eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
553 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 نتیجه ی مخالفت با علامه #طباطبایی از زبان #رهبرمعظم انقلاب ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
💎 نتیجه ی مخالفت با علامه از زبان انقلاب انقلاب: 🔶 در گذشته در حوزه‌ی قم با فلسفه و وجود مرحوم آقای «» مخالفت می شد. می دانید درس اسفار ایشان به دستور تعطیل گردید و ایشان مجبور شد شفا تدریس کند. در دوره‌ی اخیر، قم مرکز حوزه‌ی فلسفی ما بوده است؛ آقای طباطبایی هم انسان کاملاً متشرّع، مواظب، دائم‌الذّکر، متعبّد، اهل تفسیر و اهل حدیث بوده؛ از آن قلندرمآبهای آن‌طوری نبوده است - البته جلسات خصوصی را کاری نداریم - مراتب علمی و و اصولش هم طوری نبوده که کسی بتواند آنها را انکار کند؛ 🔶 درعین‌حال کسی مثل آقای طباطبایی که جرأت کرد و فلسفه را ادامه داد و عقب نزد، این‌طور مورد تهاجم قرار گرفت. 🔶 نتیجه چیست؟ نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین محدود است. با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز تعداد زیادی استاد درجه‌ی یک از تلامذه‌ی ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم. آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفی‌ای که به وسیله‌ی ایشان پایه‌گذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد، که نکرده است. البته ما همان وقت مقلّد آقای «بروجردی» بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم؛ اما بالاخره هرچه بود، نتیجه‌اش این شد. 🔶 این نباید تکرار شود. 🍃 ديدار اساتید علوم عقلی حوزه علمیه قم- ۸۲/۱۰/۲۹ ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب ۱ 💎 اصول فلسفه و روش #رئالیسم علامه #طباطبایی با تعلیقات شهید #مطهری 🔴 نقدهایی سنگین بر بنیان فلسفه و #معرفت_شناسی حسی و #جهان_بینی_مادی ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
۱ 💎 اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه با تعلیقات دقیق شهید علامه 🔴 نقدهایی سنگین بر بنیان فلسفه و ماتریالیستی و حسی و شهید علامه مطهری: در این کتاب سعی شده است که تمام انحرافات به طور واضح نمایانده شود. البته ممکن است افرادی که شخصاً بی پایگی این فلسفه را دریافته اند اعتراض کنند که بیش از حد لزوم به نقد و ایراد مسائل این فلسفه پرداخته ایم، ولی ما متذکر می شویم که در این جهت ارزش فلسفی و منطقی آن را در نظر نگرفته ایم بلکه از لحاظ اینکه نشریات مربوط به دیالکتیک بیش از اندازه در کشور ما منتشر شده و افکار عده ی نسبتاً زیادی از جوانان را به خود متوجّه ساخته و شاید عده ای باشند که واقعاً باور کرده باشند که ماتریالیسم دیالکتیک عالی ترین سیستم فلسفی جهان و ثمره ی مستقیم علوم و خاصیّت لاینفکّ آن هاست و دوره ی حکمت الهی سپری شده است، لازم بود که تمام محتویات فلسفی و منطقی این رسالات تجزیه و تحلیل شود تا ارزش واقعی آن به خوبی واضح گردد. 📔 اصول فلسفه و روش رئالیسم، ص۵۱ 🔴 کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه طباطبایی با تعلیقات مفصل و دقیق علامه شهید مطهری در پنج جلد چاپ شده ولی در مجموعه آثار شهید مطهری در یک مجلد تحت عنوان جلد ششم مجموعه آثار می باشد. و تعداد صفحات آن ۱۰۷۹ صفحه است؛ 🔸 در جلد ۱و۲ این کتاب به مباحث معرفت شناسی و نقد قدرتمند و دقیق مکاتب ی ، ، ، ، ، ، و ... پرداخته شده. 🔸 اما در جلد ۳و۴و۵ به همان مباحث ارزشمند و بنیادین جهان بینی یعنی امور عامه و همراه با نکاتی بدیع پرداخته شده. 🔴 در اين مجلدات مجموعا ۱۴ مقاله فلسفي مرود بحث قرار گرفته است که برخي از آنها عبارتند از : و ، علم و ادراک ، ارزش معلومات ، پيدايش کثرت در ادراکات  اعتباري ، مسائل وجود ، الهيات بالمعني الاخص . اين کتاب نقش اساسي در مبارزه افکار داشته است ، گرچه در اصل يک دوره فلسفه اسلامي به شمار مي رود. 🔴 این کتاب را استاد در علوم عقلی خود قرار داده (سیرمطالعاتی ایشان در کانال موجود است) و ابتدا مطالعه ج ۳و۴و ۵ و سپس ۱و۲ را توصیه کرده اند. که به نظر می رسد به خاطر ثقالت و... ج ۱و۲ ، چنین ترتیبی بهتر باشد. ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم : امروز اگر نظام و جامعه ى ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل اين شبهات گوناگون، اين فلسفه های وارداتى مختلف، "لخت و بى دفاع" خواهد ماند. 🍃 قم- ۲۹ مهر ۸۹ ♦️ فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
💎 #سيرمطالعاتی علوم عقلی- اسلامی (استاد #خسروپناه) ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 #سيرمطالعاتی علوم عقلی- اسلامی (استاد #خسروپناه) ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
💎 علوم عقلی- اسلامی (استاد ) ۱) المنطق(مرحوم محمّد رضا مظفّر) به ضمیمة مطالعة: حاشیه(ملّا عبد...یزدی)+رهبرخرد(محمود مجتهد خراسانی) ۲) شرح باب حادی عشر(فاضل مقداد)+منظومه/ بخش منطق (مرحوم ملّا هادی سبزواری)  به ضمیمة مطالعة: مغالطات(سیّد علی اصغر خندان)+منطق کاربردی(سیّد علی اصغر خندان) ۳) بدایة الحکمة(مرحوم علّامه )+فلسفتنا(شهید) به ضمیمة مطالعة: آموزش فلسفه ( استاد ) + مسألة شناخت (شهید مرتضی )+ شناخت در فلسفه اسلامی(استاد جعفر ) ۴) منظومه/ بخش حکمت(مرحوم ملّا هادی ) به ضمیمة مطالعة: شرح مبسوط منظومه (شهید مرتضی مطهّری)+ اصول فلسفه و روش رئالیسم/ جلد ۳و۴و۵ (مرحوم علّامه طباطبائی)+نظریّة المعرفة(استاد جعفر سبحانی) ۵) کشف المراد( علّامه )+نهایة الحکمة( علّامه طباطبائی) به ضمیمة مطالعة: تعلیقات استاد مصباح و استاد بر نهایةالحکمة+ در (استاد - که جلد ۱۳ موضوعی ایشان می باشد) ۶) شرح اشارات(خواجه نصیرالدّین ) به ضمیمة مطالعة: اصول فلسفه و روش رئالیسم/جلد۱و۲ (مرحوم علّامه طباطبائی)+ معرفت شناسی دینی و معاصر(محمدتقی فعالی) +پژوهشی تطبیقی در معرفت شناسی معاصر(محمّد حسین زاده) ۷) حکمةالإشراق+برهانِ شفاء(مرحوم ) + إلاهیّاتِ شفاء(مرحوم ابن سینا) به ضمیمة مطالعة: شرح حکمةالإشراق  ۸) /جلد۱و۲و۳ (مرحوم ملّا صدرا) به ضمیمة مطالعة: مدخل مسائل جدید کلامی(استاد جعفر سبحانی)+فلسفة معرفت(استاد خسرو پناه) ۹) أسفار/جلد۶ تا ۹(مرحوم ملّا صدرا)+ (ابن ترکة) به ضمیمة مطالعة: کلام جدید(استاد خسرو پناه)+ فلسفه های مضاف(استاد خسروپناه)+ نص النّصوص(جامی)+ آثارعرفانی سیّد ۱۰) شرح الحکم (قیصری) به ضمیمة مطالعة: فکوک(قونوی)+شرح فصوصِ جندی+ شرح فصوص قاسانی ۱۱) (ابن فناری) به ضمیمة مطالعة: مشارق الدّراری(سعید بن سعید فرغانی)   ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
🔴 تا وقتی تلگرام فیلتر نشده و حتی بعد از فیلترینگ احتمالی، خالی کردن عرصه تلگرام از جانب ارزشی ها، فقط واگذار کردن بلامنازع صحنه است به مخالفین و در نهایت هم مانند توییتر، روزی دوباره مجبور می شویم قانون فیلترینگ را زیر پا بگذاریم و مشغول فعالیت در تلگرام شویم. فراموش نکنیم مهم ترین هدف ما شکستن انحصار تلگرام است، نه خالی کردن عرصه. ✅ @feghheakbar
