6- حلقه ثالثه-ادله محرزه-رفیعی-14020523.mp3
34.06M
🎤 تدریس "الحلقة الثالثة"
📱درس مجازی تابستانی
📚 الأدلة المحرزة
📎 مقدار ما يثبت بدليل الحجية
📌 توضیح مبنای مرحوم نایینی در فرق بین اماره و اصل عملی، و استفاده ی ایشان از این مبنا برای اثبات حجیت مثبَتات و مدالیل التزامی در اماره و عدم حجیت آن در اصول عملیه.
📌 بیان مبنای مرحوم شهید صدر در فرق بین اماره و اصل عملی و اثبات حجیت مدالیل التزامی در اماره و عدم آن در اصل عملی.
❎ جلسه ۶
📆 ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
@fegh_osoul_rafiee
هدایت شده از محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#محقق_نائينى
#جهات_ثلاثه_قطع
#الأمارات_الأصول
📚 مرحوم نائينى در فوائد الأصول (ج٣/ص١٦) مى نويسد:
... يجتمع في القطع جهات ثلاث:
الجهة الأولى: جهة كونه صفة قائمة بنفس العالم... .
الجهة الثانية: جهة إضافة الصورة لذي الصورة و هي جهة كشفه عن المعلوم و محرزيته له و إرائته للواقع المنكشف... .
الجهة الثالثة: جهة البناء و الجري العملي علي وفق العلم... .
📌 سپس در ادامه در توضيح كيفيت جعل «أمارات» در ص۱۷ می نویسد:
ثم إن المجعول في باب الطرق و الأمارات هي الجهة الثانية من جهات العلم... المجعول هو الطريقية و الوسطية في الإثبات و الكاشفية عن الواقع أي تتميم الكاشفية بعد ما كان في الطرق و الأمارات جهة كشف في حد أنفسها، غايته أن كشفها ناقص و ليس ككاشفية العلم... .
📌 همچنین در توضیح کیفیت جعل «اصول عملي تنزیلی» (اصول عملی مُحرِز) مانند استصحاب در ص۱۹ می گوید:
و أما المجعول في باب الأصول التنزيلية فهي الجهة الثالثة من العلم، و هو الجري العملي و البناء العملي على الواقع من دون أن يكون هناك جهة كشف و طريقية.
📌 و در ص١١٢ نسبت به «اصول غير تنزيلي» (اصول عملي صرف) مانند برائت می گوید:
فإن المجعول فيها ليس الهوهوية و الجري العملي علي بقاء الواقع، بل مجرد البناء على أحد طرفي الشك من دون إلقاء الطرف الآخر و البناء على عدمه... .
@fegh_osoul_rafiee
#الحکم_الظاهری
#تعیین_اهمّ_الملاکات
#مبانی_شهید_صدر
📚 یکی از مبانی مهمّ شهید صدر، تفسیر و توضیح ایشان از حقیقتِ حکمِ ظاهری است.
هر جایی که مکلف علم ندارد یعنی شک و تردید دارد، و تردید نیز حداقل دو طرف مشکوک خواهد داشت.
این که مکلف در حالت تردید بین دو مشکوک چه باید بکند جز به دست شارع قابل حلّ نیست؛ آن حکمی که شارع برای حالت شک و تردید مکلف بیان می کند حکم ظاهری است.
شارع در مقام جعل حکم ظاهری گاه در بین دو مشکوک، آن مشکوکی را ترجیح داده و به عنوان وظیفه ی مکلف قرار می دهد که برای مکلف احتمال و گمان قوی تری ایجاد می کند، مانند جایی که خبر ثقه دلالت بر یکی از دو طرف می کند؛ این حکم ظاهری همان اماره است.
و گاه شارع هیچ نگاهی به قوت احتمال و کاشفیت یکی از دو طرف نداشته و تنها به مصلحت و اهمیتِ یکی از دو طرف و قوت محتمَل در یکی از دو مورد نگاه کرده حکم ظاهری را بر طبق همان جعل می کند، مانند جایی که شارع در هنگام شک بین اباحه و حرمت، جانب اباحه را ترجیح می دهد. و این همان اصل عملی است.
این ترجیح و جعل حکم ظاهری به هر دو نحوی که گفته شد همان مبنای مهم شهید صدر است که خود ایشان به #تعیین_اهمّ_الملاکات تعبیر می کند.
