eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
855 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 حوزه باید خود را به روز کند 🎙رهبر معظم انقلاب: 🔹 حوزه به اینکه خود را به روز کند احتیاج دارد. حوزه ی علمیه قم به عنوان قله حوزه‌های علمیه و به دنبال آن حوزه های دیگر علمیه باید کاری کنند که دین خدا در بین مردم مورد رغبت و شوق قرار گیرد. 🔸دین را آن چنان که خدا خواسته است، باید به مردم ارائه دهند؛ این هم احتیاج به تحقیق، به نوآوری، به روشنفکری، به آگاهی از دنیا و به خالی بودن از هواها و هوس‌های دنیایی دارد. اگر نه در همه لااقل در بخش عظیمی و حداقل در کسانی که دست اندرکار و مسؤول هستند. 🔚 لذا شما می‌بینید درباره‌ی مرجع تقلید چه سختگیری‌هایی در اسلام هست: «صائناً لنفسه، حافظاً لدينه، مخالفاً لهواه، مطيعاً لامر مولاه» 🆔 @farhang_puya
💢 اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه 🔸 حوزه و دانشگاه نماد فکر و اندیشه و شعور اعتقادی، فرهنگی و سیاسی ملت ما به شمار می روند. از این رو، وحدت این دو نهاد عظیم آموزشی - تربیتی در حقیقت به مثابه تجلی یکپارچگی، انسجام و اتحاد ملی تلقی میگردد. 🔹 با این وصف، هنوز حق وحدت حوزه و دانشگاه آن گونه که باید و شاید ادا نشده است و حوزویان و دانشگاهیان آنگونه که می‌سزد هنوز مسئولیت عظیم خود را در این راستا به انجام نرسانده اند. 🔹هر چند کوتاهی‌ها و نارسایی‌ها بیشتر از ناحیهٔ دانشگاه سر زده است، با این وجود حوزه هم لازم است به قصور و تقصیر خود در این زمینه اذعان کند و نسبت به علل، عوامل و آثار و پی آمدهای این کم کاری‌ها و کاستی‌ها واقف باشد. 🔸 هر دو نهاد، در هر صورت باید برای تحقق آن دسته از آرمان‌ها اهداف متعالی انقلاب و نظام اسلامی که تنها در پرتو وحدت حوزه و دانشگاه دست یافتنی است، تلاش کنند و با برنامه‌ریزی دقیق در صدد تحقق آن اهداف و آرمان‌ها برآیند. ✍ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📌 ویژگی‌های آیین هندوئیسم (بخش اول) 🔸 هندوئیسم پیامبر مشخص و متن مقدس محوری ندارد؛ بنابراین تحریف و بدعت در آن به راحتی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر آموزه های موجود در هندوئیسم همچون باور به تناسخ و کارما، زمینه‌ی مناسبی برای پذیرش شرایط موجود از سوی باورمندان به این مباحث را فراهم می‌کرد. حتی اگر این شرایط ، ظالمانه و سخت بود. 🔚 چون این افراد معتقد بودند که شرایط زندگی فعلی آنها، حاصل عملکردشان در زندگی‌های قبلی بوده است که با عنوان کارما از آن یاد می‌شود. ✍ حجت السلام و المسلمین حسین عرب 🆔 @farhang_puya
💢 ویژگی‌های هندوئیسم ( بخش دوم ) 🔹ویژگی درون‌گرایی و تشویق به انزواطلبی در هندوئیسم، همچون سایر مکاتب شرقی، حساسیت پیروان این آئین‌ها را نسبت به تحولات اجتماعی پیرامونی تا حدود زیادی کاهش می‌دهد و این عامل بسیار مناسبی برای جلوگیری از وقوع انقلاب‌های احتمالی است. 🔸بنابراین اگر این امکان پیش می‌آمد که هندوئیسم و معنویت برخاسته از آن با قرائتی جهانی به دنیا ارائه شود و حتی سایر ادیان جهانی با قرائتی مشابه اصلاح شوند، آنگاه استعمار جهانی می‌توانست به معنویتی جهانی دست یابد. نه تنها مشروعیت او را تامین می‌کرد، بلکه با رنگ و لعابی معنوی می‌توانست سلطه‌ای مقدس را رقم بزند. 🖊 حجت‌ الاسلام و المسلمین حسین عرب 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 مردان حق اهل شهرت نیستند و از دوربین می‌گریزند 🎙 اگر انقلاب اسلامی هیچ دستاورد دیگری جز پرورش انسان‌هایی این‌چنین نداشت، باز هم می‌ارزید تا حزب‌الله، جان و سر خویش را فدای آن کند. 🖇 روایت فتح 🆔 @farhang_puya
📌 اختلافات در جامعه، باید موجب پیشرفت آن گردد 🎙علامه مصباح یزدی (ره): 🔹یک نوع اختلافات هم وجود دارد که خود افراد کمابیش در پیدایش آن اختلافات مؤثر هستند و می‌توانند زمینه این انتخاب را برای خودشان فراهم کنند؛ مثلا با انتخاب یک راه خاص، یک ویژگی خاص یا فعالیت‌های خاص، موقعیتی را در اجتماع پیدا کنند که دیگران ندارند و به این صورت یک فرد برای انجام یک کار معین، تعین پیدا می‌کند. 🔹 اینجا افرادی که خدا به آنها ثروت یا امکاناتی داده، وظیفه پیدا می‌کنند که به دیگران کمک کنند تا جامعه پیش برود. پس برای اینکه مجموعه بخواهد پیش برود باید نوعی تقسیم کار بین افراد و گروه‌ها صورت بگیرد تا همه بتوانند نقش خودشان را به بهترین شکل ایفا کنند. 🆔 @farhang_puya
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی ویژه‌برنامه‌های را به مناسبت تحولات جهانی امروز برگزار می‌کند 🌹 این برنامه‌ها با گفتگو با کارشناسان عوامل و علل تحولات جهان و نقش و جایگاه ایران در آن را بررسی می‌کند 📋 چهارشنبه 1402/9/1 از ساعت 18:30 🗂 موضوع: 🔴 نقش جمهوری اسلامی و مناسبات سیاسی جهان معاصر 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین دکترمهدی امیدی؛ استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 📢 همچنین می‌توانید این برنامه را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگ» از روی گوشی‌های تلفن همراه، نیز ملاحظه فرمایید. 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
✍ امیرالمؤمین عليه السلام: 🖇 خود را بر انجام دادن فضيلت ها مجبور كن أكرِه نَفسَكَ عَلَى الفَضائِلِ 📚 غررالحكم حدیث۲۴۷۷ 🆔 @farhang_puya
📌 قم به مثابه مناره بلندی است که مهد تفکر اصیل آل‌محمد(ص) است 🔹 دکتر خلیل الوارق از اقتصاددانان عراقی ساکن در انگلستان و معرفی شده در کتاب بین المللی به خاطر «whose who in the world»، طراحی بسیاری از سامانه‌هایی که در دولت الکترونیک استفاده می‌شود، پس از حضور در دوره های کوتاه‌مدت آموزشی جامعة المصطفی در ایران گفت: 🔸 قم به مثابه مناره بلندی است که مهد تفکر اصیل آل‌محمد(ص) به شمار می‌رود. در این شهر می‌توان با بسیاری از بزرگان عرصه دانش دیدار کرد. در این جا تحصیلات حوزوی و دانشگاهی با هم در آمیخته است. 📍 امام خمینی (ره) مؤثرترین فرد در رویارویی با واقعیت جهانی بودند و نمی‌توان تأثیر ایشان را بر حکومت‌ها و جوامع نادیده گرفت. 🔚 تعامل و روش ویژه ایشان در رویارویی با واقعیت‌ها باعث شد در این دوره طلایی ظهور یابد تا از یکسو امکانات لازم و ابزار متعدد فراهم شود و علوم اهل‌بیت گسترش یابد و از سوی دیگر دنیای غرب، پیروان اهل‌بیت را با وجه تمایزی آشکار از دیگر مذاهب بشناسند. ✍ مریم میرزایی 🆔 @farhang_puya
📌 حمایت‌های هدفمند اما مدیریت غیر‌دولتی در عرصه فرهنگی تاثیر گذار‌ تر 🔹 تجربه بیش از ۳۰ سال گذشته نشان داده که در عرصه فرهنگ، فعالیت‌های غیر رسمی و غیر دولتی در بسیاری از حوزه‌ها، قطعاً موفق‌تر از فعالیت دولتی و تأثیر گذارتر بوده است! 🔸 دلسوزی متولیان غیر دولتی که از سر احساس وظیفه و تعلق قلبی صورت می‌گیرد، بسیار کارسازتر از توجه مدیر دولتی برای ارائه نتیجه‌کاری و گزارش پایان سال است؛ اما از سویی دیگر، امکانات و بودجه‌های هنگفت در دست دولت است و مجموعه‌های غیردولتی عموماً کلاهی از نمد بودجه‌های فرهنگی بر سر ندارند. 📎 به نظر می‌رسد باید با تزریق هدفمند بودجه و امکانات و حمایت‌های مختلف اعم از سیاسی و دیپلماتیک و در عوض نظارت دقیق و موشکافانه، شرایطی برای دلسوزان رسانه‌ای در فضای بین‌الملل پدید آورد تا بدون دغدغه مالی و حمایتی به ترویج اندیشه‌های ناب اسلامی و مدیریت فکری جهان بپردازند. ✍ محمد جواد گلزار 🆔 @farhang_puya
📌 مرز بین خودی و غیر خودی 🔹احادیث و روایات نیز بر وجود دو دستۀ خودی و غیر خودی تأکید دارند. در زمان ائمه طاهرین، شیعیان جهت اشاره به دو گروه خودی و غیر خودی از الفاظ و اشاراتی نظیر «نحن» و «هولاء» بهره می‌گرفتند. ائمه نیز در تبیین دسته‌بندی فوق، جبهۀ خودی را با عنوان «دوستان خدا» و جبهه غیر خودی با عنوان «دشمنان خدا» مخاطب قرار می‌دادند. 🔸 به عنوان نمونه امیر مؤمنان علی (ع) در فرمایشی تأکید می‌کنند: «دوست پیامبر خدا، حضرت محمد صلى الله عليه وسلم کسی است که اطاعت پروردگار کند، هر چند که با آن حضرت نسبت فامیلی نداشته باشد و دشمن حضرت، کسی است که معصیت خدا کند، اگرچه از اقوام نزدیک آن گرامی باشد.» همچنین از منظر اهل بیت، مرز بین خودی و غیر خودی همان کفر و ایمان است. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
💢 خالی کردن صحنه 🔸 استاد مصباح یزدی، درباره آسیب‌های جبهه خودی، «خالی کردن صحنه» را بزرگترین و جبران ناپذیرترین اشتباه و خطای مردم می‌داند و در مورد این پدیده چنین می نویسد: 🔹 «بزرگ‌ترین و جبران‌ناپذیرترین اشتباه و خطای مردم این است که وقتی مرحله پیروزی نظامی و سیاسی انقلاب فرا رسید، کار را به فرجام رسیده تلقی کنند؛ چنین بپندارند که انقلاب به همه اهداف مقاصد خود دست یافته است و یا خود به خود و به وسیله زمامداران و متصدیان نظام انقلابی تحقق خواهد یافت. 🔸 اگر مردم وظیفه خود را پایان یافته بینگارند، و برای تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب با دستگاه حاکم انقلابی همدلی و همکاری نکنند، نه فقط انقلاب از دستیابی به اهداف خود محروم خواهد شد بلکه زمینه قدرت یافتن فرصت طلبان عوام فریبان منافقان و خائنان مهیا خواهد گشت.» 📔جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، ص ۳۸۰ 🔖 گردآوری و تنظیم: مرضیه سادات موسوی 🆔 @farhang_puya
✍ امام رضا(ع) فرمودند «الإِمامُ الأَنيسُ الرَّفيقُ ، وَالوالِدُ الشَّفيقُ ، وَالأَخُ الشَّقيقُ ، وَالاُمُّ البَرَّةُ بِالوَلَدِ الصَّغيرِ» 🔹امام، همدم و رفيق است و پدر مهربان، و برادرِ همسان است، و مادر نيكوكار به فرزند كوچكش. 📚 الکافی، جلد۱، صفحه ۲۰۰ 🆔 @farhang_puya
💢 انحطاط فرهنگی تمدن‌ها، جدی‌ترین خطر 🔹 انحطاط فرهنگی و اخلاقی، یکی از چالش‌هایی است که تمدن‌ها و جوامع بشری را با خطر جدی مواجه ساخته است. این مهم به ویژه در ایامی که جامعه عصر پیامبر (ص) در آتش پایبند نبودن به فرهنگ و اخلاق می‌سوخت، بیش از پیش، بر چالش زا بودن این نوع انحطاط صحه می‌گذاشت. 🔸 بر همین اساس بود که خداوند متعال، جامعه عصر جاهلیت عرب را بر لبه پرتگاه حفره‌ای از آتش می‌داند که اسلام، موجب نجات آنان شد «وَكَنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها...»، و شما [اعراب جاهلی] بر لبه پرتگاهی از آتش بودید، پس ما شما را از آن برگرفتیم. 🔹 از دیدگاه قرآن، جامعه آن روز، جامعه‌ای منحط از لحاظ فرهنگی و اخلاقی بود؛ جامعه‌ای که از فقر فرهنگی و فکری و اخلاقی رنج می‌برد و مسائلی از قبیل وئاد (زنده به گور کردن دختران) را افتخار خود می‌شمرد. این نوع انحطاط البته همواره جوامع بشریت به ویژه جامعه اسلامی را مورد آسیب قرار می‌دهد. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
💢 پرداختن به عیاشی، یکی از نمادهای انحطاط فرهنگی 🔸 یکی از نمادهای عینی انحطاط فرهنگی در جوامع بشری، پرداختن به عیاشی و خوشگذرانی و تمایل به تجمل‌خواهی است. خداوند در قرآن گروه خوشگذران غوطه‌ور شده در تجملات و فساد را با عنوان «مترفین» نام می‌برد و سرانجام آنان را هلاکت انحطاط و سقوط می‌داند: 📌 «وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِنْ قَرْيَةٍ بَطِرَتْ مَعِيشَتَهَا ...» چه بسیار شده که ما اهل دیاری را که به هوسرانی و خوشگذرانی پرداختند، هلاک کردیم. 🔸 به تعبیر قرآن، تمام مظاهر انحطاط فرهنگی جوامع در شخص «مترف» متبلور است؛ مظاهری از قبیل فسق و فساد، ظلم و جرم و عیاشی شخص عیاش و «مترف» به علت گرفتار شدن به مفاسدی از قبیل تن‌پروری و غوطه‌ور شدن در فساد، جامعه را نیز مانند خود گرفتار و آلوده خواهد کرد و این مسأله موجب انحطاط و سقوط جامعه خواهد شد. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
💢 هنر کشف الشهودی است با واسطه تخیل 🔹 كشف الشهود و الهام با پرواز تخیل هنرمند ملازم است. در اندیشه شهید آوینی هنر کشف الشهودی است با واسطه تخیل. اما آنچه هست این است که تخيل سوار بر هر مرکبی که باشد لاجرم مرکوب، تخیلش را به آن سمت می‌برد؛ یا عالم معنا و یا هبوط به اسفل درکات. 🔸 این تخیل به وسعت مرتبه استکمالی روح هنرمند است و این هنرمند اگر بینگارد با بال‌های خفاش‌گونه شیاطین می‌تواند خود را به آن آسمان و حقیقت ازلی برساند، باید بداند که فرشتگان حافظ وحی، او را به شهاب ثاقب می رانند.اگر هنر حقیقی باشد و تخیل، نه آن تخیل شیطان‌گونه، هنری است که انسان را یاد آن بهشت حقیقی می‌اندازد. 🔹 این یاد لاجرم او را یاد غربت و دور ماندگی از اصل خویش [می‌اندازد]، غربتی که در فراق از دار‌القرار محقق گشته و هنرمند در این غربت‌زدگی با خلق هنرش در پی وصول به آن قربت است. از همین روی است که همه با آن هنر (چه در کلام و لحن و چه در نقش و...) مأنوس می‌شوند. ✍ زهرا مروستی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁦♨️⁩ اخطاری که امام خمینی چند دهه قبل به کشورهای ساکت در برابر اسرائیل داد: نوبت شما هم می‌رسد! 🆔 @farhang_puya
📌 شکل‌گیری بستر تفکر در غرب 🔸ناهمخوانی وحی محرف مسیحی با مباحث عقلی و فلسفی، سنت ضد خرد کلیسای کاتولیک را بر آن داشت تا بگوید: «مردمان اروپا راهی جز ایمان صرف ندارند و هرگونه کنجکاوی، پرسش و تعقل ممنوع است.» 🔸 سازمان‌های مخوف تفتیش عقاید به شدت مراقب بودند هیچ گونه آراء و عقایدی از نقاط دیگری به ویژه عالم اسلام، تمدن و فرهنگ، معرفت و علم شرق و خاورمیانه به اروپا راه نیابد. 🔹در این گیرودار یکی از حساس‌ترین نقطه‌های برخورد اسلام و غرب؛ یعنی جنگ‌های صلیبی رخ داد که اروپاییان ضمن آن ناخواسته متوجه پیشرفت و گستردگی علوم و فنون مسلمانان شدند. 🔹 تأکید اسلام بر علم و دانش و جایگاه عظیم دانش و دانشمند در سنت اسلامی، بها دادن به اندیشه و عقل و گوهر دانستن آن و بالاخره مطرح کردن خرد در کنار دین، از همان ابتدا توجه صاحبان اندیشه را در اروپا جلب کرد. ✍ محمد لطیفی 🆔 @farhang_puya
📌 اسلام‌ستیزی، همزاد سینمای غرب متولد شد 🔹 صهیونیست‌ها مسلما به نفع خود نمی‌دیدند که رقیب قدرتمند فکری‌شان، یعنی اسلام در جهان به رشد سریع خویش ادامه دهد و بنابراین اسلام ستیزی از ابتدا همزاد سینمای غرب متولد شد. 🔸 اسلام ستیزی‌ای که در قالب زامبی‌نمایی از مسلمانان و شیطان‌شناسی همسو با اسلام‌شناسی مستشرقان غربزده از سال‌ها قبل در هالیوود با آثاری چون «جن گیر» آغاز شده بود و هنوز هم در قابل فیلم‌های بسیار زیادی همچون «یونایتد۹۳»، «سی دقیقه پس از نیمه شب» ادامه دارد. ✍ محمد ابرقویی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿❤️°• 🔹 گزافه نیست که "من لا رفیق له" گویم, حسینِ فاطمه باشد، رفیق لازم نیست... 🆔 @farhang_puya
✍ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: مَلعونٌ مَلعونٌ مَن ألقى كَلَّهُ عَلى النّاسِ! 🖌 ملعون(از رحمت خدا به دور) است، ملعون! کسی که بارِ(امور زندگی) خود را بر دوش مردم بیفکند! 📚 الکافی، جلد۴، صفحه۱۲ 🆔 @farhang_puya
💢 پیوند صهیونیسم با بهاییت 🔹 نبض اقتصادی اسراییل بر مدار نیم دایره‌ای حیفا هنگامی به تپش در آمد که این بندر مرکز بازار جهانی برای مستعمرات صهیونیستی در سال ١٩٤٨م شد. 🔸 مجموع کشتی‌هایی که در سال ۱۹۵۱ وارد بندر حیفا شدند به ۱۱۶۸ کشتی رسید؛ در حالی که آن سال فقط ۱۳۷۰ کشتی وارد بنادر اسراییل شده بودند. حيفا مهم ترین مرکز استراتژیک اقتصادی و نظامی و معبد آن بزرگترین مشرق الاذکار بهاییان با جاذبه‌های توریستی است. 🔚 آیا این همان معنای پیوستگی آینده بهائیت و صهیونیسم نیست که روحیه ماکسول (همسر شوقی افندی) نیز به آن اذعان داشته: «من ترجیح می‌دهم جوان‌ترین ادیان (بهائیت) از تازه‌ترین کشورهای جهان (اسراییل) گسترش یابد و در حقیقت باید گفت آینده ما (بهائیت و اسراییل) چون حلقه‌های زنجیر به هم پیوست است.» ✍ معصومه زارعی 🆔 @farhang_puya
📌 «موضع‌گیری محتاطانه با کم‌ترین تنش‌زایی» 🔹 پیغمبر تا قبل از اینکه اعلام نبوت کند، حتی مشرکین هم او را می نامیدند. اما به محض اقدام به تبلیغ، عده‌ای کردند و عده‌ای . قطعا حرکتی که هم خودی‌ها را راضی نگهدارد و هم دشمنان را به تنش و کینه واندارد، است؛ اگر حرکت حق باشد، قطعا دشمنی برخی را ایجاد می‌کنند؛ مگر اینکه حرکت، آخر اش تمام شود... 🔹 با این حال، آیا تفسیر این آقا از حرکت ائمه، درست است؟ قطعا اینچنین حرف‌ها به کام کسانی تمام می‌شود که سکوت در مقابل دشمن را به سیلی خوردن در راه دین ترجیح می‌دهند. 🆔 @farhang_puya