May 11
جایگاه توسل
https://eitaa.com/fatemi222/8651
چرا توسل
https://eitaa.com/fatemi222/9673
محبت و توسل
https://eitaa.com/fatemi222/10109
سوره 28. قصص آيه 85
👇👇👇
إِنَّ الَّذِى فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَ ادُّكَ إِلَى مَعَادٍ قُلْ رَّبِّى أَعْلَمُ مَن جَآءَ بِالْهُدَى وَ مَنْ هُوَ فِى ضَلاَلٍ مُّبِينٍ
✔️ترجمه
همانا آن كس كه قرآن را (بر تو نازل و عمل به آن را) بر تو واجب كرد، قطعاً تو را به وعدهگاه (و زادگاهت) باز خواهد گردانید. بگو:
پروردگارم آگاهتر است كه چه كسى هدایت آورده وچه كسى در گمراهى آشكار است.
✔️نکته ها
در آیه هفتم گذشت كه خدا به #مادر موسى الهام فرمود كه فرزندت را به دریا بینداز و نگران مباش كه ما او را به تو باز خواهیم گرداند، «القیه فى الیمّ - انّا رادّوه الیك»
در این آیه نیز خدا به پیامبر اسلام وعده مىدهد كه او را به زادگاهش بازگرداند. «لرادّك الى معاد» آرى، همان قدرتى كه موسى را به مادر برگرداند، تو را نیز (بعد از هجرت) به مكّه برخواهد گرداند.
🔹در اینكه «معاد» اشاره به چه معنایى دارد و مصداق آن چیست، نظرات متفاوتى ارائه شده است؛ بعضى آن را «#مكّه» زادگاه پیامبرصلى الله علیه وآله و این آیه را یك خبر #غیبى دانستهاند، كه اى پیامبر!
روزى همین مكّه به دست تو #فتح خواهد شد و به آن بازخواهى گشت. عدهاى نیز آن را مقام محمود پیامبر (مقام شفاعت)، و جمعى هم آن را به قیامت و بهشت، معنا و تفسیر كردهاند.
امّا روایات، مراد از معاد در این آیه را رجعت پیامبر اسلام به دنیا مىدانند.
🔸از عقاید قطعى ما كه از آیات و روایات بسیارى بر مىآید، «رَجعت» است. یعنى اینكه خداوند گروهى از اولیاى خود را قبل از قیامت به دنیا برخواهد گرداند.
✔️پيام ها
1- ابلاغ قرآن سبب تمرّد كفّار و #هجرت پیامبر شد؛ امّا خداى قرآن دوباره پیامبر را به زادگاهش برخواهد گرداند. «لرادّك الى معاد»
2- تلاوت، تبلیغ و عمل به قرآن، قبل از هر كس بر خود پیامبر #واجب است. «فرض علیك القرآن»🔹
3- تعبیر به #فریضه بودن قرآن، نشانهى اهمیّت و جایگاه والاى آن است. «فرض علیك القرآن»
4- در مقام بیان نیز ابتدا از نقاط #مثبت شروع كنیم. «مَن جاء بالهُدى - مَن هو فى ضلال»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 28. قصص آيه 86
👇👇👇👇
آيه
وَمَا كُنتَ تَرْجُواْ أَن يُلْقَى إِلَيْكَ الْكِتَابُ إِلَّا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ فَلَاتَكُونَنَّ ظَهِيراً لِّلْكَافِرِينَ
✔️ترجمه
و تو امید نداشتى كه (این) كتاب (آسمانى) به تو القا گردد، (و این نزول نبود،) مگر #رحمتى از سوى پروردگارت، پس (به شكرانهى آن) هرگز پشتیبان كافران مباش.
✔️نکته ها
دو #شباهت میان حضرت موسى علیه السلام و محمّدصلى الله علیه وآله در آیات این سوره به چشم مىخورد:
1. حضرت موسى به امید به دست آوردن #آتش، به سوى آن رفت و به نور رسید، «فلمّا اتاها نودى...» (آیه ى 30)، پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله نیز به قصد #عبادت به غار حرا رفت كه با وحى آسمانى آشنا شد. «ما كنت ترجوا ان...»
2. در آیه هفده حضرت موسى اظهار داشت: «ربّ بما اَنعمتَ علىّ فلن اكون ظهیراً للمجرمین» پروردگارا! به خاطر #لطفى كه به من كردى من هرگز یاور تبهكاران نخواهم بود. در این آیه نیز خداوند به پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله مىفرماید: «یُلقى الیك الكتاب... فلا تكوننّ ظهیراً للكافرین» به خاطر كتاب آسمانى كه به تو القا شده، هرگز یاور كافران مباش.
✔️پيام ها
1- حتّى انبیا با آن پاكى روح و كمال عبودیّت، #توقّع دریافت وحى نداشته اند، وحى، رحمت الهى بوده است. «ما كنت ترجوا ...الاّ رحمة من ربّك»
2- بعثت پیامبران ونزول كتب آسمانى، از شئون #ربوبیّت خداوند است. «رحمة من ربّك»
3- #برائت و پرهیز از پشتیبانى كافران به قدرى مهم است كه شكرانهى نزول وحى قرار گرفته است. «یُلقى الیك الكتاب ... فلا تكوننّ...»
4- هرگونه حمایت از كفر وپشتیبانى از جرم #ممنوع است. «فلاتكوننّ ظهیراً للكافرین»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 28. قصص آيه 87
👇👇👇👇
آيه
وَ لَا يَصُدُّنَّكَ عَنْ آيَاتِ اللَّهِ بَعْدَ إِذْ أُنزِلَتْ إِلَيْكَ وَ ادْعُ إِلَى رَبِّكَ وَ لَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
✔️ترجمه
و (به هوش باش) پس از آنكه آیات الهى به سوى تو نازل گردید، (وسوسه ها و تهدیدات كفّار) تو را (از تبلیغ و عمل به آن) باز ندارد و (همچنان دیگران را) به سوى پروردگارت دعوت كن و هرگز از مشركان مباش.
✔️نکته ها
👈بعثت، مراحلى دارد:
الف: گرفتن #وحى. «یُلقى الیك الكتاب»
ب: برائت از #كفّار. «فلاتكوننّ ظهیراً»
ج: #صلابت در كار. «لایصدنّك»
د: دعوت #دیگران. «اُدع الى ربّك»
ه : اخلاص در #عقیده و عمل. «لاتكوننّ من المشركین»
🔹توجّه به توحید و نفى شرك و كفر آنچنان مهم است كه خداوند در این آیات بارها پیامبرصلى الله علیه وآله را بر آن هشدار مىدهد.
🔸 غالب جملات پیرامون این مسئله در آیات اخیر، با نون تأكید #ثقیله و با لحن مبالغه آمده است. «لاتكوننَّ - لایصدّنّك - لاتكوننّ»
✔️پيام ها
1- كوتاه آمدن در ابلاغ وحى، نوعى تقویت #كفر است. «فلاتكوننّ ظهیراً للكافرین و لایصدّنّك»
2- دشمنان حتّى براى #شخص پیامبرصلى الله علیه وآله نیز نقشه دارند. «لایصدّنّك»
3- رهبران آسمانى نیز به #تذكّرات الهى نیازمندند. «لایصدّنّك»
4- رسالت باید همراه عزّت و #قاطعیّت باشد. «لایصدّنّك... بعد اذ انزلت»
5 - علم و آگاهى، #مسئولیّت را سنگینتر مىكند. «بعد اذ انزلت الیك»
6- كسى در دعوت به حقّ موفّق مىشود كه #قاطع و نفوذناپذیر باشد. «لایصدّنّك... اُدع الى ربّك»
7- دعوت باید #خالصانه باشد و هیچ مسئلهاى را جز رضاى خداوند در نظر نگیرد. «اُدع الى ربّك و لاتكوننّ من المشركین» آرى كسى كه به خاطر ملاحظه دیگران دعوت به خدا نكند، در مدار شرك قرار گرفته است.
8 - دعوت باید به سوى #خدا باشد، نه خود. «اُدع الى ربّك»
9- شركزدایى و مبارزه با #كفر، سرلوحه ى فعالیّت پیامبران و از تأكیدات بسیار جدّى خداوند است. «لاتكوننّ من المشركین»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 28. قصص آيه 88
👇👇👇👇
آيه
وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ كُلُّ شَىْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
✔️ترجمه
و (هرگز) معبود دیگرى را با «اللّه» مخوان كه معبودى جز او نیست. همه چیز جز وجه او نابود است، حُكم (و حاكمیّت، تنها) از آن اوست، و همه به سوى او بازگردانده مىشوید.
✔️نکته ها
فرقه ى «وهّابیّت» اظهار مىنمایند كه هركس، غیر خدا را بخواند، مشرك مىشود؛ زیرا خداوند فرموده است:
«فلاتدع مع اللّه أحداً»(106)، بنابراین كسانىكه در توسّل، اولیاى خدا را صدا مىزنند، مشركند!
امّا این آیه توضیح مىدهد كه مشرك، كسى است كه غیر خدا را به عنوان خداى دیگر بخواند:
🔸 «لاتدع مع اللّه الهاً آخر» و ناگفته پیداست كه شیعیان هیچ مقامى را به عنوان خدا صدا نمىزنند، بلكه به عنوان كسى كه نزد #خداوند آبرو دارد صدا مىزنند، آن هم آبرویى كه از طرف خداوند به او داده شده است، نظیر انبیا و اولیاى الهى، نه هر شفیع و آبرومند موهومى. زیرا بتپرستان نیز در دنیاى خیال خود، براى بتها آبرویى تصوّر مىكردند.
🔹در این آیه، شركزدایى با عبارات مختلفى بیان شده است؛
الف: خداى دیگرى را با «اللّه» مخوانید.
ب: معبودى جز اللّه نیست.
ج: همه چیز جز او نابود شدنى است.
د: حاكمیّت، تنها از آن اوست.
ه : تنها به سوى او باز مىگردید.
🔸پادشاه كشور سعودى هر سال روز عید قربان علماى فرقه هاى اسلامى را میهمان مىكند.
در یكى از سالها علاّمه سیّد شرفالدین #جبل عاملى (از علماى برجسته لبنانى) به مهمانى دعوت مىشود.
علاّمه همین كه وارد جلسه شد، قرآنى را كه جلد #چرمى داشت به شاه هدیه كرد. شاه آن را گرفت و بوسید. علاّمه گفت: تو مشرك هستى! شاه ناراحت شد كه چرا چنین تهمتى مىزنى؟ علاّمه گفت: چون شما چرمى را بوسیدى كه پوست حیوان است و احترام به پوست حیوان شرك است!
شاه گفت: من هر پوستى را نمىبوسم، كفش من از چرم و پوست حیوان است؛ ولى هرگز آن را نمىبوسم، این قطعه چرم، جلد قرآن قرار گرفته است.
علاّمه فرمود: «ما نیز هر آهنى را نمىبوسیم، آهنى را مىبوسیم كه صندوق یا ضریح و دژ و پنجرهى قبر پیامبر یا امامان معصوم علیهم السلام باشد».
آرى، شرك آن است كه ما كسى یا چیزى را در برابر خدا عَلم كنیم و براى او قدرتى مستقلّ قائل شویم، در حالى كه شیعه قدرت اولیاى خدا را مستقل نمىداند، بلكه قدرتى وابسته به قدرت الهى مىداند و اگر گنبد وبارگاهى مىسازد بهخاطر آن است كه به مردم اعلام كند در این جا مرد توحید دفن شده است. كسى كه در اینجا دفن شده در راه خداشهید گشته و فدا و فناى توحید شده است.
. پس گنبد و بارگاه، یعنى مركزى كه زیر آن فریاد توحید بلند است، نه مركزى در برابر مسجد.
🔹امام رضاعلیه السلام فرمودند: «وجه اللّه» پیامبر خدا و حجّتهاى او در زمین هستند كه به وسیله آنان به خدا، دین و معرفت او توجّه مىشود.(107) در دعاى ندبه درباره امام زمانعلیه السلام مىخوانیم: «أین وجه اللّه الّذى یُؤتى» و نیز مىخوانیم: «أین وجه الّذى یتوجّه الاولیاء»
106) جنّ، 18.
107) توحید صدوق، ص117.
پيام ها
1- #موحّد واقعى كسى است كه از همه ى معبودها، اَبَرقدرتها، ایسمها وطاغوتها آزاد باشد. «لاتدع مع اللّه الهاً آخر»
2- به آنچه رفتنى است، دل نبندیم و خود را #اسیر آنها نسازیم. «كلّ شىءٍ هالك الاّ وجهه» چنانكه حضرت ابراهیم فرمود: «لا اُحبّ الآفلین»(108)
3- حاكمیّت، مخصوص خداوند است. «له الحكم»
4- معبود واقعى چند #شرط دارد:
الف: فناپذیر نباشد. «كلّ شىء هالك الا وجهه»
ب: بر هستى فرمانروا باشد. «له الحكم»
ج: فرجام همه به دست او باشد. «الیه ترجعون»
5 - مرگ، نابودى نیست، بازگشت به مبدأ است. «الیه ترجعون»
پروردگارا! مزهى تلاوت، تدبّر و پندگیرى از قرآن را به ما بچشان.
پروردگارا! چراغ دل ما را به نور قرآن روشن و وجود ما را روشنىبخش قرار ده.
پروردگارا! رفتار و گفتار ما را برخاسته از قرآن و سیرهوسنّت پیامبراكرمصلى الله علیه وآله واهلبیت معصومشعلیهم السلام قرار بده.
108) انعام، 76.
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره عنکبوت👇👇
فضیلت و خواص سوره عنکبوت
عنکبوت، بیست ونهمین سوره قرآن است که مکی و دارای 69 آیه دارد.
در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده: هرکس سوره عنکبوت را بخواند به تعداد همه مؤمنان و همه منافقان ده حسنه به او عطا می شود(1)
از امام صادق علیه السلام نقل شده: هرکس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان قرائت کند، سوگند به خدا که از اهل بهشت خواهد بود زیرا این دو سوره نزد پروردگار از جایگاه بلندی برخوردارند(2)
آثار و برکات سوره
1) درمان همه #بیماری ها
از رسول گرامی اسلام نقل شده است: هرکس سوره عنکبوت را نوشته و پس از شستن، از آب آن بنوشد همه دردها و بیماری ها از او زایل می شود. امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: اگر این سوره را بنویسند و آنگاه آن را شسته و از آب حاصل از آن بنوشند تب، سردی و درد از آنها برداشته می شود و از هیچ دردی جز درد مرگ که چاره ای از آن نیست، غمگین نمی شوند و در زندگی به شادی فراوانی دست می یابند(3)
2) جهت آرامش و شرح #صدر
نوشیدن آب این سوره موجب شادی دل و شرح صدر می شود و اگر برای افروختگی و حرارت چهره از این آب صورت را بشویند برطرف می شود و اگر هنگام خواب این سوره خوانده شود موجب آرامش و راحتی در خواب می شود(4)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
(1) مجمع البیان، ج8، ص5
(2) ثواب الاعمال، ص 109
(3) تفسیرالبرهان، ج4، ص301
(4) همان
منبع: «قرآن درمانی روحی و جسمی ؛ محسن آشتیانی، سید محسن موسوی»
سوره 29. عنكبوت آيه 1-3
👇👇👇👇👇
الم
أَحَسِبَ النَّاسُ أن يُتْرَكُواْ أَن يَقُولُواْ آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ
وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُواْ وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ
✔️ترجمه
الف، لام، میم. آیا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ایمان آوردیم، رها مىشوند و دیگر مورد #آزمایش قرار نمىگیرند؟!
در حالى كه بدون تردید كسانى را كه پیش از ایشان بودند آزمودیم تا خداوند كسانى را كه راست گفتند #معلوم دارد و دروغگویان را (نیز) معلوم نماید.
✔️نکته ها
كلمهى «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا كردن ناخالصىهاى آن است و چون در حوادث و سختىها، جوهرهى انسان از شعارهاى دروغین جدا مىشود، حوادث و آزمایشها را «فتنه» مىگویند.
✔️پيام ها
1- ایمان، تنها با زبان و #شعار نیست، بلكه همراه با آزمایش است.«أحسب... هم لایفتنون» (ادّعا كافى نیست، باید عملكرد را دید و قضاوت كرد.)
سعدیا گرچه سخندان و نصحیتگویى
زعمل كار برآید به سخندانى نیست.
2- آزمایش، یك #سنّت الهى در طول تاریخ است. «ولقد فتنّا الّذین من قبلهم»
3- حوادث را #تصادف نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست. «فتنّا»
4- آشنایى با تاریخ و حوادث پیشینیان، مردم را براى پذیرش حوادث آماده مىكند. «من قبلهم»
5 - دلیل آزمایش هاى الهى، عینى و #محقّق شدن علم ازلى خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعى و شكوفا شدن استعدادهاى درونى و به فعلیّت رسیدن آنهاست. «فلیعلمنّ... الّذین صدقوا و... الكاذبین»
توضيحات
👈سیماى سوره ى عنكبوت
این سوره در مكّه نازل گردیده و #شصت و نه آیه دارد. نامِ برخى از سوره هاى قرآن همچون بقره، فیل، نمل و نحل، برگرفته از نام #حیواناتى است كه در این سورهها به گونهاى مطرح شدهاند.
🔸 در آیه 41 این سوره، بناىِ شرك همچون خانه ى عنكبوت سست و ناپایدار شمرده شده و لذا این سوره به عنكبوت نام گرفته است.
🔹 این سوره درباره ى چند موضوع، مطالبى رابیان مىكند از جمله: ایمان، تكلیف بشر، آزمایش الهى، تاریخ برخى انبیا، نهى از مجادلهى غیر نیكو و تكیه بر غیر خدا.
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 5،4
👇👇👇
أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ أَن يَسْبِقُونَا سَآءَ مَا يَحْكُمُونَ
مَن كَانَ يَرْجُواْ لِقَآءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
✔️ترجمه
آیا كسانى كه كارهاى بد انجام مىدهند، پنداشتهاند كه بر ما #پیشى خواهند گرفت (و از كیفر ما خواهند گریخت)؟ چه بد داورى مىكنند.
آن كس كه به دیدار خداوند امید دارد (مىداند كه) بى شك #اجلى كه خداوند تعیین كرده آمدنى است؛ و اوست شنواى دانا.
نکته ها
حضرت على علیه السلام فرمودند: «مراد از «لقاء اللّه»، روز قیامت است».(109)
109) تفسیر نورالثقلین و توحید صدوق، ص267.
پيام ها
1- ارتكاب #گناه و تكرار آن، در بینش انسان تأثیر گذارده و او را #خیالباف مىكند. «ام حسب الّذین یعملون السّیئات»
2- خیال پردازىها را با یاد مرگ و #معاد درمان كنیم. هم مؤمنانى كه در بوته ى آزمایشند و هم خلافكاران بدانند كه فرصتها تمام شدنى است و مهر و قهر الهى به سراغشان خواهد آمد. «أحسب النّاس أن یتركوا ... أم حسب الّذین یعملون السّیئات ... من كان یرجوا لقاء اللّه...»
3- نه مدّعیان ایمان، از امتحان الهى رها مىشوند و نه خلافكاران، از انتقام الهى. «یسبقونا» (خلافكاران، خیال مىكنند دست خدا به آنان نمىرسد.)
4- باید تفكّرات و پندارهاى باطل را محكوم كرد. «ساء ما یحكمون»
5 - خداوند، هم گفتار ما در اظهار ایمان را مىشنود و هم #پندار و روحیات ما را مىداند. «و هو السمیع العلیم»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 6
👇👇👇
وَمَن جَاهَدَ فِإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِىٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ
✔️ترجمه
وهركس تلاش كند پس براى خود مىكوشد، زیرا خداوند از جهانیان بىنیاز است.
✔️نکته ها
مراد از جهاد در این آیه، تنها جهاد با شمشیر و با دشمنان نیست، بلكه مراد هرگونه تلاش و كوشش است؛ خواه این تلاش در راه خودسازى و به اصطلاح جهاد با نفس باشد یا مبارزه با وسوسههاى شیطان و یا با دشمنان خارجى.
✔️پيام ها
1- خداوند به تلاش ما نیاز ندارد. «و مَن جاهد فانّما یجاهد لنفسه»
من نكردم خلق تا سودى كنم
بلكه تا بر بندگان جودى كنم
2- براى تشویق مردم به تلاشهاى مثبت، از گرایشهاى درونى و فطرى، همچون حبّ نفس استفاده كنیم. (انسان فطرتاً به دنبال سود و منافع خویش است) «و مَن جاهد فانّما یجاهد لنفسه»
3- بىنیازى خداوند، واقعى و حتمى است. (بر خلاف اظهار بىنیازى ما كه در عین نیاز است.) «انّ اللَّه لغنىّ عن العالمین»
4- خداوند، هم از انسانها بى نیاز است و هم از فرشتگان و هم دیگر موجودات. «لَغنىّ عن العالَمین»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
منبرک فاطمی
منزل اقای قبادی جلسه #سوم آقایان👇👇👇
جلسه چهارم تفسیر
منزل حاج سیدرضا سیدی
4مرداد98
صفحه 373 و 4
إِنْ هذا إِلاَّ خُلُقُ الْأَوَّلينَ137وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبينَ138فَکَذَّبُوهُ فَأَهْلَکْناهُمْ إِنَّ في ذلِکَ لَآيَةً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنينَ139وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ140کَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلينَ141إِذْ قالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صالِحٌ أَ لا تَتَّقُونَ142إِنِّي لَکُمْ رَسُولٌ أَمينٌ143فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ144وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلي رَبِّ الْعالَمينَ145أَ تُتْرَکُونَ في ما هاهُنا آمِنينَ146في جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ147وَ زُرُوعٍ وَ نَخْلٍ طَلْعُها هَضيمٌ148وَ تَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً فارِهينَ149فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ150وَ لا تُطيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفينَ151الَّذينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَ لا يُصْلِحُونَ152قالُوا إِنَّما أَنْتَ مِنَ الْمُسَحَّرينَ153ما أَنْتَ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا فَأْتِ بِآيَةٍ إِنْ کُنْتَ مِنَ الصَّادِقينَ154قالَ هذِهِ ناقَةٌ لَها شِرْبٌ وَ لَکُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَعْلُومٍ155وَ لا تَمَسُّوها بِسُوءٍ فَيَأْخُذَکُمْ عَذابُ يَوْمٍ عَظيمٍ156فَعَقَرُوها فَأَصْبَحُوا نادِمينَ157فَأَخَذَهُمُ الْعَذابُ إِنَّ في ذلِکَ لَآيَةً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنينَ158وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ
کَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلينَ160إِذْ قالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَ لا تَتَّقُونَ161إِنِّي لَکُمْ رَسُولٌ أَمينٌ162فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ163وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلي رَبِّ الْعالَمينَ164أَ تَأْتُونَ الذُّکْرانَ مِنَ الْعالَمينَ165وَ تَذَرُونَ ما خَلَقَ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ أَزْواجِکُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ عادُونَ166قالُوا لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ يا لُوطُ لَتَکُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجينَ167قالَ إِنِّي لِعَمَلِکُمْ مِنَ الْقالينَ168رَبِّ نَجِّني وَ أَهْلي مِمَّا يَعْمَلُونَ169فَنَجَّيْناهُ وَ أَهْلَهُ أَجْمَعينَ170إِلاَّ عَجُوزاً فِي الْغابِرينَ171ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرينَ172وَ أَمْطَرْنا عَلَيْهِمْ مَطَراً فَساءَ مَطَرُ الْمُنْذَرينَ173إِنَّ في ذلِکَ لَآيَةً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنينَ174وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ175کَذَّبَ أَصْحابُ الْأَيْکَةِ الْمُرْسَلينَ176إِذْ قالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ أَ لا تَتَّقُونَ177إِنِّي لَکُمْ رَسُولٌ أَمينٌ178فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ179وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلي رَبِّ الْعالَمينَ180أَوْفُوا الْکَيْلَ وَ لا تَکُونُوا مِنَ الْمُخْسِرينَ181وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقيمِ182وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدينَ
سوره 26. شُعراء آيه 136-140
👇👇
قَالُواْ سَوَاءٌ عَلَيْنَا أَ وَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَكُن مِّنَ الْوَاعِظِينَ
إِنْ هَذَآ إِلَّا خُلُقُ الْأَوَّلِينَ
وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ
فَكَذَّبُوهُ فَأَهْلَكْنَاهُمْ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَ مَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
✔️ترجمه
گفتند: براى ما یكسان است كه ما را اندرز دهى یا اندرز ندهى.
این (دعوت تو یا بتپرستى ما) جز شیوه پیشینیان نیست. وما عذاب نخواهیم شد.
پس هود را تكذیب كردند آنگاه ما آنان را هلاك كردیم.
البتّه در این (داستان) بىشك نشانهى بزرگى است، و(لى) اكثر مردم ایمان آورنده نیستند.
و همانا پروردگار تو، همان خداوند عزیز و مهربان است.
✔️نکته ها
در این كه كلمهى «هذا» به چه چیز اشاره دارد، احتمالاتى👇 است:
الف: این ادّعاى پیامبرى تو، چیزى جز #تقلید از مدّعیان قبلى نبوّت نیست.
ب: این خانههاى بلند بر روى تپهها و سایر كارهاى ما، شیوهى #نیاكان ماست.
ج: این #تكذیب و بتپرستى ما، همان تكذیب و بتپرستى نیاكان ماست.
قرآن، بارها از #اكثریّت مردم #انتقاد كرده است. در این سوره نیز چند بار آیه «و ما كان اكثرهم مؤمنین» در پایان نقل تاریخ انبیا بیان شده است.
✔️پيام ها
1- سابقه و رفتار نیاكان، دلیل حقّانیّت نیست. «اِن هذا الاّ خُلُق الاوّلین» (در صورتى كه مراد از «هذا»، رفتار مشركان باشد)
2- تقلید نابجا و تعصّب، مانع پندپذیرى است. «سواء علینا أ وَعَظتَ... اِن هذا...»
3- انحراف نیاكان، زمینهى انحراف نسلهاى بعدى است. «اِن هذا الاّ خُلُق الاوّلین»
4- گاهى بتپرستى و هر رفتار دیگر، جزو جوهرهى انسان مىشود. (كلمهى «خُلق» به معناى روحیّهى ثابت است)
5 - بتپرستان، انحراف خود را با شیوهى نیاكان توجیه و از خود سلب مسئولیّت مىكردند. «و ما نحن بمُعذّبین»
6- سرنوشت انسان به دست خود اوست. «فكذّبوه فاهلكناهم»
7- از تكذیب و هلاكت دیگران عبرت بگیرید. «لآیة»🌷🍃
8 - اكثریّت، شما را فریب ندهد. #حقّ را در زیادى جمعیّت جستجو نكنید، ملاك شناخت حقّ و باطل، كمیّت نیست. «و ما كان اكثرهم مؤمنین»👉
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 141-145
👇
كَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلِينَ
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صَالِحٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ
وَمَآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِين
✔️ترجمه
قوم ثمود (نیز) پیامبران را تكذیب كردند.
آنگاه كه برادرشان #صالح به آنان گفت: آیا (از شرك و انحراف) پروا نمىكنید؟
من براى شما پیامبرى امین هستم.
پس از خداوند پروا كنید واز من اطاعت نمایید.
و من بر این رسالتم هیچ پاداشى از شما نمىخواهم. پاداش من جز بر پروردگار جهانیان نیست.
✔️نکته ها
در این سوره، #داستان چند تن از پیامبران نقل شده، ولى آغاز ماجراى آنان با كلمهى «ٍ#كذّبت» شروع مىشود(45) و این، به خاطر آن است كه در این داستانها نقطهى ٍ#مهم، مسألهى تكذیب پیامبران از سوى اقوام گذشته و هلاكت آنهاست. آرى در نوشتن و گفتن باید مطالب مهم، سرفصل قرار بگیرد.
☘️در بیان تاریخ، باید به نكات #مهم توجّه شود، نه به مسایلى كه دانستن یا ندانستن آنها سود و ضررى ندارد. در این داستانها، دربارهى تعداد مردم و نام مكان و تاریخ حادثه و جزئیات دیگر، مطلبى بیان نشده است، زیرا آنچه مایهى عبرت است، نشان دادن #جلوههاى حقّ و باطل و بیان پیروزى حقّ بر باطل است.
45) داستان نوح، آیهى 105 ؛ داستان عاد، آیهى 123 ؛ داستان صالح، آیهى 141 ؛ داستان لوط، آیهى 160 و داستان شعیب، آیهى 176.
🌱پيام ها
1- روش #دعوت تمام انبیا یكى است. در داستان نوح، هود، صالح، لوط و شعیب، همهى آنان یك #كلام و یك شعار داشتند:
🌱همه مىگفتند: «اَلا تتّقون»
🌴همه مىگفتند: «فاتّقوا اللّه واَطیعون»
🎋همه مىگفتند: «اِنّى لكم رسول أمین»
☘️همه مىگفتند: «ما أسئلكم علیه من أجر»
و خلاصهى پیام همهى آنان چند چیز بود:
🌹 برادرى، تقوا، پیروى از رهبر، بىتوقّعى، توكّل بر خدا و اطمینان دادن به مردم كه ما به نفع شما و امین شما هستیم. (پیامهاى این چند آیه نیز مانند پیامهاى آیات قبل است كه دربارهى پیامبران دیگر در همین سوره عنوان شد.)
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 146-152
👇👇
أَتُتْرَكُونَ فِى مَا هَاهُنَآ آمِنِينَ
فِى جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ
وَ زُرُوعٍ وَ نَخْلٍ طَلْعُهَا هَضِيمٌ
وَ تَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتاً فَارِهِينَ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ
وَلَا تُطِيعُواْ أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ
أَلَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِى الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ
✔️ترجمه
آیا (فكر مىكنید) شما در آنچه در این دنیا دارید، در #أمن وامان رها خواهید شد؟
در باغها و چشمهها.
و كشتزارها و نخلهایى كه شكوفهاش #لطیف و بر هم نشسته است.
(و هیچ مسئولیّت و بازگشتى نخواهید داشت؟)
و شما (ماهرانه) از كوهها خانههایى براى #خوشگذرانى مىتراشید.
پس، از خدا پروا كنید و مرا پیروى نمایید. واز اسرافكاران فرمان نبرید.
آنان كه در زمین #فساد مىكنند و اهل اصلاح نیستند.
✔️نکته ها
☘️اگر مردم دنیا تنها به همین جملهى «لا تُطیعوا امر المسرفین»#عمل كنند، تمام حكومتهاى طاغوتى اسرافكار، سقوط مىكنند.
🌱قوم #ثمود، هم #كشاورزى خوبى داشتند، «فى جنّات و عُیون و زُروع»هم تمدّن و #خانهسازى «من الجبال بیوتاً» و هم رفاه و #امنیّت. «فارِهین... آمِنین»
🌴كلمهى «طَلع» به شكوفهى خرما گفته مىشود كه قبل از میوه طلوع مىكند و گاهى به نوبَر و اوّلین خرما نیز گفته مىشود.
«هَضیم» به معناى شكوفهى لطیف و بر هم نشسته است. یعنى شكوفههاى خرما از انبوهى و پر حاصلى و طراوت بر هم سوار شده است.
با اینكه كلمهى «جنّات» شامل درخت خرما نیز مىشود، ولى نام درخت خرما جداگانه برده شده است، كه شاید اشاره به اهمیّت خرما در میان قوم ثمود بوده است.
كلمهى «فارهین» مىتواند از كلمهى «فره» به معناى شادى باشد كه «بیوتا فارهین» یعنى در خانهها سرمست بودند و مىتواند از ریشهى «فراهت» به معناى مهارت باشد كه «بیوتاً فارهین» یعنى با مهارت خانههایى را از كوهها مىتراشیدند.
✔️پيام ها
1- به زندگى مرفّه دنیا مغرور نشوید. «أتُتركون... آمِنین» #رفاه امروز نشانهى #رضاى خداوند از شما نیست. (نعمتهاى مادّى پایدار نیست).
2- توجّه به ناپایدارى دنیا، وسیلهى #تقواست. «أتُتركون... فاتّقوا اللّه»
3- لازمهى تقوا، پیروى از انبیا و دورى از اطاعت #مسرفان است. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون و لا تُطیعوا أمر المسرفین»
4- امنیّت، اقتصاد و رفاه، اگر با پیروى از رهبر #معصوم همراه نباشد زمینهى #فساد خواهد شد. «آمِنین، جنّات، عیون، زُروع، بُیوتاً، فاتّقوا اللّه و اَطیعون»👉
5 - انسان در برابر #نعمتها رها نیست، بلكه #مسئولیّت دارد. «جنّات، عیون، زُروع، بُیوتاً، لاتُطیعوا أمر المسرفین»
6- اسرافكار، صلاحیّت رهبرى جامعه را ندارد. «لاتُطیعوا أمر المسرفین»
7- انبیا در #مصرفگرایى مردم #حسّاس بودند. «لاتُطیعوا أمر المسرفین»🌱
8 - در برابر سرمایه داران اسرافگر، كرنش نكنید. «لاتُطیعوا أمر المسرفین»
9- تولّى و تبرّى باید با هم باشد. «اطیعون - لا تطیعوا»
10- اسراف، فساد است و اسرافكار، #مفسد. «المسرفین الّذین یُفسِدون»
11- از #مرفّهان بىدرد، امید اصلاح نداشته باشید كه اصلاح تنها در سایهى مكتب انبیاست. «و لا یُصلِحون»
12- اسرافكاران، كار خودرا #ٌتوجیه مىكنند وخود را صالح مىدانند. «لایُصلِحون»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 153, 154
👇👇
قَالُواْ إِنَّمَآ أَنتَ مِنَ الْمُسَحَّرِينَ
مَآ أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا فَأْتِ بَِايَةٍ إِن كُنتَ مِنَ الصَّدِقِينَ
✔️ترجمه
(قوم ثمود به جاى ایمان آوردن به صالح) گفتند: همانا تو از سحر شدگانى.
تو جز بشرى مثل ما نیستى. پس اگر از راستگویانى، نشانه (و معجزه)اى بیاور.
✔️پيام ها
1- به انبیا دو تهمت مىزدند: #سحركننده، «ساحر» و سحرشده. «المسحّرین»
2- بدتر از عصیان، #توجیه كردن آن است. در برابر فرمان «اَطیعون» عصیان خود را توجیه كرده ومىگفتند: تو سحر شدهاى وقابل پیروى نیستى. «المسحّرین»
3- نبوّت ومعجزه، #متلازمند. «فأتِ بآیة» (معجزه، نشانهى صداقت انبیاست)
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 155-157
👇👇
قَالَ هَذِهِ نَاقَةٌ لَّهَا شِرْبٌ وَلَكُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ
وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابُ يَوْمٍ عَظِيمٍ
فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُواْ نَادِمِينَ
✔️ترجمه
صالح (در پاسخ معجزهخواهى مردم) گفت: این ماده شترى است (كه با ارادهى خداوند، از درون كوه خارج شد).
براى اوست سهمى از آب (یك روز) و براى شما روز دیگرى معیّن شده است.
و به آن آسیبى نرسانید كه #عذاب روز سهمگین، شما را فرا مىگیرد.
پس ناقه را كشتند، سپس از كردهى خود پشیمان شدند.
✔️نکته ها
🌴دست قدرت خداوند در ارائهى معجزه #باز است، از شكافتن ماه «اِنشقّ القَمر»، تا شكافتن آب «فانفلق» تا شكافتن كوه و بیرون آوردن شتر براى او یكسان است.
☘️با این كه ناقهى صالح را یك نفر از پاى درآورد، امّا قرآن مىفرماید: «عقروها» یعنى گروهى آن را پى كردند، زیرا آن #گروه به كار آن یك نفر #راضى بودند. چنانكه حضرت علىعلیه السلام مىفرماید: «انّما عقر ناقة ثمود رجل واحد فعمّهم اللّه بالعذاب لمّا عمّوه بالرضا»(46)👉
46) نهجالبلاغه، خطبه 201.
✔️پيام ها
1- معجزه باید به قدرى #روشن باشد كه همهى مردم در هر سطحى كه هستند، اعجاز آن را درك كنند. «هذه ناقة»
2- توهین به #مقدّسات، كیفر بزرگ دارد. «لاتَمَسّوها بسوء فیأخذكم» خداوند در سوره اعراف این شتر را به خود نسبت داده است؛ «ناقة اللّه»(47)🌷🍃
3- تقسیم عادلانهى منابع آب باید طبق فرمان خدا صورت گیرد. «لها شربٌ ولكم»
4- شترى كه رنگ و نشان الهى داشته باشد، بر انسانهاى عادّى مقدّم است. «لها شِرب و لكم...»
5 - انسان #طاغى، حتّى به حیوان بىآزار شیرده رحم نمىكند. «فعَقَروها»🌷🍃
6- هشدارهاى انبیا را جدّى بگیریم. «لاتمسّوها بسوء - فعَقَروها فاصبحوا نادمین»
7- هر كس كه به كار دیگرى #راضى باشد، در اجر یا گناه كار او شریك است. «فعقروها» با اینكه یك نفر ناقه را كشت.🌷🍃
8 - هر ندامت وتوبهاى #مقبول نیست. (توبه وندامت هنگام دیدن عذاب كارساز نیست). «نادمین - فأخذهم العذاب»
47) اعراف، 73.🌷🍃
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 158, 159
👇👇
فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَأَيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
✔️ترجمه
پس آنان را عذاب فرا گرفت. همانا در این (ماجرا) قطعاً نشانه و درس عبرتى است، و(لى) اكثر آنان ایمان آورنده نیستند.
و البتّه پروردگار تو بى شك همان تواناى مهربان است.
✔️پيام ها
1- توهین به مقدّسات الهى به حدّى مهم است كه گروهى به خاطر كشتن یك #حیوان، #نابود مىشوند. «فعَقَروها ... فأخذهم العذاب»🌷🍃
2- هم الطاف او نشانههاى عبرت هستند و هم قهر وعذابش. «لآیةً»
3- انسان مىتواند حتّى با دیدن بزرگترین #نشانه هاى الهى، در برابر حقّ عناد ورزد و ایمان نیاورد. «لآیة و ما كان اكثرهم مؤمنین»🌷🍃
4- فرستادن انبیا ومعجزه وقهر بر كفّار لجوج، از شئون ربوبیّت اوست. «ربّك»
5 - ایمان و كفر مردم، در خداوند اثرى ندارد. «اِنّ ربّك لهو العزیز»
6- قهر خداوند به خاطر عمل خودماست وگرنه او مهربان است. «لهوالعزیزالرحیم» 🌷🍃
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 160-164
👇👇
كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلِينَ
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ
وَمَآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ
✔️ترجمه
قوم لوط (نیز) انبیا را تكذیب كردند.
زمانى كه برادرشان لوط به آنان گفت: آیا (از شرك وانحراف دورى، و از خدا) پروا نمىكنید؟ همانا من براى شما پیامبرى امین هستم.
پس، از خداوند پروا كنید و مرا اطاعت نمایید.
و من در برابر رسالتم از شما مزدى درخواست نمىكنم. (زیرا) مزد من تنها بر پروردگار جهانیان است.
✔️نکته ها
حضرت لوط با حضرت ابراهیم #همزمان بودند، ولى در این سوره فاصلهى داستان ابراهیم و لوط حدود یكصد آیه است و این، به خاطر آن است كه در نقلهاى قرآن عبرتها مهم است، نه تنظیم و سیر تاریخى.
✔️پيام ها
1- موضوعات اصلى را سرفصل كلام خود قرار دهید. «كذّبت ثمود ...»
(در آغاز تاریخ تمام انبیا در این سوره، كلمهى «كذّبت» مطرح شده و این به جهت آن است كه هدف از نقل تاریخ آن بزرگواران در این سوره، بیان تكذیب مردم لجوج و كیفر الهى آنان است.)
2- تكذیب یك پیامبر به منزلهى تكذیب همهى پیامبران است. «كذّبت... المرسلین» (با اینكه هر قومى پیامبر خود را تكذیب مىكرد، ولى چون انبیا داراى هدف وبرنامه واحدى هستند، تكذیب یكى از آنها به منزله تكذیب همه آنان است)🌷🍃
3- رابطهى رهبر آسمانى با مردم، رابطهى برادرى است. «اخوهم»🌷🍃
4- كسى كه پرواى درونى ندارد، از هر جهت آسیب پذیر است و هیچ حقّى را نمىپذیرد. «الا تتّقون»
5 - رهبران آسمانى باید به سراغ مردم روند و خود و اهداف خود را به آنان عرضه كنند. «الا تتّقون انّى لكم ...»
6- تقوا، بستر و زمینهى حقّ پذیرى و اطاعت از انبیا است. «فاتّقوا اللّه و اطیعون»
7- دیندارى، بدون اطاعت از رهبرى كامل نیست. «فاتّقوا اللّه و اطیعون»🌷🍃
8 - اگر به مال مردم چشم ندوزیم، سخنان ما بیشتر اثر مىكند. «ما اسئلكم»
9- كسى مىتواند از مردم بىنیاز باشد كه توكّلش بر خداوند زیاد باشد. «الا على ربّ العالمین»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 165-167
👇👇
أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ
وَتَذَرُونَ مَاخَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُم مِّنْ أَزْوَاجِكُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ عَادُونَ
قَالُواْ لَئِنْ لَّمْ تَنتَهِ يَا لُوطُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجِينَ
✔️ترجمه
آیا از میان مردم جهان، شما به سراغ مردها مىروید؟ و (زنان و) همسرانتان را كه پروردگارتان براى شما آفریده رها مىكنید؟ بلكه شما مردمى تجاوزكارید.
مردم (به جاى پندپذیرى) گفتند: اى لوط! اگر (از حرفهایت) دست برندارى، قطعاً از اخراج شدگان خواهى بود.
✔️نکته ها
در این آیات، #قوم لوط به عنوان #تجاوزگر معرّفى شدهاند؛ «بل انتم قوم عادون» لكن در آیات دیگر، تعبیرات دیگرى نیز دربارهى آنها به كار رفته است، از جمله:
«بل انتم قوم مسرفون»(48)، «قوم سوء فاسقین»(49) و «بل انتم قوم تجهلون»(50)
كسى كه مرتكب لواط شود، مجازاتش قتل است. این عمل به قدرى زشت است كه حتّى اگر كسى با حیوانى آمیزش جنسى انجام دهد، گوشت آن حیوان حرام مىشود و باید آن را ذبح كرد و سپس لاشهى آن را سوزاند.
همجنسگرایى، تنها در میان #انسانها دیده مىشود. در عالم هستى، هیچ موجود دیگرى همجنسگرا نیست.
48) اعراف، 81.
49) انبیاء، 74.
50) نمل، 55.
پيام ها
1- در نهى از منكر، باید #منكرات رایج در هر گروه و #مان را شناخت و در بازداشتن مردم از آن اصرار نمود. «أتأتون الذُكران»🌷🍃
2- در نهى از منكر، راههاى معروف را ارائه دهید. «أتأتون - و تذرون... ازواجكم»🌷🍃
3- رها كردن همسر و نادیده گرفتن نیازهاى او ممنوع است. «تَذَرون... ازواجكم»🌷🍃
4- خداوند براى اشباع غرائز بشر، مسیر فطرى وطبیعى قراردادهاست. «خلقلكم»
5 - ادیان آسمانى، انسان را به ازدواج ترغیب مىكنند. «خلق لكم ربّكم من ازواجكم»🌷🍃
6- ازدواج، جلوهاى از ربوبیّت الهى و به نفع انسان است. «خلق لكم ربّكم»
7- انحرافات جنسى، تجاوز و طغیان است و همجنسگرایى و لواط، تجاوز به حریم ارزشهاست. «عادون»
8 - براى از بین بردن منكر، تكرار نهى از منكر و استقامت لازم است. «لئن لم تَنتَه»🌷🍃
9- در نهى از منكر، خود را براى تهدیدهاى دیگران آماده كنید. «لتكوننّ من المخرجین»🌷🍃
10- تبعید، شیوهى ستمگران قوم لوط بوده است. «من المخرجین»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 168-175
👇
قَالَ إِنِّى لِعَمَلِكُم مِّنَ الْقَالِينَ
رَبِّ نَجِّنِى وَأَهْلِى مِمَّايَعْمَلُونَ
فَنَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِينَ
إِلَّا َجُوزاً فِى الْغَابِرِينَ
ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرِينَ
وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِم مَّطَراً فَسَآءَ مَطَرُ الْمُنْذَرِينَ
إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
✔️ترجمه
لوط گفت: من مخالف شدید كردار شما هستم. پروردگارا! من و كسان مرا از (شرّ) آنچه انجام مىدهند رهایى بخش.
پس (دعایش را مستجاب كردیم و) او وتمام خاندانش را نجات دادیم.
مگر پیرزنى (زن لوط) كه در میان بازماندگان بود. سپس، دیگران را ریشهكن كردیم.
و بر سر آنان بارانى (از #سنگ) فرو فرستادیم. پس چه بد است باران هشدار داده شدگان.
البتّه در این (ماجرا) نشانهاى (از قدرت الهى) است، لكن بیشتر مردم ایمانآورنده نیستند.
همانا پروردگار تو همان تواناى مهربان است.
✔️نکته ها
كلمهى «قالین» به معناى اظهار نگرانى و مخالفت شدیدى است كه از عمقِ جان باشد.
✔️پيام ها
1- با #كار بد مخالفت كنید، نه با شخص خلافكار. «لعمَلِكم من القالین»🌷🍃
2- انبیا، در برابر تهدیدها نمىترسیدند و حرف خود را مىزدند. «من القالین» لوط در برابر تهدید اخراج وتبعید، فرمود: من دشمن كار شما هستم.🌷🍃
3- تنفّر از كار بد، هم باید زبانى باشد و هم عملى. «قال اِنّى لعملكم - ربّ نجّنى» آرى نگرانى تنها كافى نیست، باید به فكر رهایى ونجات از مركز فساد بود.🌷🍃
4- محیط آلوده براى مردان خدا قابل تحمّل نیست؛ اگر از اصلاح محیط مأیوس شدند، حداقل خود را از آنجا نجات مىدهند. «نجّنى»🌷🍃
5 - بزرگان جامعه باید به فكر خاندان و یاران خود باشند. «نجّنى و اهلى»🌷🍃
6- دعاى انبیا #مستجاب است. «ربّ نجّنى - فنجّیناه»
7- زن، در انتخاب راه وابسته به شوهر نیست. «الاّ عجوزاً» (زن لوط راه انحرافى را برگزیده بود)🌷🍃
8 - در ادیان آسمانى، همهى قوانین و ارزشها بر اساس #ضوابط است نه روابط. «الاّ عجوزًا» (زن پیامبر نیز اگر منحرف شد، هلاك مىشود، زیرا ملاك و میزان، كفر وایمان است نه رابطهها و نسبتها)🌷🍃
9- حساب اطرافیان و وابستگان #شخصیّتها را، از حساب خود آنان #جدا كنید. «الاّ عجوزًا» (ممكن است انسان پیامبر وفرستاده خدا باشد، ولى بستگانش در راه حقّ نباشند. همسر لوط در خانه پیامبر بود، ولى داراى تفكّر انحرافى بود.)
10- كیفر گناه براى همه #یكسان است، زن لوط در میان نابودشدگان است و امتیاز ویژهاى ندارد. «فى الغابرین»🌷🍃
11- كیفر كسانى كه مسیر ازدواج را به لواط مىكشانند، آن است كه باران رحمت، باران عذاب شود و آنان را از پاى در آورد. «فساء مَطر المنذرین»🌷🍃
12- خداوند قبل از عذاب، هشدار مىدهد و اتمام #حجّت مىكند. «المنذرین»
13- همین كه جامعه از افراد #صالح خالى شد، زمینهى قهر الهى فراهم شده است. «نجّیناه و اهله... ثمّ دمّرنا»🌷🍃
14- طبیعت، در اختیار قدرت الهى است. (همان قدرتى كه از آسمان باران نازل مىكند، مىتواند سنگ نازل كند) «فامطرنا علیهم مطراً...»
15- تاریخ، مایهى عبرت است. «اِنّ فى ذلك لایةً»
16- در تربیت، تكرار لازم است. (در این سوره بعد از نقل ماجراى هریك از پیامبران، جملهى «اِنّ فى ذلك لآیة» آمده است).
17- اكثر مردم پند #پذیر نیستند. «و ما كان اكثرهم مؤمنین»
18- قدرت همراه با رحمت ارزش دارد. «العزیز الرّحیم»🌷🍃
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 176-180
👇👇
كَذَّبَ أَصْحَابُ لَْيْكَةِ الْمُرْسَلِينَ
إِذْ قَالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ
وَمَآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ
✔️ترجمه
اصحاب اَیكه (نیز) پیامبران را تكذیب كردند.
زمانى كه شعیب به آنان گفت: آیا از (شرك وانحراف) پروا ندارید؟
همانا من براى شما پیامبرى امین هستم.
پس، از خدا پروا كنید و من را اطاعت كنید.
و من بر این رسالتم هیچ پاداشى از شما درخواست نمىكنم. اجر من جز بر پروردگار جهانیان نیست.
✔️نکته ها
«اَیكة» به معناى بیشه وجنگل است. بعضى «اصحاب اَیكه» را كه #چهار بار نامشان در قرآن آمده همان اصحاب مَدیَن مىدانند و بعضى دیگر آنان را قومى مىدانند كه در منطقهاى نزدیك مَدیَن زندگى مىكردند و هر دو قوم، مخاطب حضرت شعیب بودهاند.
در این سوره، این #هفتمین پیامبرى است كه داستانش نقل شده و در تمام این داستانها جملهى «قال لهم اَخوهم» بود امّا در مورد شعیب، كلمهى «اَخوهم» نیامده است. شاید دلیلش این باشد كه شعیب نسبت به مردم غریب بود.(51)
51) تفسیر كبیرفخررازى.
✔️پيام ها
1- همهى انبیا، همفكر، همسخن و همسو بودند. (آیات «اِنّى لكم رسول أمین» «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» در همهى داستانهاى این سوره تكرار شده و پیامهاى این آیات، همان پیامهاى آیات 160 تا 164 است.)
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