eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
552 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 معترضان فلسفه برای اثبات مدعای خود چه ادله‌ای ارائه می‌دهند؟ 🍃 نقد و بررسی آراء و اندیشه‌های معترضان فلسفه از منظر آیت الله العظمی #سبحانی @e_sobhani ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 مزایای استفاده از جلسات صوتی (نرم افزار و سی دی) استاد عبدالرسول : امروز اشخاص می‌توانند با استفاده از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عصر حاضر، در هر مکان و زمانی از محضر هر استادی بهره گیرند. با وجود چنین امکاناتی، می‌توان از راه لوح‌های فشرده بهترین درس‌ها را از بهترین استادانی گرفت که چه بسا دیگر درس مورد نظر را تدریس نمی‌کنند. در این صورت اگر شیوه درس دادن استاد مورد پسند نبود، می‌توان بدون رودربایستی و تعهد اخلاقی، سراغ استاد دیگری رفت. حسن همراهی مجازی با استاد، استفاده از وقت هایی است که در حوزه از بین می‌رود. حدود دو سوم از سال -پنج شنبه‌ها، جمعه‌ها، وفیات، اعیاد، روزهای بین ایام تعطیل، ماه رمضان، پانزده روز از محرم، پانزده روز از صفر، عید نوروز، تابستان - تعطیل است و حدود ۱۲۵ روز درس خوانده می‌شود. اگر شخص، جمعه‌ها را به فعالیت غیر درسی اختصاص دهد که ضروری هم است و حدود ۲۰ روز از سال را برای مسافرت، خالی از درس بگذارد، ۲۹۰ روز باقیمانده را می‌تواند از طریق سی‌دی، بدون حضور استاد و هم مباحثه درس بخواند و اگر روزی یک درس بخواند، در یک سال، به اندازه حجم درسی بیشتر از دو سال و نیم تدریس رسمی حوزه را بدون احساس خستگی و فشار خواهد خواند. اگر وقت هایی که در ترافیک فعلی تلف می‌شود، دیر آمدن استاد، گپ زدن قبل و بعد از کلاس و گرفتاری‌های مالی طلبه که ممکن است هجرت از زادگاهش را با مشکل مواجه سازد نیز در نظرگرفته شود، بهتر بودن روش مجازی بر حضور فیزیکی نزد استاد روشن‌تر می‌شود. البته حضور نزد استاد صاحب نفس که اخلاقاً مهذب باشد، مانند مرحوم رحمةالله علیه ، علامه رحمةالله علیه، حضرت آیت الله رحمةالله علیه مؤثر و پربرکت است ولی الان چنین استادانی یا نیستند و یا کمتر در دسترس هستند. ☘ فرازی از استاد عبودیت ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد #یزدان_پناه: امروز یکی از مشکلات حوزه این است که افراد کمی فلسفه می‌خوانند. بسیاری از همان عده هم که فلسفه می‌خوانند، دوره تحصیلی‌شان را تا پایان ادامه نمی‌دهند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 شخصی که مطالعات فلسفی خود را با مطالعه این کتاب آغاز کند با بقیه افرادی که این را مطالعه نکرده اند، تفاوت زیادی دارد و جلوتر است. در کنار بدائه الحکمه یا فلسفه مقدماتی، کتاب تفسیر آیه نور علامه #حسینی_طهرانی را مطالعه نمایید. بسیار مغتنم، عمیق و در عین حال سهل الوصول ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🌺 شخصی که مطالعات فلسفی خود را با مطالعه این کتاب آغاز کند با بقیه افرادی که این را مطالعه نکرده اند
این کتاب را تهیه نمایید ... با صیغه نذر یا عهد بر خود واجب کنید که روزی اقلا ۲۰ دقیقه مطالعه نمایید (و جریمه ترک بگذارید: مثلا در صورت ترک مطالعه در شبانه روز، ۱۰ هزار تومان صدقه دهم) خواهید دید که کمتر از ۲۰ روز بدون هیچ فشاری اتمام گشته. این روش واجب کردن (همراه جریمه) با نذر یا عهد، توصیه برخی اکابر است.
💢 مهر امضای حضرت آیت الله سید محمد شاهرودی مرجع تقلید فقید، با حضور علمای اعلام و آقازادگان گرامی در دفتر معظم له شکسته شد. 💢 آیت الله سید محمد شاهرودی برای ارسال نامه و مکاتبات خود با افراد و نهادهای مختلف از مُهر مخصوصی استفاده می‌کرد که پس از درگذشت این مرجع فقید شیعه، این مُهر با شکسته شد. ⭕️ پی نوشت: شکستن مُهر امضای مراجع شیعه پس از درگذشتشان، از سیره های قطعی علمای اسلام است؛ سیره ای که سالیان اخیر به دست برخی آقازاده های #غیرفاضل حوزوی رعایت نشد و حرمت مرجعیت لکه دار شد و بدعت جدیدی در حوزه های علمیه پدید آمد. ✅ @feghheakbar
آیت الله #سیفی_مازندرانی: جای تاسف است که این‌گونه اشخاص، تحت لباس رسول خدا در بدنه حوزه علمیه قم جا کرده‌اند ... شاید در لفظ دم از ولایت فقیه امام خمینی بزنند؛ اما ... جای تاسف است که مدیر حوزه علمیه قم مسئولیت این اشخاص را در حوزه قبول کرده‌اند ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دیدگاه آیت الله العظمی (رحمه الله) راجع به فلسفه آموزی و عرفان نظری 🔴 عزیزانی که می خواهند دیدگاه آیت الله العظمی بهجت را به صورت خالص و دست نخورده و بدون افراط و تفریط به دست آورند، در جمله جمله بیان ایشان کاملا دقت کنند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #مصباح_یزدی: فلسفه پايه معلومات عقلى است؛ هر چه را بخواهيم با عقل اثبات كنيم، مثل اصول اوليه اعتقادات، توحيد، نبوت، صفات حق تعالى و معاد، ريشه فلسفى دارد. شبهات اعتقادى كه از سوى مكاتب الحادى و التقاطى مطرح مى شود بايد با ادله عقلى پاسخ داده شود؛ زيرا در پاسخ ماده گرايان، نمى توان با آيه قرآن يا روايت استدلال كرد. در بحث‌هاى آزاد، در زمينه علوم انسانى نيز به شاخه‌هايى از فلسفه نيازمنديم؛ مثل فلسفه اخلاق، فلسفه سياست و... . اگر به بعضى از مسائل كه با اعتقادات سر و كار دارد پاسخ لازم داده نشود اصل دين مردم به خطر مى افتد. تا وقتى مردم به خدا معتقد نباشند، نوبت به اثبات حقانيت اسلام در برابر يهوديت و نصرانيت نمى رسد؛ همچنان كه تا اصل اسلام اثبات نگردد، نمى توان حقانيت تشيّع را نسبت به ساير فرق اثبات كرد. 📖 مباحثی درباره حوزه، ص۹۷تا۱۰۰ ♦ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✳️ #موفقیت 🌸 بعد از مطالعه کتاب قورباغه را قورت بده اثر برایان تریسی، کتاب اثرمرکب نوشته دارن هاردی (مسئول مجله موفقیت آمریکا) را مطالعه کنید.
علامه #مصباح_یزدی : ... اما امروزه همه چیز در "قالب مباحث علمی" قرار گرفته و افرادی با علم فلسفه در راستای این شبهات تحقیق می کنند. وظیفه اصلی پاسخ به این شبهات به عهده حوزویان است. ✅ @feghheakbar
عالم ربانی مرحوم آیة الله خسروشاهی: آقای محمد رضا حکیمی به عنوان مکتب تفکیک حمله سختی به دروس فلسفه کرد و مسئله ای هم مطرح کرد که مؤسسه نشر آثار امام در آن ماند، به طوری که وقتی نظریات ایشان را پخش کرد ناچار شد بگوید که امام در مسئله معاد طرز فکر خاصی داشت و نظرش با نظر ملاصدرا درباره معاد متفاوت است؛ این بود که مقاله ای نوشتم به نام «مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر» که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آن را چاپ کرد. خدا توفیق داد که مسائل مطرح شده را در آن مقاله بررسی کردم و پاسخ دادم و اشکال بر نظریه امام و مرحوم علامه طباطبایی را پاسخ بگویم که بعد هم گفتند این مقاله در بین مقالات دو ساله، مقاله برتر تشخیص داده شد. و بحمدالله این مقاله جای خودش را باز کرد، درحالیکه در کیهان فرهنگی که مطالب علمی می نویسند از قول آقای استادی از آقای حکیمی درخواست شد که به قم بیاید و مکتب حکمت را از بین ببرد! تا اینجا پیشرفت کرده بودند و الحمدلله این مقاله توانست هم اشتباه حوزه را بر طرف کند و هم نشر آثار امام را کارگشایی باشد که نگویند امام در معاد مذهب خاصی داشته است. 📔 خلوت نشین ص۸۵و۸۶ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم در دیداری که با اعضای موسسه داشتند، فرمودند: شبهات و سولاتی که از دانشگاه می آید را فقط شاگردان آقای مصباح جواب می دهند. _ استاد برهان ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه در پاسخ به دانشجویانی که تردید دارند به حوزه علمیه بیایند، پاسخ می‌دهند: طلبه اگر هم نتواند برای جامعه کاری کند، اقلا می‌تواند [ علماً و عملاً] گلیم خود را از بکشد ... _ به نقل یکی از روحانیون موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✳️ #موفقیت 🔴 از مطالعه ی آثار ارزشمند زیر دریغ نکنید ... ۱. قورباغه را قورت بده، برایان تریسی ۲. اثر مرکب، دارن هاردی ۳. مبانی موفقیت، جک کنفیلد ❇️ این ۳ کتاب را تهیه کنید؛ بنابر اولویت شماره ۱، بعد ۲ و بعد ۳ 🍃 کتاب هایی بسیار ارزشمند برای برنامه ریزی و موفقیت ...
حوزه علمیه تمدن ساز
✳️ #موفقیت 🔴 از مطالعه ی آثار ارزشمند زیر دریغ نکنید ... ۱. قورباغه را قورت بده، برایان تریسی ۲.
🌺 کتاب "قورباغه ات را قورت بده"، ۲۱ راهکار فوق العاده پیش‌رویتان می‌گذارد ... کتابی کم‌حجم و متحول کننده ...
#رهبرمعظم ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 افکار ملاصدرا، عالی ترین متاع انقلاب: 🔶 اميد است در سايه اين تلاش ها افکار ملاصدرا محافل علمی دنیا را فرا بگیرد و اين متاع معنوی و با ارزش به عنوان "عالی ترین متاع" به کشورهاى ديگر صادر شود 🔶 و برای اين منظور لازم است علما و بزرگان حوزه علمیه و دستگاه های مختلف به ويژه صدا و سيما و وزارت ارشاد نيز همکاری کنند تا اين کار با ارزش و بسیار مهم به نتیجه برسد. 🌿 ديدار اعضای شورای عالی کنگره بزرگداشت ملاصدرا با رهبر انقلاب- ۷۴/۱۱/۱۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 استصحاب جهل آیت الله علی‌اکبر #رشاد استصحاب استصحاب استصحاب استصحاب استصحاب استصحاب استصحاب ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
بزرگترین ضربه ای که برخی از مبلغین کم مایه بر پیکره‌ی دین زده اند این است که دین را نسیه کرده اند؛ قیامت، نسیه شد جهنم، نسیه شد بهشت، نسیه شد صراط، نسیه شد کارنامه اعمال، نسیه شد فشار قبر، نسیه شد شفاعت، نسیه شد یک مشارالیه بعید و ابعد درست کرده اند و مدام به آن اشاره می‌کنند ... و بزرگترین خدمت حکمت متعالیه صدرایی به متدینین این بود که گفت: دین، نقد است؛ قیامت، نقد است جهنم خودتی بهشت خودتی صراط خودتی کارنامه اعمال خودتی فشار قبر خودتی و ... پ ن: اهلش به مباحث زیر رجوع کنند؛ ۱. اتحاد علم و عالم؛ بخش عظیمی از جلد۳ اسفار ۲. اتحاد عمل و عامل؛ بحث های جلد۸و۹ اسفار ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🍃 واژه ی را در کانال سرچ فرمایید و همه مطالبش را مطالعه نمایید
علامه #جوادی_آملی : موقع خطر، فلاسفه و متکلمان به دفاع از اسلام برخاسته‌اند. دشمن نمی‌آید بگوید: «نماز مسافر، چرا باید قصر باشد؟». می‌آید می‌گوید: «عقل بشر، کامل شده و دیگر نیازی به دین ندارد. خاتمیت، یعنی کمال عقل بشر» ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی : حوزه از نظر عقلانیت و علم دستش خالی است. فقه دارد اما فلسفه و کلام و تفسیر ... 👇👇👇👇👇 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #جوادی_آملی : حوزه از نظر عقلانیت و علم دستش خالی است. فقه دارد اما فلسفه و کلام و تفسیر ...
💎 دست اکثریت حوزویان در علوم عقلی خالی است. آیت الله : اين نكته را عزيزان حوزوی و دانشگاهی بايد بيشتر توجه كنند. حوزه از نظر عقلانيّت و علم الآن دستش خالی است. دارد كه فقه احكام فرعی را دارد، در آن نيست، در آن نيست، در آن نيست، نيست، صحيفه سجاديه نيست. ما بخواهيم به مردم بگوييم شما انقلابی باشيد، آقايان! انقلابی بودن با سفارش و موعظه حلّ نمی شود. انقلابی بودن مثل درس‌ های مجلس ترحيم و مجلس فاتحه نيست كه انسان با سفارش حلّ كند. انقلاب، حداقل يك علم قوی غنی می خواهد؛ مثل نهج ‌البلاغه. اين نهج ‌البلاغه هم بايد در دو سطح: يك عده كسانی كه رسائل و مكاسب می ‌خوانند، بخشی از نهج‌ البلاغه را بخوانند، يك عده كسانی كه كفايه و قسمت دوم نهج‌ البلاغه، اين گروه دوم يقيناً نهج‌ البلاغه بفهم نمی شوند. نهج ‌البلاغه يك علم جان ‌گيری دارد؛ ولی آن مقداری كه برای اداره كشور كافي باشد، اين مقدار را می توانند بفهمند، وگرنه نهج‌البلاغه بدون علوم عقلی، بدون كلام غنی و قوی قابل حلّ نيست. وقتي در نهج ‌البلاغه شما می ‌خوانيد «وَ كُلُّ قَائِمٍ فِي سِوَاهُ مَعْلُول» طرفِ شما يكی است يكی است، اين دارد عليّت را ثابت مي‌كند. حضرت امير در اين خطبه می فرمايد چيزی كه هستیِ او عين ذات او نيست، الاّ ولابد علّت می ‌خواهد، شانس و بخت و اتفاق و طبيعت و اينها همه باطل است. اگر كسی بخواهد اين بخش از نهج‌البلاغه را بفهمد اين با كفايه و مكاسب و اينها حلّ نمی ‌شود. اين طرف مقابلش مستقيم با دكارت درگير است و كانْت است و مانند آن. در بخش‌ های اصولی انسان شبهه كعبی را نقل می ‌كند، گذشت آن زمانی كه شبهه رسمی حوزه، شبهه عبائيه بود، الآن شبهه كانْت و دكارت است. اين را مطئمن باشيد كه نهج‌البلاغه در حدّ كفايه و مكاسب قابل فهم نيست، حواسّ شما جمع باشد؛ اما براي ضرورت اين است كه نهج‌ البلاغه را دو قسمت بكنند: يك قسمتش خطبه و نامه و كلماتي تا حدودی نرم‌ تر اين برای رسائل ‌خوان، آن بخش دومش يك مقدار دشوارتر هست برای كفايه و كسی كه بخش دوم مكاسب و اينهاست، همراه با بدايه و نهايه و منظومه و و اين ها. 🍃 درس اخلاق- ۱۳۹۶/۰۲/۰۷ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar