eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
553 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله #تحریری: "عظمت فروشی"، یکی از رذائل بسیار ظریف و دقیق است؛ چه بسا شخص در مقابل دیگران دست روی سینه بگذارد و مقداری هم خم شود، اما در عین حال در حال عظمت فروشی باشد ! 🍃 جلسه اخلاق چهارشنبه ها، بعد از نمازمغرب، مدرسه امام خمینی، فلکه جهاد_قم
علامه #جوادی_آملی: یکی از موانع مهم تهذیب نفس و سیر و سلوک الی الله این است که ما فضول هستیم نه عَقول ... 👇👇👇👇👇 https://article.tebyan.net/33056/%D9%81%D8%B6%D9%88%D9%84-%D9%88-%D8%B9%D9%82%D9%88%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C-4-
علامه #جوادی_آملی: علم النفس باید در حوزه تدریس شود. پ ن۱: کسانی که مطالعات عمیق، ژرف و گسترده در حیطه علم النفس و معرفت نفس ندارند، در بخش های گوناگون معارف (هستی شناسی و معاد و مراحل آن و برزخ و شئون نفس و...) خلاء عظیم معرفتی دارند و در جهل مرکبند. پ ن ۲: کتاب دروس معرفت نفس علامه #حسن_زاده_آملی با تدریس های صوتی استاد صمدی آملی، از بهترین منابع است ... این جلسات را روی گوشی خود بریزید و در وقت های گوناگون (اتاق و خیابان و بیابان و...) استماع کنید پ ن۳: سلطان بحث معرفت نفس و معاد در جلد ۸و۹ اسفار است. تنقیح این دو جلد توسط استاد اصغر #طاهرزاده (تحت عنوان معرفت نفس و حشر) نوشته و چاپ شده ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✅ @feghheakbar
✅ @feghheakbar
💎 آیا فلسفه و عرفان کشک است؟ ⭕️ پاسخ 👇👇👇
💎 آیا و ، کشک است؟ ⭕️ جملات معروف یکی از این است: «عرفان پیش من است، همه را می‌ خواهی پیش من است، هر جا را می ‌خواهی برایت بگویم، فلسفه را بخواهی از اول تا آخر، از هر جا بگویی از اول مفهوم وجود تا آخر مباحث طبیعیات برایت بگویم، اما همه است، هر چه هست در قرآن و روایات است... این سنخیتی که بین علت و معلول قائلند باطل است، و و موجود از ابطل اباطیل و کفر محض است....» 🔴 نقد و نظر ۱. اگر کسی با پیروی از ادبیات بالا بگوید: «علم اصول فقه، و علم فقه، همه اش در سینه من است از اول جواهر تا آخر آن. از اول کفایه تا آخر آن، اما همه اش کشک است. هر چه هست در قرآن و روایات است!» آیا این حرف درستی است؟ توضیح این است که همچنانکه رأی فقیه و متکلم متشرع در برابر رأی قرآن و امامان معصوم نیست بلکه فهم آن ‌ها از قرآن و روایات محسوب می ‌شود، همچنین است فهم عارف متشرع از آیات و روایات معارفی؛ از این رو فهم او در مقابل و در عرض قرآن و روایات نیست تا کسی بگوید رأی قرآن یا اهل ‌بیت علیهم السلام این است و رای فلان عارف شیعه آن! بلکه عارف متشرع می‌ ‌‌گوید فهم من از آیات و روایات طبق ضوابطی که دارم چنین است. درست است که قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام بهترین منبع برای رسیدن به حقیقت است ولی آیات قرآن کریم و روایات اهل ‌بیت؛ محکم و متشابه، مطلق و مقیّد، مجمل و مبیّن، عامّ و خاصّ، ظاهر و باطن دارد. همه فرق به ظاهر اسلامی ـ شیعه اسماعیلی، شیعه دوازده امامی، سنّى اشعرى، معتزلى، وَهّابى، و... ـ مدعی فهم قرآن کریم هستند و ادعای تبعیت از قرآن کریم را دارند ولى آیا همه آن ‌ها، راه حقّ را پیموده ‌‌‌اند و همه، آیات قرآن کریم را درست فهمیده ‌‌‌اند؟! همه شیعیان با گرایش ‌‌‌های مختلف تفسیری، فقهی، اصولی، اخباری، کلامی، فلسفی و عرفانی، به قرآن و روایات اهل ‌بیت تمسک می‌ کنند. آیا همه، در هر مساله ‌ای واقع را ادراک کرده‌ اند؟ هیچ کس در فهم و برداشت از قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم ص و ائمه اطهار، معصوم نیست و امکان خطا دارد و خطا هم می ‌‌کند. از این ‌رو کسی حق ندارد از ابتدا و بدون حجت معتبر عقلی یا نقلی، عقاید، روش و اعمال خود را مطابق کتاب و سنت بداند و دیگران را بدون دلیل معتبر و کافی، رد کند. ۲. انسانی که قرآن و اهل بیت (ع) را دارد نباید دنبال حواشی کم فایده اصولی و فقهی این و آن بگردد و سالها وقت خود و جماعتی را تلف کند. آن هم در این زمان با این همه مشکلات علمی و فرهنگی و سیاسی برای دنیای اسلام و مسلمین. هنر این است که گرهی از گره های فقهی روز جامعه را باز کنند. مشکلات اعتقادی، اخلاقی و فقهی جدید را حل کنند، هزاران مسائل مستحدثه برای جوانان و مردم وجود دارد ولی حواشی این و آن بر عبارات فلان و فلان را ماهها و سالها بحث می کنند. اینها کشک است. ۳. اینکه گفته شده: «وحدت وجود و موجود از ابطل اباطیل است» ادعای بدون دلیل معتبر است. به چه دلیل؟ دلیل بگویید تا بررسی شود. بدون دلیل حرف نزنید. پیغمبر نیستید که بگوییم بدون دلیل هم حرفتان مقبول است. مراد این فقیه محترم، از معنای «وحدت وجود و موجود»، روشن نیست. اگر مراد، وحدت محض بدون پذیرش کثرات و موجودات است، یا مرادش همه خدایی، حلول، اتحاد و مانند آن است، در پاسخ می گوییم عرفا چنین مرادی ندارند و ما نیز از این معنا، دفاع نمی کنیم. اگر مراد، وحدت شخصی وجود و کثرت مظاهر و نمودها و موجودات است، در پاسخ می گوییم این مساله نه تنها از ابطل اباطیل و کفر نیست بلکه از بهترین نظریه هایی است که قرآن، روایات، عرفان و برهان بر آن تاکید دارد و به تعبیر علامه طباطبایی (ره)، توحید قرآنی و اسلامی است. ۴. این جمله ادعایی است که باید تحلیل شود: همه عرفان پیش ایشان است؟ علمش یا عملش؟ معرفتش یا کشف و شهوداتش؟ اگر همه علمش مراد است، باید بگوییم متخصصان فلسفه و عرفان در حوزه و دانشگاه، ایشان را چنین نمی دانند با این حال، حاضریم سوال بپرسیم پاسخ گویند تا ببینیم ادعایشان تا چه اندازه درست است! اگر همه عمل، شهود و مکاشفات عرفان، مراد است، باید بگوییم ادعای بزرگی است که بیشتر از اینکه انسان را به یاد تکبر، عجب، توهم و تخیل بیندازد، خنده آور است. ۵. بسیاری از بزرگان، علوم عقلی و عرفانی را تایید می کنند. سعی کنید در مسائلی که متخصص نیستید (در فلسفه و عرفان) از متخصص مربوطه (فیلسوف و عارف) حرف بشنوید نه از غیر متخصص در فلسفه و عرفان اسلامی، گرچه در اصول فقه و مسائل و حواشی کم فایده امثال میرزای نائینی متبحر باشد. 🍃 حجه الاسلام دکتر واحدجوان (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) https://t.me/vahedjavan ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 برادر خیلی خوب ما (دیدگاه رهبری در مورد استاد ازغدی) اعتراض یک از دانشجو نسبت به قطع سخنرانی های استاد در خطبه های نماز جمعه : از ایشان [رحیم پور ازغدی] دعوت کنید تا در تشکل های دانشجویی شما شرکت نمایند.
