◾️پیشینه جعلی کابالا
▫️برخی از افراد که نظریه آنها پشتوانه جدی علمی نیز ندارد، برای کابالا پیشینه ای کهن قائل اند. مثلا مادام بلاواتسکی، رهبر فرقه تئوسوفی، مدعی است که قباله (کابالا) در اصل کتابی است رمزگونه که از سوی خداوند به پیامبران، آدم و نوح و ابراهیم و موسی (علیهم السلام)، نازل شده و حاوی دانش پنهان قوم بنی اسرائیل بوده است!
▫️به ادعای بلاواتسکی، نه تنها پیامبران، بلکه تمامی شخصیت های مهم فرهنگی و سیاسی و حتی نظامی تاریخ، چون افلاطون و ارسطو و اسکندر و غیره، دانش خود را از این کتاب گرفته اند. البته وی و همفکرانش، شواهد چندی از تاریخ بدین ادعای گزافشان ارائه ندادهاند.
▫️مادام بلاواتسکی، برخی متفکرین غربی چون اسپینوزا و بیکن و نیوتون، را از پیروان آیین کابالا میداند. اما با کاوش در تاریخ، پیشینه جدی برای قباله به عنوان یک مکتب مستقل فکری، نمی توان یافت.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۷۴، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
نصیحت را از کسی که آن را به شما هدیه میکند بشنوید و آن را با جان و دل بپذیرید
📚 غررالحکم، حدیث ۲۴۹۴
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💢تهذیب نفس شرط طلبگی
🔹در نظـام روحانیـت و طلبگـی و خدمتگزاری به اسلام و سـربازی حضـرت بقیـةالله الاعظـم (ارواحنـا فـداه) مسـئله تقـوا و سـلوک و معنویـت و تهذیـب نفـس، بعـد اهـم و اصلی کار اسـت.
اگر عالم بخواهد در جامعه مؤثر باشـد و وظایفی که برعهده اوسـت بـه نحـو شایسـته ای انجـام بدهد شـرط اصلـی و اساسـی او عبارت اسـت از بعـد معنوی و تقوایـی و الهی او.
🔸 شـما میبینیـد دربـاره اولیاء بزرگ اسلام معصومین علیهم السلام وارد شـده اسـت کـه《 بعـد ان شـرطت علیهـم الزهـد فـی درجـات هذه الدنیـا الدنیـة》بعـد از اینکه خدای متعال این شـرط را با آنها گذاشـت آنوقـت آن مناصـب و مراتـب و وظایـف را برعهـده آنها گذاشـته و لذا ایـن بخش را مقدم داشـته اسـت.
✍سخنرانی آیتالله شبزندهدار
#شماره_45
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
هیچ فقیری گرسنه نمیماند،مگر آن که توانگری از وی بهره بردهاست.
📚 نهج البلاغه، حکمت ۳۲۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💢معنویت گمشده
🔸معنویت یک گمشـــدهی انســـانی در پهنهی گیتی اســـت که زمـــان و مکان نمیشناســـد. واژهی معنویـــت و مشـــتقات آن گرچه در منابع اصیل اســـلامی بـــه کار نرفته اســـت؛ ولی در
ادبیات مســـلمانان، هم در زبـــان عربی و هم در زبـــان فارســـی، رواج یافته اســـت.
🔹آنگونه کـــه کاربرد این واژه نشـــان داده، ایـــن واژه با ریشـــهی لغوی 《معنا》در ارتباط اســـت، کما این که ریشـــهی لغوی معنویـــت همین امر را
تأییدمیکنـــد. معنا به موقعیتی اشـــاره داردکه دســـتکم شـــامل دو الیه باشـــد: یکی ظاهر کـــه حکایتگر اســـت و دیگـــری باطن که محکی اســـت. همهی نظریات دانشـــمندان با وجـــودتفاوتهادردونکته با یکدیگراشـــتراک دارد: معنا چیزی اســـت کـــه در باطن یک بیان یا عمـــل نهفته اســـت و بایدکشـــف گردد و دیگر آن که معنـــا به نوعی با نظـــام اعتقادی
و اهـــداف یک عمل خاص ارتباط دارد.
🔹اســـلام چشـــماندازی جامع از هســـتی ارائـــه میکند. رابطهی ظاهر جهـــان با باطـــن آن، رابطهای معنایی اســـت بـــه گونها که جهان آشـــکار، جلـــوهای از باطـــن جهان و حاکـــی از معنایی اســـت که در باطن آن مخفی شـــده است.
✍علی مصباح
#شماره_10
🆔 @farhang_puya
💢فتح هندوستان توسط انگلیس
🔹نخسـتین تحـرکات اسـتعماری غربیـان، کمـی پـس از پایـان یافتـن جنگهـای صلیبـی آغـاز میشـود.در منطقهی اورشـلیم، مسـلمانان پیروز میشـوند و در منطقـهی اندلـس مسـیحیان را فاتـح میداننـد؛
🔹 امـا با پایـان یافتن ایـن جنگهـا،هنـوز جریـان اسلام در قلـب اروپـا از طریـق مبـادلات تجـاری در حـال گسـترش بـود. در آن زمـان دوکالای ارزشـمند ادویـه و پارچـه، تقریبـا در انحصار مناطق مسلماننشـین، خصوصا هندوسـتان بـود؛ از ایـنرو فاتحـان اندلـس بـه فکـر تصـرف قلـب تجـاری جهـان اسلام؛ یعنـی هندوسـتان افتادند.
✍دکتر محمد جواد توکلی
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
◾️نقش قبالاییان در جنگ های صلیبی
▫️در جنگ های صلیبی، ثروتمندان یهودی که پشتیبان سپاه پاپ بودند، با همکاری مغولان فشار خود بر جهان اسلام را از دو طرف بیشتر کردند و نهایتا باعث سقوط بغداد و متلاشی شدن قدرت حکومت عباسیان شدند.
▫️قبالائیان به نام مسیح و به یاد جنگ سرنوشت ساز نهایی، مردم مسیحی و یهودی را تحریک به تداوم نبردهای صلیبی می کردند. در همین زمان ها بود که خلافت عباسی در بغداد به وسیله هلاكوخان مغول سرنگون شده بود و بوداییان مغول در اتحادی همسو با صلیبیون اروپا، فشار زیادی به دولت ممالیک ترک در مصر و بازماندگان عباسیان در بغداد می آوردند.
▫️پیوند سران دنیاطلب یهود و قدرت مداران مسیحی در این دوران بسیار زیاد شده بود. آنان نیاز داشتند با ترویج ادبیات مسیحاگرایی و معرفی مسلمانان به عنوان شر و کفار شیطان صفت، انسجام بیشتری به جنگجویان صلیبی در اندلس و غرب اروپا بدهند تا در نبرد علیه مسلمانان پیروز شوند.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۷۹، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
وقتی عقل کامل شود، سخن گفتن کم میشود.
📚 نهج البلاغه حکمت ۷۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
◾️عرفان یهودی و زوهر
▫️مهم ترین کتاب عرفان یهودی، که آن را به صورت نظامی منسجم در آورد، زوهر یا ظُهر است. در دوران پیش از عرفان زوهری که به طور خاص با نام قباله شناخته میشود، دو رساله سفر يصيرا ( آفرینش نامه /کتاب خلقت) و سفر بهیرا (روشنایی نامه/ کتاب نور) بود که برای یهودیان ارزش داشت.
▫️بنا به نظر محققان، این دو رساله متأثر از مفاهیم عرفانی رایج در دنیای اسلام بود. مفاهیمی چون «نور» ، « سلوک»
، « تجلی»
، «جدایی»، «وصل»
و غیره بواسطه همین کتب به میان یهودیان راه یافت؛ اساس آن سالها را دوران ترجمه علوم و عرفان و فلسفه رایج در بین مسلمانان توسط یهودیان و مسیحیان میدانند.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی عرفان یهودی در سینما، صفحه ۸۰، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
ناتوانی، آفت و شکیبایی، شجاعت و زهد، ثروت و پرهیزگاری، سپر نگهدارنده است و چه همنشین خوبی است راضی بودن و خرسندی.
📚 نهج البلاغه، حکمت ۴
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📍 دانشگاه و کمین شیطان (قسمت اول)
🔶 آهنگ دین مداری و خداباوری دانشگاه را نمیشود به دیواری و نمازخانهای و وضوخانه ای، با سمفونی حماسی و حرکت توفانی نهضت اسلامی پیوند داد. حركتها کند و آرام و آهستهتر از آن هستند که تقدیر زمانه، بر امور انقلاب رقم میزند.
🔸 فقط یک نگاه کوتاه به آموزشگاههای محافل علمی، آزمایشگاهها و مراکز وابسته به دانشگاهها میتواند روند این کند روی و آهسته پویی را نشان دهد. روندی که با شتاب گسترش انقلاب اسلامی در همه عرصهها و سرعت دستاوردهای معنوی امت مسلمان، همراه و هماهنگ نیست.
✍ حسن طاهری
#جامعه
#فرهنگ
#دانشگاه
#شماره_14
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📍 دانشگاه و کمین شیطان (قسمت اول) 🔶 آهنگ دین مداری و خداباوری دانشگاه را نمیشود به دیواری و نمازخا
📍 دانشگاه و کمین شیطان (قسمت دوم)
⚠️ فریب نخورید! بله درست خوانديد، فريب! در نگاه نخست، هنگامی که به چهره و ظاهر آراسته برخی محافل و اساتید و دانشجویان مینگریم، دریایی از امید در دل زنده میشود و شوق سرتاپای وجودمان را فرا میگیرد و شاید هم زمزمهای در زیر لب گویان و اشک شوق از دیده روان با خود تصور کنیم که: ( بنگرید که انقلاب چهسان فرزندان خود را بر کرسی علم و خرد نشانده است.)
🖇 و حال آنکه با نخستین واژهها و کلمات بیرون آمده از ذهن استاد، در خواهیم یافت که کلمه کلمه سخنان پیشینیان و گذشتگان نیم قرن اخیر و مترجمان مو به موی علوم و فنون از آن سوی آنها، با ادبیاتی دیگر درحال تکرار هستند و چه بسا در پس این پوستههای فریبنده، اندیشههای تیره و تار و آلودهتری نهفته باشند که خطر آن از حضور تفنگداران سرزمین غرب و شبهه افکنان دنیای شیطان زده نیز فراتر و بیشتر باشد.
✍ حسن طاهری
#جامعه
#فرهنگ
#دانشگاه
#شماره_14
🆔 @farhang_puya
🔰 باید به زلال چشمه کوثر رسید (قسمت اول)
🔷 آهنگ آهسته و کند حرکت دانشگاه با تحول عظیم قرن؛ یعنی انقلاب نه در مصداقها و کارکردهاست، بلکه در آرمان و معیارهاست. شاید تاکنون توجهی نکرده باشیم به آنچه که در پس پرده وقایع میگذرد و اصلا چه ربطی میان علتها و معلول هاست وقتی که همه شرح ماوقع آموزش دانشگاه، تو ضیح چگونگی هاست، نه تین چراها؟ علم نوین؛ همه امور را در آزمایشگاه و لابراتوار به محک چشم و عقل ظاهر میسنجد.
📌 وقتی سخن از چگونگیهاست، چه حاجت به دانستن چراییها؟ هنگامی که اعداد و کمیتها و ارقام و فرمولها و قاعدهها حاکمند، چه احتیاج به علت فاعلی پدیدهها و کنشها و واکنشها و حقیقت مبدأ آفرینش و منشأ بروز حادثهها؟
✍ حسن طاهری
#جامعه
#فرهنگ
#معارف
#شماره_14
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 باید به زلال چشمه کوثر رسید (قسمت اول) 🔷 آهنگ آهسته و کند حرکت دانشگاه با تحول عظیم قرن؛ یعنی انق
🔰 باید به زلال چشمه کوثر رسید (قسمت دوم)
♻️ زمانه، زمانه تکثیر و انشقاق است، نه زمانه توحید و اتحاد؛ چه در پندار، چه در گفتار و نوشتار و چه در کردار. به راستی چرا این گونه است؟ چرا پس از گذشت سه دهه از ظهور توحیدی ترین انقلاب در عصر مادیات و در هنگامه تسلط گفتمان دیالکتیکی بر همه نهضتها، هنوز پاسخی به این پرسش داده نشده است؟
⁉️ چرا هنوز آهنگ رشد و حرکت دانشگاهیان و روشنفکران از سیر افقی و پیشرفت و توسعه ظاهری به سیر صعودی و تکامل و تعالی باطنی تبدیل نگشته است؟ چرا این جماعت وامانده از کاروان پیشتاز انقلاب توحیدی، از خویشتن خویش دور مانده است و حیران هنوز اندر خم یک کوچه؟
✍ حسن طاهری
#جامعه
#فرهنگ
#معارف
#شماره_14
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 باید به زلال چشمه کوثر رسید (قسمت دوم) ♻️ زمانه، زمانه تکثیر و انشقاق است، نه زمانه توحید و اتحاد
🔰 باید به زلال چشمه کوثر رسید (قسمت سوم)
🔆 تاریخ پیش روی ما، رخشندگی پیشینیان را با خود دارد، رخشندگی بازیافته از شمس الشموس حق و وحی، از خواجه نصیر و فارابی، جابر بن حیان و زکریای رازی، بوعلی و ابوریحان، طوسی و طبرسی، مفید و حلی، بهایی و مجلسی سهروردی و ملاصدرا شیرازی، خراسانی و انصاری تا خمینی و طباطبایی، بهشتی - و مطهری، جوادی و مصباح؛ جملگی همان بازیافتگان حریم توحیدی علم و معرفتاند.
✅ دانشمند و محقق و پژوهشنده و کاوشگر و خلاق و مجاهد و موحد؛ ویژگیهای اصلی پرورش یافتگان حریم قدس علم و عمل است.
🔺 به راستی از کجا باید زیست الهی و حیات طیبه قرآنی را همچنان که عالمان خداباور و دینداران عالم دریافتهاند، دریافت؟ چگونه باید در زمانه سیطره آهن و فولاد و سیمان و ولایت کمیت و تجربه از میان شاخکهای در هم پیچیده غولهای انفورماتیک و سایبرنتیک، به زلال چشمه (كوثر) و (کتاب) رسید؟ در این معبر سخت و ناگشوده زمانه ما، چگونه و چه زمان، گشایش و فرجی خواهد رسید؟
✍ حسن طاهری
#جامعه
#فرهنگ
#معارف
#شماره_14
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
زبان عاقل در پشت قلب اوست و قلب احمق در پشت زبانش قرار دارد.
📚 نهجالبلاغه شریف، حکمت ۴۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
▪️گوگل کروم؛ از کنار گوگل ساده نگذریم
🔰 کروم مرورگر اینترنت بازمتن گوگل است که تمرکز آن روی سرعت و بازدهی بالا در بارگذاری صفحات وب، باعث پیشی گرفتن آن از مرورگرهای دیگر شده است.
🔎 این مرورگر امکان جستجوی خصوصی به نام incognito browsing را به کاربر میدهد. در این حالت، سایتهای اینترنتی به هویت کاربر روی اینترنت پی نخواهند برد. ولی این شرکت از مرورگر خود به عنوان ابزار جدیدی برای بررسی عادتهای کاربران اینترنتی استفاده میکند.
🔚 در واقع کروم کلیه سایتهای بازدیدشده توسط کاربر را به پرونده مجازی وی در گوگل اعلام میکند؛ ضمن این که به تمام حسابها و كلمات عبور او در سرویسهای غیر گوگل هم دست خواهد یافت.
✍ علی اصغر سیاحت هویدا
#فضای_مجازی
#گوگل
#جاسوسی
#شماره_29
🆔 @farhang_puya
🚫 برخی عوامل عدم پیشرفت در بیان ائمه (ع) (قسمت اول)
1️⃣ تکبر: امام صادق (ع): «در آسمان دو فرشته بر بندگان گماشته شده اند پس هر کس برای خدا تواضع کند، او را بالا برند و هر کس تکبر ورزد او را پست گردانند.»
🔳 امام کاظم (ع): «زراعت در زمین هموار میروید، نه بر سنگ سخت و چنین است که حکمت، در دلهای متواضع جای میگیرد نه در دلهای متکبر. خداوند متعال، تواضع را وسیله عقل و تکبر را وسیله جهل قرار داده است.»
2️⃣ دنیا پرستی: پیامبر اکرم (ص): «دنيا سرای بلا و گرفتاری و محل گذران زندگی و زحمت است خوشبختان از آن دل کندهاند و از دست بدبختان به زور گرفته میشود پس خوشبختترین مردم، بیمیل ترین آنان به دنیا و بدبخت ترین مردم، مایلترین آنان به دنیاست.»
