eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
859 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 دین و متدینان در نظر غربی‌ها ❌ پیروان و معتقدان به فرهنگ غربی با دین همانند یک فن و هنر ظریف معامله می‌کنند و متدین را همانند شاعری می‌دانند که با خودش خلوت می‌کند و به خیال پردازی می‌پردازد و گاهی ماه و خورشید و مانند آنها را مخاطب خویش قرار می‌دهد. ❌ همانطور که نفی تخیلات شاعر جایز نیست و او می‌تواند هرچه می‌خواهد، بگوید و منظره زیبایی را خلق کند، در نظر آنها متدین نیز همین‌طور است. حقیقت دین در نزد اکثر غربی‌ها به ذوق و سلیقۀ متدینان بر می‌گردد و در خارج حقیقتی ندارد که بخواهیم با دلایل عقلی و برهان و منطق آن را اثبات کنیم. 💬 علامه مصباح یزدی 🆔 @farhang_puya
🔰 اقتصاد وسیله است نه هدف 🔸 اقتصاد وسیله است نه هدف. صنعت، کشاورزی، دامداری، پزشکی و بهداشت ما البته باید خوب باشد. بازرگانی و نظام بانکی باید خوب کار بکند، همۀ این‌ها لازم است؛ ولی این‌ها به عنوان هدف مطرح نیست، بلکه به عنوان وسیله مطرح است. 🔶 وسیله برای چه؟ وسیله برای این که انسان‌های این جامعه در راه خداجویی، در راه عشق به حق، عشق به کمال و عشق به خدا باشند و از همۀ امکانات اقتصادی و رفاهی برای آن استفاده شود که انسان‌ها روز به روز خداگونه تر شوند. ✍🏻 شهید بهشتی 🆔 @farhang_puya
🔵 اولویت و چگونگی مهندسی تحولات 🔹 تشکیل و راه‌اندازی اتاق فکر برای مهندسی تحولات در کشور با رویکرد علمی که به اصلاح و نوسازی سیستم‌ها پرداخته و فضای فعالیت در کشور را بهبود و ارتقا ببخشد، از اولویت برتر برخوردار است. 🔹 در مرکز مهندسی تحولات، مجموعه مباحث بینشی و فکری در حوزه تحولات با تأکید بر آزاد اندیشی، آزادی فکر و باز گذاشتن راه نوآوری و همچنین طراحی فعالیت‌ها و سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه می‌باشد. 📝 علی‌رضا احسان‌دوست 🆔 @farhang_puya
💠 چاره‌جویی سید جمال برای دردهای مسلمانان 🔹 بدون تردید سلسله‌جنبان نهضت‌های اصلاحی صد سالۀ اخیر،سید جمال‌الدین اسدآبادی معروف به افغانی است. او بود که بیدارسازی را در کشورهای اسلامی آغاز کرد، دردهای اجتماعی مسلمین را با واقع‌بینی خاصی بازگو نمود، راه اصلاح و چاره‌جویی را نشان داد. 🔷 اعلام همبستگی دین و سیاست و اعلام ضرورت شرعی آگاهی سیاسی فرد مسلمان و اعلام ضرورت دخالت او در سرنوشت سیاسی کشور خودش و جامعه اسلامی، یکی از طرح‌های سید برای چاره‌جویی دردهای موجود بود. ✍🏻 حجت‌الاسلام حسین کارگر 🆔 @farhang_puya
✴️ رفع مشکلات، با خودکفایی و استقلال 🔶 دوران پس از پیروزی انقلاب، نشان داده است که در سایۀ باروری استعدادهای درخشان خودی و احساس عزّت و استقلال و بی‌نیازی از دشمنان، توانسته‌ایم بر مشکلات پیروز شویم. به طور حتم، داشتن رابطۀ سیاسی با آمریکا در پیروزی ما بر مشکلات اقتصادی داخلی تأثیر چندانی نمی‌تواند داشته باشد. 🔶 تنها تلاش در جهت خودکفایی و استقلال است که ما را به سرمنزل مقصود خواهد رساند. به تعبیری تلاش برای سازندگی و آبادانی کشور، یک وظیفۀ همگانی است و همۀ ما در قبال این وظیفۀ بزرگ مسئول هستیم. رهبر انقلاب نیز در دوران حیات پر برکتشان بارها به لزوم رهایی از وابستگی اقتصادی سفارش می‌کردند. 🖋 حسن دادگر 🆔 @farhang_puya
💠 مغزهای متعهد باید تشویق شوند 🆔 @farhang_puya
✳️ توصیه‌ای از امام رضا علیه‌السلام برای سلامتی معده 🔻امام رضا علیه السلام: مَن أرادَ أن لایُؤذِیَهُ مِعدَتُهُ فَلا یَشرَب بَینَ طَعامِهِ ماءً 🔹هرکه می‌خواهد معده‌اش او را آزار ندهد، در بین غذا آب نخورد. 📚 بحارالأنوار، ج ۶۲، ص ۳۲۳ 🆔 @farhang_puya
❇️ احترام متقابل اساس روابط خارجی ما است 🔰 ما هرگز داخل درهای بسته زندگی نمی‌کنیم، ولی این درها را نیز برای استعمارگران باز نمی‌نماییم... روابط خارجی ما بر اساس حفظ آزادی، استقلال و حفظ مصالح و منافع اسلام و مسلمین است و بر این اساس با هر کشوری که مایل باشد با احترام متقابل عمل می‌کنیم. 🔰 روابط ما با جامعه غرب، یک روابط عادلانه است که نه زیر فشار ظلم آن‌ها خواهیم رفت و نه ظلمی بر آن‌ها روا خواهیم داشت. ما با آن‌ها به طور احترام متقابل رفتار خواهیم کرد. 💬 امام خمینی 🆔 @farhang_puya
🔰 دعوت به حق، باید عملی باشد ✅ چرا نمی‌خواهیم لمس کنیم که دعوت بر خیر در اسلام، 10 درصد هم به زبان نبوده است. یکی از آفت‌های زندگی اجتماعی ما رواج بازار دعوت زبانی و اخیرا قلمی و کساد بازار دعوت عملی است. یعنی ما دعوت‌ کنندگان قلمی و زبانی که در بخش زبانی و قلمی چه بسا پر تجلی هستیم، اما متأسفانه در بخش دعوت عملی آن ارج و اثرگذاری متناسب با رسالتمان را چندان نداریم. ✅ ما با شعار داشتن آیین حق و عدل در جهان امروز دعوت خودمان را عرضه می‌کنیم البته به یک شرط، به شرط اینکه عمل ما آنقدر وارونه نباشد که مردم دنیا را بیزار کند و بگویند اگر بخواهیم حق و حق‌پرستی را در رفتار شما بنگریم ما از این حق گریزانیم و این آن حقی نیست که فطرت ما جست و جو می‌کرد. 💬 شهید بهشتی 🆔 @farhang_puya
🔴 ضعف دشمن‌شناسی عامل آسیب است 🔻 موردی که بعد از انقلاب به ما آسیب وارد ساخته، ضعف دشمن‌شناسی است. ما دشمنان را آنچنان که باید، با تمام ابعادشان نشناختیم؛ ولی دشمن ما را شناخت؛ از این رو توانست در ما نفوذ کند. 🔺 ضعف دشمن‌شناسی باعث شد که ما تاکتیک‌ها و برنامه‌های دشمن را در مورد خودمان نشناسیم؛ در حالی دشمن به طور دائم و شبانه ‌روزی در حال تلاش است. متأسفانه چون آینده‌نگری، برنامه‌ریزی، هوشیاری و جدیّت در اداره امور را کم تر مورد توجه قرار می‌دهیم، همیشه می‌خواهیم بعد از وقوع مشکلات، چاره اندیشی کنیم؛ در نتیجه با معلول‌ها برخورد میکنیم نه علت‌ها! 📝 دکتر منصوری 🆔 @farhang_puya
✳️ اشتراکات انقلاب اسلامی و روسیه ❇️ انقلاب اسلامی خواستار بازگشت به اندیشۀ شیعه است همان‌طور که در روسیه هم بازگشت به اندیشۀ مسیحی ارتدوکس وجود دارد. ایران و روسیه هر دو تئوری‌های لیبرالیسم، کمونیسم، ناسیونالیسم و فاشیسم را دوست ندارند و در فلسفۀ سیاسی‌شان به آن اعتقاد ندارند. ❇️ هر دوی ما به فرهنگ انتظار اعتقاد داریم. ایرانیان در انتظار امام مهدی هستند و در اندیشۀ مسیحی ارتدوکس هم ما منتظر بازگشت عیسی مسیح هستیم. بنابراین انتظار در این دو کشور مشترک است؛ همان‌طور که نگاه ما به شیطان مشترک است؛ چنان که هر دوی ما امپریالیسم را شیطان و دشمن خود می‌دانیم. ✒️ الکساندر دوگین 🆔 @farhang_puya
💠 قاطعیت در عمل، مؤلفۀ مدیریتی امام بود 🔰 از جمله مؤلفه‌های مدیریتی امام در مهار بحران تابستان 1360، قاطعیت در عمل و اشراف بر امور بود. این دو موضوع موجب می‌شد تا ایشان با تسلط بر اوضاع، به نحو تحسین‌ برانگیزی به مدیریت کشور و نظام همت گمارد. 🔰 در هنگام پیروزی انقلاب و قصد ایشان جهت سفر از پاریس به تهران، همگان خطر انفجار یا سقوط هواپیما را به امام گوشزد کردند، اما ایشان با قاطعیت تمام،همۀ گمانه‌زنی‌ها را مردود دانسته و با «پرواز انقلاب» به ایران بازگشتند. این قاطعیت در عمل، بعدها در جریان رهبری نظام نیز دیده شد. ✍🏻 هادی مازندرانی 🆔 @farhang_puya
