eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
539 ویدیو
90 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 به راستی چرا حوزه ها در مباحث غیر از فقه این قدر غیر محققانه کار می کنند و صرفا با یک حدیث می آیند در زمینه (هستی شناسی و اصول دین و عقاید) نظر می دهند در حالی که در حتی در مورد احکامی مثل مسح پا شاید حدود یک ماه درس خارج تمام استدلالی برقرار کنند ؟؟!! ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
💎 🔴 اگر روزی ۶۰ الی ۹۰ دقیقه برای علوم عقلی وقت گذاشته شود ... 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی بدایه الحکمه می توان حدودا ۱۰۰ روزه آن را به پایان رساند 🔸 با مطالعه روزی ۱۰ صفحه ( که کمتر از یک ساعت طول می کشد) از کتاب فلسفه مقدماتی استاد ( که بر اساس آثار فلسفی شهید تدوین نموده) می توان آن را در  ۴۵ روزه به پایان رساند 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی از شرح منظومه آیت الله رضی شیرازی می توان امورعامه و الهیات اخص شرح منظومه ( یعنی جلد ۲ و ۳ از آن چاپ پنج جلدی های با تعلیقه علامه ) را در کمتر از ۱۰ ماه به پایان رساند 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی نهایه الحکمه استاد علی می توان ۳۱۰ جلسه ی آن را حدودا ۱۰ ماهه به پایان رساند 🔸 با مطالعه روزی ۶ صفحه ( که کمتر از چهل و پنج دقیقه طول می کشد) از کتاب اصول فلسفه و روش ریالیسم ( جلد  ششم از مجموعه آثار شهید که هر ۵ جلد آن در یک جلد چاپ شده)  می توان آن را حدودا ۶ ماهه به پایان رساند توجه: استاد در سیر مطالعاتی خود مطالعه جلد ۳و۴و۵ اصول فلسفه را مقدم بر جلد ۱و۲ این کتاب نموده 🔸 با مطالعه روزی ۱۰ صفحه (که کمتر از یک ساعت طول می کشد ) از کتاب مبانی و اصول عرفان نظری استاد می توان آن را حدودا ۲ ماهه به پایان رساند 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی تمهیدالقواعد استاد یا یا ... می توان این کتاب را در کمتر از ۲۰۰ روز به پایان رساند. ⭕️ جمع بندی: کل آثار مکتوب و صوتی فوق را به صورت پشت سر هم می توان در کمتر از ۳.۵ سال به اتمام رساند. حال اگر به این آثار به صورت موازی پرداخته شود، سرعت سیر و پیشرفت بسیار چشم گیرتر خواهد شد و در مدتی کوتاه تر می توان به سرمنزل مقصود رسید... نکته: در کنار تمهیدالقواعد به جلد یک اسفار هم پرداخته شود و بعد کم کم به شرح فصوص قیصری و ... ⭕️ نکته راهبردی: می توان برخی از کارهای علمی را با صیغه ی نذر یا عهد بر خود واجب کرد مثلا انسان مطالعه روزانه ۶ صفحه جلد ۳ اصول فلسفه را ( بنابر مرحله ی پیشرفتی که در سیر مطالعاتی فلسفه طی کرده) بر خود واجب کند. و برای ترک آن جریمه تعیین کند. مثلا بگوید در صورت ترک در یک روز باید بیست هزار تومان صدقه پرداخت نمایم. و این را با نذر یا عهد بر خود تحمیل نماید. حضرت علامه تقریبا چنین رویکردی را برای ایجاد انسجام و نظم و پرهیز از لجام گسیختگی در کارها توصیه می فرمایند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 دبیر مجمع عالی حکمت در گفت وگوی تفصیلی با رسا: شورای عالی فلسفه را جزو متون اصلی حوزه قرار دهد | عوامل مؤثر در ارتقای جایگاه فلسفه حجت‌الاسلام والمسلمین معلمی با اشاره به رغبت کم طلاب به فلسفه، از عواملی سخن گفت که در افزایش یا کاهش جایگاه فلسفه در حوزه مؤثراست یا سبب گرایش یا عدم گرایش طلاب به موضوعات فلسفی می شود. ادامه در👇 http://hekmateislami.com/?p=3434 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 کوتاه و کاربردی فلسفه از استاد از دوستان طلبه: یکی از دغدغه هایی که همیشه در مسیر تحصیلم داشته ام ، پیدا کردن سیر مناسب تحصیل علوم مختلف بوده است . از ادبیات گرفته تا فقه و اصول و فلسفه و کلام و الخ...سیری که کوتاه ، دقیق و البته کاربردی باشد . اما در رابطه با فلسفه ؛ سیرهای مطالعاتی که اساتید می دهند گاهی ده_پانزده سال طول می کشد . این مقدار زمان ، شاید برای کسانی که بخواهند به شکل تخصصی فلسفه ی اسلامی را مطالعه کنند مفید باشد . اما برای افرادی که فلسفه ی اسلامی را مقدمه ی لازمی می دانند برای ورود به علوم و رشته های دیگر ، اصلا مناسب نیست . فرض کنید کسی که می خواهد در رشته ی جامعه شناسی تحصیل کند . چنین فردی هم باید از فلسفه ی اسلامی آگاهی داشته باشد ، هم از فلسفه ی غرب و هم از قرآن و سنت . زبان عربی و انگلیسی هم که جای خودش را دارد. نتیجه ی اخلاقی این که اگر بخواهد با سیرهای تخصصی هر رشته ای پیش برود دیگر وقتی برای خواندن جامعه شناسی باقی نمی ماند!! پس باید روشی را ارائه داد که مطابق باشد با اصل بهره وری: « بیشترین نتیجه در کم ترین زمان » . خدا توفیق داد که در شهر قم حجة الاسلام دکتر را زیارت کردم . و همین مساله را خدمتشان عرض کردم . و سوالم را این گونه پرسیدم: بسیار علاقه مند و نیازمند به فلسفه هستم . اما قصد دارم تخصصی غیر از فلسفه را انتخاب کنم . برنامه هایی که اساتید برای تحصیل فلسفه می دهند گاهی تا پانزده سال طول می کشد! که دیگر وقتی برای خواندن رشته ی مورد نظرم نمی ماند . لطف کنید برنامه ای کوتاه ، دقیق و کاربردی به حقیر بدهید ، تا هم در فلسفه تسلط لازم را داشته باشم و هم بتوانم در رشته ی مد نظرم تحصیل کنم استاد لطف کردند و برنامه فوق را ارائه دادند : ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 کانال فلسفه اسلامی در ایتا: ✅ https://eitaa.com/feghheakbar سروش: ✅ http://sapp.ir/feghheakbar تلگرام: ✅ t.me/feghheakbar
🔴 کرامت نفس و عزت نفس علامه #جوادی_آملی : سعی کنید دستتان پر باشد وگرنه چاپلوس می شوید. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
⭕️ کانال استاد در ایتا و سروش: ✅ https://eitaa.com/khosropanah_irhttps://sapp.ir/khosropanah_ir
⭕️کانال استاد در سروش: ✅ https://sapp.ir/dreshkevari
علامه جعفری: ما نمی دانیم چه سرّی در این نوشته های علامه #حسینی_طهرانی نهفته است که وقتی انسان این کتاب ها را می خواند بر جان و دلش می نشیند، در حالی که ما خود این مطلب را خوانده و در تالیفات آورده ایم ولی آن اثر را در خواننده ندارد. ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
علامه محمدحسین : جای بسی تأسف است که معارف دینی ما آنطور که باید در توده عامه مردم بحث و تحلیل نشده است؛ و عامه مردم در معارف به همان مرحله اکتفا کرده اند؛ و با آن که در مسائل بسیطه فرعیه عملیه چون حیض و نفاس؛ و بیع و شری، و طهارت و نجاست؛ تقلید میت را جائز نمیدانند؛ گرچه آن مجتهد میّت چون شیخ طوسی و علامه حلی از محققین فقهاء بوده باشند؛ و می گویند حتماً باید به مجتهد زنده رجوع کرد؛ اما در مسائل اصول اعتقاد ، که مبنای حیات اخروی و زندگی ابدی انسان است، به تقلید میّت اکتفا کرده و آنچه را که بعضی از محدثین در کتاب دعا و یا در جوامع خود بیان کرده اند؛ به عنوان اصل مسلم پذیرفته و مبنای اعتقاد خود قرار داده اند. 📗 سرالفتوح، ص۴۰-۵۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 سکولاریسم به ظاهر اسلامی علیه اسلام انقلابی !!! شیخ ابراهیم زنجانی سیاستمدار ایرانی، آزادی‌خواه، روشنفکر و عضو لژ بیداری در انقلاب مشروطه؛ قاضی اعدام شیخ فضل الله نوری، سیاستمدار و مجتهدشیعه است !!! ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 #تشیع_انگلیسی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد #رحیم_پور_ازغدی: امروز #تشیع_انگلیسی به اندازه وهابیت خطرناک است. این تشیع با هدف احمق نشان دادن شیعه شکل گرفته است. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 لطفا پست های کانال را به دوستان حوزوی خود ارسال فرمایید ✅ @feghheakbar
💎 زمان پرداختن به فلسفه غرب استاد عبدالرسول (شاگرد علامه و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی و استاد مدعو دانشگاه تهران) : 🔸 تا انسان در فلسفه اسلامی اهل نظر نشده است، نباید سراغ برود که او را به می‌کشاند. وقتی اهل نظر شد، مطالب خوبشان را می‌گیرد و اشتباهاتشان را فرو می‌گذارد. 🔸 تا وقتی انسان صاحب‌نظر نشده است، ذهن او منفعل است، شکاکیت را قبول کرده، باور نمی‌کند که ممکن است فیلسوفان اسلامی هم را گفته باشند. 🔸 بسیاری از کسانی که ابتدا با فلسفه غرب شروع می‌کنند، در روح خود قبول می‌کنند که فلسفه اسلامی یاوه‌هایی است که فیلسوفان جزم ‌گرا بافته‌اند و دیگر حاضر نیستند به آن دل بدهند و با آن کنار آیند 👈 با اینکه صاحبنظران درجه یک فلسفه چنین رویکردی به فلسفه اسلامی ندارند. 🔸 کار کردن در فلسفه غرب، برای کسی که هنوز قدرت تجزیه و تحلیل پیدا نکرده است، حتی همراه با نقد استاد، درست نیست. 🍃 فرازی از سیرمطالعاتی استاد عبودیت ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 استاد خطاب به روحانی در مورد و فیلترینگ تلگرام _داری به رهبری طعنه میزنی؟! _چرا مغالطه و تناقض گویی و دروغ و عوام فریبی ؟! _شجاع باش... قوی باش... ایدئولوژی داشته باش.
هدایت شده از حامیان سپاه قدس🇮🇷
⭕️با اجرای مخفیانه سند ۲۰۳۰ توسط دولت روحانی؛ آغاز پروژه به اصطلاح لغو حجاب اجبارى با اتباع بیگانه به بهانه گسترش گردشگری در ایران به طور رسمی کلید خورد تا به مرور در کل کشور اجرا شود! | شرکت کنندگان خارجی المپیاد جهانی زیست شناسی ۲۰۱۸ بدون حجاب و پوشش اسلامی در سالن امتحان حاضر شدند ... http://eitaa.com/joinchat/3631218690Ca928153b05
استاد سیدعلی طباطبایی (مدرس فلسفه و عرفان) : پیرمرد اهل معنویتی بود به من گفت: چرا طلاب این شکلی اند؟! چرا نور نمازشب در چهره شان دیده نمی شود؟! 🍃 درس شرح اشارات، نمط ۳ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
آیت الله العظمی #بهجت ⭕️ غیر حوزه خبری نیست ... 📔 فریادگر توحید، ص۲۰۲ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌸قدر زر زرگر شناسد روزی طلبه جوانی که در زمان شاه عباس در اصفهان درس می خواند نزد شیخ بهایی آمد و گفت: من دیگر از درس خواندن خسته شده ام و می خواهم دنبال تجارت و کار و کاسبی بروم چون درس خواندن برای آدم، آب و نان نمی شود و کسی از طلبگی به جایی نمی رسد و به جز بی پولی و حسرت، عایدی ندارد.  شیخ گفت: بسیار خب! حالا که می روی حرفی نیست. فعلا این قطعه سنگ را بگیر و به نانوایی برو چند عدد نان بیاور با هم غذایی بخوریم و بعد هر کجا می خواهی برو، من مانع کسب و کار و تجارتت نمی شوم. جوان با حیرت و تردید، سنگ را گرفت و به نانوایی رفت و سنگ را به نانوا داد تا نان بگیرد ولی نانوا او را مسخره نمود و از مغازه بیرون کرد.  پسر جوان با ناراحتی پیش شیخ بهایی برگشت و گفت: مرا مسخره کرده ای؟  نانوا نان را نداد هیچ، جلوی مردم مرا مسخره کرد و به ریش من هم خندید.  شیخ گفت: اشکالی ندارد . پس به بازار علوفه فروشان برو و بگو این سنگ خیلی با ارزش است سعی کن با آن قدری علوفه و کاه و جو برای اسب هایمان بخری. او دوباره به بازار رفت تا علوفه بخرد ولی آن ها نیز چیزی به او ندادند و به او خندیدند. جوان که دیگر خیلی ناراحت شده بود نزد شیخ آمد و ماجرا را تعریف کرد. شیخ بهایی گفت: خیلی ناراحت نباش. حالا این سنگ را بردار و به بازار صرافان و زرگران ببر و به فلان دکان برو و بگو این سنگ را گرو بردار و در ازای آن، صد سکه به من قرض بده که اکنون نیاز دارم. طلبه جوان گفت: با این سنگ، نان و علوفه ندادند، چگونه زرگران بابت آن پول می دهند؟ شیخ گفت: امتحان آن که ضرر ندارد. طلبه جوان با این ناراحت بود، ولی با بی میلی و به احترام شیخ به بازار صرافان و جواهرفروشان رفت و به همان دکانی که شیخ گفته بود و گفت: این سنگ را در مقابل صد سکه به امانت نزد تو می سپارم. مرد زرگر نگاهی به سنگ کرد و با تعجب، نگاهی به پسر جوان انداخت و به او گفت: قدری بنشین تا پولت را حاضر کنم. سپس شاگرد خود را صدا زد و در گوش او چیزی گفت و شاگرد از مغازه بیرون رفت. پس از مدتی کمی شاگرد با دو مامور به کان بازگشت.  ماموران پسرجوان را گرفتند و می خواستند او را با خود ببرد. او با تعجب گفت: مگر من چه کرده ام؟ مرد زرگر گفت: می دانی این سنگ چیست و چقدر می ارزد؟  پسر گفت: نه، مگر چقدر می ارزد؟ زرگر گفت: ارزش این گوهر، بیش از ده هزار سکه است. راستش را بگو، تو در تمام عمر خود حتی هزار سکه را یک جا ندیده ای، چنین سنگ گران قیمتی را از کجا آورده ای؟ پسر جوان که از تعجب زبانش بند آمده بود و فکر نمی کرد سنگی که به نانوا با آن نان هم نداده بود این مقدار ارزش هم داشته باشد با من و من و لکنت زبان گفت: به خدا من دزدی نکرده ام. من با شیخ بهایی نشسته بودم که او این سنگ را به من داد تا برای وام گرفتن به این جا بیاورم. اگر باور نمی کنید با من به مدرسه بیایید تا به نزد شیخ برویم.  ماموران پسر جوان را با ناباوری گرفتند و نزد شیخ بهایی آوردند. ماموران پس از ادای احترام به شیخ بهایی، قضیه مرد جوان را به او گفتند. او ماموران را مرخص کرد و گفت: آری این مرد راست می گوید. من این سنگ قیمتی را به او داده بودم تا گرو گذاشته، برایم قدری پول نقد بگیرد. پس از رفتن ماموران، طلبه جوان با شگفتی و خنده گفت: ای شیخ! قضیه چیست؟ امروز با این سنگ، عجب بلاهایی سر من آمده است! مگر این سنگ چیست که با آن کاه و جو ندادند ولی مرد صراف بابت آن ده هزار سکه می پردازد.  شیخ بهایی گفت: مرد جوان! این سنگ قیمتی که می بینی، گوهر شب چراغ است و این گوهر کمیاب، در شب تاریک چون چراغ می درخشد و نور می دهد. همان طور که دیدی، قدر زر را زرگر می شناسد و قدر گوهر را گوهری می داند. نانوا و قصاب، تفاوت بین سنگ و گوهر را تشخیص نمی دهند و همگان ارزش آن را نمی دانند. وضع ما هم همین طور است. ارزش علم و عالم را انسان های عاقل و فرزانه می دانند و هر بقال و عطاری نمی داند ارزش طلب علم و گوهر دانش چقدر است و فایده آن چیست. حال خود دانی خواهی پی تجارت برو و خواهی به تحصیل علم بپرداز. پسر جوان از این که می خواست از طلب علم دست بکشد، پشیمان شد و به آموزش علم ادامه داد تا به مقام استادی بزرگ رسید. @sokhanerfan ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
⭕️ پست زیر را مطالعه فرمایید؛ 👇👇👇 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎بیان در مورد تکفیر و توهین کنندگان به قائلین لازم نيست اگر انسان داراى علمى نشد از آن تكذيب كند و به صاحب آن علم جسارت نمايد. پيش عقل سليم همان طور كه تصديق بی تصور از اغلاط و قبايح اخلاقيه به شمار می آید، تكذيب بی تصور نيز همين طور، بلكه حالش بدتر و قبحش افزون است. اگر خداى تبارك و تعالى از ما سؤال كند كه شما كه مثلا معنى «وحدت وجود» را به حسب مسلك حكما نمی دانستيد و از عالم آن علم و صاحب آن فن اخذ نكرديد و تعلم آن علم و مقدمات آن را نكرديد، براى چه كور كورانه آنها را تكفير و توهين كرديد، ما در محضر مقدس حق چه جوابى داريم بدهيم جز آنكه سر خجلت به زير افكنيم. و البته اين عذر پذيرفته نيست كه «من پيش خود چنين گمان كردم.» هر علمى مبادى و مقدماتى دارد كه بدون علم به مقدمات، فهم نتيجه ميسور نيست، خصوصا مثل چنين مسئله دقيقه كه پس از عمرها زحمت باز فهم اصل حقيقت و مغزاى آن بحقيقت معلوم نشود. چيزى را كه چندين هزار سال است حكما و فلاسفه در آن بحث كردند و موشكافى نمودند، تو می خواهى با مطالعه يك كتاب يا شعر مثنوى مثلا با عقل ناقص خود ادراك آن كنى! البته نخواهى از آن چيزى ادراك كرد- رحم اللّه امرأ عرف قدره و لم يتعدّ طوره 📗 امام خمینی، شرح چهل حديث، ص۳۸۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar