◾️یهودیت و هویت یهودی
▫️بر خلاف تصور رایج،یهودیت عنوان دین مستقلی نیست؛ بلکه صورت تحریف یافته یکی از «شرایع» دین حنیف ابراهیمی است که به ضمیمه مسیحیت محرّف، به اشتباه رایج، به «ادیان ابراهیمی» مشهور شده اند. بعد از غلبه قبیله یهودا بر سایر قبائل بود که عنوان «یهودی» به کل بنی اسرائیل اطلاق شد؛ لذا بار قومی و قبیلهای این کلمه و زیادتر از بار دینی و هویت الهی است. قبيله يهودا بیشترین لجاجت و ماده گرایی را در میان بنی اسرائیل داشتند.
▫️ در روایات اسلامی نیز کسی که دین بنیاسرائیل را تبدیل به یهودیت کرد (الّذی هَوَّدَ الیَهُود)، یهودا نامیده شده است و در کنار پولس که « الّذِی نَصَّرَ النّصاری» است، مورد انتقاد قرار گرفته است. اما امروزه یهودیت، پیش از این که هویت دینی تفسیر شود، هویتی قومی که باید در سرزمین موعود استقرار یابند، تعریف میشود؛ یعنی نوعی ناسیونالیسم نژادی مخصوص افرادی با مادر یهودی، گرچه اگر پدر هم یهودی باشد، برای تقویت نژاد بهتر است ولی مادر نقش مهمتری دارد.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۴۲ و ۴۳، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
خداوند سبحان کسی را به چیزی مثل این قرآن پند نداده است.
📚 نهجالبلاغه ، خطبه ۱۷۶
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔰 ضرورت قرار گرفتن علوم «تفسیر» و «حديث» در رأس دیگر دانشها (قسمت اول)
🔶 وظیفه حوزه و دانشگاه در مراسم قرآن به سر این است که قرآن در رأس امور است؛زیرا بسیاری از اختلافها در مسائل فقهی، به مبانی فقه که در اصول تدوین میشود، بر میگردد. علم شریف اصول فقه عهده دار کیفیت استنباط فروع فقهی از مبانی و مبادی است.
🔳 اگر اختلافات در علم اصول، ریشهیابی و حل شد، کیفیت بهره برداری فقهی هم عوض میشود. مادامی که مبانی و مبادی علم شریف اصول سامان صحیح نیافت، استنباط فقهی کامل مقدور نیست؛ این قدم اول.
🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی
#معارف
#شماره_14
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 ضرورت قرار گرفتن علوم «تفسیر» و «حديث» در رأس دیگر دانشها (قسمت اول) 🔶 وظیفه حوزه و دانشگاه در
🔰 ضرورت قرار گرفتن علوم «تفسیر» و «حديث» در رأس دیگر دانشها (قسمت دوم)
♻️ چون مبانی و مبادی علم شریف اصول مرهون مبانی و مبادی کلام است؛ تا کلام سامان نیابد، ملاکات کلامی مشخص نشود، مصالح و مفاسد مشخص نشود، کیفیت هدایت انبیاء تبیین نشود، نحوه بهره برداری جامعه از رهنمود وحی مشخص نشود، علم شریف اصول سامان نمییابد؛ این قدم دوم.
📖 از آنجا که مهمترین مسائل کلام اسلامی را قرآن به عهده دارد؛ تا تفسیر قرآن سامان نپذیرد، معنای قرآن و نزول قرآن روشن نشود؛ کیفیت وحی، تلقی وحی، حفظ وحی، املاء و ابلاغ و نشر وحی سامان نپذیرد، علم شریف کلام سامان نمییابد.
🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی
#معارف
#شماره_14
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 ضرورت قرار گرفتن علوم «تفسیر» و «حديث» در رأس دیگر دانشها (قسمت دوم) ♻️ چون مبانی و مبادی علم ش
🔰 ضرورت قرار گرفتن علوم «تفسیر» و «حديث» در رأس دیگر دانشها (قسمت سوم)
↙️ بنابراین حرف اول را در تدوین دروس حوزوی، تفسیر به عهده دارد. از طرفی چون قرآن همتای عترت است و عترت همتای قرآن و بدون فن شریف علم حدیث، قرآن فهمیده نمیشود، معنای قرآن به سر گذاشتن؛ همان قرآن و عترت را در راس امور قرار دادن است.
🔺 اگر علم حدیث در مصاحبت تفسیر و علم تفسیر در راس امور قرار گرفت؛ هم کلام سامان مییابد، هم علم اصول سامان میپذیرد، هم اختلافات فقهی، رخت بر میبندد. وقتی دروس حوزوی با این متون سامان پذیرفت، آثار فکری و فرهنگی حوزه هم به دانشگاه منتقل میشود.
🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی
#معارف
#شماره_14
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
🏢 اسلامی شدن دانشگاه به اینها نیست
📿 کیفیت اسلامی شدن دانشگاه به این نیست که در هر دانشکدهای نمازخانه باشد، یا شبهای چهارشنبه دعای توسل و شبهای جمعه، دعای کمیل، یا کلاسها از هم جدا! همه اینها لازم است، ولی اینها زیر مجموعه اسلامی شدن دانشگاه است.
📚 وقتی دانشگاه، اسلامی میشود که متون درسیاش اسلامی باشد و معنای اسلامی بودن متون درسی هم این نیست که چند واحد معارف اسلامی تدریس بشود، یا اول کتاب «بسم الله» باشد، آخر کتاب، دعا به ولی عصر! هیچ کدام از اینها عنصر محوری اسلامی شدن دانشگاه نیست. همه اینها لازم است، ولی هیچ کدام کافی نیست.
🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی
#معارف
#شماره_14
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
📍 چگونگی اسلامی شدن متون درسی دانشگاهها
🔳 متون دانشگاهی وقتی اسلامی است که محتوا، براهین و شواهد آن از متون اسلامی برگرفته و تدوین بشود و این دانشهای افقی به عمودی تبدیل گردد. در زمینشناسی، دریاشناسی یا آسمانشناسی به این بسنده نشود که فلان حادثه در فلان عصر چنین بوده است، اکنون چنین است و پیشبینی میشود که چنان بشود!
☑️ اما چه کسی انجام داد و چرا انجام داد، اصلا در متون درسی دانشگاه نیست. زمین را چه کسی آفرید، برای چه آفرید؛ دریا و آبزیان با چه هدفی آفریده شد؛ اختران سپهر را چه کسی خلق کرد و به چه هدفی؟ گیاهان روی زمین و معادن دل زمین را چه کسی آفرید و برای چه؟
🔆 این دو بال «هو الاول و الاخر» که سیر افقی نیست، بلکه سیر عمودی علوم است، اصلا در فضای دانشگاه مطرح نیست! وقتی در متن درسی سخن از خدا نباشد، آن نماز خانه ای که در کنار کلاس درس ساخته شد، کارایی ندارد.
🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی
#معارف
#شماره_14
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
❇️ وحدت حوزه و دانشگاه از لحاظ ایدئولوژیک در معرفت بشري (قسمت اول)
◼️ به اعتقاد برخی، دلیل جدا شدن دانشگاه از حوزه، این است که علوم دانشگاهی از ابتدا بر بنیان ایدئولوژی اسلامی استوار نگشته، درحالی که علوم
حوزوی مبنی بر تفکر و ایدئولوژی اسلامی است.
◾️ این نگرش، مبنای معرفت شناسی برخی از غربیان را ناخوداگاه میپذیرد که علم، هویتی آمیخته با تمام شئون عالم دارد و نمیتوان آن را از خاستگاهش جدا کرد.
🔸 هیچ علمی را نمیتوان یافت که از ریزش خصلتهای عالمان خود در مقام نظریه و آزمون و واقع نمایی مصون باشد و چون علوم دانشگاهی همه تحت سیطره ایدئولوژی الحادی غرب رشد کرده و بر بنیان ایدئولوژی اسلامی استوار نشده، از علوم حوزوی که آیینه علوم اسلامیاند، تباعد کامل دارد.
✍ علی اکبر عالمیان
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#شماره_14
🆔 @farhang_puya
💠امام باقر (علیه السلام) :
صدقه، هفتاد بلا از بلایای دنیوی و مردم بد و دلخراش را دفع میکند. صدقه دهنده هرگز به مرگ دلخراش نمیمیرد.
📚 میزان الحکمة، ج ۶، ص ۲۲۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❇️ وحدت حوزه و دانشگاه از لحاظ ایدئولوژیک در معرفت بشري (قسمت اول) ◼️ به اعتقاد برخی، دلیل جدا شدن
❇️ وحدت حوزه و دانشگاه از لحاظ ایدئولوژیک در معرفت بشري (قسمت دوم)
↩️ به نظر این دیدگاه، همین خصوصیت ایدئولوژیک علم است که موجب جدایی حوزه و دانشگاه بوده و هست.
