یکی از شاگردان آیت الله #جوادی_آملی ، در صفحه ویژه ایشان با اشاره به دیدار جمعی از محققین با ایشان نوشته است:
یکی از دوستان به آیت الله جوادی آملی اصرار کرد دستشان را ببوسد. ایشان با لحنی ناصحانه به ما فرمود:
نه دست کسی را ببوسید
و نه بگذارید دستتان را ببوسند.
من تا کنون هیچ دستی را نبوسیده ام، جز یک دست و آن هم دست #امام_خمینی بود و به راستی که آن دست بوسیدنی بود.
آن دوست عرض کرد که آخر در عالم خواب دیدم دستتان را میبوسم؛ استاد لبخند شرینی زدند و به شوخی فرمودند: همان، برو در خواب ببین.
🍃 arefane.blog.ir
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 آیةمحکمه، اولین سفارش پیامبر (ص) است.
آیت الله العظمی #جوادی_آملی :
علوم فراوان است، امّا خطوط کلّی و خطوط اصلی علم سه رشته است؛
«آیةٌ محکمة»،
«فریضةٌ عادلة»
و «سنّةٌ قائمة»
اینها علومی است که ما در حوزه باید فرا بگیریم.
بخشی از این علوم الحمدلله در حوزه رایج است به نام فقه و اصول.
اما بخش دیگرش که بخش عظیم سفارش حضرت است و با نام «آیة محکمة» در جملهی اول قرار گرفته، یانیست یا بسیار اندک است.
#تفسیر باید رایج باشد،
#فلسفه باید رایج باشد،
#کلام باید رایج باشد،
بخشهای عمیق مناظرهای باید رایج باشند،
اما نیستند.
اینطور نیست که آیة محکمة به معنی فقه باشد و فریضة عادلة هم به معنی فقه باشد و سنّة قائمة هم به معنی فقه باشد.
حضرت این سه رشته را به عنوان سه رشتهی اساسی علم در حوزهها واجب کرده است
بر فرض شما در فقه و اصول الآن سیهزار یا چهلهزار #شیخ_انصاری داشته باشید، این مشکل شما را حل نمیکند.
#شبهه ی راسل و امثال راسل را که مکاسب حل نمیکند
آیة محکمة #جهان_بینی است، اصول دین و اعتقادات است.
خوب، فرض کنیم معنی اینها، اعتقادات و جهانبینی باشد،بدون بررسی اشکالات شرق و غرب یا با بررسی؟
یک رخش میخواهد تا بار رستم را بکشد، یک فلسفه و #حکمت_متعالیه میخواهد.
مگر میشود آدم خدا را ثابت کند بدون بررسی آن پنجاه اشکال انبار شده؟ حداقل پنجاه اشکال نقد جلوی پای آدم است.
آیة محکمة مربوط به جهانبینی است که آیا این جهان حادث است یا قدیم؟
خدا دارد یا ندارد؟
این جهان پایانپذیر هست یا نه؟
انسان با مرگ میپوسد یا از پوست بهدرمیآید؟
میلیونها مردم میگویند انسان با مردن میپوسد. ما میگوئیم از پوست بهدرمیآید، مهاجرت است.
اینها صدها اشکال نقد جلوی پای آدم است. این میشود آیة محکمة..
ما آیة محکمة میخواهیم و این آیة محکمة اولین سفارش وجود مبارک پیامبر صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم است.
فریضة عادلة میخواهیم، #اخلاق میخواهیم.
اخلاق غیر از روضهخوانی است، غیر از موعظه است، غیر از سخنخوانی و سخنرانی است.
آیا اخلاق مبدأ علمی دارد یا نه؟ مبادی علمیش کجاست؟ جاودانه است یا نه؟ نظیر رسوم و آداب و سنن ملّی است که تاریخ مصرفش گذشته باشد و هر ملّتی برای خودش یک اخلاق خاصی داشته باشد؟ یا اخلاق یک امر جاوید است؟ ابدی و ازلی است یا نِسبی؟
مبادا کسی خیال کند فن اخلاق در حد رسائل و مکاسب است.
خیلی دشوارتر از اینهاست؛
بررسی شئون #نفس است. باید ثابت شود روح وجود دارد و روح مجرّد است و غرب و شرق ندارد تا شما بتوانید یک مطلبی منزّه از شرق و غرب ثابت کنید.
🍃 در جمع طلاب
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
⚫️ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت
💎 صلوات شیخ اکبر محیی الدین #ابن_عربی بر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
ابن عربی در رساله ی مناقب خود که دارای ۱۴ فراز است، به ترتیب به صلوات بر چهارده معصوم با تعابیری بسیار بلند و عمیق می پردازد؛
بخش سوم آن به صلوات بر صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها اختصاص دارد؛
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی
الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة ،
صورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ ،
جوادِ العالمِ العَقلیّةِ ،
بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّةِ ،
مطلع الأنوارِ العلویّةِ ،
عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة ،
النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار ،
ثمرة شَجَرة الیقین ،
سیدة نساء العالمین ،
المعروفة بالقَدْر ،
المجهولةِ بِالْقَبرِ ،
قُرّةِ عین الرَّسولِ ،
الزَّهراءِ البتول ،
علیها الصّلوة و السّلام.
📔 مناقب ابن عربی، بخش سوم
⭕️ این رساله سترگ توسط محقق خلخالی به صورت فلسفی-عرفانی شرح
و توسط نشر آیت اشراق چاپ شده.
معانی این بیانات برای کسانی که به اصطلاحات حقیقةمحمدیه و عقل کلی و نفس کلیه و جایگاه این سه در مراتب طولی نظام هستی آشنا نباشند، مبهم خواهد بود.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
آیه ۴ سوره دخان
در شب قدر هر امر حکیمی، تفریق می یابد
🍃 برای توضیح این که در این آیه بیان شده که "در لیله قدر، وحدت و اِحکام و جمع به کثرت و تفصیل و تفریق می گراید"
به تفسیر موضوعی قرآن کریم، ج ۱ (قرآن در قرآن)، اثر علامه #جوادی_آملی رجوع شود
حوزه علمیه تمدن ساز
⚫️ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت 💎 صلوات شیخ اکبر محیی الدین #ابن_عربی بر حضرت فاطمه زهرا س
از طرفی #ابن_عربی که موسس علم عرفان نظری است در مورد جایگاه تکوینی حضرت زهرا سلام الله علیها می گوید:
صورة النفس الکلیه
و در علم عرفان نظری مرتبه ی نفس کلیه، جایگاه تفصیل یافتن عقل کلی است
حوزه علمیه تمدن ساز
امام صادق( ع) جده اش، حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا(س) را ليلة القدر معرفى فرمود. چرا حضرت صديقه(س) ل
و از طرفی در روایات ائمه اطهار علیهم السلام حضرت زهرا سلام الله علیها، لیلة القدر معرفی شده اند
حوزه علمیه تمدن ساز
آیه ۴ سوره دخان در شب قدر هر امر حکیمی، تفریق می یابد 🍃 برای توضیح این که در این آیه بیان شده که
و از طرفی در قرآن، لیلة القدر را ظرف تفصیل امر اِحکامی تعریف شده
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #حسن_زاده_آملی: عالم ذر چنان كه از روایات آن با تأیید و تسدید روایات دیگر، و اصول براهین عقلی
و از طرفی آیت الله #حسن_زاده_آملی در تعریف عالم ذر، لیلة القدر را محل کثرت یافتن وحدت دانسته
👆👆👆👆
⭕️ در این ۴ مطلب فوق تامل و تفکر نمایید و آن ها را تلفیق نمایید
برای روشن کردن و تبیین جایگاه تکوینی معصومین علیهم السلام نیاز به درس خارج های قدرتمندی در این زمینه داریم.
صرفا کلی گویی کردن در مورد معصومین و تکرار طوطی وار "واسطه فیض اند واسطه فیض اند" کافی نیست
به امید روزی که در حوزه، مسائل مختلف هستی شناسی به صورت درس خارج های قدرتمند، فراگیر شود
و در کنار خارج مشتق و خارج وضو و خارج استصحاب،
به
خارج کیفیت ربط حق و خلق
خارج تجرد شناسی
خارج نفس شناسی
خارج صراط
خارج برزخ
خارج اتحاد عمل و عامل
خارج اتحاد عاقل و معقول
خارج صدور کثرت از وحدت
خارج ملکوت شناسی
و ...
پرداخته شود
.
💎 #ابن_عربی و #ابن_سینا از منظر #ملاصدرا
علامه #حسینی_طهرانی:
حکیم عظیمالشأن و فیلسوف متفکر و متعبد ما ملاصدرالدین شیرازی أعلی الله درجته هرجا در کتبش بالاخص در «أسفار أربعه» مطلبی را از محییالدین نقل میکند، نام وی را در کمال عظمت و جلالت و منزلت میآورد؛
و اگر مطلبی را از بوعلی سینا نقل میکند کأنه او را فیلسوف نمیداند.
📗 روح مجرد، ص ۴۳۱
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 ظاهر را که الحمدلله داریم می بینیم باطن را هم باید ببینی.
علامه #حسینی_طهرانی :
《هو الاول و الاخر و الظاهر والباطن و هو بکل شیء علیم 》
(سوره حدید/ آیه ۳)
ظاهر را که الحمدلله داریم می بینیم.
باطن را هم باید ببینی.
چه موقع باطن دیده می شود؟
وقتی نظر از کثرت به وحدت می رسد،
یعنی تمام موجوداتی که در این عالم ملک و ملکوتند، انسان نظر استقلالی به خودِ آنها نکند،
بلکه نظر به آن موجودی بکند که تمام اینها قائم به او هستند؛
و این به واسطه طهارت اخلاق پیدا می شود، تنها به واسطه ی تفکر و تعقل و مطالعه نیست؛
اینها احتیاج به تهذیب نفس دارد؛
احتیاج به فهم و اخلاق شایسته و عبودیت و نظم دارد. انسان باید منظم باشد.
📔 تفسیر آیه نور، ص ۲۴۲
🔴 چند نکته :
۱. برای فهم جامع عبارت فوق باید کل کتاب دلنشین تفسیر آیه نور علامه طهرانی (که سخنرانی ایشان در مسجد بوده) مطالعه شود. این کتاب حدود ۲۵۰ صفحه است که با روزی نیم ساعت می توان کمتر از دو هفته آن را به راحتی مطالعه کرد.
۲. به فرموده امام سجاد (علیه السلام) سوره توحید و آیات اول سوره حدید برای متعمقون آخرالزمان نازل شده (اصول کافی-کتاب التوحید).
۳. علامه #جوادی_آملی در جلسه اخلاقشون چه زیبا فرمودند:
درست است که 《هو الظاهر و الباطن》ولی "باطن" کار ما رو بهتر حل میکنه
۴. و استاد #صمدی آملی در جلسات دروس معرفت نفسشون فرمود: علامه #حسن_زاده_آملی بارها می فرمود: افسوس که این دین به این زیبایی پشت هزاران ماسک مخفی مانده
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
👆👆👆👆👆
🍃 مطالعه این کتاب، تاثیر بسیارزیادی در درک عمیق حکمت و عرفان نظری دارد ...
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #جوادی_آملی: فلسفه در حوزه رواج پيدا کند و از زندان آزاد شود. و "فکر رسمی" و "درس رسمی" حوزه
💎 اگر فلسفه در حوزه رواج پیدا کند و از زندان آزاد بشود و فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود ، آن وقت این سوال ها جواب خود را نقد می یابند.
⭕️ خلود در جهنم
علامه #جوادی_آملی:
[ خلود در جهنم هم] برای آن است که روح او آلوده شده این روح آلوده طوری است که اگر از جهنم هم بیرون بیاید ﴿لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ﴾[ انعام- ۲۵] این روح، روح طغیان است در برابر خدای سبحان خب این باید مرتّب معذّب شود.
این صد سال گناه نکرده این یک میلیون سال، یک میلیارد سال، هزارها میلیارد سال گناه کرده برای اینکه دست و پایی دارد که معصیت کرده این گناه دست و پا مثلاً صد ساله است
اما اگر مسئله تجرّد روح حل بشود تجرّد روح یعنی تجرّد روح یعنی مسئله فلسفی یعنی مسئله کلامی، اگر روح آلوده شد دیگر میلیاردها سال است.
پرسش: به فعلیت نرسیده؟
پاسخ: فعلیّت دارد بالفعل طغیان دارد.
خدا فرمود اگر این به دنیا برگردد همان است، یعنی در برابر من طاغی است ﴿لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ﴾ این روح در برابر من طاغی است
امام رضا(سلام الله علیه) در جواب کسی که به حضرت عرض کردند آیا خدای سبحان علم به معدوم دارد؟
فرمود علم به معدوم دارد علم به ممتنع علی فرض وجود دارد به آیه سورهٴ «انعام» استدلال کرد فرمود: ﴿لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ﴾ خب رجوع این شخص از آخرت به دنیا نه تنها معدوم است بلکه ممتنع است بر فرض تحقّق این ممتنع اگر این از جهنم به دنیا بیاید طاغی است آنجا هم که هست طاغی است
آن جا اصلاً نام خدا را حاضر نیست ببرد به مسئول جهنم آن فرشته امین و معصوم(سلام الله علیه) همین جهنمی به او میگوید ما که خدا را قبول نداریم به خدایت بگو که جان ما را بگیرد میگوید: ﴿یَا مَالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ﴾[ زخرف-۷۷] نه «ربّنا» چنین آدمی است .
مالک (سلام الله علیه) مسئول جهنم است این طاغیِ مستکبرِ از خودراضی به مالک میگوید ما که او را قبول نداریم تو که او را قبول داری خدای توست از او بخواه جان ما را بگیرد ﴿لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ﴾
چنین آدمی است این است که در قرآن فرمود: ﴿إِنَّهُمْ عَن رَبِّهِمْ یَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ﴾[ مطففین- ۱۵] با اینکه خدا در قیامت جلوه میکند
اگر مسئله فلسفی یعنی فلسفه، فلسفه در حوزه رواج پیدا کند تجرّد روح ثابت بشود ملکات راسخه روح ثابت شود ابدیّت و ازلیّت روح ثابت شود اوصاف نفسانی روح ثابت شود این عذاب، عذاب نقد است این خدا را قبول ندارد نه در دنیا نه در برزخ نه آنجا، الآن هم به خدا میگوید تو نیستی، چنین روحی است خب این باید عذاب ابدی ببیند،
اگر فلسفه از زندان آزاد بشود و فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود و معلوم بشود روح یعنی چه تجرّد روح یعنی چه عذاب روح یعنی چه آن وقت این سؤالها جواب خودش را نقد مییابد.
🌿 تفسیر سوره مبارکه نمل، جلسه ۲۶ /
۲۵ خرداد ۹۱ / بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar