eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
326 دنبال‌کننده
332 عکس
76 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور بارگذاری صوت تدریس، و مطالب مهم علم "فقه" و "اصول" است.
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت استاد آیت الله العظمى سبحانی (دام ظله) در درس خارج اصولشان نظر فقهیِ خود در مورد ضرورتِ تحصیل را این گونه بیان می‌کنند: "آقایانی که در حدّ و و یا کمی بالاتر رسیده‌اند علی الظاهر برای آنان واجب عینی است، نه واجب کفایی؛ مقام [و] موقعیتِ شیعه با بوده و نیازمند به است... . آقایانی که در این حدّ آمده‌اید! کوشش کنید که را به دست بیاورید. بنابراین تکلیفِ شما مشکل است." ✴️@fegh_osoul_rafiee
⚠️⚠️ حذفِ یعنی فروپاشیِ تمامِ ارکانِ نظامِ فردی و اجتماعیِ انسانی... .
نظام فردی و اجتماعیِ بشر، نه با ، نه با ، نه با ، نه با ، و نه با هیچ چیز دیگری سرِ پا نمی‌شود...؛ کار، تنها کارِ است.
فرزندِ فقیه و حکیم مجاهد، مرحوم آیت الله مصباح یزدی (رضوان الله علیه) در کتاب حقیقتِ شرق (ص۲۵) در موردِ وضعیتِ معیشتیِ ایشان در دوران طلبگی‌شان به نقل از ایشان می‌گوید: "... غالباً نان و شِکر می‌خوردم... پس از مدّتی که زندگی خود را با نان و شِکر سپری کردم دیدم که پولِ این را هم ندارم! روزی از فشارِ گرسنگی در حیاط فیضیّه قدم می‌زدم، به خدا گفتم: 'خدایا! من احساس وظیفه و تکلیف شرعی کرده‌ام و قدم در این راه گذاشته‌ام و تمام سختی‌های آن را به جان می‌خَرَم، اما حوصله‌ی منّت‌کشیدن و قرض‌گرفتن را ندارم؛ اگر چیزی برسانی که همین وضع را تحمّل می‌کنم و اگر نخواستی می‌روم.' ... ناگهان شنیدم یکی صدا می‌زند: آقای محمّدتقی مصباح کیه؟ نگاه کردم دیدم که نامه‌رسان برای من نامه آورده است خیلی تعجّب کردم، [چون] من در این چندساله کسی را نداشتم که برایم نامه بنویسد... دیدم که مقداری پول برای من فرستاده‌اند... بعدها تحقیق کردم و فهمیدم که امضای پای نامه مالِ مرحوم‌ حاج سید محمد مدرّسی یزدی بوده است؛ او در تمام عُمرم فقط یک بار و آن هم در چنین اوضاعی این نامه را برای من فرستاد." ✴️@fegh_osoul_rafiee
فقیه و حکیم مجاهد، مرحوم آیت الله مصباح یزدی (رضوان الله علیه) در کتاب حقیقتِ شرق (ص۲۶) در موردِ اهتمامشان به درس و بحث می‌فرمودند: "ما یک ساعت قبل از اذان صبح بیدار می‌شدیم و قبل از اذان صبح یک مباحثه می‌کردیم. درس‌های ما از اوّل صبح شروع می‌شد و لحظه‌ای از وقتِ خود را هدر نمی‌دادیم. در مدّتی که در مدرسه‌ی فیضیّه حجره داشتم شام من یک عدد نان کَسْمِه‌ای (نان کوچک روغنی) بود که از مغازه‌های جلوی درب فیضیّه می‌خریدم و آن را تا رسیدن به کتابخانه می‌خوردم و بعد در آن جا مشغول مطالعه می‌شدم." ✴️@fegh_osoul_rafiee
فَضَّلَ اللهُ المُجَاهِدِینَ بِأمْوَالِهِمْ وَ أنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً...
فَضَّلَ اللهُ المُجَاهِدِینَ بِأمْوَالِهِمْ وَ أنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً...