🔶بخشی ازبیانات منتشر نشده انقلاب در دیدار اخیر با مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی ◼️حجت الاسلام جلالی رئیس دفتر آیت الله در کانال اختصاصی خود ضمن تبیین بیانات اخیر رهبری با مسئولان دفتر تبلیغات گفت: سخنان رهبری پیرامون انتقادات وارده به حوزه علمیه قم ناظر به سخنان رحیم پور ازغدی بوده است و ایشان اینگونه انتقادات را درست و صحیح دانسته اند. 🔴 متن یادداشت: ▪️همانطور که شاهد بودید، در چند ماه گذشته، جناب آقای انتقادات تند و صریحی را خطاب به حوزه های علمیه بیان کردند که متقابلاً واکنش برخی از مراجع معظم تقلید را در پی داشت. _ در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با مسئولین دفتر تبلیغات اسلامی، معظم له به نکته مهمی اشاره کردند و فرمودند: ⭕️👈 « دوری از فضای انقلابی گری در محیط قم جدی است، اگر برخی هم نقدی بر حوزه دارند، ولو اینکه لحن و ادبیات تندی هم داشته باشند، اما اصل انتقاد آنها درست است... بالاخره انتظارات از حوزه قم زیاد است. انتقاد هم می شود و برخی انتقادات درست است...» 🍃 بیانات مقام معظم رهبری را می‌توان ناظر به اختلافات میان آقای رحیم پور ازغدی و برخی از مدافعین حوزه های علمیه دانست. کسانی که دائماً در حال تعریف و تمجید از حوزه ها هستند و اشکال و انتقاد را بر نمی تابند. ✅ @Hosein_jalali@feghheakbar
از اساتید موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی: ما حوزویون اسم خودمون رو گذاشتیم خواص و اسم مردم رو گذاشتیم عوام. در حالی که خودمون از هر عوامی عوام تریم ... ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب : شما آقایانی که این عمامه را  سرتان گذاشتید، از لحاظ مادّی و فیزیکی، چند سیر بیشتر جِرم و ثقل ندارد. البته بعضی ازعمامه‌ها الان که من دست میزدم، خیلی سفت و وزن‌دار بود؛ اما بعضی از آنها این‌طور نبود. خود عمامه، یک چند متر پارچه است که اگر در ترازو بگذاریم، چند سیری بیشتر نمیشود؛ اما ثقل معنوی این عمامه خیلی زیاد است. حقیقتاً یک گردنِ کلفت و قوی معنوی لازم دارد که بتواند زیر این تاب بیاورد. بعضی از گردن ها زیر بار عمامه می شکنند، بعضی هم اصلاً آن قدر تخدیر می شوند که آن بار را احساس نمی کنند. این ها درست نیست. بایستی ما واقعاً از لحاظ معنوی خودمان را قوی کنیم. بنیه‌‌ی معنوی قوی لازم دارد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 کانال اطلاع رسانی بنیاد حکمت اسلامی صدرا https://eitaa.com/mullasadra_siprin
▪️ لزوم نقض عهد مسلمانان در برابر دشمنان فریبکار _ علامه #جوادی_آملی
بر سر گور کشیشی در کلیسای وست مینستر نوشته شده است: کودك كه بودم می خواستم دنیا را تغییر دهم. بزرگتر كه شدم متوجه شدم دنیا خیلی بزرگ است من باید انگلستان را تغییر دهم. بعدها انگلستان را هم بزرگ دیدم و تصمیم گرفتم شهرم را تغییر دهم . در سالخوردگی تصمیم گرفتم خانواده ام را متحول كنم. اینك كه در آستانه مرگ هستم می فهمم كه  اگر روز اول خودم را تغییر داده بودم، شاید می توانستم دنیا را هم تغییر دهم!
🍃 مومن، باید وقور باشد. 📔 آیین رستگاری، اثر علامه
علامه : 💎 کتاب "دروس معرفت نفس" را برای هشیارى و بيدارى جوانان گفته ام 📗 گفتگو، ص۶۷ -این کتاب توسط شاگردشان جناب آملی به صورت صوتی شرح داده شده (۶۰۰_۷۰۰ جلسه) که گوش دادن به اقلاً صد جلسه صوتی اول آن، هستی شناسی عرفانی و صدرایی را در جان شنونده اشراب می کند و پایه فلسفی شخص را پولادین می کند. البته کشش روحی از شروط است که خود شخص به مقدار کشش و توانایی خود مطلع است. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#سیرمطالعاتی آیت الله حسن #رمضانی (عضو مجمع عالی حکمت و مدرس فصوص): مباحثی که در ابتدای بدایه آمده است، مانند: اصالت وجود، تشکیک وجود، بساطت وجود، وجود ذهنی، اشکالات آن و … مباحث عمیقی است که ریشه در عرفان دارد و صحیح نیست که آن‌ها را در ابتدا برای کسی که هیچ سابقه‌ای در فلسفه ندارد و هنوز با مباحث فلسفی عرفانی آشنا نیست، مطرح کرد. بی‌تردید کسی که در مباحث عرفانی تخصص لازم را ندارد، نمی‌تواند به عمق سخنان آخوند در مباحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت و نظایر آن برسد. 👇👇👇👇👇 http://erfanvahekmat.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%B1%D9%88%D8%B4_%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84_%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87_%D8%AF%D8%B1_%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86_%D8%A2%DB%8C%D8%A9%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86%DB%8C ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 خطر ، حوزه را تهدید می کند برگرفته از کانال رسمی انقلاب: 👇👇👇 💻 @Khamenei_ir 🔍 متن کامل این گفت‌وگوی جدید را بخوانید: 👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=41527 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 اللّهم صلّ علی علی بن موسی الرضا المرتضی بعدد ما احاط به علمك