eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
936 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 وکالت در حکومت ولایی 💠 فقیه جامع الشرایط نائب امام عصر (عج) و عهده دار همه شئون اجتماعی آن حضرت می‌باشد و تا آن زمان که واجد و جامع شرایط لازم رهبری باشد، دارای ولایت است و هرگاه همه آن شرایط و یا یکی از آنها را نداشته باشد، صلاحیت رهبری ندارد و ولایت او ساقط گشته است و او از سرپرستی امت اسلامی منعزل است و نیازی به عزل ندارد. 💠 اما اگر حاکمی براساس وکالت از مردم اداره جامعه را به دست گیرد، وکیل مردم است و همان‌گونه که مردم وکالت را به او داده‌اند و او را به به این مقام نصب کرده‌اند، عزل او از این مقام نیز بدست خود آنان است و چون عزل وکیل طبعا جایز است، مردم می‌توانند هرگاه که بخواهند او را عزل کنند، اگرچه هنوز شرایط لازم را دارا باشد و هیج تخلفی از او سر نزده باشد. 📝 ابوالقاسم عاشوری، نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
✳️ نقش نهضت مشروطه در ساختارسازی سیاسی جریان اسلام ناب ⬅️ شاید از یک زاویه بتوان جریان اسلام ناب که یک جریان تمدن ساز است را به دو قسمت تقسیم کرد؛ یک قسمت از صدراسلام تا قبل از مشروطه که در ایت مرحله این جریان قدرت اجتماعی کسب کرد 🔰 قسمت دوم این جریان زمان مشروطه و بعد از آن است. در این قسمت این جریان به دنبال ایجاد ساختار سیاسی متناسب با خود است 🔰 در دوره قاجار به دلیل پیشینه‌ای که در دوران صفویه اتفاق افتاد تشیع گسترش پیدا کرد و به دلیل آنکه حکومت مناصبی را به علما داد و همچنین فضایی را که برای آن‌ها ایجاد کرد روز به روز ارتباط علما و مردم محکم‌تر شد. 🎤 حجت الاسلام مهدی ابوطالبی در مصاحبه با فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
❇️ پیچ تاریخ بین‌الملل ✅ پیچ تاریخی از چه جهت است؟ عوامل چیست، بزرگی آن تا چه حد است و ما در این مقطع چه وظیفه‌ای داریم؟ اگر حرکت همه کشورهای جهان را در نظر بگیریم، اینها جهات مختلفی دارد و گاهی درون خودش تلاقی پیدا می‌کند و تضادهایی پیدا می‌شود. ⬅️ اگر برآیند همه اینها را حساب کنیم می‌بینیم علی رغم حرکت هایی که درونش هست و گاهی هم نزولی است، دارد یک قوس صعودی را طی می‌کند و رو به بالا است. 📌 از وقتی که عاملی پیدا شده تا جهت این حرکت به طور محسوس و کارساز تغییر کند، می‌توانیم بگوییم تاریخ انسان و تاریخ بین‌الملل سر یک پیچ تاریخی واقع شده است. 📝 مصاحبه علامه مصباح یزدی، نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💢 انسان روز و شب در طریق ساختن خویش برای ابد است 🔰 انسان ازبین‌رفتنی نیست، باقی و برقرار است، منتها به یک معنی لباس عوض می‌کند و به یک معنی جا عوض می‌کند، از رحم مادر به دامان مادر، به گهواره، به مکتب، به مدرسه و ... انسان موجودی ابدی است و براساس قرآن و عرفان و برهان، و ، انسان‌ساز هستند. علم و عمل، جوهرند، عَرَض نیستند. و حقیقتا سرشت گوهر روان می‌شوند، غذای جان می‌گردند؛ آن‌چنان که آب و نان، غذای بدن می‌شوند. ✳️ پس انسان روز و شب در طریق ساختن خویش برای ابد است. این انگیزه و هدف و ایده، همواره در مد نظر اولیای الهی بوده و هست و ریشه‌ی ، همین حقیقت است. 📚 گفت‌وگو با علامه حسن‌زاده آملی 📖 صفحات ۲۰۵ و ۲۰۶ 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛 بند 5 چگونه اراده خرابکاری‌ در نیروگاه نطنز را نشان می‌دهد؟ 💢 روایت رئیس سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان از تفاوت نطنز و فردو و چرایی تاکید طرف‌های غربی بر محدود کردن غنی‌سازی به نظنز! 🆔 @farhang_puya
💠 جهاد امام ✳️ جهاد این مرد بزرگ " امام (ره)" صرفا جهاد سیاسی و اجتماعی یا جهاد فکری نبود بلکه همراه با همه این جهادها، جهاد درونی، جهاد با نفس، پایبندی به ارتباط مستمر و دائم با خدای متعال هم بود. ✳️ این جور نیست که اگر ما در میدان جهاد فکری یا جهاد علمی یا جهاد سیاسی یا نظامی وارد شدیم، حق داشته باشیم که از این بخش از جهاد صرف نظر کنیم. ✳️ امام بزرگوار اهل خشوع بود، اهل بکا بود، اهل دعا بود، اهل توسل و تضرع بود. گریه سحرگاهان او، مناجات او، دعای او و ارتباط دائمی او بود که پشتوانه معنوی و تداوم و استمرار جهاد این مرد بزرگ را تشکیل می‌داد 📌 بیانات رهبر انقلاب، 1394/3/14 🆔 @farhang_puya
💠 نقش نهضت مشروطه در ساختارسازی سیاسی جریان اسلام ناب 📌 نفوذ اجتماعی در عصر قاجار ⭕️ علما به دلیل دعوتی که صفویه از آنها در ساختار قدرت کرده بود و حضوری که داشتند، از نظر سیاسی نفوذ بیشتری در ساختار قدرت پیدا کردند؛ ولی در دوره قاجاریه این نفوذ به نفوذ اجتماعی تبدیل شد. ⭕️ آنها به دلیل حضور در میان مردم و پرداختن به امور اجتماعی قدرت اجتماعی فوق العاده‌ای پیدا کردند. ⭕️ در دوره صفویه حکومت، بعضی از مناصب مانند اوقاف، قضاوت، نماز جمعه و... را به علما سپرد. اینها امور اجرایی و مذهبی کشور بودند که شاه به علما و فقها داد اما در دوره قاجاریه این امور در اختیار علماست. ⭕️ با این تفاوت که دیگر شاه انها را واگذار نمی‌کند بلکه از باب نفوذ اجتماعی ناشی از نظریه امامت و ولایت شیعی، علما عهده دار این مناصب می‌شوند. 🎤 مهدی ابوطالبی 🆔 @farhang_puya
❇️ مراحل تمدن سازی اسلامی 🔰 برای ایجاد تمدن اسلامی مراحلی وجود دارد که مرحله اول آن " تولید نظریه" است. کسی که می‌خواهد حاکمیت یک جریان فکری را ایجاد کند، اول باید نظریه آن را آماده کند؛ لذا در ابتدا بحث های نظری را مطرح می‌کنند. 🔰 حضرت امام خمینی اول یک نظریه خیلی وسیع را مطرح کردند، بعد این نظریه ابلاغ و تبلیغ شد. زیرا کار دومی که یک رهبر یا آن گروه جریان‌ساز باید انجام دهد " تبليغ نظریه " است. ✅ آنها باید مرتب نظریه خود را تبلیغ کنند و آن را توسط افرادی که اطراف آن‌ها جمع شده‌اند بسط دهند. ✍ مهدی مشکی 🆔 @farhang_puya
💠 حقیقت اخلاق ❇️ ما باید حقیقت معنویت و اخلاق را از دیدگاه اسلام بشناسیم. در غیر این صورت این مسائل مفهوم‌های عام‌تری نیز دارد، حتی بعضی از دولت های سابق "معنویت" را به جای "جمهوری اسلامی" به‌کار می‌بردند و جز ارزش هایی بود که مطرح می‌کردند. 🔰 برای مثال می‌گفتند: برای معنویت انقلاب شده است؛ اما آن را به معنایی که مشترک بین بت‌پرست، مسلمان، یهودی، مسیحی و لامذهب است به‌کار می‌بردند. ⛔️ برخی درباره اخلاق نیز همین نظر را دارند و می‌گویند: اخلاق ربطی به دین ندارد و اخلاق این است که انسان با مردم خوش‌اخلاق و خوشرو باشد و این ربطی به دین و خداپرستی ندارد! 📝 علامه مصباح یزدی(ره) 🆔 @farhang_puya