eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
857 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حضرت امام صادق (علیه‌السلام) : همه ما اهل‌بیت کشتی نجاتیم اما کشتی جدم حسین وسیع‌تر و در عبور از امواج سهمگین دریاها سریع‌تر است. 📚بحار، ج۲۶، ص۳۲۲ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️سیری در تاریخ مغول در ایران (قسمت اول) ▫️ در قرن هفتم هجری در شرایطی که خوارزمشاهیان بر سرزمین ای
◾️سیری در تاریخ مغول در ایران (قسمت دوم) ▫️ این بار تقریباً تمامی ایران در معرض تاخت و تاز قوم مغول قرار گرفت و نه تنها تمامی شهرهای ایران که بغداد، پایتخت خلفای عباسی و مرکز تسنن و ترویج آن نیز به دست مغولان سقوط کرد. پس از مرگ هلاکوخان، سلطه مغولان بر ایران همچنان ادامه یافت و هر قسمت از سرزمین ما تحت حاکمیت ایلخانی از ایلخانان مغول درآمد. ▫️یکی از ایلخانان مغول که نهضت سربداران در زمان او تکوین یافت، سلطان ابوسعید بهادرخان فرزند الجایتو بود که پس از مرگ پدر در سلطانیه بر تخت سلطنت جلوس کرد و به کمک حکام متعدد به اداره کشور پرداخت. ✍حمیده‌طرقی اردکانی 🆔 @farhang_puya
◾️ قاطعیت امام (ره) در برابر آمریکا ▫️ یک روز حاج احمدآقا نقل می‌کرد امام فرموده‌اند: ((اگر من بودم با ورود اولین ناو آمریکایی به خلیج فارس آن را هدف قرار می‌دادم.)) با این نظر قاطع ایشان، مسئولیت سران کشور بسیار سنگین شده بود و در عین حال که عنوان می‌داشتند نظر امام باید تامین شود و به این موضوع هم اعتقاد داشتند ولی به منظور صحبت بیشتر در مورد تبعات این برخورد نزد امام رفتند. 🔚 امام فرمودند: ((اگرچه من گفتم که اگر من بودم اولین ناو آمریکایی را هدف قرار می‌دادم، لیکن شما سران کشور بحث بیش‌تری کنید و پس از مشورت با کارشناسان نظامی، تصمیم آخری را که مصلحت نظام و مسلمانان در آن باشد، اتخاذ کنید.)) 🎙 حجت‌الاسلام آشتیانی ✍ رضا محمدی فیروزجایی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ زهد آیت‌الله سید هاشم و نادرشاه(قسمت اول) ▫️ وقتی نادرشاه افشار وارد نجف اشرف شد، بعد از زیارت ب
◾️زهد آیت‌الله سید هاشم و نادرشاه(قسمت دوم) ▫️وقتی نادرشاه با دو هزار نفر سپاه وارد نجف اشرف گردید، این لشکریان با تعدی و تجاوز اهالی و زائران را اذیت می‌کردند. عده‌ای از مجاورین حرم علوی نزد سید هاشم نجفی زبان به شکوه و گلایه از این بابت گشودند. سید سوار بر الاغ خود گردید و سواره به سوی محل اقامت نادر رفت و در خیمه‌اش پیاده شد و شکایت مردم را به شاه رسانید. نادر فرمان داد کسی از قوای او، مترجم مردم نجف اشرف نگردد و سید تجلیل و احترام فراوانی به عمل آورد و امر کرد کیسه‌ای حاوی سکه‌های طلا و نقره به سید تحویل دهند. ▫️سید هاشم با عصای خود آن اموال را حرکت می‌داد و می‌گفت: «این مال فراوان از آن چه کسی می‌باشد؟ اگر برای من است که از آن‌ها بی‌نیازم؛ چون مخارج یک روزم را دارم و اگر برای الاغ من است که از من بی‌نیازتر است؛ چون او کاه و یونجه می‌خورد نه طلا و نقره. به‌علاوه من کفیل خوراک هستم؛ بنابراین محتاج کسی نمی‌باشد.» آن وقت شاه گفت: «چقدر این سید به دنیا پشت کرده و مناعت طبع دارد.» سید گفت: «کار تو بزرگتر است؛ زیرا ترک آخرت کرده‌ای.» ✍ غلامرضا گلی زواره 🆔 @farhang_puya
◾️ فیس‌بوک و خیانت دولت یازدهم ▫️ یکی از تحمل برانگیزترین مواضع رئیس و برخی وزرای کابینه دولت یازدهم، تلاش برای رفع فیلتر از شبکه جاسوسی صهیونیستی فیس‌بوک و رسانه‌های مشابه و حتی عضویت و تبلیغ آن است. این در حالی است که پس از فتنه ۸۸، نقش رسانه‌هایی چون فیس‌بوک برای همه مسئولان محرز شد و خبرگزاری‌ها و کارشناسان داخلی و خارجی به این واقعیت اذعان داشتند که شبکه‌های اجتماعی به رسانه فرماندهی و هدایت فتنه‌گران تبدیل شده بود؛تا آن‌جا که آمریکایی‌ها نیز به اهمیت و محوریت این رسانه در کودتای نرم علیه انقلاب پی بردند و برای تقویت این موتور محرکه ضد انقلاب به تبلیغ آن با ساخت فیلم شبکه اجتماعی پرداختند و البته در این امر موفق بودند. 🔚کشوری که در مقاطع حساس انقلاب برای ضربه‌زدن به ایران، به ساخت فیلم‌های ضد ایرانی همچون ۳۰۰(۱و۲) آرگو، اسکندر و... پرداخته است. حال باید پرسید چرا در داخل کشور کسانی نمی‌خواهند یا نمی‌توانند پیام‌های روشن از این دست را که دشمنان ارسال می‌کنند، بشنوند و اندکی تغییر مواضع دهند. ✍علی سعادت 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت ششم) ▫️ من یادم هست که در بعضی مدارس و حجره‌ها، برخی فقرا آمده و ساکن شده
◾️ مردی از تبار نور (قسمت هفتم) ▫️من از سال ۱۳۲۶ شمسی که مشغول شدم تا سال ۱۳۳۰ شمسی، همه مقدمات و سطوح متوسطه را تمام کردم و مشغول فراگیری رسائل و مکاسب شدم. بعد از آن به فکر افتادم که به حوزه‌های بزرگ قم یا نجف بروم. به هر حال، در این چهار سال بخشی از درس خوانده شد که معمولا خواندن آن هفت - هشت سال طول می‌کشید. ▫️ مقداری زیادی از این اتفاق مرهون عنایت استادان بود؛ مخصوصا مرحوم «حاج‌محمدعلی نحوی» (ره) که ایشان به تعلیم من عنایت خاصی داشتند و وقت زیادی می‌گذاشتند. برای ما درس خصوصی می‌گفتند. هر قدر من آمادگی داشتم، ایشان کوتاهی نمی‌کردند؛حتی به جای مباحثه، خود ایشان سوالاتی طرح می‌کردند؛ در حالیکه معمول نبود هیچ‌وقت استاد‌ها این‌قدر وقت صرف شاگرد کنند. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۱۷ و ۱۸، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
💠 ویژگی‌های عالم ربانی از منظر قرآن (قسمت دهم) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت فاطمه (سلام‌الله علیها) : هر که عبادت خالصانه به سوی خدا بفرستد، خداوند برترین مصلحت‌ها را برای او می‌فرستد. 📚اصول کافی، جلد۶ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️سیری در تاریخ مغول در ایران (قسمت دوم) ▫️ این بار تقریباً تمامی ایران در معرض تاخت و تاز قوم مغول
◾️ سیری در تاریخ مغول در ایران (قسمت سوم) ▫️ ابوسعید حکومت خراسان را به امیرعلی بن قوشچی سپرد تابه یاری چند تن از شخصیت‌های متنفذ، به اداره این ایالت پهناور بپردازد. لازم به توضیح است که در زمان حکومت مغولان بر ایران با توجه به از بین رفتن بساط خلافت عباسیان و همچنین براندازی محافل فرقه اسماعیلیه، عالمان شیعی فرصت تبلیغ پیدا کردند. ▫️شیعیان به‌ویژه شیعیان دوازده امامی (اثنی عشری) با تبلیغات وسیعی که انجام دادند، توانستند حتی برای مدتی هر چند کوتاه مذهب تشیع اثناعشری را مذهب رسمی کشور اعلام کنند. این پیروزی که در زمان اولجایتو رخ داد، مرهون زحمات و تبلیغات علمای شیعه به‌ویژه خواجه نصیرالدین طوسی و ابن مطهر حلی بود. ✍حمیده‌طرقی اردکانی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ اشرافیت و مقابله امام علی (ع) با آن (قسمت اول) ▫️ آنکه خود را برتر از دیگران می‌داند و برای خویش
◾️ اشرافیت و مقابله امام علی (ع) با آن (قسمت دوم) ▫️ آنگاه که شنید عثمان‌بن‌حنیف در مجلس اشراف حاضر شده است، با آن‌که پیرمردی با سابقه و از دوستان حضرت بود، او را به شدت مورد عتاب قرار داد و برایش نوشت: «ای پسر حنیف! شنیده‌ام مردی از متمکنان اهل بصره تو را به مهمانی فراخوانده و تو هم دعوت او را پذیرفته و به سرعت به سوی آن شتافته‌ای، در حالی که طعام‌های رنگارنگ و ظرف‌های بزرگ غذای یکی بعد از دیگری پیش تو قرار داده می‌شد. 🔚 من گمان نمی‌کردم تو دعوت جمعیتی را قبول کنی که نیازمندان‌شان ممنوع و ثروتمندانشان دعوت شوند. به آن‌چه می‌خوری بنگر (آیا حلال است یا حرام؟)... آگاه باش! هر مأمومی امامی دارد که باید به او اقتدا کند و از نور دانش او بهره گیرد، بدان امام شما از دنیایش به همین دو جامعه کهنه و از غذاها به دو قرص نان اکتفا کرده است. آگاه باش! شما توانایی آن را ندارید که چنین باشید، پس لااقل مرا با ورع، تلاش، عفت، پاکی و پیمودن راه صحیح یاری دهید.» ✍عبدالصالح شمس‌اللهی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت هفتم) ▫️من از سال ۱۳۲۶ شمسی که مشغول شدم تا سال ۱۳۳۰ شمسی، همه مقدمات و س
◾️ مردی از تبار نور (قسمت هشتم) ▫️ بعد از اینکه چندسالی به تحصیل مشغول بودم، بار دیگر مرحوم آقاشیخ‌احمد آخوندی به یزد آمدند. ایشان به خاطر تولیت موقوفه‌ای که داشتند، گاهی به یزد سرکشی می‌کردند. مرحوم آقاشیخ‌احمد آخوندی من و خانواده‌ام را تشویق کردند که به نجف هجرت کنیم. چون صحبت سفر کردن ما به قم یا نجف شده بود، پدر و مادرم که علاقه بسیار شدیدی به من داشتند و جدایی ما برایشان خیلی سخت بود، گفتند: «اگر به قم بروی، ممکن است مدتی بعد بگوییم می‌خواهم به نجف بروم و ما نمی‌توانیم تحمل کنیم.» ▫️ این بود که از اول تصمیم گرفتند زندگی‌شان را جمع کنند تا از یزد به نجف مهاجرت کنیم. اواخر سال ۱۳۳۰ یا اوایل ۱۳۳۱ شمسی بود که والدینمان خانه و وسایل کار را فروختند و به سمت نجف حرکت کردیم و ایشان آنجا مشغول کار شدند. 📚 ذوالشهادتین امام، صفحه ۱۹، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
💠 ویژگی‌های عالم ربانی از منظر قرآن (قسمت یازدهم) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه‌السلام) : اگر درهای آسمان‌ها و زمین‌ها بر بنده‌ای بسته شود آن‌گاه او تقوا را پیش گیرد، خداوند راه نجاتی برایش می‌گشاید. 📚 نهج‌البلاغه، قسمتی از خطبه ۱۳۰ 🆔 @farhang_puya
◾️لزوم احاطه علمی طلبه برای تبلیغ (قسمت اول) ▫️احاطه علمی و آگاهی کامل مبلغ بر محتوای پیام خویش مستلزم شناخت عمیق منبعی است که پیام از آن استخراج می‌شود. تنها در این صورت می‌توان مطمئن بود که استخراج پیام از منبع مورد نظر به‌درستی صورت می‌گیرد و پیام دهنده در فهم آن‌چه آن منبع، قصد انتقالش را به مخاطب دارد به بیراهه نرفته و اصالت پیام را مخدوش نکرده است. ▫️ این موضوع در تبلیغات دینی اهمیت فراوانی دارد؛ چون فهم پیام از منابع دینی مستلزم وجود تخصص‌های ویژه‌ای در فرد است که گستره وسیعی از علوم لغت، صرف، نحو، بلاغت، فقه، اصول فقه، علوم قرآنی، رجال، درایه، تاریخ و مانند آن در بر می‌گیرد. ✍ حجت‌الاسلام محسن داودآبادی/ اسماعیل بیوکافی 🆔 @farhang_puya
◾️ عزاداری؛ شیوه مبارزاتی ائمه علیهم‌السلام با استکبار (قسمت اول) ▫️ تأمل در سیره سیاسی پیشوایان معصوم، جلوه‌های سیاسی-مبارزاتی دعا و ندبه را نشان می‌دهد؛ حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر (ص) مکرر کنار مزار شهدای احد به‌ویژه قبر حضرت حمزه سیدالشهدا حاضر می‌شد و در آنجا از فراق پدر بسیار می‌گریست. 🔚از برخورد حکومت با این واقعه و اصرار بر پایان دادن به عزاداری‌های ایشان معلوم می‌شود که گریه حضرت زهرا(س) فقط جنبه عاطفی نداشت بلکه نوعی اعتراض سیاسی از راه انقلاب عاطفی ضد ستمگران بود؛ زیرا گریه عاطفی محض، خطر متوجه دستگاه جور نمی‌ساخت تا از امام علی(ع) بخواهند گریه‌ها و عزاداری‌های فاطمه(س) را کنترل کند. ✍زهرا ملک‌زاده 🆔 @farhang_puya
◾️ روشنفکری و مبارزه با دین (قسمت اول) ▫️ در دنیای غرب، واژه روشنفکری درست در مقابل دیانت و دینداری است. لذا نمی‌توان جریان روشنفکری دینی را در اندیشه غرب مورد تایید قرار داد؛ چراکه اصولا روشنفکران غرب، با دیانت درافتادند. ولتر در نوشته‌ها و نامه‌هایش از تکرار این شعار خسته نمی‌شد که: «این موجود ننگین را سرکوب کنید.» ▫️مکتب دایرة المعارف فرانسه هم که در روشنگری افکار، جایگاه رفیعی دارد، علنا با دین مبارزه می‌کند؛ دین را سد راه پیشرفت دانسته، از بنیاد نهاد اخلاق حقیقی و نظام اجتماعی و سیاسی عادلانه ناتوان می‌شمارد. ✍علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت هشتم) ▫️ بعد از اینکه چندسالی به تحصیل مشغول بودم، بار دیگر مرحوم آقاشیخ‌
◾️ مردی از تبار نور (قسمت نهم) ▫️ آن زمان در نجف الحمدلله علمای بزرگی بودند که همه در حد مرجعیت بودند؛ مرحوم آقای «سیدمحسن حکیم»، مرحوم آقای «سیدمحمود شاهرودی»، مرحوم آقای «سیدعبدالهادی شیرازی»، مرحوم آقای «سیدابراهیم اصطهباناتی»، که به «میرزاآقا» معروف بودند. این‌ها در درجه اول بودند. بعد مثلا جناب آقای «خوئی» بودند که این‌ها مرتبه بعد تلقی می‌شدند. ▫️جو آن‌جا طوری بود که علاقه‌مندان به هریک از این بزرگواران، با یکدیگر نوعی رقابت داشتند. البته خود آن بزرگواران از این‌گونه توهمات، منزه بودند، ولی بین طرف‌دارانشان این طور بود که مثلاً هر کدام جزو یک گروه تلقی می‌شدند. هریک از آن فضلا،حتی فضلای جوان، در یک طیف قرار می‌گرفتند و جزو اصحاب یک بیت تلقی می‌شدند. کمتر کسی بود که به جایی انتساب نداشته باشد و به همه احترام بگذارد. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۱۹ و ۲۰، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
💠 ویژگی‌های عالم ربانی از منظر قرآن (قسمت دوازدهم) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه‌السلام) : ❌پاداش آن‌که تو را شادمان کرد آن نیست که اندوهگینش سازی. 📚 نهج‌البلاغه، قسمتی از نامه ۳۱ 🆔 @farhang_puya
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع در راستای اهداف خود برگزار می‌کنند 📋 برنامه دوشنبه 1401/8/30 ساعت 19 🗂 موضوع: هیجان دوره نوجوانی و راهکارهای کنترل 💡 سخنران: حجت‌الاسلام دکتر رضا مهکام؛ و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره 🚚 رسانه شوید 🔶 نشانی ورود به جلسه👇 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ عزاداری؛ شیوه مبارزاتی ائمه علیهم‌السلام با استکبار (قسمت اول) ▫️ تأمل در سیره سیاسی پیشوایان مع
◾️ عزاداری؛ شیوه مبارزاتی ائمه علیهم‌السلام با استکبار (قسمت دوم) ▫️ در مجموع، گریه و عزاداری در سیره سیاسی و مبارزاتی پیشوایان معصوم از جایگاه بلندی برخوردار است؛ زیرا ایشان به‌منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره مبارزات امام حسین(ع) و شهادت مظلومانه آن حضرت و یارانش، سنت گریه و عزاداری را برای طول تاریخ اسلام پایه‌ریزی کردند و از این طریق راه مبارزه با حاکمان ستمگر و غاصب را برای همیشه احیا کردند. ▫️ امام صادق(ع) فرمود: « امام سجاد(ع) چهل سال برای مصائب پدرش گریست. روزها روزه می‌گرفت و هنگام افطار و مشاهده غذا اشک می‌ریخت و می‌فرمود: (( فرزند رسول خدا(ص) را گرسنه و تشنه به قتل رساندند.))» ایشان با بهره‌برداری عاطفی و سیاسی از نهضت امام حسین(ع) همواره عواطف مردم را برمی‌انگیخت و مبارزات شهدای کربلا را در خاطره‌ها زنده می‌کرد. قطرات اشک آن حضرت هنگام نوشیدن آب یا مشاهده ذبح گوسفند و... جلوه‌ای از یک تدبیر سیاسی-مبارزاتی با ستم و ستمگران است تا نسل جدید، عظمت حادثه را لمس کند و این واقعه به‌دست فراموشی سپرده نشود. ✍زهرا ملک‌زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت نهم) ▫️ آن زمان در نجف الحمدلله علمای بزرگی بودند که همه در حد مرجعیت بود
◾️ مردی از تبار نور (قسمت دهم) ▫️ این موضوع را بسیار زجر می‌داد، اما بعد که به قم آمدم، دیدم بحمداللّٰه در قم به این شدت وجود ندارد. این موضوع یکی از چیزهایی بود که از همان زمان ذهنم را درگیر کرده بود و مرا رنج می‌داد؛ این‌که باید فکری کرد و چاره‌ای اندیشید که این‌گونه رقابت‌ها یا بدبینی‌ها بین طرفداران بزرگان و مراجع و علما به وجود نیاید و بیشتر صمیمیت، همکاری و همدلی برقرار شود. ▫️ از اول ورود طلبگی، به‌رغم اینکه خیلی خوب درس می‌خواندم، از وضع کتاب‌های درسی و کیفیت تدریس و برنامه‌های درسی بسیار رنج می‌بردم. تا آن‌جا که برایم میسّر بود هر کتابی که می‌خواندم، کتابهای مشابهش را می‌دیدم و حواشی را مطالعه می‌کردم؛ مثلاً همان زمان که معالم می‌خواندم، حاشیه معروف مرحوم «حاج محمدتقی» را که کتاب حجیم و بسیار بزرگی است و مطالب بسیار سنگینی دارد، مطالعه می‌کردم. منظورم این بود که از درس خواندن چیزی کم نمی‌گذاشتم، ولی این برنامه و کتاب‌های درسی و سبک تدریس و مانند آن را بسیار نارسا می‌یافتم. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۰، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ سیری در تاریخ مغول در ایران (قسمت سوم) ▫️ ابوسعید حکومت خراسان را به امیرعلی بن قوشچی سپرد تابه
◾️سیری در تاریخ مغول در ایران (قسمت چهارم) ▫️ همزمان با حکومت ابوسعید، در شرایطی که مردم ایران زیر سم ستوران ایلخانان و حکام فراوان ابوسعید لگدمال می‌شدند و در همان حال که همه مدعیان مذهب حاکم یا مهر سکوت بر لب‌های خویش نهاده بودند و یا در کنار ایلخانان و امرای او به توجیه جنایات و نامردمی‌ها از موضع شرع می‌پرداختند، مردی از عاشقان علی (ع) قدم در خراسان نهاد و چون همه مردان مردمی تاریخ، در ظلمت آن شرایط تاریخی، زمینه‌ساز نهضتی بزرگ گردید. ▫️مورخان که همواره نام «مردان نامی» تاریخ را ثبت کرده‌اند، نه سرگذشت «مردان مردمی» را، بالطبع از زندگی این «شیعه علوی» که شیخ خلیفه نام داشت، اطلاعات زیادی را ثبت نکرده‌اند. ✍حمیده‌طرقی اردکانی 🆔 @farhang_puya
💠 ویژگی‌های عالم ربانی (قسمت سیزدهم) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام سجاد (علیه‌السلام) : نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: پرهیزگاری در خلوت، صدقه در حالت نیازمندی، شکیبایی هنگام مصیبت، بردباری هنگام خشم، راستگویی هنگام ترس. 📚الخصال، ص۲۴۵ 🆔 @farhang_puya