💎 وظیفه حوزه در عصر حاضر وظیفه حوزه در حال حاضر، تربیت و پرورش #فیلسوف_الهی است؛ که این امر تنها در سایه یک مدیریت علمیِ دقیق امکان پذیر خواهد بود - علامه #جوادی_آملی ♦️ فلسفه اسلامی ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب: فلسفه باید در حوزه علمیه قم و حوزه علمیه تهران، رواج پیدا کند. ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#رهبرمعظم انقلاب: فلسفه باید در حوزه علمیه قم و حوزه علمیه تهران، رواج پیدا کند. ♦️ کانال فلسفه اسل
💎 رهبر انقلاب : فلسفه باید در حوزه علمیه قم و حوزه علمیه تهران، رواج پیدا کند ⭕️ بیانات انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران همایش حکیم تهران (نکوداشت مرحوم آقاعلی مدرس ) که در تاریخ ۳ اردیبهشت ۹۷ برگزار شده بود، صبح امروز در محل این همایش منتشر شد. 🔸 حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در این دیدار با ابراز خرسندی از رونق علوم عقلی در حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی، نقادی و نوآوری را موجب ترویج و اعتلاء این شاخه از علوم برشمردند و افزودند: از خصوصیات برجسته مرحوم آقاعلی زنوزی همین روحیه نقادی و بیان حرف نو در علوم عقلی است و این‌گونه بزرگداشت‌ها صرفاً بزرگداشت یک شخص نیست بلکه در واقع تکریم و ترویج یک جریان فکری و اندیشه‌ورزی است. 🔸 ایشان با یاد کردن از برخی بزرگان فلسفه و تأکید بر لزوم شناساندن شخصیت و آراء آنان به جامعه علمی، اهمیت تدوین خلاصه‌ای قابل‌فهم از نظرات فلسفی و عمیق این بزرگان را یادآور شدند و گفتند: دعوت جوانان به علوم عقلی و توجه حوزه‌های علمیه به علوم عقلی و بویژه فلسفه بسیار مهم است. 🔸 رهبر انقلاب اسلامی افزودند: حذف فلسفه از حوزه علمیه قم موجب خواهد شد افرادی سطحی و کم‌عمق، متصدی تبیین و تدریس این علم شوند، بنابراین فلسفه باید در حوزه‌ علمیه قم و همچنین حوزه علمیه تهران که روزگاری مرکز فلسفه بوده است، رواج پیدا کند. 🔸 ایشان همچنین از مدرسان فلسفه و مجمع عالی حکمت اسلامی و حضرات آیات ، و که هدایت و نظارت بر این مجمع را برعهده دارند، تقدیر و تشکر کردند. ⭕️ پ ن: به راستی آیا زمان آن نرسیده که حوزه علمیه این فرمان ( فلسفه باید در حوزه ها رواج پیدا کند) ولی فقیه را عملی کند؟! ... این دستور بارها و در سال های متمادی از ایشان صادر شده است ... ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انقلاب: 🔶توجه حوزه ها به علوم عقلی و فلسفه خیلی مهم است! 🔶برخی از آقایان به ترویج فلسفه و عرفان در قم اشکال می کردند، من در جواب گفتم ... 🍃 ۳ اردیبهشت۹۷ ♦️فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
شهید #بهشتی : بزرگترین خدمت به بشریت این است که درست اندیشیدن را به آن ها یاد دهیم ... @howzeh_enghlab ♦️کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب: مکرراً به آقای #جوادی_آملی و آقای #مصباح_یزدی گفته ام نباید قم از مرکزیّت و مرجعیّت فلسفه بیفتد. ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#رهبرمعظم انقلاب: مکرراً به آقای #جوادی_آملی و آقای #مصباح_یزدی گفته ام نباید قم از مرکزیّت و مرجعی
💎 مکرراً به آقای و آقای گفته ام نباید قم از مرکزیّت و مرجعیّت فلسفه بیفتد. انقلاب: مرکز فلسفه هم باید حوزه ی علمیه باشد. یکی از بزرگترین خسارت هایی که ما کردیم، این بوده که مرکز فلسفه‌ی اسلامی از حوزه‌ی علمیه به مناطق مختلف منتقل شده است. بعضی از آقایانِ اساتید فلسفه، ماه رمضان پیش من بودند؛ می گفتند برخی از آقایانی که اصلاً اهلیّت ندارند، در مساجد فلسفه تدریس می کنند و ناقص و سطحی و به عمق نرسیده و جویده جویده مطالبی را دست افراد می دهند. اینها خسارت است؛ ما نباید بگذاریم این کار ادامه پیدا کند. من خدمت آقای «جوادی» و آقای «مصباح» هم به تفاریق مکرّراً گفته‌ام باید کاری کنیم که قم از مرکزیّت و مرجعیّتِ فلسفه نیفتد و قطب  اصلىِ فلسفه‌ی اسلامی همچنان باقی بماند. بنابراین در این زمینه هرچه شما تلاش کنید، بجا و بحق خواهد بود. همه باید تلاش کنند؛ مدیریّت حوزه و اساتید فلسفه هم باید تلاش کنند. طلّابِ فلسفه را باید تشویق کرد. - در دیدار با اساتید علوم عقلی حوزه علمیه قم- ۲۹ دی ۸۲ ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی : حوزه زمانی حوزه می شود که از مدار تنگ فقه و اصول بگذرد... ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
استاد : با این که دارای قدرت سیاسی و انقلابی بودند اما کسانی نامه ها نوشتند و جلوی پخش تفسیر عرفانی-فلسفی سوره حمد امام را گرفتند. با این که کتاب های عرفانی امام چاپ شده اما امام در این کتاب حرف هایی می زند که من جرأت بیان آن را ندارم. کسانی که خود را پیرو خط امام می دانید و مخالف عرفان هستید بروید همین کتاب را بخوانید! ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
🔴 حوزه علمیه، تک بعدی است ⭕️ تفاوت حوزه اهل بیت (علیهم السلام) با حوزه علمیه کنونی ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 حوزه علمیه، تک بعدی است ⭕️ تفاوت حوزه اهل بیت (علیهم السلام) با حوزه علمیه کنونی ♦️ کانال فلسفه
🔴 حوزه علمیه، تک بعدی است ⭕️ تفاوت حوزه اهل بیت (علیهم السلام) با حوزه علمیه کنونی علامه : از رسول اکرم(ص) و نیز امام صادق(ع) رسیده است: «إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة أو فریضة عادلة، أو سنة قائمة و ما خلا هنّ فهو فضل» اسلام هم‌زمان چند مطلب را به جامعه بشری آموخته است: مطلب اول: دعوت به فراگیری علم و لزوم برنامه‌ریزی. اینکه چه علومی باید فرا گرفته شود و چه رشته‌هایی باید تحصیل شود. این طور نیست که بفرماید: «العلم فریضة» و نفرماید چه بخوانید، بلکه چه بخوانید را هم فرموده است. نمی‌شود اصل علم را واجب بداند امّا رشته علم را تعیین نکرده باشد. مطلب دوم: آنچه ضرورت آن هم‌زمان با تحصیل علم، مسلم است، برنامه تحصیلی حوزه‌هاست: «إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة، أو فریضة عادلة، أو سنة قائمة وما خلا هنّ فهو فضل.» تفسیر، حکمت و کلام، آیه محکمه است. فقه، سنت قائمه است. اخلاق و حقوق، فریضه عادله است. دانش‌پژوهان حوزه‌های ائمه (علیهم السلام) این اعضا و عناصر سه‌گانه بودند. حالا حوزه‌ها تک‌بعدی شده است. حوزه امام صادق(ع) چند رشته تخصصی داشت. کسانی که از خارج به حوزه امام صادق(ع) وارد می‌شدند و صحبتی با ایشان داشتند، اگر از قرآن می‌پرسیدند، حضرت به حمران بن اعین ارجاع می‌داد و اگر در فقه شبهه و پرسشی داشتند، می‌فرمود: با زراره مناظره کنید و اگر در امامت و سایر مسائل کلامی شبهه می‌کردند، می‌فرمود: با هشام بن الحکم گفت‌و‌گو داشته باشید. وقتی آن شخص به امام می‌گفت: با خود شما می‌خواهم مناظره کنم، نه با حمران بن اعین، امام می‌فرمود: اگر بر حمران پیروز شوی، بر من هم پیروز می‌شوی. امام صادق به شاگردان خود فرمود: هرکس با هر کسی مناظره نکند. یکی از شما می‌تواند، یکی نمی‌تواند، یکی پرواز می‌کند، اوج می‌گیرد و یکی نمی‌تواند اوج بگیرد. امام آنچه را که به معارف الهی برمی‌گشت و پرسش از آنها بود، به هشام بن الحکم محوّل می‌کرد. این برنامه‌ریزی حوزه علمیه امام صادق(ع) بود. این حدیث تثلیث، هم از رسول اکرم(ص) و هم از امام صادق(ع) نقل شده است و برنامه درسی حوزه امام صادق(ع) براساس این سه رشته بود. 🌿 بایسته‌های نشریات حوزوی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 بیاناتی از علامه راجع به کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه 🔸 آن کس می تواند به روز حرف بزند و با سخن روز هماهنگ باشد و به مقتضای زمان سخن بگوید که شاگرد اصول فلسفه باشد. 🔸 متاسفانه! مرحوم علامه در اصول فلسفه، نه در قم، نه در جاهای دیگر، شناخته شده و این کتاب تدریس و پژوهش نشده است؛ از همین رو شاگردانی چون شهید کمتر تربیت می شود ... 🔸 اصول فلسفه که تقریبا ۶۰ سال از نوشتن آن گذشته، هنوز در پرده حجاب است و باید رسمی تدریس و تحقیق شود. 🔸 کتابی که علنی با مسایل روز درگیر شد، اصول فلسفه بود. ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب ۲ #ردمخالفان 💎 بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی اثر آیت الله #اعرافی 🔴 تیشه ای بر ریشه ی مخالفان ( اعم از تفکیف و غیر آن) ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۲ #ردمخالفان 💎 بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی اثر آیت الله #اعرافی 🔴 تیشه ای بر
۲ 💎 بررسی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی اثر اسلام شناس و متفکر ارجمند آیت الله (مدیر حوزه های علمیه کشور) 🔴 تیشه ای بر ریشه ی مخالفان ( اعم از تفکیف و غیر آن) در مقدمه این کتاب (ص۱۳و۱۴) آمده: فلسفه ورزی و فلسفه آموزی اهمیت و سابقه دیرینی در بشری دارد و مواضع گوناگونی در مورد آن اتحاذ شده است. اثر پیش رو در تلاش است تا از منظری فقهی به این بحث چالشی نظر افکند. فلسفه از دیربار موافقان و مخالفانی داشته و این موضع گیری ها معمولا با و تحریم هایی همراه بوده است. این پژوهش در صدد استخراج حکم فقهی فلسفه ورزی (اشتغال به فلسفه و تفکر فلسفی) و تعلیم و تعلم آن (فلسفه آموزی) و پیش از آن توجه به حکم فقهی تأملات عقلانی و نظری و روش قیاسی خارج از محدوده فلسفه های موجود است. این کتاب در سه فصل ساماندهی شده است؛ 🔸 فصل اول به کلیات پژوهش می پردازد که شامل «مفهوم شناسی»، «بیان مسأله» و «پیشینه پژوهش» است. 🔸 فصل دوم، «ادله ممنوعیت» را در دو بخش «ادله عامه» و «ادله خاصه» مطرح و بررسی می کند. 🔸 فصل سوم نیز به بررسی «ادله جواز» در دو بخش «ادله عامه» و «ادله خاصه» می پردازد. در بخشی از این کتاب آمده است: «همان طور که در (بیان مسأله) گفته شد، پژوهش حاضر در صدد بررسی فقهی سه سطح از فعالیت و رفتار اختیاری مکلفان یعنی (فلسفه ورزی)، (آموزش فلسفه) و ((یادگیری فلسفه)) در چهار قلمرو (تأملات عقلانی)، (فلسفه ی)، (فلسفه اسلامی) و (کاربرد روش فلسفی در فهم دین) است. به این منظور، دیدگاه های مخالفان، طبقه بندی و سخنان آن ها باز سازی و حتی در مواردی برای مستدل سازی برخی از ادعاها (که به شکل فقهی مستدل نشده اند) درباره حرمت (تأملات عقلانی)، (فلسفه ورزی) و (یادگیری فلسفه) در قلمرو (فلسفه یونانی) ، (فلسفه اسلامی) و (کاربرد این روش در فهم دین) به دلیل های (قواعد عامه)، ()، و (شهرت بین اصحاب) استناد کرده ایم و به رغم تلاش، دلیل قرآنی قابل توجهی بر ممنوعیت (حرمت یا کراهت) تأملات عقلانی، فلسفه ورزی و فلسفه آموزی، در متون مخالفان نیافته ایم. ♦️ کانال فلسفه اسلامی:‌ ✅ @feghheakbar
استاد #رحیم_پور_ازغدی: ما فقیه بدون بصیرت داریم و داشتیم ... ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar