✅ داستان استاد جلال الدین همائی در کلام استاذنا المحقّق آیت الله شیخ جواد مروی (دام ظلّه):
مرحوم استاد جلال الدین همائی که از علمای بزرگ حوزۀ اصفهان بود و اجازۀ اجتهاد از علمای درجەی یک آنجا داشت؛ ایشان یک شرح زندگانی خودنوشتهای دارد که خیلی جالب است. مینویسد: "در مدرسەی نیماورد حجره داشتم، بیست سال از زندگی من آنجا گذشت."
چگونه حجرهای؟! خودش مینویسد: "وقتی پدرم مرا برد به مدرسه بُرد آن مسئول مدرسه گفت حجرەی خالی نداریم، یک حجره ای هست که معروف به تابوت است، اینجا یک دالانی است در کنار حجرەی خادم که آن را تیغه کردهاند و طلبهها به شدّت از این حجره گریزان هستند، یک حجرهای با طول و عرض بسیار کم که طلبه ها به آن میگویند: تابوت".
نوشته است: "20 سال من در این مدرسه بودم و در این حجره زندگی کردم، حجرهای که وقتی چراغ در آن روشن میکردی اگر یک ساعت میمانْد از دود چراغ دیگر من نمیتوانستم آن حجره را تحمّل کنم"، مینویسد: "در این مدت سودائی جز علم و کمال در سر نپروراندم، به هیچ چیز جز آن نیندیشیدم، در این مدّت هیچ شب رختخواب نمیانداختم."
ببینید من نمیدانم چه ارادهای بوده است و چگونه زندگی میکردهاند؟! در ادامه میگوید: "و چه بسا اصلاً تا بامداد بیدار میماندم و گاه سید محمد باقر درچهای من را از این ریاضت منع میکرد".
آن وقت مینویسد: "شب عید غدیری شد طلبهها هر کدام دنبال بساط سروری برای خودشان بودند چون شب عید است این شب یک خوشگذرانی و بساط سرور داشته باشیم."
و نیز مینویسد: "من آن شب تنها وسیلەی عیش و سرور خود را این قرار دادم که بستر بگسترانم و در آن آسوده تا صبح بخوابم."
این همّت بلند است، این تلاش در مسیر مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است؛ نباید بعضی از حوادث، انگیزهی ما را کم کند در مسیر تحصیل علم و خدمت به مکتب اهل بیت (علیه السلام).
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
✅ داستان استاد جلال الدین همائی در کلام استاذنا المحقّق آیت الله شیخ جواد مروی (دام ظلّه): مرحوم اس
✅ قرار بر این نیست که ما چون بزرگان زندگی کنیم، یا قدم به قدم چون بزرگانمان رفتار کنیم و به سان آنان راه برویم و لباس بپوشیم، اقتضائات زندگی اکنونی را نیز باید رعایت کنیم، اما همّت بلند بزرگان در راه دین، درس بسیار بزرگی است که چارهای جز آموختن آن نداریم...
در کوران مبارزات که امام در قم بودند و از شهرهای مختلف مردم برای دیدار و کارهای مبارزاتی به منزل ایشان مراجعه مینمودند، روزی خدمت ایشان برای کاری رسیدم، دیدم ایشان به نوشتن درسهایی که تدریس نموده بودند مشغول هستند. گفتم: "آقا در این شرایط، حضرتعالی درس مینویسید؟!" فرمودند: "مبارزات نباید به کار اصلی و طلبگی ما -که درس و بحث و امور علمی است- آسیبی برساند".
(آیت الله منتظری؛ روزنامهی اطّلاعات؛ ۱۳۶۷/۱۲/۰۳)
یک بار از امام پرسیدم: "آقا شما کدام علم را بیشتر دوست دارید؟" فرمودند: "من فقه را بیشتر دوست دارم"، یکی از بزرگان گفت: "آقا علم فقه که چیزی ندارد". امام فرمود: "نخواندهای تو". او اظهار داشت: "نه آقا، خواندهایم". امام فرمودند: "پس نفهمیدهای!".
(حجت الاسلام مسیح بروجردی؛ حضور/ش۱/ص۳۷)
#حاشیة_المكاسب
#مصباح_الفقاهة
#روش_شناسی_فقه
✅ انشالله از این هفته بحثهای #حاشیة_المكاسب مرحوم آخوند خراسانی، و #مصباح_الفقاهة مرحوم محقق خويى، و بحثهای #روش_شناسی_فقه دوباره از سر گرفته خواهد شد.
✴️@fegh_osoul_rafiee
#اهمیت_اصول
#کفایة_الأصول
#آخوند_خراسانی
✅ کتاب #کفایة_الأصول یکی از گرانسنگترین، بلکه مهمترین کتاب در علم اصول از میان سایر کتابهای اصولی است؛ اما در هر حال معایب و مزایایی دارد.
🔷️ به طور اجمال، عدم انطباق کامل ویژگیهای آموزشی بر این کتاب مانند پیچیدگی و اغلاق بیش از اندازهی متن در کنار عدم شمول انظار اصولیان بزرگ بعد از مرحوم آخوند به عنوان معایب و کاستیهای این کتاب شمرده میشود.
🔷️🔹️ اما در مجموع، قطع ارتباط طلبه با کتاب گرانسنگ #کفایة_الأصول مرحوم #آخوند_خراسانی یعنی قطع ارتباط با بخشی از تاریخ علم اصول شیعه که کتاب کفایه ناظر بر آن کتب و آوردههای اصولی نوشته شده است.
🔶️🔸️ همچنین قطع ارتباط با این کتاب به معنای قطع ارتباط با محور اساسی درسها و آوردهها و تحقیقات اصولی اصولیان بزرگ بعد از مرحوم آخوند است؛ حتی مرحوم #شهید_صدر -که در کتاب دروسٌ فی علم الأصول (حلقات ثلاث) تقسیم و چیدمان جدید و متفاوتی از مسائل اصول ارائه داده است- تمام دورههای درس خارج اصول و تحقیقات اصولی خود را بر اساس تقسیمبندی و سیر کتاب کفایه ارائه کرده است.
🔷️🔶️ از سویی دیگر، کتاب #کفایة_الأصول اگر در همان مقطع سطح به دقت و به طور پویا، عمیق، کاربردی و عالِمانه و در عرض ۳ یا ۴ سال تدریس شود جايگزین بسیار خوبتری برای مقطع خارجِ طلّابی است که قصد اجتهاد در فقه و اصول ندارند؛ خصوصاً با توجه به کیفیت نه چندان مطلوبِ بسیاری از درسهای خارجِ فعلى!
✴️@fegh_osoul_rafiee
هدایت شده از محمد علی رفیعی | فقه و اصول
✅ آیت الله بهجت در دیداری که پیش از سفر حج در تاریخ ۱۳۸۵/۹/۲ با ایشان داشتم پس از احوالپرسی بدون مقدمه تاکید کردند: "حداقل هر روز یک ساعت درس و بحث فقه و اصول داشته باشید. اینمطلب را به آقای خامنه ای هم گفته ام. هر مسئولیتی دارید این کار را رها نکنید".
در ادامه ی دیدار نیز این رهنمود را تکرار کردند. همچنین وقتی به ایشان عرض کردم: "توصیه ای برای بهره برداری از حج بفرمایید". فرمودند:
"از خدا بخواهید موفق شوید به این مطلب فقه و اصول".
جالب توجه این که پس از بازگشت بنده از سفر حج نیز در دیداری که به تاریخ ۱۳۸۵/۱۱/۱۲ با ایشان داشتم مجدداً همین توصیه را تکرار فرمودند.
کتاب زمزم عرفان ص۶۴ (خاطرات آقای ری شهری از آیت الله بهجت)