@fegh_osoul_rafiee
7-حلقه ثالثه-تبعیة الدلالة الالتزامية-رفیعی-14020528.mp3
37.91M
🎤 تدریس "الحلقة الثالثة"
📱درس مجازی تابستانی
📚 الأدلة المحرزة
📎 تبعية الدلالة الالتزامية للدلالة المطابقية
❎ جلسه ۷
📆 ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
@fegh_osoul_rafiee
هدایت شده از اجتهاد
💢کسی که وارد حوزه علمیه شد باید بکوشد که لااقل یک مجتهد متجزی باشد/ علم عاریتی و وارداتی مشکلی را حل نمیکند
✔️آیتالله جوادی آملی:
🔹جامعه علوی پیروان حضرت امیر(ع) در علم مستقلاند یعنی مجتهدند. علم عاریتی و وارداتی مشکلی را حل نمیکند. علم باید از درون بجوشد و انسان در علم مستقل باشد... حالا که معلوم شد «العلم ما هو»، بکوشید عالم بشوید. جاخالی نداشته باشید نگویید بس است. اولین لحظه جهل طلبه یا دانشجو این است که بگوید من فارغ التحصیل شدم.
🔹کسی که وارد حوزه علمیه شد باید بکوشد که لااقل یک مجتهد متجزی باشد، بعد با بقیه کارها - إنشاءالله الرحمن - مجتهد مطلق بشود... و اگر ما بخواهیم یک حوزه پایا و مانا داشته باشیم الا و لابد قرآن باید درس اصلیاش باشد... همان درسی که صد سال قبل در حوزهها میخواندند، همان درس را با همان سبک بخواهید الآن در حوزهها بگویید، این روا نیست.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72988
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✅ دروس حقیر در سال تحصیلی جدید:
📚 حلقه ثالثه شهید صدر (اصول متوسط ط ۳)
🕌 دانشگاه علوم اسلامی رضوی
📚 رسائل شیخ انصاری (اصول ط ۷)
🕌 دانشگاه علوم اسلامی رضوی
📚 مکاسب شیخ انصاری (فقه ۲)
🕌 مدرسه علمیه عباسقلیخان
@fegh_osoul_rafiee
مناظره آیت الله شیخ جواد مروی دام ظله با یکی از علمای وهابیت در مدینه.mp3
7.31M
✅ جریان مناظره ی استاد آیت الله شیخ جواد مروی (دام ظله) در جوانی با یکی از علمای وهابیت در مدینه
@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزيز!
همه میدانیم که مهم ترين پرسشی که ذهن بیشتر طلبه ها رو درگیر کرده و اونهارو نسبت به فقه و اصول دلسرد میکنه اینه که چرا باید فقه و اصول بخوانیم؟!
دوستان عزیز خودم!
بزرگترین وظیفه ی بنده که مدرّس فقه و اصول هستم اینه که به این پرسش مهم شما پاسخ بدم.
درگیر این پرسش باشید...
طلبه ای که قصد کار در هر علمی از علوم حوزوی یا علوم غیر حوزوی مرتبط با علوم حوزوی را داشته باشد باید دست کم سواد و ملّاییِ حداقلی در 《اصول》 و 《فقه》 را کسب کند.
چه رشته ی تفسیر و علوم قرآن و حدیث، چه رشته ی کلام اسلامی و فلسفه، چه رشته ی حقوق، و چه روانشناسی و اخلاق و تربیت، و چه رشته تخصصی تبلیغ و... .
راه فراری از اصول و فقه نیست...
١-کتاب البیع-رفیعی-جلسه ی اول-۱۴۰۲۰۷۰۴.mp3
46.33M
🎤 تدریس کتاب "مكاسب شيخ انصارى"
📚 کتاب البیع
📎 حقیقة البيع (ج۳/ص۷)
📌 روش شناسی فهم حقیقت عرفی-عقلایی بیع، و تبیین نگاه شیخ با توجه به کتاب بیع
📌 روش شناسی تحقیقات لغوی و تبیین اعتبار و کارکرد معاجم و قوامیس لغوی
📌 تبیین برخی نکات در روشِ فقهِ شیخ انصاری در مکاسب
📌 معاملات و بیع؛ تعبد شرعی یا موازین عرفی-عقلایی؟
❎ جلسه ۱
📆 ۴ مهر ۱۴۰۲
🕌 مدرسه عباسقليخان
@fegh_osoul_rafiee