حوزه علمیه تمدن ساز
💎 فرازی از #سیرمطالعاتی فلسفه استاد #عبودیت برای شروع فلسفه میتوان از اندیشههای فلسفی شهید #مط
🍃 کتابی بسیار مناسب برای شروع سیر مطالعاتی فلسفه
علامه #مصباح_یزدی در پاسخ به دانشجویانی که تردید دارند به حوزه علمیه بیایند، پاسخ میدهند:
طلبه اگر هم نتواند برای جامعه کاری کند، اقلا میتواند [ علماً و عملاً] گلیم خود را از بکشد ...
_ به نقل یکی از روحانیون موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
✳️ #موفقیت 🔴 از مطالعه ی آثار ارزشمند زیر دریغ نکنید ... ۱. قورباغه را قورت بده، برایان تریسی ۲.
🌺 کتاب "قورباغه ات را قورت بده"، ۲۱ راهکار فوق العاده پیشرویتان میگذارد ... کتابی کمحجم و متحول کننده ...
#پیشرفت
#برنامه_ریزی
#استفاده_حداکثری_از_زمان
💎 افکار ملاصدرا، عالی ترین متاع
#رهبر_معظم انقلاب:
🔶 اميد است در سايه اين تلاش ها افکار ملاصدرا محافل علمی دنیا را فرا بگیرد
و اين متاع معنوی و با ارزش به عنوان "عالی ترین متاع" به کشورهاى ديگر صادر شود
🔶 و برای اين منظور لازم است علما و بزرگان حوزه علمیه و دستگاه های مختلف به ويژه صدا و سيما و وزارت ارشاد نيز همکاری کنند
تا اين کار با ارزش و بسیار مهم به نتیجه برسد.
🌿 ديدار اعضای شورای عالی کنگره بزرگداشت ملاصدرا با رهبر انقلاب- ۷۴/۱۱/۱۵
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
بزرگترین ضربه ای که برخی از مبلغین کم مایه بر پیکرهی دین زده اند این است که دین را نسیه کرده اند؛
قیامت، نسیه شد
جهنم، نسیه شد
بهشت، نسیه شد
صراط، نسیه شد
کارنامه اعمال، نسیه شد
فشار قبر، نسیه شد
شفاعت، نسیه شد
یک مشارالیه بعید و ابعد درست کرده اند و مدام به آن اشاره میکنند ...
و بزرگترین خدمت حکمت متعالیه صدرایی به متدینین این بود که گفت: دین، نقد است؛
قیامت، نقد است
جهنم خودتی
بهشت خودتی
صراط خودتی
کارنامه اعمال خودتی
فشار قبر خودتی
و ...
پ ن:
اهلش به مباحث زیر رجوع کنند؛
۱. اتحاد علم و عالم؛ بخش عظیمی از جلد۳ اسفار
۲. اتحاد عمل و عامل؛ بحث های جلد۸و۹ اسفار
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🍃 واژه ی #سیرمطالعاتی را در کانال سرچ فرمایید و همه مطالبش را مطالعه نمایید
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #جوادی_آملی : حوزه از نظر عقلانیت و علم دستش خالی است. فقه دارد اما فلسفه و کلام و تفسیر ...
💎 دست اکثریت حوزویان در علوم عقلی خالی است.
آیت الله #جوادی_آملی :
اين نكته را عزيزان حوزوی و دانشگاهی بايد بيشتر توجه كنند. حوزه از نظر عقلانيّت و علم الآن دستش خالی است.
#فقه دارد كه فقه احكام فرعی را دارد، #کلام در آن نيست، #فلسفه در آن نيست، #تفسیر در آن نيست، #نهج_البلاغه نيست، صحيفه سجاديه نيست.
ما بخواهيم به مردم بگوييم شما انقلابی باشيد، آقايان! انقلابی بودن با سفارش و موعظه حلّ نمی شود. انقلابی بودن مثل درس های مجلس ترحيم و مجلس فاتحه نيست كه انسان با سفارش حلّ كند. انقلاب، حداقل يك علم قوی غنی می خواهد؛ مثل نهج البلاغه.
اين نهج البلاغه هم بايد در دو سطح: يك عده كسانی كه رسائل و مكاسب می خوانند، بخشی از نهج البلاغه را بخوانند، يك عده كسانی كه كفايه و قسمت دوم نهج البلاغه، اين گروه دوم يقيناً نهج البلاغه بفهم نمی شوند. نهج البلاغه يك علم جان گيری دارد؛ ولی آن مقداری كه برای اداره كشور كافي باشد، اين مقدار را می توانند بفهمند،
وگرنه نهجالبلاغه بدون علوم عقلی، بدون كلام غنی و قوی قابل حلّ نيست.
وقتي در نهج البلاغه شما می خوانيد «وَ كُلُّ قَائِمٍ فِي سِوَاهُ مَعْلُول» طرفِ شما يكی #دکارت است يكی #کانت است، اين دارد عليّت را ثابت ميكند. حضرت امير در اين خطبه می فرمايد چيزی كه هستیِ او عين ذات او نيست، الاّ ولابد علّت می خواهد، شانس و بخت و اتفاق و طبيعت و اينها همه باطل است.
اگر كسی بخواهد اين بخش از نهجالبلاغه را بفهمد اين با كفايه و مكاسب و اينها حلّ نمی شود. اين طرف مقابلش مستقيم با دكارت درگير است و كانْت است و مانند آن. در بخش های اصولی انسان شبهه كعبی را نقل می كند،
گذشت آن زمانی كه شبهه رسمی حوزه، شبهه عبائيه بود،
الآن شبهه كانْت و دكارت است.
اين را مطئمن باشيد كه نهجالبلاغه در حدّ كفايه و مكاسب قابل فهم نيست، حواسّ شما جمع باشد؛ اما براي ضرورت اين است كه نهج البلاغه را دو قسمت بكنند: يك قسمتش خطبه و نامه و كلماتي تا حدودی نرم تر اين برای رسائل خوان، آن بخش دومش يك مقدار دشوارتر هست برای كفايه و كسی كه بخش دوم مكاسب و اينهاست، همراه با بدايه و نهايه و منظومه و #اسفار و اين ها.
🍃 درس اخلاق- ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar