4-مهذّب اصول الفقه للمظفّر-نواهی.pdf
234.3K
✅ مُهذَّب أصول الفقه للشيخ المظفّر
📖 ۲- #النواهي
🔴 حذف تکرارها و توضیحات زیادی کتاب "اصول الفقه" مرحوم مظفّر با اندک تصرّفات به زیاده.
#کفایة_الأصول
#آخوند_خراسانى
#حاشیة_المشكيني
#میرزاابوالحسن_مشکینی
#المُقدَّمة
📔 ۸- قوله (کفایه/ج۱/ص۲۲): لا الموضوعات و لا المحمولات... .
✅ #میرزاابوالحسن_مشکینی در #حاشية_المشكيني (ج۱/ص۵۳) در مورد معیار تمایز علوم مینویسد:
🔶️🔹️ این که تمایز علوم به محمولاتِ مسائل علوم نیست روشن است، و هیچ کسی چنین ادّعایی نکرده است.
🔶️🔹️ اما این که تمایزِ علوم به موضوعاتِ مسائلشان و در نتیجه به #موضوع_علم باشد چند اشکال دارد:
🔹️ ۱- اشکال اول:
اگر استقلال و تمایز هر علم از علم دیگر به #موضوع_علم باشد پس به ناچار در فرض وحدتِ موضوع و تعدّدِ غرض باید یک علم تدوین شود؛ در حالی که عقلاء -در این فرض- تدوینِ یک علم را تقبیح کرده، بلکه -با توجّه به تعدّد غرض- دو علم تدوین میکنند.
🔸️ ۲- اشکال دوم: همان اشکالی است که #آخوند_خراسانی مطرح کرده است؛ اگر تمایز علوم به تعدّد موضوع باشد به ناچار هر باب یا هر مسالهای نیز باید علمی مستقلّ محسوب شود.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
متفکّر بزرگ، آیت الله علامه محمد تقی جعفری (رضوان الله علیه) در مورد عشقِ خود به مطالعه میفرمودند:
"روزی هنگام تحصیل در مدرسهی صدر نجف اشرف نزدیک ظهر در حجره آبگوشتی بر سر چراغ بار گذاشتم و سپس مشغول مطالعه شدم؛ پس از چندی، ناگهان متوجه شدم که طلّاب مدرسه در حال شکستن درب حجره هستند؛ با سرعت در را باز کردم و با حالت اعتراض به آنان گفتم: 'من مشغول مطالعه هستم چرا مزاحم من میشوید؟!' در همین حین به ناگاه متوجه شدم که تمامی حجره را دود گرفته و طلّاب به تصوّر این که حجرهی من آتش گرفته برای کمک و نجات من آمدهاند، و من از فرطِ توجه به مطالعه متوجه نشدهام."
✴️@fegh_osoul_rafiee
#کفایة_الأصول
#آخوند_خراسانى
#حاشیة_المشكيني
#میرزاابوالحسن_مشکینی
#المُقدَّمة
📔 ۸- قوله (کفایه/ج۱/ص۲۲): لا الموضوعات و لا المحمولات... .
✅ #میرزاابوالحسن_مشکینی در #حاشية_المشكيني (ج۱/ص۵۴) در ادامهی حاشیهی ۸ در مورد اشکالات نظریهی "تمایز علوم به موضوعات" مینویسد:
🔹️ ۱- اشکال سوم:
اگر تمایز علوم به موضوع باشد مستلزم آن است که علومی که موضوعشان یکی است -مانند #صرف و #نحو و #معانی و #بیان که موضوعشان کلمه است- باید یک علم شوند، و علومی که موضوعشان دو چیز است -مانند #نحو که موضوعش کلمه و کلام است- باید دو علم شوند.
🔵 پاسخ به اشکال سوم:
اگر چه موضوع در هر چهار علم مذکور، کلمه است، اما هر کدام از این چهار علم با خصوصیّتِ خاصّی از کلمه بحث میکند، مثلاً کلمه در #نحو از حیث اعراب و بنا بحث میشود و در #صرف از حیث صحّت و اِعلال.
🔴 نقد پاسخ مذکور:
خصوصیّتی که هر کدام از این چهار علم با توجّه به آن خصوصیت از کلمه بحث میکند یا از محمول گرفته میشود، یا از غرض.
توضیح نقد در پیام بعدی...
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#کفایة_الأصول #آخوند_خراسانى #حاشیة_المشكيني #میرزاابوالحسن_مشکینی #المُقدَّمة 📔 ۸- قوله (کفایه/ج۱/
✅ نکتهای بسیار اساسی در مطالب مرحوم #میرزاابوالحسن_مشکینی در بحث موضوع و تدوین و تمایز علوم وجود دارد که از تامّل و تدقیق در تصریحاتِ ایشان در حواشیای که شرح و تبیین کردیم روشن میشود.
📌 البته نکته و تاکیدِ #میرزاابوالحسن_مشکینی در این بحث از اندیشههای #فرامتنِ یکیدو صفحهی ابتدایی کتاب #کفایة_الأصول است که ما پیش از این از لابهلای کلمات و اِشارات #آخوند_خراسانی به برخی دوستان عزیز عرض کردیم.
هدایت شده از محمد علی رفیعی | فقه و اصول
✅ شکّ نکنید از هر زمانی که برای #علم شروع به #برنامهریزی کنید دیر شده است...
✅ تلاوت و سخنرانی در جمع نوجوانان اهل قم، و مجموعهی تربیتی دوستان عزیز طلبه.
🔶️ سفر زیارتی به مشهد مقدّس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔ بازیکردن با آیات قرآن عزیز، و بالا و پایینکردنِ عقائد حقهی شیعه از سوی #همهچیزدانها