💠 آخرین روز درس حلقه‌ی ثالثه در ترم اول تحصیلی با جمعی از طلّاب دانشگاه رضوی (۱۲ دی ۱۴۰۳) 🕌 حیاط مدرسه‌ی "میرزاجعفر" (حرم مطهّر رضوی)
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
✅ نظام فردی و اجتماعیِ بشر، نه با #اخلاق، نه با #عرفان، نه با #کلام، نه با #فلسفه، و نه با هیچ چیز د
❓❔❓❔❓ چندین نفر از طُلّابِ عزیز و گرامیِ دغدغه‌مند آقای سید علی حسینی و آقای محمد هادی دانشور و برخی بانوانِ گرامی که در کانال در خدمتشان هستم نسبت به آنچه در مورد جایگاهِ بیان کردیم اشکال و نقد داشتند که در پیام زیر آن را شرح و تبیین خواهم کرد👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ ۱- 🔷️ آن چه در مورد بیان کردیم نه نفیِ جایگاه علومِ مهمّی مانند و و است، و نه کاستن از جایگاه این‌هاست، بلکه بازشناسیِ اهمّیّت و جایگاه است؛ به معنای قوانین، و بایدها و نبایدها. 🔶️ از سویی، تنظیم و تحدیدِ چارچوب و ضوابط سلوک فردیِ انسان در برابرِ خداوند تعالی و در برابرِ خود جز با و قوانین فقهی سامان نمی‌یابد. و از سویی دگر، روابط و تعاملاتِ اجتماعیِ انسان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... نیز نیازمند چارچوب و ضوابطی است که حقّ و تکلیف‌ها را در قالبِ اعتبارات قانونی و حقوقی، معیّن کند؛ این جز از نشاید. ادامه دارد... ✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ ۲- 🔷️ لحظه‌ای تصوّر کنید هیچ قانون و هیچ حقّ و تکلیفِ معیَّن‌شده‌ای در میان نباشد؛ چه می‌شود؟! انسان در برابر خداوند خالق تعالی چه کند؟! چگونه عبادت کند؟! چه مناسکی را در این ساحت رعایت کند؟! انسان در خود و شئونِ خود چه تصرّفاتی می‌تواند بکند و چه تصرّفاتی نمی‌تواند؟! چه بخورد و چه نخورد؟! 🔶️ در شئونِ دیگران چه گونه تصرّف کند؟! چگونه در اشیای پیرامونیِ خود تصرّف کند؟! خوردنی‌ها چیست؟! ناخوردنی‌ها چیست؟! چه کند و چه نکند؟! در روابط اجتماعی چه کند و چه نکند؟! با محیط طبیعی و زیست چه کند؟! در یک نگاه، در مسائل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی چه کند؟! با حکومت چه کند؟! سیاست‌گذاری حاکمیت چگونه باید باشد؟! و هزاران هزار شبهه و پرسش اساسی حیاتِ بشر... 🔷️ و از زاویه‌ی دیگر، جامعه‌ی انسانی -چه در قالبِ یک اجتماع بزرگ مانند ، و چه در قالبِ یک اجتماع کوچک مانند - تنها با شکل می‌گیرد؛ آیا و جز با ضوابطِ قانونی -که البته در آیین‌ها و ملّت‌های مختلف به شکل‌های مختلفی است- شکل می‌گیرد؟! اگر و نباشد نه تشکیل خواهد شد و نه . ادامه دارد... ✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ ۳- 🔶️ لحظه‌ای تصوّر کنید همه‌ی قوانین راهنمایی و رانندگی برای یک روز تعطیل شود چه می‌شود؟! بی‌شکّ نظم و نظامی برای خیابان و کوچه باقی نمی‌ماند؛ در این حال نه از دست کاری بر می‌آید، نه ، نه هیچ چیز دیگری، تنها و است که کارساز است. 🔸️ لحظه‌ای تصوّر کنید و نباشد؛ زورگویان و تبهکاران چه خواهند کرد؟! 🔹️ بدونِ چگونه دادِ مظلوم را از ظالم بستانیم؟! 🔸️ که آرمان جوامع بشری است بدون ، بدون بایدها و نبایدهای قانونی قابل تصوّر نیست. 🔹️ حتی فضیلت‌های اخلاقی‌ای مانند و نیز تنها در کنار حقّ و تکلیف است که معنا پیدا می‌کند. 🔸️ بدون مرزبندیِ هنجارها و ناهنجارهای قانونی و فقهی شهر هِرتی خواهد شد که هر که هر کار بخواهد به نام انجام خواهد داد. 🔹️ شارع تعالی نیز زمام و ولایتِ امور را به و سپرده است، زیرا است که باید زمامدار باشد. ادامه دارد... ✴️@fegh_osoul_rafiee