خدا اولین گام در مسیر چنین جریان زندگی معنادار و نخستین حرکت در جهت #حیات_معنوی است.
#معارف
#زندگی_معنادار
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
✔️ علم حصولی و علم حضوری
🔹 در معرفتشناسی اسلامی، علم را به دو نوع تقسیم میکنند: یکی علم حصولی است که معرفتی مفهومی است و با واسطهی صورتهای ذهنی به دست میآید، در مقابل علم حضوری است که بی واسطه و شهودی است و حاصل ارتباط وجودی میان عالم و معلوم است.
↙️ معرفت به خداوند هم ممکن است حصولی باشد و صرف آشنایی با مفهوم خدا و اثبات عقلانی وجود و صفات او باشد. همین معرفت به نوبه خود میتواند از نظر عمق معرفت دارای مراتب بسیاری باشد.
🔻 ممکن است فردی تنها از راه برهان عقلی وجود خداوند را اثبات کند و فقط یک مفهوم ذهنی از او درک کند ولی شخص میتواند در این مسیر گامهای بیشتری بردارد یا صفات و افعال او را نیز اثبات کند.
✍ حجتالاسلام علی مصباح
#معارف
#معرفت_شناسی_اسلامی
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
✅ رابطه این جهان و زندگی انسان در دیدگاه شهید مطهری (ره)
💢 شهید مطهری (ره) رابطه این جهان و زندگی انسان با معنایشان را به رابطه پوسته و مغز تشبیه میکند. همانگونه که مغز غلات درون پوسته آنها مخفی و در عین حال به وسیله آن حفاظت میشود موقعیت باطنی هستی نیز به وسیلهی ظاهر آن پوشانیده و پاسداری میگردد.
🔻 وی در تعبیری رساتر آخرت و جهان پس از مرگ را به معنای واقعی زندگی در این جهان معرفی میکند و معتقد است تنها ادیان حقیقی پرده از این رابطه بر میدارد و حقیقت هستی و مغزی حیاتی انسانی را آشکار میکند.
📝 حجتالاسلام علی مصباح
#معارف
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین على (عليهالسلام):
✅ دل هاى پاكِ بندگان، نظرگاه خداى سبحان است. پس هر كه دل خويش را پاك گرداند خداوند به آن نظر افكند.
📙 غررالحكم، حدیث ۶٧٧٧
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔘 معنویت جدید
🖌 محمد جعفری:
💢 دیدگاههایی که معنویت جدید را نه محصول روندهای مدرن و پسامدرن بلکه امری در موازات دینداری نهادینه میداند که همیشه در تاریخ وجود داشته است، در تاریخ دینداری چهار دسته فعالیت شبه دینی در کنار دینداری نهادینه و رسمی جریان داشته است:
١. دینداری باطنگرا
٢. دینداری جادوگرا
٣. دینداری عامیانه
۴. دینداری اباحهگرا
🔺 آنچه که جدید است آن است که امروز این انواع دینداریهای حاشیهای به متن آمدهاند و خرده فرهنگهای نامقبول تبدیل به فرهنگهای مقبول شدهاند و حتی در کشورهای انگلوامریکن، دینداری نهادينه را تبدیل به خرده فرهنگی نامقبول کردهاند.
#شماره_40
#معارف
🆔 @farhang_puya
🔦 ریشهیابی بحرانهای فرهنگی
(بخش اول)
🔎 آنچه در تمام این سالها ما را از رشد و غنای فرهنگی بازداشته است و توفیقات کمی را نصیب ما کرده است، به نحوی جدی و دقیق به مجموعهی کلانی بر میگردد که در بنیانهای خود با ما بیگانه است و طرفِ رابطهی آن یعنی ملت را نیز در نسبت با خودش تعریف میکند.
📛 به عبارتی چنین دولتی، ملتی را میپروراند چه مطالبهاش درخواست آزادی و رفاه و توسعه آن هم با غربِ مدرن است.
⚠️ بنابراین میپرسد: «چرا باید به کشورهای منطقه کمک مالی و نظامی کنیم؟ چرا بیحجابی آزاد نیست؟ چرا روابط زن و مرد محدود به ازدواج است و...»
📝 الهام عباسی
#فرهنگ
#فرهنگ_غربی
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
🔦 ریشهیابی بحرانهای فرهنگی
(بخش دوم)
🔶 درحالی که آن دسته مردمی که هنوز خود را ذیل سرمشق #امام_امت تعریف میکنند و ولیامر خود را امام میدانند نه دولت و از آنجا که با مفهوم امت زیست میکنند، بین خانوادهی خود با آن خانوادهی عرب مسلمان در کشور همسایه پیوند برادری و خواهری لحاظ میکنند.
⁉️ حال در میانهی این تقابل و درحالی که تمام سازوکارها و نهادهای داخلی ما تحت الگوی دولت-ملت شکل گرفته است، باید پرسید وضعیت #کار_فرهنگی و دغدغهی فرهنگی در چنین شرایطی به کجا خواهد کشید؟!
⚠️ سوم اینکه باید بازگردیم به سخن شهید آوینی که ذکر آن گذشت: «فهم و معنایی که ما از فرهنگ داریم غربی است!»
📝 الهام عباسی
#فرهنگ
#فرهنگ_غربی
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
🔦 ریشهیابی بحرانهای فرهنگی
(بخش سوم)
⚠️ تلقی حقیر این است که ما به سبب وضعیتی که در آن گرفتاریم و شرح آن به اختصار گذشت، خواه ناخواه با همین فهم غربی از فرهنگ زیست کردهایم.
❌ یعنی فرهنگ و #کار_فرهنگی در طی این چهار دهه به جای اینکه کاملاً متکی بر مبانی و مقاصد انقلاب اسلامی باشد، رفته رفته به صحنهی نزاعِ قدرت تبدیل شده و چه بسا بارها به یک دعوای فکری میان حزبها تقلیل یافته است و اساساً یک تلقی ابزاری و عقلانی به معنای مدرنش به وجود آمده است.
❎ یعنی در فهمِ برخی انقلابیهای ما نیز کمیت است که اهمیت دارد.
📝 الهام عباسی
#جامعه
#جامعه_ایران
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
🔦 ریشهیابی بحرانهای فرهنگی
(بخش چهارم)
❎ یعنی جذب مردم و دعوت آنها به جبههی خودی صورت میگیرد با روشهایی شبیه روشهای مدرن که اتفاقاً با ماهیت فرهنگ و کار فرهنگی در اسلام متفاوت است، روشی که در آن به جای تکیه بر آگاهیبخشی به مردم بر تحریک احساسات و عواطف آنها تمرکز شود!
⚠️ یعنی همه، فیلمی که بیشترین نمادها را از گفتمان جبههی انقلابی دارد تحسین میکنیم اما عملا بعد از آن اتفاق مهمی و تغییر بارزی در سبک زندگی مردم رخ نمیدهد و از این هزینهها فراوان وجود دارد. مواجههی ما با معضلات فرهنگی نیز دقیق نیست.
📝 الهام عباسی
#فرهنگ
#بحرانهای_فرهنگی
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین على (عليهالسلام):
🔰 بدى، در سرشت هر كسى نهفته است. اگر صاحبش بر آن چيره شود، پنهان مىگردد و اگر بر آن چيره نشود، آشكار مىگردد.
📙 غررالحكم، حدیث ۲۱۹۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
✅ شهید بهشتی حقا و انصافا شخصیت برجستهایست
💠 امام خامنهای (حفظهالله):
🔆 یاد شهید عزیز مرحوم آیتاللّه بهشتی را رضواناللّه تعالی علیه گرامی میدارم. همچنین همه شهدایی که با ایشان شهید شدند و همچنین همه شهدای قوهی قضائیه.
🔸 شهید بهشتی رضواناللّه علیه حقاً و انصافاً شخصیت برجستهای بود. این سالهایی که از پیش از پیروزی انقلاب، از وقتی ایشان از خارج آمد تا وقت شهادتش ما با ایشان همکاریهای نزدیک و مستمر داشتیم، حقاً و انصافاً انسان میدید که ایشان یک شخصیت برجسته است.
🔹 در مجموعههایی هم که با هم کار میکردیم همین جور بود. در شورای انقلاب جمع، مرحوم آیتاللّه طالقانی را به ریاست شورای انقلاب انتخاب کردند، ولیکن همان جمع متفقاً معتقد بودند که ایشان یک نائب رئیسی لازم دارد و آن نائب رئیس، آقای بهشتی است و ایشان را انتخاب کردند. ادارهی شورای انقلاب به عهدهی مرحوم آقای بهشتی بود حتی در زمان حیات مرحوم آقای طالقانی.
#امامین_انقلاب
#شهید_بهشتی
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام صادق (عليهالسلام):
🔰 كم خردترينِ مردم، كسى است كه به زيردستان، ستم روا دارد و از كسى كه عذر آورده، نگذرد
📙 الدرّة الباهرة، صفحه ۳۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین على (عليهالسلام):
⚠️ هرگاه گناهى مرتكب شدى، به محو آن با توبه بشتاب.
📚 تحفالعقول، صفحه ۸۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⭕️ باید در جامعه انضباط رفتار سیاسی به وجود بیاید
🔴 همانگونه که در بانک برای گرفتن وام ضامن میخواهند و اگر کسی ضامن نداشته باشد، بانک هم به او وام نمیدهد؛ در عالم سیاست هم اگر کسی مستقل باشد و هیچ کس او را ضمانت نکند، جامعه به چه اعتباری باید به او رأی دهد؟
🔰 همانگونه که ضامن با ضمانت وامگیرنده میپذیرد در قبال عدم پرداخت اقساط وام پاسخگو باشد، تشکیلات نیز در قبال فردی که معرفی میکند، نسبت به باورهای اعتقادی و صلاحیتهای اخلاقی او ضامن است.
‼️ چون مردم با اعتماد به تشکیلات، به آن فرد رأی میدهند. این رفتار تشکیلاتی است که انضباط رفتار سیاسی را در جامعه به وجود میآورد.
📝 محسن هامانه
#سیاست
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
⭕️ تغییر نگرش مردم از طریق رسانهها
(بخش اول)
⚠️ مردم همزمان با موجی از وجوه مثبت و منفی یک پدیدهی واحد موجه میشوند که هر یک ادعای تمامیتخواهی نیز دارند. مواجههی مردم نه به واسطهی تحلیلها و مناظرات نخبگانی بلکه از طریق فعالیتهای سیاسی، تبلیغات، و هیاهوهای رسانهای شکل میگیرد. طریقی که قبل از هر چیز منافع اقتصادی، ایدئولوژیک و حزبی را به ذهن مخاطب متبادر میکند.
📛 چنین وضعیتی مردم را به روحیهی پراگماتیکی و رفتار گزینشی با آن پدیده ترغیب میکند؛ به عبارتی هرگاه وجود منفی آن پدیده برای مردم ظهور یابد و آنها را متوجه بخشی از اثرات سوء آن کند، از آن میگریزند و هرگاه با وجوه مثبت آن مواجه شوند، آن را به کار میگیرند.
📝 الهام عباسی
#جامعه
#شبکههای_اجتماعی
#شماره_39
🆔 @farhang_puya