🔷 موانع درونی و بیرونی نظام اسلامی 🔸 موانع درونی، ضعف‌های درون ما است؛ ضعف‌های فکری است، ضعف‌های عقلانی است، راحت‌طلبی است، آسان‌گرایی است، آسان‌پنداری است، آماده نبودن برای مواجهه با مشکلات است، خشم و شهوت بی‌مهار و تهذیب نشده است، عقاید خرافی است. 🔺 اما موانع بیرونی به دشمنان و دشمنی‌شان بر می‌گردد. جمهوری اسلامی از ابتدا تا امروز، با یک جبهۀ عظیم سیاسی، مالی، اقتصادی، نظامی، امنیّتی، فرهنگی و رسانه‌ای مواجه بوده است. یعنی استکبار جهانی، شبکۀ زرسالاری جهانی، صهیونیسم بین‌الملل و ارتجاع، به جلوداری رژیم ایالات متحده، اصلی ترین مانع بیرونی برای کارآمدی و موفقیت نظام اسلامی است. 📝 محمد محمدی‌نیا 🆔 @farhang_puya
✳️ اشتراکات انقلاب اسلامی و روسیه ❇️ انقلاب اسلامی خواستار بازگشت به اندیشۀ شیعه است همان‌طور که در روسیه هم بازگشت به اندیشۀ مسیحی ارتدوکس وجود دارد. ایران و روسیه هر دو تئوری‌های لیبرالیسم، کمونیسم، ناسیونالیسم و فاشیسم را دوست ندارند و در فلسفۀ سیاسی‌شان به آن اعتقاد ندارند. ❇️ هر دوی ما به فرهنگ انتظار اعتقاد داریم. ایرانیان در انتظار امام مهدی هستند و در اندیشۀ مسیحی ارتدوکس هم ما منتظر بازگشت عیسی مسیح هستیم. بنابراین انتظار در این دو کشور مشترک است؛ همان‌طور که نگاه ما به شیطان مشترک است؛ چنان که هر دوی ما امپریالیسم را شیطان و دشمن خود می‌دانیم. ✒️ الکساندر دوگین 🆔 @farhang_puya
🔹 دولتمردان و تزکیه 🆔 @farhang_puya
✳️ در برابر دیدگان خدا هستی 🔻امام جواد علیه‌السلام: تَوَسَّدِ الصَّبْرَ، وَ اعْتَنِقِ الْفَقْرَ، وَ ارْفَضِ الشَّهَواتِ، وَ خالِفِ الْهَوی، وَ اعْلَمْ أنَّکَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَیْنِ اللهِ، فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ. 🔹صبر را بالش کن! و فقر را در آغوش گیر! و شهوات را به دور انداز! و با هوای نفس مخالفت کن! و بدان که در برابر دیده خدایی، پس بنگر که چگونه ای؟ 📚 تحف العقول، ص ۴۷۸ 🆔 @farhang_puya
🔴 پنج شاخص انقلابی بودن 💠 شاخص اول، پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب؛ شاخص دوم، هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آنها که آرمان‌های انقلاب و اهداف بلند انقلاب را در نظر بگیریم و همّت برای رسیدن به آن‌ها داشته باشیم؛ شاخص سوم، پایبندی به استقلال همه‌جانبۀ کشور، استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی _که از همه مهم تر است_ و استقلال امنیتی. 💠 شاخص چهارم، حساسیّت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشۀ دشمن و عدم تبعیّت از او، که البته باید دشمن را شناخت، نقشۀ او را فهمید و از تبعیّت دشمن سر باز زد. شاخص پنجم، تقوای دینی و سیاسی که این بسیار مهم است. این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشته باشد، قطعا انقلابی است. 💬 امام خامنه‌ای 🆔 @farhang_puya
🎞 ایجاد تفنّن، شاکلۀ سینما است ⚫️ شاکلۀ سینمای امروز در جهت ایجاد تفنّن و در خدمت تبلیغات شیطانی غرب شکل گرفته و قالب‌های معمول سینما، قالب‌های شناخته شده‌ای هستند که «بیان حق» برایشان تکلیفی مالایطاق است. ⚫️ ذائقۀ تماشاگران سینما را نیز در طول این صد سال به مزه‌هایی پر فریب عادت داده‌اند و تماشاگر از همان آغاز به قصد تفنّن و با نیّت استغراق در لذت‌های کودکانه و «سانتیمانتال» به سینما می‌آید. 🖋 محسن فاطمی 🆔 @farhang_puya
🔴 پنج اصل مبنای رسانۀ اسلامی 🔸اصل نخست، توحید است که باید در زیرساخت‌های رسانۀ ما حکومت کند. اصل دوم، جامعه‌شناسی اسلامی است. جامعه‌شناسی اسلامی، جامعه‌شناسی امّت اسلامی است. اصلا جامعه‌شناسی در اسلام یعنی امّت. 🔶 اصل سوم، امر به معروف و نهی از منکر است. این شوخی نیست، بلکه مسئولیت اجتماعی است. اصل چهارم، تقوا است. برای تقوا نمی‌شود لغت انگلیسی پیدا کرد. با شجاعت. شهامت کامل حرف‌هایتان را بزنید. اصل بعدی، امانت است. شما اصل امانت را از قرآن و روایات بگیرید و به نقش و وظیفۀ رسانه تعمیم دهید. 💬 پروفسور حمید مولانا 🆔 @farhang_puya
‼️تفرقه، عامل مهم انحطاط جامعه است 🔴 از جمله عوامل مهمی که در انحطاط سیاسی یک تمدن و جامعه نقش بسزایی دارد، تفرقه و دوگانگی است. این عامل، در طول تاریخ به عنوان یک مؤلفۀ اصلی در سقوط جوامع به شمار می‌آید. ⭕️ در آیات متعدد قرآنی، به عوامل به وجود آورنده تفرقه و تشتت نیز اشاره شده است که ازجمله می‌توان به عواملی از قبیل کفر و بی‌ایمانی، عدم تعقل و اندیشه و جدایی فیزیکی جوامع از همدیگر اشاره کرد. ✍🏻 علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
✳️ سه راهکار دستیابی به رضوان خدا 🔻 امام جواد علیه‌السلام: 🔹ثلاثٌ یَبْلُغَنَّ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّهِ تَعالی: کَثْرَةُ الاِْسْتِغْفارِ، وَ لینُ الْجانِبِ، وَ کَثْرَةُ الصَّدَقَةِ 🔻سه چیز است که بنده را به رضوان خدا می‌رساند: ● زیادی استغفار ● نرمخویی ● صدقه بسیار دادن 📚 مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ 🆔 @farhang_puya
◾️ اقتصاد وسیله است نه هدف 🆔 @farhang_puya
💠 چگونگی یکسانی اعتدال با عدالت 🔹گاهی اعتدال با عدالت یکی دانسته می‌شود. در فرهنگ اسلام عدالت مفهوم وسیعی دارد که در برابر ظلم دیگران، ظلم به خود و ظلم به طبیعت و ظلم به خداست. اگر این مفهوم عام را در نظر بگیریم و در مصادیق عدل و ظلم بیان اسلام را مد نظر قرار دهیم، می‌توانیم بگوییم اعتدال و عدالت یکی است. 🔷 ولی مفهوم خاص عدالت که در حوزۀ حقوق انسانی مطرح است، مساوی با اعتدال به مفهوم صریح و رایج آن نیست و البته با مفهومی که امروز در فضای سیاسی مطرح شده است نیز بیگانه است. 🎤 آیت‌الله محمود رجبی 🆔 @farhang_puya
🔲 منافقان در تاریخ اسلام ◼️ شیوه‌های رفتاری و ادبیات گفتاری و نوشتاری منافقان به قدری به مؤمنان می‌ماند که هر رهگذری را یارای شناخت ریشه‌های پلید کژاندیشی آنان نیست. ◻️ کوله‌بار آنان مجهز به دانش و ادبیات دین است و چه بسا به نام دین و حتی گاهی در لباس دین برای اثبات اندیشه‌های خویش مخاطب را به کتاب دین رجوع دهند. تاریخ اسلام چهره‌های فراوانی از این جماعت دو چهره به خود دیده است که از شمار آنان به «معاویه» می‌توان اشاره نمود. ✍🏻 احمد یادگار 🆔 @farhang_puya
⭕️ چهار اولویّت جهت مقابله با فساد مالی 🔺در جهت مقابلۀ جدی با مظاهر فساد مالی، وجود عزم ملّی برای تمرکززدایی دولت، حذف ساختار رانتی، و شفاف‌سازی فعالیت‌های دولت از جمله اولویّت‌های اساسی می‌باشند. 🔺تا زمانی که دولت به سمت شفاف‌سازی فرآیندهای تصمیم‌گیری و تخصیص منابع، پاسخ‌گویی، قانون‌گرایی و اتّخاذ رویکردهای مشارکت‌جویانه حرکت نکنند، هیچ اقدامی برای کم کردن تصدی‌های دولت نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. 📝 حسن دادگر 🆔 @farhang_puya