✍️ هادی مازندرانی
#معارف
#اخلاق
#جامعه
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🚫 برخی عوامل عدم پیشرفت در بیان ائمه (ع) (قسمت اول) 1️⃣ تکبر: امام صادق (ع): «در آسمان دو فرشته بر
🚫 برخی عوامل عدم پیشرفت در بیان ائمه (ع) (قسمت دوم)
🖇 امام علی (ع): «دل بستگی به دنیا، عقل را فاسد میکند، قلب را از شنیدن حکمت ناتوان میسازد و باعث عذاب دردناک میشود.»
3️⃣ گناه: امام صادق (ع): «هنگامی که انسان گناه میکند، نقطه سیاهی در قلب او پیدا میشود، اگر توبه کند محو میشود و اگر بر گناه بیافزاید زیادتر میشود تا تمام قلبش را فرا میگیرد و بعد از آن هرگز روی رستگاری را نخواهد دید.»
✍️ هادی مازندرانی
#معارف
#اخلاق
#جامعه
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
📊 نکاتی درباره گوگل آنالتیکس (قسمت اول)
🔻 سرویسی است که آمار و گرافهای مختلفی را درباره ترکیب بازدیدکنندگان یک سایت ارائه میکند، مانند:
🔘 امکان بررسی و تحلیل ورودیها، منابع ورود بازدیدکنندگان، فعالیتهای کاربران و مدت حضور آنها در سایت بازاریابها با استفاده از این سرویس میتوانند استراتژی تبلیغاتی خود را مورد بررسی قرار دهند و بهترین شیوه تبلیغات را انتخاب کنند.
✍️ علی اصغر سیاحت هویدا
#فضای_مجازی
#گوگل
#جاسوسی
#شماره_29
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📊 نکاتی درباره گوگل آنالتیکس (قسمت اول) 🔻 سرویسی است که آمار و گرافهای مختلفی را درباره ترکیب بازد
💢 نکاتی درباره گوگل آنالتیکس
🔹 تهدیدهای سرویس این است که مشخصات هر کاربر با ورود به سایتی که از این سرویس استفاده میکند، ثبت و کلیه فعالیتهای وی در آن سایت ردگیری میشود، به این ترتیب حتی افرادی که کاربر گوگل نیستند به طور ناخودآگاه مورد رصد قرار میگیرند.
🔍 مدیران تارنما میتوانند با قراردادن این کد در تارنمای خود از تعداد کاربران، نحوه ورود کاربران به این سایتها و سایر اطلاعات مرتبط مطلع شوند اما عملا از طریق این کد، این گوگل است که میداند کدام یک از کاربرانش در حال حاضر در حال مرور این تارنما است و این که چگونه و از چه طریقی آن کاربر به این تارنما دسترسی پیدا کرده و چه مدت در این تارنما چه کارهایی را انجام داده است.
🚫 متاسفانه برخی سایتهای مهم ایران همچون refahi.ir نیز از این سیستم استفاده کرده و تمام اطلاعات میلیونها ایرانی برای گوگل مخابره شده بود و اکنون نیز برخی تارنماهای مهم ایرانی در حال استفاده از این سرویس هستند.
✍️ علی اصغر سیاحت هویدا
#فضای_مجازی
#گوگل
#جاسوسی
#شماره_29
🆔 @farhang_puya
▫️ گوگل گروپ؛ از کنار گوگل ساده نگذریم
🔻 این سرویس در رقابت با یاهوگروپ به وجود آمده و یک فضای مجازی است تا کاربران بتوانند ارتباط نزدیکتری با هم داشته باشند مدیر گروه با عضوگیری و ارسال دعوتنامه به افراد، گروه خودش را افزایش میدهد.
📩 کاربران در هر گروه میتوانند از طریق لیست الکترونیکی، کامنتگذاری بر روی ایمیلهای گروه یا گفتگوی ویدئویی با هم ارتباط داشته باشند. اما از جمله تهدیدها این است که این سرویس محلی مناسب برای تشکیل گروه بدون دغدغه نظارت مسئولان است.
☑️ برای نمونه، گروه کمرا که طرفدار رژیم صهیونیستی است، میتوانند با ارسال ایمیل به اعضای خود جهت ترغیب و هماهنگی کاربران فعالیت کنند یا در آشوبهای خیابانی گروهها میتوانند سرویسدهی خوبی به آشوبگران داشته باشند.
✍️ علی اصغر سیاحت هویدا
#فضای_مجازی
#گوگل
#جاسوسی
#شماره_29
🆔 @farhang_puya