✅ به جای آن که مدارسِ #حوزه_علمیه را پُر کنیم و سال به سال آمارهای چُنین و چُنانِ ورودیها را منتشر کنیم بهتر است به فکر کتابخانهها و کرسیهای حوزویِ تحقیق و نظریهپردازی باشیم...
حجت الإسلام مجتبی مصباح فرزندِ فقیه و حکیم مجاهد، حضرت آیت الله مصباح یزدی (رضوان الله علیه) از قولِ ایشان نقل میکند که میفرمودند:
"مدّتی در درس آیت الله بروجردی شرکت کردم و ظاهراً جوانترین شاگردِ ایشان بودم.
ایشان برای ارزیابیِ شاگردانشان از آنها خواستند نوشتههای درسی خود را ارائه دهند. جزوهی درسی من ممتاز شناخته شد و مبلغ پنجاه تومان به عنوان جایزه به من دادند."
✴️@fegh_osoul_rafiee
هدایت شده از محمد علی رفیعی | فقه و اصول
✅ ادامهی #تدریس_فشرده #الحلقتَیْن 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#تدریس_فشرده
#الحلقتَیْن
#الحلقة_الثانية
#الحلقة_الثالثة
✴️@fegh_osoul_rafiee
۶-تدریسفشردهحلقتین-رفیعی-حجیت قطع-ازص۳۳تا۳۸-۱۴۰۳۱۰۱۴.mp3
17.54M
🎙 #تدریس_فشرده_حلقَتَیْن
🔸️#الحلقة_الثالثة
🔹️#الحلقة_الثانية
#جلسه_ششم_حلقتین
🔴 بر محور کتاب #الحلقة_الثالثة
🔺️ العناصر المشتركة في عملية الاستنباط
🔺️ حجّیّة القطع
📌 تبیین اسبابِ نامأنوسبودنِ کتاب #حلقات نسبت به دیگر کتب اصولی متداول در حوزهها، و راه حلِّ آن.
📌 تبیین ضرورت و اهمیت کتاب #حلقات مرحوم #شهید_صدر.
📌 تبیین کامل و مفصَّل نظریهی #حقّ_الطاعة مرحوم #شهيد_صدر.
📌 تبیین نقاط اختلاف نظریهی #حقّ_الطاعة مرحوم #شهید_صدر با نظریهی مرحوم #شیخ_انصاری و مشهور.
✅ جلسه ۶
⏰ ۱۴ دی ۱۴۰۳
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🎙 #تدریس_فشرده_حلقَتَیْن 🔸️#الحلقة_الثالثة 🔹️#الحلقة_الثانية #جلسه_ششم_حلقتین 🔴 بر محور کتاب #الحل
✅ سعی کردیم در این صوت نظریهی #حقّ_الطاعة را که از مهمترین نظریات اصولی #شهید_صدر است به طور کامل تبیین کنیم؛ به برخی مطالب ایشان در تقریرات درس خارج اصولشان -که در #مباحث_الأصول و #بحوث_في_علم_الأصول منعكس شده است- نیز اشاره شد.
حجت الإسلام حسنزاده در کتاب اسوهی پارسایان (ص۶۱) خاطرهای را از عالِم متخلّق آیت الله احمدی میانهجی (رضوان الله علیه) نقل میکند:
"سال ۱۳۷۴ بود. یکی از طلبهها بعد از نماز مغرب و عشاء خدمت آیت الله میانهجی رسید و سوالاتی از محضرش پرسید. از جملهی آنها این بود که بعضی از بزرگان در گذشته احتیاط میکردند و از شهریه استفاده نمیکردند؛ حال ما چه کنیم؟
آیت الله میانهجی فرمودند: عزیزم! شما از شهریه استفاده کنید، ولی درس بخوانید، دینشناس بشوید، بشوید آیت الله مصباح؛ میبینید ایشان چقدر موفّقاند؟! چه بسا شهریه هم نگیرید، ولی درس [را] آن طور که باید خواند نخوانید، چه فایده؟!"
✴️@fegh_osoul_rafier
فقیه، اصولی، مفسِّر، متکلّم بزرگ اهل تسنّن، فخر رازی (م۶۰۶) در کتاب اصولیِ خود المحصول في علم أصول الفقه (ج۱، ص۱۷۰) در اهمّیّت و جایگاهِ #اصول مینویسد:
"أن تحصیل هذا العلم فرضٌ، و الدلیل علیه أن معرفة حکم الله تعالی في الوقائع النازلة بالمکلَّفین واجبة، و لا طریق إلی تحصیلها إلا بهذا العلم و ما لا یتأدَّی الواجب المطلق إلا به -و کان مقدوراً للمکلّف- فهو واجبٌ. ... فثبَتَ أنه لا سبیل إلی معرفة حکم الله تعالی إلا بأصول الفقه."
✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم علامهی بزرگوار حسنزادهی آملی از استادشان علامهی ذوفُنُون مرحوم میرزا ابوالحسن شعرانی (رضوان الله علیهما) نقل میفرمودند:
"هنگامی که خواستم شفاء را دو درسه بخوانم از جناب استاد شعرانی پرسیدم که 'آیا اجازه میفرمایید شفاء را از اوّلِ طبیعیّات نزد فلانی (یکی از روحانیون نامدار آن روز تهران را اسم بُردم) بخوانم؟'
در جوابم فرمود: این آقا از خارج، حرف و مطلب خیلی میداند، ولی #ملّای_کتابی نیست؛ طلبه باید نزدِ #ملّای_کتابی درس بخواند."
✴️@fegh_osoul_rafiee
حجت الإسلام سيد محمود مرعشی از پدرشان مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید شهاب الدّین مرعشی نجفی (رضوان الله علیه) نقل میکند که در مورد رنجها و سختیهای دوران تحصیلشان میفرمود:
"در شبانهروز بیش از چند ساعت نمیخوابیدم و هر جا نشانی از اُستادی یا عالِمی یا جلسهی درس مفیدی مییافتم لحظهای در رفتن به آنجا درنگ نمیکردم.
ایامی که مشغول تحصیل در نجف بودم بیشتر اوقات پول نمیرسید و از شدّتِ احتیاج و سختیِ معاش، شبها در کارخانهی برنجکوبی کار میکردم و روزها به خواندن درس ادامه میدادم و هیچ وقت به کسی اظهار حاجت نمیکردم جز خداوند تعالی و خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام)."
✴️@fegh_osoul_rafiee