🔻همچنان که در غرب دانشگاهها از کلیسا جدا شد و تاکنون هر روز بر روند و شدت جدایی خود افزوده، در کشور ما نیز دانشگاه در بنیان از حوزه جدا شده و با حفظ ایدئولوژی الحادی، هر روز بر فاصلهاش افزوده میشود. بنابراین، راه وحدت را باید در وحدت ایدئولوژیک این دو نهاد جست.
🔷 باید هر دو نهاد، اسلام را مبنای نگرش و جهت گیری اصلی در تمام رشته های علمی و دینی قرار دهند و واقع نمایی علوم بشری را از این ناحیه محک بزنند تا پس از دست یافتن به علوم اسلامی در تمامی زمینه ها، وحدت حوزه و دانشگاه محقق شود.
✍ علی اکبر عالمیان
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#شماره_14
🆔 @farhang_puya
🔰 صحیحترین معنای «وحدت حوزه و دانشگاه» وحدت در هدف و راهبرد (قسمت اول)
🔷 رویکرد «وحدت راهبردی»، وحدت حوزه و دانشگاه را بر بنیانی نظری استوار میکند. از این دیدگاه، بنیاد نظری وحدت در واقع همان استراتژی واحد حوزه و دانشگاه در تجدید تمدن عظیم اسلامی است.
🔹 تمدنی که با تکیه بر نقاط مثبت دوران شکوفایی مسلمین، از نقایصی که موجب ضعف این تمدن شد پرهیز نماید و با بهرهگیری از تجارب به دست آمده، ارکانی نوین برای خود پیریزی کند.
✅ وحدت استراتژیک حوزه و دانشگاه، بر فهم درست واقعیتها ترسیم اهداف مشترک و همچنین راهبردها و روشهای هماهنگ متوقف است. وحدت در هدف، غایت و آرمان -همانگونه که گفته شد- بر پایه استراتژی واحد یعنی تجدید تمدن عظیم اسلامی استوار است و برای این منظور باید دو مؤلفه «اسلام» و «انقلاب اسلامی ایران» مدنظر قرار گیرد که به آنها میپردازیم.
✍ علیاکبر عالمیان
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#شماره_14
🆔 @farhang_puya
◾️تعریف صهیونیسم و بررسی ریشه آن
▫️کلمه صهیونیسم از ریشه «
صهيون» گرفته شده است. «صهیون»
نام کوه پر افتاب و خشکی است در جنوب غرب بیت المقدس (
اورشلیم)
. گاهی منظور از آن، تمام شهر است و گاهی مناطق مرفه نشین و دارالولایه بیت المقدس را گویند. در محل آن اختلاف است و برخی «
اکرا» و بعضی «
موریا» و گروهی «
اوفل»
را صهیون دانستهاند.
▫️صهیونیسم، نام جنبشی سیاسی است که با حمایت خاندان زرسالار یهودی چون روچیلد و با ریاست اجرایی تئودور هرتصل (هرتزل) در اروپا (
المان و اتریش و سوئیس) در اواخر قرن نوزدهم، بنیان نهاده شد و هدف خود را تشکیل دولت یهودی در یکی از نقاط دنیا قرار داد تا بتواند قدرت سیاسی و اقتصادی یهودیان را متمرکز کند و به مطامع مادی بیشتری برسد.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۵۳، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puys
💠پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) :
هرگاه تنها شدی، خدا را بسیار یاد کن.
📚جامع الاخبار، ص۵۱۲، حدیث ۱۴۳۵
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 صحیحترین معنای «وحدت حوزه و دانشگاه» وحدت در هدف و راهبرد (قسمت اول) 🔷 رویکرد «وحدت راهبردی»، و
🔰 صحیحترین معنای «وحدت حوزه و دانشگاه» وحدت در هدف و راهبرد (قسمت دوم)
1⃣ اسلام: اسلام در پی نیل انسانها به سعادتمندي است و حوزه و دانشگاه نیز بر همین اصل وحدت نظر دارند.
📌 اگر آرمان دانشگاه را توانایی در تولید علم و نظریه به منظور مشارکت هرچه بیشتر در رساندن انسان به سعادت بدانیم و همچنین برای حوزه نیز آرمان سعادت دنیوی و اخروی را اصلی ترین و غایی ترین آرمان آن بدانیم، آنگاه میتوان گفت که حوزه و دانشگاه به نحوی وحدت دارند. هر دو در نهایت به سعادت و تکامل انسان میاندیشند که همان آرمان اصلی «اسلام» است.
2⃣ انقلاب اسلامی: انقلاب اسلامی بر جوهره درکی عمیق از اسلام استوار گردیده است و درحالی که دکترین خود را بر اساس حاکمیت ولایت فقیه قرار داد، این ولایت را مدتها قبل از پیروزی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی، در جریان مبارزه محقق ساخت.
✍ علیاکبر عالمیان
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#شماره_14
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 صحیحترین معنای «وحدت حوزه و دانشگاه» وحدت در هدف و راهبرد (قسمت دوم) 1⃣ اسلام: اسلام در پی نیل ا
🔰 صحیحترین معنای «وحدت حوزه و دانشگاه» وحدت در هدف و راهبرد (قسمت سوم)
↙️ دانشگاهیان و حوزویان نقش مؤثری در پیروزی این انقلاب داشتهاند. همکاری و وحدت نظری و عملی آنان در جریان مبارزات، محصول ایدهای بود که آنان را به آن سمت رهنمون ساخته و متحد میکرد. این ایده عبارت بود از «تلاش برای پیروزی و اعتلای مردم ایران و حاکمیت اسلام در این مملکت).
🖇 پس از پیروزی انقلاب نیز وحدت در آرمانهای بلند انقلاب در دستور کار این دو نهاد قرار گرفت. حوزه و دانشگاه در پی اعتلای معنوی و فرهنگی جامعه ایران و همچنین پیشرفت مادی آن هستند، همان آرمانی که انقلاب اسلامی بر رسیدن به آن تأکید دارد. از این رو میتوان معنای درست از وحدت حوزه و دانشگاه را وحدت در راهبرد، استراتژی، هدف، غایت و آرمان دانست، همانگونه که بزرگان ما بر آن تأکید فراوان دارند.
✍ علیاکبر عالمیان
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#شماره_14
🆔 @farhang_puya
◾️سیر اشغال فلسطین و بهانه صهیونیسم
▫️در ابتدا مناطقی چون اوگاندا، جنوب آمریکای جنوبی،
کردستان و ... مطرح شدند و نهایتا بنابر این شد که به دلیل تسلط انگلیس بر برخی مناطق عثمانی، فلسطین بهعنوان سرزمین موعود مطرح شود تا بتوانند از احساسات دینی و تاریخی یهودیان نیز در این مهاجرت و غصب بزرگ یاری جویند.
▫️ صهیونیسم، منسوب به کوه صهیون در کناره شهر بیت المقدس (اورشلیم) میباشد که یهودیان معتقدند معبد سلیمان در دامنه آن بنا شده بوده است؛ گرچه برخی مورخین مستقل در این حرف تشکیک کردهاند.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۵۳، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
استغفار، داروی گناهان است.
📚 غررالحکم، حدیث ۹۱۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
تدبیر و آیندهنگری پیش از عمل، تو را از پشیمانی ایمن میسازد.
📚 غررالحکم، ج ۱، ص ۳۷۲
#حدیث
🆔 @farhang_puya
◾️تفاوت معرفت و عرفان
▫️عرفان واژهی عرفان و معرفت از نظر لغوی به معنای «شناختن» میباشند، اما در اصطلاح متفاوتند. «معرفت» هر نوع شناختی را شامل میشود؛ اما «عرفان» شناخت ویژهای است که از راه شهود درونی و دریافت باطنی حاصل میشود. البته شناختهای شهودی فراوانند؛ اما همگی عرفان نیستند.
▫️عرفان عبارت است از «شناخت شهودی و باطنی خدای متعال، اسماء صفات و افعال او»؛ به همین دلیل شناخت عرفان با شناخت عقلی متفاوت است. شناخت عرفانی از سنخ مفاهیم و الفاظ و صورتهای ذهنی نیست. بلکه از سنخ یافتن و دریافتن است البته چنین دریافتی به آسانی برای هر کسی به دست نمیآید.
✍سید عبدالمجید اشکوری
#شماره_40
#معارف
#عرفان
🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر رحمت (صل الله علیه و آله) :
ترک عبادت ، دل را سخت میکند.
📚تنبیه الخواطر، ج ۲، ص ۱۲۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya