عجب و هزاران عجب از کسی که طلبه شده است و بهانه میآورد: "من علاقهای به درس و بحث ندارم!"
تو خود حدیث مفصَّل بخوان از این مُجمَل...
۸ اسفند ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این، تصویر پیرِ سالخوردهای است که در دنیایش نه سیاستزدهها او را فریب داده، و نه نادانان او را به طمع افکندهاند، و نه مجامله و تعارف او را از وظیفهاش بازداشته است...
این، تصویر مرجع بلندمرتبهای است که اسلام را شناخته و مسلمانی را زیسته است...
این، تصویرِ مردی است که عمر خویش را در نوکری حضرت ولیّ عصر ارواحنا فداه گذرانده است که این گونه در هنگام رأىدادن بسمله میگوید و نام مولایش را به زبان میآورد و بعد از آن، دست خود را میبوسد...
🔸️ مرحوم حضرت آیت الله العظمی شیخ لطفالله صافی گلپایگانی (رضوان الله علیه)
✴️@fegh_osoul_rafiee
۸ اسفند ۱۴۰۲
دوستان بزرگوار!
⛔ ما طلبه نشدیم که آبرو و احترام از این و آن بخریم... ⛔ ما طلبه نشدیم که به آلاف و الوف برسیم... ⛔ ما طلبه نشدیم که طلبگی را سکّوی پرتاب کنیم و دل را در گرو حقوق و مزایای بالاتر و بهتر بسپاریم... ⛔ ما طلبه نشدیم که در ادارهجاتِ حوزوی یا دولتی یا غیر دولتی کارمند و پشتِ میزنشین باشیم...
✴️@fegh_osoul_rafiee
۸ اسفند ۱۴۰۲
🔳 پاسخ به پرسش و انتقاد بسیار مهمّ یکی از دوستان عزیز و دغدغهمند 🔳
❓❔❓❔❓ عذر میخوام مطلبی بود میخواستم خدمتتون عرض کنم راجع به مباحثی که تو کانال مطرح میکنید.
اولاً: مطالبی هستن بسیار مفید و مهم که دائما نیاز به گوشزد هست، اما اینکه نوک پیکان انتقاداتتون تو مباحث دائماً به سمتِ طلّاب باشه کمی موجب دلگیری هست.
شما شرایط جامعهی فعلی، اوضاع معیشتی طلّاب، اعتبار مدرک حوزوی در جامعهی علمی، سیاستهای ناصواب علمی حوزه و هزااااااار مطلب دیگه که بهتر از حقیر در جریان هستید را هم بیان کنید به نظر خیلی خوب میشه.
اگر قرار بر تبیین باشد از هر جهت تبیین بشود قابلِ قبولتر میشود.
📚 پاسخ:
حرفِ حساب، جواب ندارد...
با تشکّر از دوست عزیز و گرامی که دغدغهمندانه و منصفانه نکاتشان را بیان کردند.
🔷️ اما آن نکتهای که باید مورد نظر تصمیمسازان و تصمیمگیرانِ حوزوی باشد این است که فعالیّتهایِ معهود، کارآمد و مشخّصِ علمی و تبلیغیِ طلبه در حوزه و جامعه باید مُعتبَر شناخته شود، و همچنین نظامِ حوزه نیز باید بر اساس همان شاخصها و فعّالیّتها شهریه و حقوق مُکفِی -که هم شأن اجتماعی طلبه را حفظ کند و هم دستِ نیازِ طلبه را از مردم و هیات امنای این مسجد و آن مسجد قطع کند- به طلبه پرداخت شود تا قدری دغدغههای اقتصادی و مالی فکر و ذهن طلبه را رها کند.
🔹️ البته در حال حاضر نیز کارهای بسیار ارزشمندی در عرصهی امور معیشتی در حال انجامشدن است که قطعاً بیش از اینها نیاز است تا زندگی طلبگی -بر اساس شایستگیها و فعالیّتها- به حدّ متوسّط برسد، اما انجام چنین کارهایی به سادگیِ بیانِ مشکلات نیست و قطعاً زمانبَر است.
🔶️ امروزه آنگونه که بندهی حقیر نیز -که هیچ کسْوت و شُغلی جز طلبگی در حوزه ندارم و به لطف خداوند سبحان نخواهم داشت- مانند هر طلبهای با مشکلات گوناگون طلبگی زندگی میکنم، اما پیشِ رویِ ما وظیفه و رسالتی بس گران و ارزشمند وجود دارد و آن #تفقّه_در_دین و #انذار_قوم است که بر زمان و زمین مانده است، و سوگمندانه ظاهراً قرار بر این نیست که غیر ما طلبهها کسی این بار را بر دوش بکشد...
🔶️ حال، سزاست که ما نیز به خاطر مشکلات مالی و معیشتی این بار گران را بر زمین بگذاریم؟!؟!
✴️@fegh_osoul_rafiee
۸ اسفند ۱۴۰۲
مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی (رضوان الله علیه) در شرح سختیها و رنجهای دوران تحصیلشان در نجف اشرف میفرمودند:
"تابستانها طلبههای ایرانی که در نجف بودند به خاطر گرمای نجف دو سه ماه به ایران میرفتند و درسها همه تعطیل بود ولی ما درسمان را داشتیم و جایی نمیرفتیم. امکانات هم در آن زمان نبود.
گاهی شبها گرم میشد و دَم میکرد که واقعاً طاقتْفرسا بود. من و همْحُجرهام مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم ارسنجانی که از علمای فارس بود از شدت گرما لُنگ میبستیم و لباسهایمان را در میآوردیم و در حوض وسط مدرسه میایستادیم و تا سینه در آب حوض فرو میرفتیم و کتاب را میگرفتیم و در آنجا مباحثه میکردیم."
(صراط عمل و اندیشه؛ ص۴۰۹)
✴️@fegh_osoul_rafiee
۸ اسفند ۱۴۰۲
🔳 پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان عزیز دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🔳
❓❔❓❔❓یک سؤالی داشتم مبنی بر اینکه آیا میان جعل اعتباری و تنزیلی تفاوتی هست؟ اگر هست این تفاوت در چیست؟
اجمالاً گفته شده است که جعل اعتباری "تحقیق موضوع الأثر" است و جعل تنزیلی "جعل الاثر بلسان تنزیل" است.
📚 پاسخ:
جعل دو گونه است:
#جعل_تکوینی (حقیقی)، و #جعل_غیر_تکوینی (اعتباری).
#اعتبار -که مراد ما همان مُعتبَر و قانون است- یعنی آن چه در عالَم خارج نه عینیّت خارجی دارد و نه حتی منشأِ انتزاعی در خارج دارد؛ تمام بایدها و نبایدهای قانونی -چه عُرفی و چه شرعی- اعتباریاند.
در عالَمِ قانونگذاریِ شرعی و عرفی آن چیزی که مرتبط با عالَم حقایق است مصالح و مفاسد واقعی اشیاء و افعال است که قانونگذار نیز بر اساس همان ملاکها در قالب بایدها و نبایدها و قوانین جعل و وضع میکند.
🔷️🔹️🔹️ اما در عالَم تشریعات و قانونگذاری گاه جعل اعتباری در مقابل تنزیلی قرار میگیرد که هر دو -چنانچه ذکر شد- غیر تکوینیاند:
🔹️ ۱- قانونگذار در جعلِ غیرِ تکوینیِ اعتباری قانونی را بدون لسان تنزیل و مستقیماً با نگاه به مصالح و مفاسد واقعی جعل و تشریع میکند، مانند وجوب صلات و حرمت شرب خمر و زوجیّت و ملکیّت و اعتبار مرکّب اعتباری صلات، که موضوع ترتّب اثر محسوب میشود.
📌 از این رو، گفته شده است جعل اعتباری یعنی ایجاد موضوع برای آثار واقعی؛ مثلاً تشریع وجوب یعنی ایجاد موضوع برای آثار و مصالح واقعی.
🔹️ ۲- قانونگذار در جعلِ غیرِ تکوینیِ تنزیلی امری را تنزیل بر دیگری میکند، مانند قراردادن ظنّ به منزلهی قطع و قراردادن طواف به منزلهی صلات، که شارع -در واقع- اثر را به لسانِ تنزیل بر مُنزَّل جعل و مترتّب میکند؛ در هر حال، تنزیل برای ترتّب اثر است.
✴️@fegh_osoul_rafiee
۹ اسفند ۱۴۰۲
تبریک و آرزوی موفقیّت روزافزون برای دوستان عزیز و گرامی بندهی حقیر که در المپیاد رشتهی حقوق حائز رتبههای برتر شدند:
🔹️آقای محمد مهدی عامری
🔹️آقای محمد جواد پولادین
🔹️آقای علی اکبریمقدم
🔹️آقای ابوالفضل صوفی
✴️@fegh_osoul_rafiee
۹ اسفند ۱۴۰۲
🔳 پرسش دوست عزیز و گرامی آقای مهدی صالحی از دانشجویان دانشگاه رضوی 🔳
❓❔❓❔❓ "قصد امر" را نمیتوان در متعلّق امر شرط کرد یعنی چه؟ اگر میشد چه اثری داشت؟ "قصد وجه" یعنی چه؟ "قصد امر" یعنی چه؟
📚 پاسخ:
🔶️🔸️🔸️ شروط و قیودی که در یک واجب میتواند در نظر گرفته شود دو گونه است:
🔸️ قیود اولیه: قیودی که -با قطع نظر از این که شارع به آن واجب امر کرده یا نکرده- قابل تصوّر است و آن واجب میتواند مشروط و مقید به آن یا غیر مشروط به آن تصور شود، مانند طهارت و ستر و استقبال که قبل از این که امر شارع به آن تعلق بگیرد قابل تصور است.
🔸️ قیود ثانویه: قیودی که تنها با توجه به این که آن واجب مامورٌبهِ مولاست قابل تصوّر است، مانند #قصد_امر و #قصد_وجه که تا امر به صلات تعلّق گیرد قصد امر بیمعنا و محال است.
🔷️🔹️🔹️ صدور حکم از ناحیهی مولا مراحلی دارد:
🔹️ اول: شارع واجب را با تمام اجزاء و شروطش تصور میکند.
🔹️ دوم: به همان واجب (با اجراء و شروطش) امر میکند.
✅ بنا بر این، قیود اولیه قبل از صدورِ امرِ شارع میتواند در لحاظِ شارع به عنوان قید و شرط واجب در نظر گرفته شود، اما قیود ثانویه قبل از امر شارع نمیتواند به عنوان شرط و قید در نظر گرفته شود، پس شارع نمیتواند در مقام اِصدارِ امر، #قصد_امر را نیز از شروط و قیود آن قرار دهد، زیرا قبل از امر اگر بخواهد آن واجب را تصور کند هنوز امر نکرده تا قصد همان امر را به عنوان شرط لحاظ کند.
🔸️ اگر مانند آن چه گفته شود کسی اخذ قصد امر و قصد وجه را قبل از امر در متعلَّق امر مُحال بدانیم در صورت شکّ در شرطیّتِ قصد امر و قصد وجه نمیتوان به اطلاق دلیل (أقم الصلاة) تمسّک کرد، زیرا اطلاقی ندارد. (زیرا اطلاق یعنی عدم تقیید، و اطلاق و تقیید عدم و ملکه است؛ وقتی تقیید ممکن نیست اطلاق هم ممکن نخواهد بود)
🔸️ و اگر معتقد به امکان باشیم اطلاق به دلیل برای حکم به عدم شرطیّت شروط ثانویه ممکن است.
✴️@fegh_osoul_raafiee
۹ اسفند ۱۴۰۲
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی (رضوان الله علیه) در شرح سختیها و رنجهای دوران تحصیلشان در نجف اش
دوستان بزرگوار!
لازم به یادآوری است زندگی طلبهی امروزی اقتضائاتی امروزی نیز دارد؛ آنچه از زندگی عالِمان و بزرگان دین باید بیاموزیم #صبر و #بردباری در مشکلات و سختیها و نداریها، و #پاکی از آلودگیهای تجمّل و آرزوهای مادّی دور و دراز، و #تلاش و #پشتکار و دوری از سُستی در مسیر علم و تقواست...
راه دین و دینداری و دینمداری ادامه دارد... هیچ چیز منتظر ما نمیماند، مخصوصاً زمان...
✴️@fegh_osoul_rafiee
۱۰ اسفند ۱۴۰۲
مرحوم علامهی بزرگوار حسنزادهی آملی (رضوان الله علیه) از قول استادشان مرحوم آیت الله شیخ محمد تقی آملی (رضوان الله علیه) نقل میفرمودند که ایشان میفرمود:
"آقا! درسخواندن و به جایی رسیدن بایستی با جانْکَندَن همراه باشد، با تنبلی نمیتوان به جایی رسید."
(در محضر استاد؛ ص۹۷)
✴️@fegh_osoul_rafiee
۱۰ اسفند ۱۴۰۲
۱۰ اسفند ۱۴۰۲
🔳 پاسخ به پرسش دوست عزیز و گرامی آقای عدالتنیا 🔳
❓❔❓❔❓علمای متقدّم طبق چه مبنایی #قصد_وجه و نیّت وجه را شرط عمل میدانستند؟
📚 پاسخ:
همان طوری که در بحث رسائل خدمت رفقا عرض کردم مباحث "اطاعت و عصیان" و "ثواب و عقاب" به خودیِ خود مبحثی کلامی است؛ بنا بر این، یکی از مباحث علم کلام و متکلّمان است.
مرحوم سید جواد عاملی در مفتاح الکرامة (ج٢، ص٣٢٠) مینویسد: "فی الکتب الكلامية أن مذهب العدلية أنه يشترط في استحقاق الثواب على واجب أن يوقع لوجوبه أو وجه وجوبه و كذا المندوب."
و مرحوم علامه نیز در کشف المراد (ص٢٦٣) خود مینویسد: "و اعلم أنه یشترط في استحقاق الفاعل للمدح و الثواب إيقاع الواجب لوجوبه أو لوجه وجوبه، و كذا المندوب يفعله لندْبه أو لوجه ندْبه، و كذا في ترك القبيح يتركه لكونه ترك القبيح أو لوجه ذلك و الإخلال بالقببح لكونه إخلالاً بالقبيح؛ فإنه لو فعل الواجب أو المندوب لا لما ذكرناه لم يستحقّ مدْحاً و لا ثواباً عليهما، و كذا لو ترك القبيح لغرض آخر من لذّة أو غيرها لم يستحقّ المدح و الثواب."
آنان ظاهراً معتقد بودند بدون #قصد_وجه امتثال و اطاعت تحقّق پیدا نمیکند و شخص، مستحِقّ ثواب نیست.
✴️@fegh_osoul_rafiee
۱۰ اسفند ۱۴۰۲