eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
553 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 به طلاب جوان می‌گفتم: بی‌مایه فطیر است انقلاب: یکی از کارهای دیگر ما که مهم است، کسب مهارت‌های دینی است. ما باید در رشته و حرفه‌ی خودمان مهارت پیدا کنیم. باید عالم و با سواد بشویم؛ فارسی‌اش این است. در دوران مبارزات و بحبوحه‌ی مبارزات - که دائم ما را می‌گرفتند و آزاد می‌کردند - یک مشت طلبه‌ی جوان با ما مرتبط بودند و ما با این‌ها کار سیاسی می‌کردیم. من به این‌ها می‌گفتم: بی‌مایه فطیر است. باید درس را هم بخوانید. آن رفقایی که آن وقت ما در مشهد داشتیم - که از لحاظ سیاسی و انقلابی با ما مرتبط بودند - همه‌شان جزو طلبه‌های درس‌خوان بودند. باید با سواد شد و درس خواند. ▫️ ۱۳۸۵/۰۸/۱۷ _ بیانات در دیدار روحانیون استان سمنان ♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 باید به هردو طرف (حوزه و دانشگاه)، فهم و تسلط و احاطه داشت و الّا فلا استاد [با شرح مزجی]: ▫️ مساله اصلی این است که رشته های علوم انسانی و علوم تجربی دانشگاه ها سیستم و الگوی آموزشی و نظریه های علمی خود را از غرب می گیرد و این نظریه ها هم عمدتا در حاشیه یک فلسفه و جهان بینی [و انسان‌شناسی و معرفت شناسی] خاصی [مانند: الحادی، سکولار و شک‌گرایانه] شکل گرفته اند. [که البته از ناحیه علوم تجربی خطر خاصی نیست (گرچه می‌توان در این زمینه هم علم‌دینی با تبیین علامه جوادی آملی را مطرح کرد) ولی عمده مشکل از ناحیه علوم انسانی است] ▫️ آن قسمت هایی که مدیریت جامعه را بر عهده دارد [اقتصاد و مدیریت و جامعه شناسی و حقوق و سیاست و روان‌شناسی]، با فلسفه های غربی [الحادی یا سکولار] ارتباط دارد [ و مبتنی است] و از طرفی ارتباط فلسفه دینی ما در صد سال اخیر با علوم کاربردی [که مدیریت جامعه را بر عهده دارند] قطع شده است. ▫️ نهاد حوزوی، دستش از عمل [و تزریق علوم انسانی اسلامی به دانشگاه] کوتاه است و نهاد دانشگاهی ما که در عمل مستغرق است، دستش از فرهنگ و مبانی نظری اسلام کوتاه است. ▫️ برقراری ارتباط این‌ها با همدیگر، منوط به فهمیدن هر دو طرف و کار کردن مجتهدانه است ... 📝 خشت اول، شماره ۷، ص۵۶ ♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی / سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ ⭕️ جلسات صوتی غالب این دروس و دروس سال های ق
به نظر، دغدغه مجمع عالی حکمت، صرفا تامین کلاس‌های درس مبانی فلسفه و معرفت‌شناسی و عرفان اسلامی است؛ لذا، غالب دروس (الا یکی_دو درس تطبیقی) چیزی جز نهایه و اشارات و شواهد و اسفار و فصوص نیست. گرچه از باب "العرش ثمّ النقش" به جدّ معتقدم که تا مبانی کسی در فلسفه و حکمت در همین دروس فوق، قوی نشود و در امور عامه و معرفت نفس و الهیات اخص و عرفان نظری، به درجه اجتهاد یا قریب به اجتهاد نرسد، نمی‌تواند در فلسفه های مضاف و فلسفه های مقارن، حرفی مستحکم و روشمندی بزند. کما اینکه در دانشگاه‌های کشور می توان این قبیل سست‌مبنا گری‌ها را یافت که در باب فلسفه بدون اتخاذ مبنای صحیح، به تفریع فروع‌های سست‌اساس و فاقد استحکام دست می‌یازند. اما مجمع عالی حکمت اسلامی اگر می خواهد علاوه بر در دست داشتن پرچم فلسفه اسلامی، بتواند رویکرد پیشروی، تمدن سازی، امتداد فلسفه و تامین مبانی جمیع علوم انسانی و فلسفه های مضاف، را نیز داشته باشد، می بایست توصیه های رهبری (کلیک کنید و بخوانید) و علامه جوادی (کلیک کنید و بخوانید) به آنان (که در دیدارهایشان داشته‌اند) که ضرورت امتداد فلسفه و فلسفه های مضاف و ضرورت رویکرد فلسفه مقارن است را پیاده سازی کنند و بسترش را تامین نمایند ولو در حدّ ۱۵_۲۰ کلاس درس و کرسی. بخوانید: تبحر در فلسفه در بیان رهبر انقلاب ✍ حوزه علمیه تمدن ساز
💢 بیانیه مهم ستاد راهبری معماری حوزه علمیه خطاب به دولت و مجلس درباره طرح «مسکن زندگی» ▫️ متن بیانیه👇 http://fna.ir/3pjly ✍پ.ن: این بیانیه ، خصوصا بند آخر آن، بسیار قابل توجه و مهم است و اگر اجرا و رعایت شود ، بسیاری از مشکلات شهری و فرهنگی و زیستی ما حل خواهد شد. البته این بیانیه کلیات است و برای جزئیات آن نیز باید فکری کرد.
💢 فیلسوف فروتن 🔸 : این کتاب دارای ۱۳ بخش است، که بخش ۴و۵ آن مربوط به نظریه و توصیه راهبردی پروفسور راجع به «چارچوبی برای فلسفه دین شیعی» است. 👈 معرفی اجمالی کتاب و روش تهیه آن: کلیک کنید 👈 توضیحاتی از استاد راجع به این نظریه و توصیه راهبردی: کلیک کنید
طلبه‌ای که سالی یک دور اصول کافی و نهج‌البلاغه نخواند، ول معطل است. (علامه ، به نقل یکی از اساتید) .......................................................... ✍ پ ن: از همان اوایل طلبگی می‌توان با و مأنوس بود؛ مثلا شخص با نذر یا عهد یا اراده قوی، بر خود واجب کند، سالی یک دور اصول کافی و نهج‌البلاغه [با ترجمه دشتی] بخواند. البته به این شکل که خواندن سلسله راوی ها لازم نباشد. در این صورت خواهید دید که با هفته‌ای ۶۰ دقیقه آن‌ها را در طی یکسال به پایان خواهید برد. هفته‌ای ۶۰ دقیقه را می‌توان واجب کرد (نذر [لله علیَّ] یا عهد [عاهدتُ الله]) و برای ترکش فلان مبلغ را به عنوان جریمه تعیین کرد. می‌توان هر سال بر خود الزام نمود و هر سال آن را تمدید کرد (البته اوایل شاید جزء جزء بهتر باشد). در مورد دوره‌های تفسیر (مثلا تفسیر موضوعی آیت الله و آیت الله ) نیز این قبیل اقدامات را می‌توان اعمال کرد و به سهولت به پیش برد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
ما در جامعه چگونه زندگی کنیم؟ دعای مکارم الاخلاق، گذشته از ثوابی که دارد، برنامه زندگی را هم به ما یاد میدهد. آیت‌الله جوادی آملی @ajavadiamoli
💢 نقدی بر درماندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ▫️ پشت کوه قاف: نقدی بر درماندگی شورای عالی فرهنگ، اثر مرحوم استاد حیدر رحیم پور ازغدی : نویسنده محترم معتقد است از اینکه بعد از چندین دهه از تاسیس، شورای عالی انقلاب فرهنگی نتوانسته است در فرهنگ ما اصلاحاتی ایجاد کند غصه می خورده است و لذا تصمیم گرفته با نگارش این کتاب نظریات خود را در خصوص عملکرد این نهاد فرهنگی اعلام کند. موضوع این کتاب، پیش از آن که نقد شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد، [نقد] دانشگاه ها در ایران به ویژه ناکارآمدی و ضرورت تحول در علوم انسانی به منظور بومی سازی و کاربردی سازی آن برای ایران است. نویسنده کتاب در صفحات پایانی کتاب، پیشنهادات انقلابی خویش را برای آموزش فلسفه و رشته های مدیریت، هنر، روانشناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی و حقوق به صراحت بیان می دارد. گفتنی است این کتاب از سوی وزارت ارشاد اجازه نشر نیافته است و دانشجویان خود اقدام به جمع آوری و توزیع این کتاب کرده اند. _ ناشر: انجمن طلاب و دانشجویان مشهد مقدس 👈 خرید کتاب
تامّلی فهیمانه از وحید یامین پور
1_1159524085.mp3
3.3M
▫️ کسی که نمی‌‎داند دکارت چه گفته، هایدگر چه گفته، کانت چه گفته، مکتب‌ها و ادیان غرب را نشناسد، این چگونه می ‎تواند شاگرد امام زمان (عج) باشد؟ ▫️ الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه، به چه معناست؟ _ علامه ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
🔴 تخصص گرایی در حوزه علمیه؛ بایدها و نبایدها ▫️ در پست‌های بعدی به بیان دیدگاه علامه راجع به ضرورت تخصص‌گرایی و آفات تخصص‌گرایی افراطی، می‌پردازیم. 🔸 ۴ پست زیر را مطالعه فرمایید: 👇👇👇👇
💢 تخصص گرایی(۱)؛ لزوم آشنایی با دیگر علوم دینی (غیر از رشته تخصصی) علامه : ما فقهایی داریم، حتی مراجع تقلید، که با ادبیات عرب، منطق، حدیث، فقه الحدیث، رجال، درایه و ... ارتباط دارند، اما کمتر کسی از آن‌هاست که در همه این‌ها متخصص باشد. فقیه باید با تفسیر آشنا باشد، اما آنطور تسلط بر تفسیر نیاز نیست؛ چون هر وقت احتیاج پیدا کند، می رود و چند تفسیر را می بیند. بنابراین هر کس بخواهد در یک بخش از علومی که با هم یک رابطه به اصطلاح ارگانیک دارند و اعضای یک خانواده حساب می شوند، تخصص پیدا کند، آشنایی با سایر رشته ها را هم لازم دارد؛ اما تخصص در همه لازم نیست و میسر هم نیست. 📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۳ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 تخصص گرایی(۲)؛ آفت های تخصص‌گرایی محض (حجاب حاجز بین رشته ها) علامه : اگر کسی فقط در فقه متخصص شود و به تفسیر یا ادبیات کاری نداشته باشد، به راحتی ممکن است مشکل پیدا کند و در استنباطش از آیه و روایت، اشتباه کند. به این خاطر توصیه می شود آنقدر حجاب حاجزی بین رشته ها ایجاد نکنند که دیگر به آن‌ها سر نزنند و باعث شود که یک نوع بیگانگی بین رشته های علمی پیدا شود. ولی از آن طرف هم نباید از ترس اینکه چنین اتفاقاتی بیفتد، از تخصص دست بکشیم؛ چون اگر تخصص نباشد، علوم پیشرفت نمی کند. بنابراین ما از یک طرف، از تخصص بی نیاز نیستیم؛ ولی نباید از سایر رشته ها هم غافل شویم و طوری که ارتباط یک تخصص با سایر رشته ها و مقدمات و ابزارها قطع شود. پس معنای یک تخصص مطلوب این است که ثقل کار را در یک بخش قرار دهیم، اما سایر بخش ها را فراموش نکنیم. گاهی تخصص ها آنقدر ریز می شود که ارتباطش با سایر قسمت ها فراموش می شود. در علوم جدید طوری شده که تخصص های ریز، ارتباط خود را با سایر علوم و گرایش ها از دست داده و مشکلاتی ایجاد شده است، لذا به فکر افتاده اند تا رشته های بین بخشی را زیاد کنند و توصیه کنند. آن‌هایی که رشته های خاصی را می خوانند، در رشته های مربوط هم، کم و بیش کار کنند. تخصص گرایی، آفات و کمبودها و مشکلاتی دارد که با رشته های بین بخشی هم به طور کامل حل نمی شود. ممکن است در علوم دینی هم چنین مساله ای وجود داشته باشد ... 📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۳ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 تخصص گرایی(۳)؛ ضرورت تخصص‌گرایی علامه : ایجاد تخصص، یک نیاز واقعی است؛ مثلا رساله های عملیه بزرگانی که ۳۰ یا ۴۰ سال در فقه کار کرده اند، در بسیاری از موارد، عبارات « فیه تامل، فیه تردید، لایخلو من قوه، لایخلو من اشکال و...» دارد، چون آن فقیه فرصت پیدا نکرده تا تحقیق کند. اگر فرصت پیدا می کرد، بسیاری از این تامل ها و اشکال ها لااقل از دید خودش حل می شد. اگر اینها تخصصی می شد، کسی که ۳۰ سال وقتش را صرف همه فقه بکند با کسی که ۳۰ سال فقط صرف [باب] عبادات کند، قطعا تحقیقش متفاوت است؛ لذا تخصص به تعمیق علم کمک می کند. الان مسائل مستحدثه ای پیدا شده که خیلی احتیاج به تحقیق دارد . بنابراین ما نیاز داریم به تخصص ها و اگر اشکالی پیش بیاید، باید راه حل اشکال را پیدا کنیم. ترس از اینکه تخصص ها آنقدر گسترش پیدا کند که آدم غرق شود و ارتباطش قطع شود، به نظرم یک مقدار ذهن گرایی است. 📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 تخصص گرایی(۴)؛ ضرورت تخصص گرایی؛ چرا باید به رشته های تخصصی پرداخت؟ علامه : 🔸 ۱. طلبه ای که فقه و اصول، منطق و فلسفه و کلام خوانده و این‌ها را بلد است، وقتی می‌خواهد با مردم تماس داشته باشد و داشته های خود را به آنها منتقل کند، باید زبان و فرهنگ مشترکی داشته باشد تا بوسیله آن با دیگران ارتباط برقرار کند. گاهی احساس می‌کردم جوان های تحصیل کرده، سوالاتی دارند که حتی صورت مساله اش برای ما روشن نیست، چه رسد به جواب آن. گاهی آشنایی با علوم غیرحوزوی در مقام اثبات، انتقال و تعامل با دیگران لازم می شود. 🔸 ۲. در سایه پیشرفت علوم، مسائل مستحدثه ای پیش می آید که برای پیدا کردن پاسخ آنها از منابع فقهی، لازم است نسبت به آن علوم آشنایی داشته باشیم تا اصل اشکال را درک کنیم و بتوانیم به آن پاسخ بدهیم. تصور صحیح از موضوعات مستحدثه، متوقف بر آشنایی با آن‌ها است. 🔸 ۳. ما یک سلسله مباحثی داریم که در علوم اسلامی یک جور پاسخ داده می شود و در محافل علمی دنیا جور دیگری. ما نیاز داریم اثبات کنیم که نظر اسلام درست است و در آن نظرها خطا وجود دارد و سخن اسلام بر آنها ترجیح دارد و اگر این کار را نکنیم، تدریجا ایمان جوانان‌مان ضعیف می شود و می گویند یک روز اسلام این را گفته برای اینکه علم نمی توانست حل کند، اما حالا می شود از راه علم حل کرد؛ مثلا حقوق زن، حقوق بشر، ارتداد و مسائلی از این قبیل، الان در دنیا مطرح است. ما اگر بخواهیم درست نظریه اسلام را تبیین کنیم، باید نظر آنها را بفهمیم و دلایلشان را بررسی کنیم تا بتوانیم یک بحث تطبیفی انجام دهیم. بحث مقارن و تطبیقی، بدون اطلاع کافی از علوم جدید میسر نمی شود. نمی توان گفت نظر آنها کفریات است و بیخود گفته اند. شبهه شده است که احکام اسلام تاریخ مند است و متعلق به هزار سال پیش بوده و حالا باید چیزهای دیگری جایگزین آن شود. پس انگیزه سوم برای آشنایی با علوم غیردینی، انجام بحث تطبیقی و اثبات برتری نظریات اسلام است. 📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۶ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
◾️ انّا لله و انّا الیه راجعون روح بلند و ملکوتی علامه ذوالفنون، فیلسوف متأله، عارف کامل و واصل، آیت ‌الله حسن‌زاده آملی، به ملکوت اعلی پیوست. 🍃 صلواتی و فاتحه‌ای هدیه نماییم ...
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت در پی درگذشت عالم ربانی و سالک توحیدی آیت‌الله آقای حسن‌زاده آملی ◾ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی آیت‌الله آقای حسن‌زاده آملی را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیةالله آقای حسن‌زاده‌ی آملی رحمةالله‌علیه را دریافت کردم. ◾ این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد. نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله. ▫️ اینجانب به همه‌ی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴ مهر ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ پیام تسلیت علامه در پی ارتحال علامه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، ارتحال غمبار و اسفبار عالم ربانی، حکیم متأله، جامع معقول و منقول، صاحب مآثر سنگین و آثار گرانقدر، حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفتند. @a_javadiamoli_esra
عارف بالله، علامه بدون هیچ تشریفاتی در خیابان صفاییه قم غلام همت آنم که زیر چرخ کبود ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست
علامه : در فلسفه دو مساله و دو رکن است که اصل تمام مباحث بوده و تمام مسائل گرد اين دو قطب مى چرخند و دور مى زنند و محور همه ى مسائل در فلسفه الاهيه اين دو اصل است: يکى است و ديگرى و دومی راه رسیدن به اولى است. 📚 دروس شرح اشارات، نمط سوم، ص۴۳ ✅ @feghheakbar