۶-تدریسفشردهحلقتین-رفیعی-حجیت قطع-ازص۳۳تا۳۸-۱۴۰۳۱۰۱۴.mp3
17.54M
🎙 #تدریس_فشرده_حلقَتَیْن
🔸️#الحلقة_الثالثة
🔹️#الحلقة_الثانية
#جلسه_ششم_حلقتین
🔴 بر محور کتاب #الحلقة_الثالثة
🔺️ العناصر المشتركة في عملية الاستنباط
🔺️ حجّیّة القطع
📌 تبیین اسبابِ نامأنوسبودنِ کتاب #حلقات نسبت به دیگر کتب اصولی متداول در حوزهها، و راه حلِّ آن.
📌 تبیین ضرورت و اهمیت کتاب #حلقات مرحوم #شهید_صدر.
📌 تبیین کامل و مفصَّل نظریهی #حقّ_الطاعة مرحوم #شهيد_صدر.
📌 تبیین نقاط اختلاف نظریهی #حقّ_الطاعة مرحوم #شهید_صدر با نظریهی مرحوم #شیخ_انصاری و مشهور.
✅ جلسه ۶
⏰ ۱۴ دی ۱۴۰۳
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🎙 #تدریس_فشرده_حلقَتَیْن 🔸️#الحلقة_الثالثة 🔹️#الحلقة_الثانية #جلسه_ششم_حلقتین 🔴 بر محور کتاب #الحل
✅ سعی کردیم در این صوت نظریهی #حقّ_الطاعة را که از مهمترین نظریات اصولی #شهید_صدر است به طور کامل تبیین کنیم؛ به برخی مطالب ایشان در تقریرات درس خارج اصولشان -که در #مباحث_الأصول و #بحوث_في_علم_الأصول منعكس شده است- نیز اشاره شد.
حجت الإسلام حسنزاده در کتاب اسوهی پارسایان (ص۶۱) خاطرهای را از عالِم متخلّق آیت الله احمدی میانهجی (رضوان الله علیه) نقل میکند:
"سال ۱۳۷۴ بود. یکی از طلبهها بعد از نماز مغرب و عشاء خدمت آیت الله میانهجی رسید و سوالاتی از محضرش پرسید. از جملهی آنها این بود که بعضی از بزرگان در گذشته احتیاط میکردند و از شهریه استفاده نمیکردند؛ حال ما چه کنیم؟
آیت الله میانهجی فرمودند: عزیزم! شما از شهریه استفاده کنید، ولی درس بخوانید، دینشناس بشوید، بشوید آیت الله مصباح؛ میبینید ایشان چقدر موفّقاند؟! چه بسا شهریه هم نگیرید، ولی درس [را] آن طور که باید خواند نخوانید، چه فایده؟!"
✴️@fegh_osoul_rafier
فقیه، اصولی، مفسِّر، متکلّم بزرگ اهل تسنّن، فخر رازی (م۶۰۶) در کتاب اصولیِ خود المحصول في علم أصول الفقه (ج۱، ص۱۷۰) در اهمّیّت و جایگاهِ #اصول مینویسد:
"أن تحصیل هذا العلم فرضٌ، و الدلیل علیه أن معرفة حکم الله تعالی في الوقائع النازلة بالمکلَّفین واجبة، و لا طریق إلی تحصیلها إلا بهذا العلم و ما لا یتأدَّی الواجب المطلق إلا به -و کان مقدوراً للمکلّف- فهو واجبٌ. ... فثبَتَ أنه لا سبیل إلی معرفة حکم الله تعالی إلا بأصول الفقه."
✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم علامهی بزرگوار حسنزادهی آملی از استادشان علامهی ذوفُنُون مرحوم میرزا ابوالحسن شعرانی (رضوان الله علیهما) نقل میفرمودند:
"هنگامی که خواستم شفاء را دو درسه بخوانم از جناب استاد شعرانی پرسیدم که 'آیا اجازه میفرمایید شفاء را از اوّلِ طبیعیّات نزد فلانی (یکی از روحانیون نامدار آن روز تهران را اسم بُردم) بخوانم؟'
در جوابم فرمود: این آقا از خارج، حرف و مطلب خیلی میداند، ولی #ملّای_کتابی نیست؛ طلبه باید نزدِ #ملّای_کتابی درس بخواند."
✴️@fegh_osoul_rafiee
حجت الإسلام سيد محمود مرعشی از پدرشان مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید شهاب الدّین مرعشی نجفی (رضوان الله علیه) نقل میکند که در مورد رنجها و سختیهای دوران تحصیلشان میفرمود:
"در شبانهروز بیش از چند ساعت نمیخوابیدم و هر جا نشانی از اُستادی یا عالِمی یا جلسهی درس مفیدی مییافتم لحظهای در رفتن به آنجا درنگ نمیکردم.
ایامی که مشغول تحصیل در نجف بودم بیشتر اوقات پول نمیرسید و از شدّتِ احتیاج و سختیِ معاش، شبها در کارخانهی برنجکوبی کار میکردم و روزها به خواندن درس ادامه میدادم و هیچ وقت به کسی اظهار حاجت نمیکردم جز خداوند تعالی و خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام)."
✴️@fegh_osoul_rafiee
MAH-RAJAB-1403.10.19-OSTADMARVI.IR.mp3
1.51M
✅ سفارشات معنوی حضرت استاد آیت الله شیخ جواد مروی (دام ظلّه) دربارهی استفاده از ماه رجب.
✴️@fegh_osoul_rafiee
آیت الله جوادی آملی (دام ظله) در کتاب در محضر استاد (ص۱۳۰) دربارهی تاثیر فضای علمی حوزهی علمیهی قم بر مطالب علّامهی بزرگوار طباطبایی (رضوان الله علیه) در تفسیر المیزان مینویسد:
"تالیفِ ابتداییِ تفسیرِ المیزان -که در تبریز نوشته شده- دو جلد بود، ولی بعد از هجرتِ علّامه به قم و ضمن تدریسِ آن، با شاگردان و نقدها و پرسشهایی مواجه شدند که ایشان را به تحقیق و پاسخگویی واداشت؛ در نتیجه، آن دو جلد به بیست جلد فعلی رسید.
خاصیّتِ #حوزه این است که اُستاد را میپروراند."
✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم حاج رضا امینی، فرزندِ مرحوم علامهی بزرگوار امینی (رضوان الله علیه) صاحب کتاب گرانسنگ الغدیر نقل میکند:
"در سفری که به هند رفتیم آن قدر هوا گرم بود که لباسِ نازک هم برای ما زیاد بود؛ پدرم لباسش را در میآورد و یک لُنگ را خیس میکرد و روی دوشش میانداخت که وقتی پَنکِه میچَرخد بادِ پَنکِه به لُنگی که خیس و نَمدار است بخورد [تا ایشان] بتواند مطالعه کند.
ایشان در آن هوای گرم ۱۸ ساعت فیشبرداری میکردند."
✴️@fegh_osoul_rafiee