eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
932 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🛡 شهادت سد راه دشمن 🔆 تکرار داستان عاشورا و جانبازی‌های حسین (ع) و یارانش ایمان و معرفت دوستان حسین(ع) را زیاد می‌کند و آمادگی‌شان را برای شهادت تقویت می‌کند. چنین آمادگی و استعدادی است که دشمن را می‌ترساند و حتی ممکن است نیازی به استفاده از سلاح و شمشیر نشود. مراد از آیه۶۱ سوره انفال این نیست که هر چه سلاح دارید به کار بگیرید؛ زیرا در ادامه می‌فرماید «تُرهُبونَ به عَدوَالله و عَدُوَکم»چنین نیروهای فیزیکی و روانی را داشته باشید تا دشمن از شما بترسد. 🔰وجود روحیه شهادت طلبی برای ترسیدن دشمن مهم است تا بدانند اگر کسی ادعای پیغمبری کند به سرنوشت کسری مبتلا می‌شود. اگر دشمنان تصور کند در برابر آن‌ها گروهی از مردم بی‌رنگ و بی‌غیرت قرار گرفتند و هر کاری انجام دهد عکس‌العملی نیست قدم به قدم جلو می‌آیند. خدا را انکار می‌کنند، امام حسین(ع) را انکار می‌کنند و می‌گویند کشته شدن او نتیجه خشونت جدش در جنگ بدر بود. 📝| 🆔 @farhang_puya
✅ خمینی(ره) عالم زمان 🔆 انقلاب اسلامی با تکیه بر سیزده قرن و پشتوانه فکری و فرهنگی اسلام و تشیع و پیوند امام(ره) شرایطی را پدید آورده است که امروزه بسیاری از تحلیل‌گران جهانی به شدت در تب و تاب دستیابی به تحلیلی جامع از واقعیت عظیم انقلاب اسلامی و نظریه عمیق ولایت فقیه و وقوف بر رمز و راز پیام‌های معنوی سیاسی اجتماعی امام خمینی می‌باشند. ✔️ چرا که بسیاری از تحلیل‌ها و نظریات و پیشگویی‌های سیاسی امام واقعاً و بدون اغراق از معجزات سیاسی این قرن می‌باشد و از لحاظ علمی به حد کافی مسئله جدی است تا پیشگویی‌های امام در مورد تمام بشریت و حرکت مستضعفان جدی گرفته شود. برای دستیابی به درکی روشن از واقعیت مذکور می‌توان به عنوان نمونه از بررسی تاثیرات انقلاب اسلامی و حضرت امام در رخداد بزرگترین تحول امروز جهان یعنی ظهور پدیده جدید و نیرو و قدرتی ماورای دولت‌های رجوع نمود. 📝محمد رضا حاجتی 🆔 @farhang_puya
⁉️ تحول یا سنت ستیزی ✖️وقتی طرح توسعه و تحول در جوامع غربی و اسلامی احساس کندی می‌کرد، ناتوانی بسیاری از کشورها در اجرای برنامه‌های توسعه محققان را به این فکر انداخت که چه چیزی باید مانع تحول جوامع باشد و این مانع را در سنت دیدند. توسعه چیزی است که در مقابل پیشرفت قرار می‌گیرد و به نظر بعضی باید چنان تعدیل شود که با پیشرفت مخالفت نکنند و چه بهتر که در خدمت آن قرار گیرد.(رضا اردکانی،سنت و تجدد،ص۲۰) 💢 کسانی که می‌گویند سنت مانع تحول است اولاً باید نشان دهند که مانع در کجاست و ثانیاً اگر سنت را تغییر دهند یا آن را محو کنند چه بر سر آدمی می‌آید؟ گمان می‌رود این مسئله پیش از آن که به توسعه مربوط باشد به بحران تجدد مربوط است. چون امروزه مدرنیته وارد مرحله جدیدی شده که مرحله تردید و تزلزل است اما در این مرحله سنت همچنان پا برجاست. 📝معصومه اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
📠 مدرنیسم در ایران 👑 کشور ما از دوره قاجار به بعد، برخی روشنفکران با شعار زیبای اصلاحات به دین پیرایی و تحول دین پرداختند. آنان با پشت کردن به اصلاحات اسلامی و فرهنگ اصلاح در اسلام به استقبال اصلاحات مدرنیستی شتافت و آن را به عنوان الگو و ملاک اصلاحات برگزیدند و در مدرنیزه کردن و سکولاریزه کردن دین به تلاش وافر پرداختند. 📃 در متن بیانیه‌ای که در شهر آوگسبورگ آلمان منتشر شده آمده است:«‌جهان مسیحیت ثروت و دارایی خویش را مدیون تجارت است. هر کشوری که تجارت آن شکوفاتر است، مردم آن آسود‌ه‌تر و کامیاب‌تر اند.» متجددین ایران نیز با الهام از چنین بیانیه اصل اقتصاد و سرمایه داری را بدون محدودیت در کشور استوار کردند. 📝معصومه اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
❇️ نجات از غرب‌زدگی با احیای میراث شرقی ‼️ آن چیزی که الان برای همه ما لازم است این است که ما خودمان را از این غرب‌زدگی نجات بدهیم. بفهمانیم به خودمان که ما شرقی هستیم و اهل شرق هستیم و مآثر شرق را احیا کنیم. عمده‌ی استقلال، استقلال فکری و روحی است. ⭕️ تفرقه، هدر‌دهنده‌ی خون شهیدان 🎙 اگر به سم‌پاشی‌های بدخواهان و وسوسه‌های وابسته و پیوسته به آمریکا و دیگران گوش‌فرا دهید و خدای نخواسته در صفوف فشرده شما تفرقه پیدا شود، تمام زحمات طاقت فرسای‌تان و خون‌های پاک شهدای‌تان به هدر می‌رود. 📚 صحیفه امام ج۹ ص۴۲۷، ج۱۸ ص۳۲۸ 🆔 @farhang_puya
💠 دغدغه انقلابی‌ماندن حوزه (قسمت اول) 🎙 امام (ره) در منشور روحانیت می‌فرمایند: «روحانیت باید نبض زمان در دستش باشد، پاسخگویی به مسائل مستحدثه کافی نیست. رهبری حوادث کند، نه اینکه آن‌ها یک مسئله سیاسی خرد یا کلان درست کنند، آن وقت ما مجبور بشویم به گونه‌ای آن را حل و فصل کنیم؛ ما باید نبض زمان را در دست داشته باشیم.» 💡 حوزه انقلابی یعنی حوزه‌ای که نبض حوادث آینده منطقه و جهان را رقم می‌زند، نه اینکه دیگران حادثه‌ها را رقم می‌زنند این می‌ایستد، جبهه می‌گیرد و پاسخ می‌دهد. آن‌ها نظام جهان را تعریف کنند بعد ما ببینیم با فقه باید چه کارش کرد؟ 🔸 حوزه انقلابی یعنی حوزه‌ای که طرحی می‌دهد برای اینکه نظام پولی اسلام، جایگزین نظام مالی سرمایه داری بشود؛ نظام ولایی اسلام جایگزین دموکراسی بشود و امثال آن. حوزه انقلابی یعنی حوزه‌ای که در این مقیاس پژوهش می‌کند، در این مقیاس پژوهشگر می‌پروراند. 📰 یادداشت رسالت، حجت‌الاسلام میرباقری | 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 دغدغه انقلابی‌ماندن حوزه (قسمت اول) 🎙 امام (ره) در منشور روحانیت می‌فرمایند: «روحانیت باید نبض زم
💠 دغدغه انقلابی‌ماندن حوزه (قسمت دوم) 🔸 آموزششان می‌دهد [پژوهشگر انقلاب] و بعد هم در همین مقیاس، اسلام را ابلاغ می‌کند. ابلاغ هم تنها ابلاغ به بدنه عمومی جامعه نیست، بخشی از مأموریت حوزه همکاری پژوهشی با دستگاه‌های علمی برای تولید علم دینی است؛ بخشی، همکاری برای ایجاد برنامه‌ریزی اسلامی یا به تعبیری الگوی پیشرفت اسلامی است؛ 🔖 بخشی، همکاری برای تولید دانش اسلامی، حداقل علوم انسانی اسلامی است؛ این‌ها ماموریت‌های حوزه است؛ حوزه‌ای که در این مقیاس پژوهش نکند نمی‌تواند انقلابی بماند؛ حوزه‌ای که احساس نکند وارد درگیری عظیم جدیدی شده و این احساس به موضوع کار تبدیل نشود نمی‌تواند انقلابی بماند؛ ⚠️ حوزه‌ای که واحد مطالعه‌اش ایجاد تمدن نیست نمی‌تواند انقلابی بماند، صف خودش را جدا می‌کند. و در این صورت انقلاب اسلامی هم نمی‌تواند ادامه پیدا کند. اسلامیت انقلاب به این است که رفتار انقلابی متصل به فرهنگ اسلام شود و نقطه اتصال منطقی‌اش حوزه است. 📋 یادداشت رسالت، حجت‌الاسلام میرباقری | 🆔 @farhang_puya
🔹مراقبه‌ی بعد از عاشورا 💠 حضرت آیت‌الله میرباقری : 🔸 برای انسانی که به عاشورا رسیده است، مراقبه‌ی بعد از عاشورا، مراقبه‌ در مراتب حضور است. چنین فردی باید محاسبه کند که آیا توانسته است به آن‌هایی که همه چیز خود را در راه بذل کرده‌اند، بپیوندد؟ آیا به جایی رسیده است که حاضر باشد در مقابل ولی خدا قطعه قطعه شود، فقط برای آن‌که ولی خدا بتواند یک نماز دیگر بخواند؟ 📖 مراقبه‌های عاشورایی، ص ۱۱۸ 🆔 @farhang_puya
💡 هوشیاری در برابر استکبار (قسمت اول) ◼️ بی‌تردید قیام انقلابی ملت‌های مسلمان، مطلوب قدرت‌های استکباری و حامیان اصلی حاکمان مستبد در جوامع اسلامی نیست؛ از این رو با ابزارهای مختلف تطمیع و تهدید و یا فریب، سعی می‌کند مسیر مبارزه را منحرف نمایند و البته آنان در این راه به انحراف خواص، دل بسته‌اند. تجربه تاریخی نیز ثابت نموده که در انقلاب‌ها و قیام‌های بزرگ، خواص همواره در معرض لغزش و انحراف قرار داشته‌اند. 📉 تاریخ صدر اسلام تجربه لغزش خواصی را که بر اثر گرفتار شدن به مال یا مقام و منصب دنیوی که افتاده‌اند، بسیار به خود دیده است و به راستی که شاید هیچ صدمه‌ای زیان‌بار تر از لرزش خاص در مسیر مبارزات انقلابی قابل توصیف نباشد. از این رو قدرت‌های مستکبر برنامه‌ریزی گسترده‌ای بر این موضوع تدارک دیده و به نتایج مطلوب آن در راستای اهداف خویش دل بسته‌اند. 🖊 محمد ملک‌زاده 🆔 @farhang_piya
◼️ حماسه‌ای که امام زین‌العابدین علیه‌السلام در مجلس یزید آفرید! 🔹در روز جمعه‌اى در شام نماز جمعه است. ناچار خود یزید باید شرکت کند. اول آن خطیبى که به اصطلاح دستورى بود، رفت و هرچه قبلا به او گفته بودند گفت؛ تجلیل فراوان از یزید و معاویه کرد، هر صفت خوبى در دنیا بود براى این‌ها ذکر کرد و بعد شروع کرد به سبّ کردن و دشنام دادن على (ع) و امام حسین (ع) به عنوان اینکه اینها -العیاذباللَّه- از دین خدا خارج شدند، چنین کردند، چنان کردند. 🔸 زین العابدین(ع) از پاى منبر نهیب زد: «ایهَا الْخَطیبُ! اشْتَرَیتَ مَرْضاةَ الَمخْلوقِ بِسَخَطِ الْخالِق» تو براى رضاى یک مخلوق، سخط پروردگار را براى خودت خریدى. بعد خطاب کرد به یزید که آیا اجازه مى‌دهى من بروم بالاى این چوب‌ها دو کلمه حرف بزنم؟ یزید اجازه نداد. 🔹 آن‌هایى که اطراف بودند، از باب اینکه علی‌بن حسین (ع)، حجازى است، اهل حجاز است و سخن مردم حجاز شیرین و لطیف است، براى این‌که به اصطلاح سخنرانى‌اش را ببینند، گفتند: اجازه بدهید، مانعى ندارد. ولى یزید امتناع کرد. پسرش آمد و به او گفت: پدرجان! اجازه بدهید، ما مى‌خواهیم ببینیم این جوان حجازى چگونه سخنرانى مى‌کند. گفت: من از این‌ها مى‌ترسم. این‌قدر فشار آوردند تا مجبور شد؛ یعنى دید دیگر بیش از این، اظهار عجز و ترس است؛ اجازه داد. 🔸 ببینید این زین العابدین (ع) که در آن وقت از یک طرف بیمار بود (منتها بعدها دیگر بیمارى نداشت، با ائمّه دیگر فرق نمى‌کرد) و از طرف دیگر اسیر، و به قول معروفِ اهل منبر چهل منزل با آن غُل و زنجیر تا شام آمده بود، وقتى بالاى منبر رفت چه کرد! چه ولوله‌اى ایجاد کرد! یزید دست و پایش را گم کرد. گفت الآن مردم مى‌ریزند و مرا مى‌کشند. 🔹 دست به حیله‌اى زد. ظهر بود، یک‌دفعه به مؤذّن گفت: اذان! وقت نماز دیر مى‌شود. صداى مؤذّن بلند شد. زین العابدین (ع) خاموش شد. مؤذّن گفت: «اللَّهُ اکبَرُ، اللَّهُ اکبَرُ»، امام حکایت کرد: «اللَّهُ اکبَرُ، اللَّهُ اکبَرُ». مؤذّن گفت: «اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ، اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ»، باز امام حکایت کرد، تا رسید به شهادت به رسالت پیغمبر اکرم (ص). تا به اینجا رسید، زین العابدین(ع) فریاد زد: مؤذّن! سکوت کن. رو کرد به یزید و فرمود: یزید! این که اینجا اسمش برده مى‌شود و گواهى به رسالت او مى‌دهید کیست؟ ایهاالناس! ما را که به اسارت آورده‌اید کیستیم؟ پدر مرا که شهید کردید که بود؟ و این کیست که شما به رسالت او شهادت مى‌دهید؟ تا آن وقت اصلا مردم درست آگاه نبودند که چه کرده‌اند. 🔸 آن‌وقت شما مى‌شنوید که یزید بعدها اهل‌بیت پیغمبر (ص) را از آن خرابه بیرون آورد و بعد دستور داد که آن‌ها را با احترام ببرند. نعمان بن بشیر را که آدم نرم‌تر و ملایم‌ترى بود، ملازم قرار داد و گفت: حداکثر مهربانى را با این‌ها از شام تا مدینه بکن. 🔹 این براى چه بود؟ آیا یزید نجیب شده بود؟ روحیه یزید فرق کرد؟ ابداً. دنیا و محیط یزید عوض شد. شما مى‌شنوید که یزید، بعد دیگر پسر زیاد را لعنت مى‌کرد و مى‌گفت: تمام، گناه او بود. اصلا منکر شد و گفت من چنین دستورى ندادم، ابن زیاد از پیش خود چنین کارى کرد. چرا؟ چون زین العابدین (ع) و زینب (س) اوضاع و احوال را برگرداندند. 📖 علامه شهید مطهری، حماسه حسینی، ج ۱، ص ۲۹۳-۲۹۴ (با تلخیص) 🆔 @farhang_puya
💠 قهرمان شهادت ☑️ حضرت سید الساجدین امام زین العابدین تنها قهرمان میدان عبادت و مناجات با خدا نبود؛ بلکه در شهادت‌طلبی نیز سرآمد دوران به شمار می‌آمد. در جریان کربلا به علت بیماری امکان همراهی با پدر در میدان جنگ از حضرت سلب شد اما در راه خدا در وجود ایشان شعله‌ور بود. 🔰 تا آن‌جا که در دارالخلافه در مقابل عبیدالله بن زیاد وقتی با تهدید او مواجه شد صراحتاً خطاب به او فرمود: «ای فرزند مرجانه مرا به کشته شدن تهدید می‌کنی؟! آیا نمیدانید که کشته شدن در راه دین عادت‌ما و شهادت در راه خدا کرامت ما خاندان است.»(اعیان‌الشیعه، ج۱، ص۶۳۳) 📝 علی اکبر عالمیان|‌‌ 🆔 @farhang_puya
🔆 ما ملت امام حسینم 📎 حسین ابن علی(ع) سرالاسرار قدرت با عظمت پنهانی است که اهل معنا و راه یافتگان به بارگاه قدس نیز به‌خوبی توان درک همه زوایای آن را ندارند چه رسد به کسانی که صمٌ بکمٌ، کر، کور،لال، خفاش‌وار و هستی را در تیرگی مادیات و حس و تجربه با قواعد فیزیک و پلاستیک و مکانیک می‌خواهند به تفسیر بنشیند! 🔚 همه اقوام و حیات واقعی آدم به عبودیت و بندگی است و انبیا و اولیای این هدف هدفی پیش رو نداشتند و اگر هم توسعه و اصلاحات و اقتصاد و معیشت از سر ناگزیری به زبان آورده اند با هدف و رسالت بنیادین عبودیت حق من زوج و معکوس نموده‌اند. از همین روست که قیام حسین ابن علی(ع) احیاگر و منجی جمله اهداف انبیا و اولیا است و خونش نشانه راه. ✔️ اگر آیه «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله» حقیقت الدوام هستی است پس سیدالشهدا که به حق بالاترین لقب حسین بن علی است(ع) زنده‌ترین زندگان آدم به شمار می‌آید. سرالاسرار شکست‌ناپذیر عاشورایی تاریخ و شیعیان شرزه شهادت‌طلب گیتی در جرعه نوشی از چشمه جوشان حسینی است و سیراب گشته از حلاوت و لذت شرب مدام از زمزمه کربلا و چنین است که ستون انقلاب ما هیچ‌گاه نمی‌لرزد و خیمه آن از هم نمی‌گسلد. چراکه منشأ قیام و نهضت امت ما به عاشورا می‌رسد و بس. 📝 حسن طاهری|‌‌ 🆔 @farhang_puya