🔳 پاسخ به سوال برادر عزیز آقای مهدی صالحی 🔳
❓روش تحصیل علم «اصول» چگونه است؟
📚 پاسخ: به صورت مختصر چند نکته را عرض می کنم:
📌 نکته اول: هر نوع شرح و ترجمه ی فارسی را سه طلاقه کنید.
📌 نکته دوم: در مقطع سطح در حال تحصیل هر کتابی هستید باید آن کتاب را به کتابهای قبلى سنجاق کنید؛ یعنی اگر در حال مطالعه ی رسائل هستید باید آن را محور قرار داده و در هر مطلب و هر بحثی به کتاب «الموجز» و «اصول الفقه» مرحوم مظفر مراجعه کنید و چگونگی تقریر، توضیح و استدلال کتاب های قبلی را مرور کنید.
📌 نکته سوم: فارغ از برنامه ی آموزشی و امتحانی حوزه به هیچ عنوان از مطالعه و تحصیل «حلقات ثلاث» شهید صدر (حداقل از حلقه ی اولی و ثانیه) غفلت نکنید.
@fegh_osoul_rafiee
22-حلقه ثالثه-رفیعی-ادامه-14020217.amr
4.01M
🎤 "دروس فی علم الأصول"
📚 الحلقة الثالثة
📔 شبهة التضاد و نقض الغرض
🏫 دانشگاه رضوی
❎ جلسه ۲۲
📆 ۱۷ اردیبشهت ۱۴۰۲
⏰ ۸ صبح
@fegh_osoul_rafiee
موفقیت در عالَم طلبگی جز با «هدف گذاری» و «برنامه ریزی» شخصی ممکن نیست؛ خود را معطّل هیچ موسسه و مدرسه ای نکنید.
با توجه به «استعدادِ» خود و «نیازِ» دین و جامعه ی اسلامی برای خود هدف بزرگ و مهمی تصویر کنید، و در راه رسیدن به آن هدف به صورت «کوتاه مدت»، «میان مدت» و «بلند مدت» برنامه ریزی کنید.
اهداف و برنامه ها باید از درونِ افکار و اندیشه ها بجوشند، نه از بیرون با بخشنامه و مصوّبه.
هر زمانی که شروع به هدفگذاری و برنامه ریزی کنید قطعاً دیر شده است...
23-حلقه ثالثه-رفیعی-14020218.amr
1.88M
🎤 "دروس فی علم الأصول"
📚 الحلقة الثالثة
📔 شبهة التضاد و نقض الغرض
🏫 دانشگاه رضوی
❎ جلسه ۲۳
📆 ۱۸ اردیبشهت ۱۴۰۲
⏰ ۸ صبح
@fegh_osoul_rafiee
27-حلقه ثالثه-رفیعی-شبهةتنجزالواقع-14020224.amr
3.87M
🎤 "دروس فی علم الأصول"
📚 الحلقة الثالثة
📔 شبهة تنجز الواقع المشكوك
🏫 دانشگاه رضوی
❎ جلسه ۲۷
📆 ۲۴ اردیبشهت ۱۴۰۲
⏰ ۸ صبح
@fegh_osoul_rafiee
شکی نداریم شاگردی در مکتب امام جعفر بن محمد صادق (علیهما السلام) از بالاترین عنایات و الطاف حق تعالی به ماست؛ ظاهراً شُکر این لطف و عنایت جز با تلاش شبانه روزی در راه اندیشیدن، فهم، تبیین و تبلیغ معارف «قرآن»، «سنت» و «عقل» انجام شدنی نیست.
قدر شغل طلبگی که چون رسالتی الهی بر دوش ماست را بدانیم. فرصتها زودگذر است...
28-حلقه ثالثه-رفیعی-امارات و اصول-14020225.amr
4.08M
🎤 "دروس فی علم الأصول"
📚 الحلقة الثالثة
📔 الأمارات و الأصول
🏫 دانشگاه رضوی
❎ جلسه ۲٨
📆 ۲٥ اردیبشهت ۱۴۰۲
⏰ ۸ صبح
@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🎤 "دروس فی علم الأصول" 📚 الحلقة الثالثة 📔 الأمارات و الأصول 🏫 دانشگاه رضوی ❎ جلسه ۲٨ 📆 ۲٥ اردیبشه
#محقق_نائينى
#جهات_ثلاثه_قطع
#الأمارات_الأصول
📚 مرحوم نائينى در فوائد الأصول (ج٣/ص١٦) مى نويسد:
... يجتمع في القطع جهات ثلاث:
الجهة الأولى: جهة كونه صفة قائمة بنفس العالم... .
الجهة الثانية: جهة إضافة الصورة لذي الصورة و هي جهة كشفه عن المعلوم و محرزيته له و إرائته للواقع المنكشف... .
الجهة الثالثة: جهة البناء و الجري العملي علي وفق العلم... .
📌 سپس در ادامه در توضيح كيفيت جعل «أمارات» در ص۱۷ می نویسد:
ثم إن المجعول في باب الطرق و الأمارات هي الجهة الثانية من جهات العلم... المجعول هو الطريقية و الوسطية في الإثبات و الكاشفية عن الواقع أي تتميم الكاشفية بعد ما كان في الطرق و الأمارات جهة كشف في حد أنفسها، غايته أن كشفها ناقص و ليس ككاشفية العلم... .
📌 همچنین در توضیح کیفیت جعل «اصول عملي تنزیلی» (اصول عملی مُحرِز) مانند استصحاب در ص۱۹ می گوید:
و أما المجعول في باب الأصول التنزيلية فهي الجهة الثالثة من العلم، و هو الجري العملي و البناء العملي على الواقع من دون أن يكون هناك جهة كشف و طريقية.
📌 و در ص١١٢ نسبت به «اصول غير تنزيلي» (اصول عملي صرف) مانند برائت می گوید:
فإن المجعول فيها ليس الهوهوية و الجري العملي علي بقاء الواقع، بل مجرد البناء على أحد طرفي الشك من دون إلقاء الطرف الآخر و البناء على عدمه... .
@fegh_osoul_rafiee
#رسائل
#شيخ_انصاري
#تنبیهات_اقل_و_اکثر
#تنبیه_اول
در مساله سوم (ج٢/ص٣٨٤) مرحوم شيخ چند نکته را می گوید که به رغم توضیحات مطرح شده در درس برای برخی دوستان عزیز ابهام وجود دارد که باید چند نکته را یادآور شویم:
📌 نکته ۱: شرط ورود به مساله ی سوم (زیادت سهوی) آن است که «زیادت عمدی» را مبطل و مفسد بدانیم؛ پس پیش فرض ما در مساله ی سوم آن است که زیادت عمدی قطعا مبطل است تا بتوانیم با این مبدا تصدیقی بحث «زیادت سهوی» را آغاز کنیم.
📌 نکته ۲: مرحوم شیخ بر اساس مبنای «شماره تلفن» و «سویچ و ماشین بدون بنزین» (دو کلیدواژه ی ما در درس) هیچ فرقی بین عمد و سهو قائل نيست و بر اساس پیش فرض در نکته ی قبل می گوید: «حکمه البطلان و وجوب الاعادة».
📌 نکته ۳: مرحوم شیخ در نتیجه گیری می گوید: «فثبت من جمیع المسائل... دون زيادته»؛ یعنی اصل در احکامِ ثبوتیِ «جزء» آن است که ترکِ آن (چه سهو و چه عمد) مُبطل و مُفسد مرکب است، اما زیادکردنِ آن مبطل و مفسد نیست؛ زیرا زیادت سه صورت داشت که در صورت اول (قصد جزئيت مستقل) كه در مساله ی دوم (ج۲/ص۳۷۱) بیان شد بطلان عبادت قطعی است، اما این وجه بسیار کم اتفاق می افتد که نمازگزار غیر از اجزائى را که خداوند جعل کرده است از پیش خود اجزاء مستقل دیگری را بخواهد به عبادت اضافه کند و تشریع و بدعت ایجاد کند؛ از این رو، این صورت در زیادت عمدی مد نظر مرحوم شیخ نیست، و در دو صورت دیگر «زیادت عمدی» (ج۲/ص۳۷۱) نیز شیخ قائل به صحت شدند، پس اگر ما باشیم و زیادت سهوی دلیلی بر بطلان عبادت با زیادت سهوی نیست، زیرا زیادت عمدی اش مُبطل نیست، پس زیادت سهوی اش قطعا مُبطل نخواهد بود.
پس حکم ثبوتی جزء این است که اگر ترک شود مبطل و مفسد است و اگر زیاد شود مبطل نیست؛ به دیگر بیان، اگر ما یک مرکب ده جزئى را در مقام ثبوت فرض کنیم اگر جزئى از آن کم شود قطعا فاسد خواهد شد و اگر به صورت «مجموع» و «بدل» زیاد شود فاسد نیست و زیادت سهوی اش هم مبطل نخواهد بود.
@fegh_osoul_rafiee
موفقیت در هر ساحتی از ساحات عالَم طلبگی (چه در علم و چه در کار تبلیغ) بعد از دوران تحصیل علوم عمومی یعنی اصول و فقه -که مهمترین علوم اسلامی هستند- بدون تردید به «تمحّض» و «تمرکز» در تنها «یک» یا در نهایت «دو» امر بستگی دارد.
دوران ذوالفنونی و چندتخصّصی گذشته است؛ امروزه علامه شدن هم در فقه و هم در تفسیر و هم در فلسفه و هم در تاریخ و هم در کلام و هم در ریاضی و هم در نجوم و هم در منبر و هم در امامت جمعه و امامت جماعت و... معنا ندارد؛ چیزی شبیه یک شوخی است.
باید روزها و شبها تامل و تفکر کنیم که آن یک یا دو چیزی که قرار است حاصل تمام عمر طلبگی ما باشد چیست...
باید «نقطه زنی» کرد، مانند علامه امینی در الغدیر، علامه طباطبایی در المیزان، آیت الله خویی در فقه و اصول و تربیت شاگردان فراوان، علامه عسگری در کلام و عقاید و... .
«اصول» و «فقه» مهم ترین علوم اسلامی اند؛ اگر هدفِ کار در هر علمی از علوم اسلامی -حتی فلسفه ی اسلامی- را دارید قطعا نیاز به ابزار شناخت دین یعنی اصول و فقه دارید.
«اصول» منطق کشف معارف دین از کتاب، سنت و عقل است؛ بدون یادگیری و ملّایی در علم اصول، عملاً ارتباط ما با منابع کشف دین قطع می شود. چگونه کسی که اصول را نیاموخته است و مهارت اصولی ندارد می تواند تعارض بین روایات را که در اکثر مسایل دینی امری اجتناب ناپذیر است حل کند؟! چگونه می تواند به برآیند کار علمی خود پسوند «اسلامی» بدهد؟! آیا کلامش حجت و معتبر است؟!
«فقه» نیز از این جهت بسیار مهم است که تنها علمی است که بیش از هزار سال تاریخ استنباط و اجتهاد دارد. کدام علم از علوم اسلامی مانند فقه از چنین پشتوانه ی عظیم و غنی علمی و اجتهادی برخوردار است؟! در کدام علم از علوم اسلامی تا این اندازه با آیات، روایات، اقوال، متعارضات و... کار شده است و ورز پیدا کرده است؟!
ظاهراً راه فراری از «اصول» و «فقه» نیست...
31-حلقه ثالثه-رفیعی-14020231.amr
2.93M
🎤 "دروس فی علم الأصول"
📚 الحلقة الثالثة
📔 الأمارات و الأصول
🏫 دانشگاه رضوی
❎ جلسه ۳۱
📆 ۳۱ اردیبشهت ۱۴۰۲
⏰ ۸ صبح
@fegh_osoul_rafiee