#کفایة_الأصول
#آخوند_خراسانى
#حاشیة_المشكيني
#میرزاابوالحسن_مشکینی
#المُقدَّمة
📔 ۷- قوله (کفایه/ج۱/ص۲۲): و قد انقدح بما ذکرنا أن تمايز العلوم... .
✅ مرحوم #میرزاابوالحسن_مشکینی در حاشیهی ۷ (ج۱/ص۵۳) میآورد: مرحوم #آخوند_خراسانی برای این که تمایز علوم به اغراض است بُرهانی بیان نکرده، بلکه تنها به جملهی "جمَعَها اشتراکُها فی الدّخْل فی الغرض" بسنده کرده است، در حالی که این، تنها یک ادّعا بوده و حاوی برهان و استدلال نیست.
🔹️ البته شاید ایشان با برخی از عبارات مانند "فإن حُسْنَ تدوين علْميْن... " همان تحسینِ عُقلاییای را مطرح میکند -که ما بارها بیان کردیم- و همان میتواند بُرهان برای این باشد که تمایز علوم به اغراض است، زیرا غرض است که مناسبت با تحسین عُقلایی دارد، نه موضوع.
✴️@fegh_osoul_rafiee
علامهی بزرگوار و متفکّر، آیت الله شیخ محمد تقی جعفری (رضوان الله علیه) در مورد شکیبایی استادشان مرحوم آیت الله حاج شیخ کاظم شیرازی (رضوان الله علیه) در برابر پرسش شاگردان میفرماید:
"بنده اوّلین درس خارج فقهی که در نجف اشرف رفتم درس مرحوم آشیخ کاظم شیرازی بود؛ یکی از طلبههایی که تازه آمده بود اشکالی کرد که اشکالش خیلی مهمّ نبود؛ یکی از آقایان به آن طلبهی تازهوارد گفت: آقا! بیربط نگو!
مرحوم آشیخ کاظم فرمود: آقا! شما ابتدایی که درستان را شروع کردید فقط باربطها را میپرسیدید؟!؟!"
✴️@fegh_osoul_rafiee
#رسائل
#فوائد_الأصول
#سلب_عموم
#عموم_سلب
🔴 #سلب_عموم یعنی متعلَّقِ نفی در کلام، عموم و کلّی باشد، مانند آن که گفته شود: "همهی افرادِ کلاس نیامدند"؛ آن چه در این کلام سلب شده است عامّبودنِ محمول و حکم است؛ یعنی "آمدنِ همه" نفی و سلب شده است که مفادش این نیست که "هیچ کس نیامده است"، بلکه نتیجهاش این میشود که: "عدّهای از افراد آمدهاند".
🔵 اما #عموم_سلب یعنی نفی و سلب، شامل همهی افراد است، مانند آن که گفته شود: "هیچکس نیامده است"؛ یعنی "نیامدن" را به همه نسبت میدهیم.
✴️@fegh_osoul_rafiee
❌❌❌❌ ظاهراً جریانی به شدّت #اَخبارگرا که گاه بر #منبر است و گاه دست به #قلم دارد -خودآگاه یا ناخودآگاه- مُروِّجِ #اخباریگریِ_بیضابطه شده است که #آفت_اسلام و #آفت_مسلمین و ازبینبرندهی #علوم_اسلامی است.
⚠️⚠️⚠️ #ترجمه_فارسی_کُتُب_حدیثی نه تنها سودی ندارد، بلکه حتماً #آفت است.
⛔⛔ اغلب روایات ما -به ویژه #روایاتِ_عقایدی و #روایاتِ_تاریخی، و #روایاتِ_فقهی- حتماً نیاز به پایش و پالایش و حلّ تنافیات و تناقضات است.
📌 حتی #روایات_اخلاقی نیز در بسیاری موارد نیازمند دقّت و تحلیل است...
✅ روایات همان طور که از حیث سند و کتاب باید از طریق معتبری به دست ما برسند، از حیث محتوا نیز باید از طریق معتبری به گوش ما برسند.
🔶️ #کُتُب_حدیثی و #روایات_منقول باید پس از #تحلیل_مُجتهدانه و #تفسیر_عالِمانه به مردم برسند...
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
⚠️⚠️⚠️ #ترجمه_فارسی_کُتُب_حدیثی نه تنها سودی ندارد، بلکه حتماً #آفت است. ⛔⛔ اغلب روایات ما -به ویژ
تعجّب است که عدّهای کار علمی و وزین بر روی #کُتُب_حدیثی و #روایات_منقول را کنار گذاشته، و روزی #أصول_الكافي ترجمه میکنند و روزی #بحار_الأنوار را و... .
آیا نمیدانند #علّامه_مجلسی -که نزدیک به ۵۰ تالیف به زبان فارسی دارد- خود متفطّن بوده است که بحارش برای اهل علم است، نه برای مردم؟!؟!
استاد آیت الله علیدوست (حفظه الله) در مورد #اَخبارگرایی بیضابطه و جریانِ #اَخباریگری میفرمایند:
"ما امروز با جریان #اَخباریگری مواجهیم؛ البته اَخباریّین معاصر، تقلید را انکار نمیکنند، اصولِ فقه را میپذیرند و کتاب هم مینویسند و سالها هم بحث میکنند؛ اما در مقام عمل و فتوا، گاه اثری از آن دیده نمیشود!
اخباریگری معاصر، فقط در عرصه فقه حضور ندارد، بلکه در غیر فقه هم وجود دارد؛ الان یک سری مُبلِّغ، منبری و نویسنده داریم که هر خبری (حدیثی) را ببینند بالای منبر، در تلویزیون و... میگویند؛ نه اقتضائات زمان و مکان را لحاظ میکنند و نه اقتضائات عقل را میبینند، و نه این روایت را در یک نظام حلقوی و هرمی سایر نصوص دینی مورد فهم قرار میدهند! اصولاً توان چنین کاری در آنها وجود ندارد!"
✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ ادامهی شرح و تبیین #فوائد_الأصول مرحوم #محقق_میرزای_نائینی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇🖕🖕
#رسائل_شیخ_انصاری
#فوائد_الأصول
#محقق_میرزای_نائینی
✅ #محقق_میرزای_نائینی در #فوائد_الأصول (ج۴/ص۳۳۶) در ادامهی توضیح استدلال به #صحیحه_اوّل_زراره -در مورد آخرین اشکالی که #شیخ_انصاری به این روایت نقل میکند- مینویسد:
🔵 وهم: #صحیحه_اول_زراره دلالت بر #سلب_عموم میکند، نه #عموم_سلب.
🔴 دفع: این که از روایت #سلب_عموم برداشت کنیم متوقّف بر این است که عمومِ در روایت یک معنای اسمی باشد تا نتیجهی نفیکردنِ آن عمومِ اسمی، سلبِ عموم شود، اما در #صحیحه_اوّل_زراره عموم -نه از یک اسم و معنای اسمیاش مانند لفظ "کلّ"- بلکه از معنای ربطی و حرفی مانند "نکرهی در سیاق نهی و نفی" یا از حرف ال در "جمع محلَّی به ال" استفاده میشود که در مجموعِ کلام اصل طبیعت شیء را برداشته، و دلالتی بر #سلب_عموم ندارند، بلکه دلالت بر #عموم_سلب میکنند.
🔶️🔹️ ایشان در ادامه در مورد عدمِ دلالتِ نفیِ "مفردِ محلَّی به ال" بر #سلب_عموم مینویسد: عموم در این سیاق، متاخّر از تعلّقِ حکم در جمله و کلام است؛ به این توضیح که قبل از تعلّقِ حکم به مثلاً کلمهی "الیقین" در جمله ک کلام، این کلمه هیچ دلالت وضعی بر عموم و شمول ندارد، و تنها با توجّه به #مقدّمات_حکمت در #اطلاق است که دلالت بر عموم و شمول دارد.
بنا بر این، #صحیحه_اوّل_زراره حتماً دلالت بر عموم دارد.
✴️@fegh_osoul_rafiee
3-مهذّب اصول الفقه للمظفّر-اوامر.pdf
749.4K
✅ مُهذَّب أصول الفقه للشيخ المظفّر
📖 ۲- #الأوامر
🔴 حذف تکرارها و توضیحات زیادی کتاب "اصول الفقه" مرحوم مظفّر با اندک تصرّفات به زیاده.