فقه ولایت
🌿وسائط فیض5️⃣
💬 امام سجاد علیهالسلام:
📜 «إِنَّ اللهَ يُقَسِّمُ فِي ذَلِكَ الْوَقْتِ أَرْزَاقَ الْعِبَادِ وَعَلَى أَيْدِينَا يُجْرِيهَا؛ همانا خداوند در بینالطلوعَین روزی بندگان را تقسیم میکند و آن را بر دستان ما جاری میسازد» (بصائر الدّرجات، ص ۳۴۳).
🔖 فقه حدیث:
🌅 رزق و روزی مخلوقات از عمدهترین و عامترین فیوضات الهی برای جمیع موجودات عالَم امکان محسوب میشود که در این روایت شریف و عرشی تقسیم آن از جانب خداوند سبحان و جریان آن در عالَم بر دستان اهلبیت علیهمالسلام دانسته شده است،
🌿 که به خوبی وساطت فیض آن حضرات را در امر ایصال ارزاق بندگان به اثبات میرساند و آنگاه که وساطت فیض اهلبیت علیهمالسلام در امری مانند رزق و روزی که بسیار عام و گسترده است به اثبات رسد، وساطت ایشان در سایر فیوضات الهی نیز بیشک به اثبات خواهد رسید.
🌾 لازم به ذکر است که رزّاقیت حضرات معصومین علیهمالسلام به تَبَع از رزّاقیت ذات باریتعالی محقق میشود و هیچ گاه مراد از این سخن، استقلال معصومین علیهمالسلام در امر رزّاقیت نیست.
📃 کما اینکه در حدیث شریف، عبارت «إِنَّ اللهَ يُقَسِّمُ» اشاره به رزّاقیت ذاتی پروردگار دارد و عبارت «وَعَلَى أَيْدِينَا» رزّاقیت تَبَعی و ظِلّی حضرات معصومین علیهمالسلام را یاد آور میشود.
📝 پس مفاد این روایت آن است که حضرات اهلبیت علیهمالسلام به ارادۀ الهی ارزاق مخلوقات را میان ایشان تقسیم و توزیع میکنند.
✅ و نیز در این حدیث فعل مضارع «يُجْرِيهَا» که دلالت بر استمرار دارد، اثبات میکند که این توزیع و تقسیم مستمر و علی الدوام است نه مقطعی و پاره وقت، لذا این حدیث شریف به خوبی مُثبِت مقام وساطت فیض اهلبیت علیهمالسلام خواهد بود.
🔹اقتباس از مبانی فقهالمعارفی استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #کلام_ناب #وسائط_فیض #ولایت_تکوینی
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🗓 ۲۳ ذیالقعده، روز زیارتی مخصوص حضرت علیبنموسی الرضا علیهماالسلام
💬 توصیۀ استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف در خصوص زیارت حضرت ثامنالحُجج علیهالسلام
🔰اهل معنا زیارت را اینگونه تعریف کردهاند: «حُضُورُ الزَّائِرِ عِنْدَ الْمَزُورِ؛ حضور زائر نزد کسی که زیارت میشود».
📃 این مفهوم همان است که در اذن دخول شهادت میدهیم که شما جایگاه ما را میدانید، کلام ما را میشنوید و سلام ما را جواب میگویید: «يَرَوْنَ مَقَامِي وَيَسْمَعُونَ كَلَامِي وَيَرُدُّونَ سَلَامِي» (البلد الأمين، ص۲۷۶).
🔍 اگر ما در آن مشهد اعظم حاضر به محضر نشدیم، یقین کنیم که او حاضر و ناظر بر ظاهر و باطن ماست.
📝 توصیۀ حقیر به عزیزان این است که در این سفر معنوی سعی کنید سکوت بیشتری داشته باشید و صحبت به حدّ ضرورت باشد و از هرگونه صحبت لغو اعراض نمایید و در خلوت باطنی خود در حول این سؤالات تفکر کنید:
🤔 من کیستم؟ به کجا آمدهام و در محضر چه کسی حاضر شدهام؟
✅ بیشک اگر این امور رعایت شود، لطافت معنوی در فضای زیارت حاکم میشود.
#️⃣ #امام_رضا #زیارت_مخصوص #حدیث_ناب #توصیه
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🌍 دحو الارض و زیارت رئوف آل محمّد صلّیاللهعلیهوآله
🕋 نظر به اینکه ۲۵ ذیالقعده روز دحوالارض، یعنی روز گسترش زمین از زیر کعبه معظمه است،
🕌 افضل اعمال مستحبۀ این روز، به افادۀ مرحوم سیّدالحکماء، جناب «میرداماد» رحمهالله همانا زیارت رئوف و وَدودِ آلمحمّد، مولانا علیّبن موسی الرّضا علیهمالسلام است.
📖 در زیارتی که معروف به «زیارت جوادیّه» است، به حضرت شمس الشّموس، انیس النّفوس، حضرت رضا علیهالسلام این گونه سلام میدهیم:
📜 «اَلسَّلَامُ عَلَى شُهُورِ الْحَوْلِ وَعَدَدِ السَّاعَاتِ وَحُرُوفِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فِي الرُّقُومِ الْمُسَطَّرَاتِ، السَّلَامُ عَلَى إِقْبَالِ الدُّنْيَا وَسُعُودِهَا وَمَنْ سُئِلُوا عَنْ كَلِمَةِ التَّوْحِيدِ فَقَالُوا نَحْنُ وَاللَّهِ مِنْ شُرُوطِهَا، السَّلَامُ عَلَى مَنْ يُعَلَّلُ وُجُودُ كُلِّ مَخْلُوقٍ بِوِلَائِهِمْ؛
🙋🏻♂️ سلام بر ماههای سال و شمارِ ساعات و حروف «لاالهالاالله» در شمارش نوشتهها! سلام بر مایۀ فرخندگی و خجستگیهای جهان و بر کسانی که چون از ایشان دربارۀ «کلمۀ توحید» پرسیدند، گفتند:
«به خدا سوگند ما از جمله شرطهای آنیم»! سلام بر کسانی که هستیِ هر آفریدهای به ولایت ایشان بسته است». (بحار الأنوار، ج۹۹، ص۵۴)
#️⃣ #کلام_ناب #دحوالارض #امام_رضا #حدیث_ناب
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ
📝 از معاویة بن عمّار روایت شده: خدمت امام صادق علیهالسلام عرض کردم: چون به زیارت حضرت امام حسین علیهالسلام بروم چه بگویم؟ فرمود: بگو:
📜 یَا أَبَا عَبْدِ اللهِ لَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَكَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ شَرِكَ فِي دَمِكَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ بَلَغَهُ ذَلِكَ فَرَضِيَ بِهِ إِنَّا إِلَى اللهِ مِنْ ذَلِكَ بَرِيءٌ.
☑️ ای اباعبدالله، خدا لعنت کند کسی که تو را کشت، خدا لعنت کند کسی که در خونت شریک شد و خدا لعنت کند کسی را که خبر قتل تو به او رسید و به آن خشنود شد، همانا ما به سوی خدا از آنان بیزارم.
📚كامل الزيارات، ص۲۰۵
#️⃣ #سیدالشهداء #شب_جمعه #زیارت
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد
امام صادق علیهالسلام میفرمایند:
📜 إنَّ اللهَ تَعَالَى آخَى بَيْنَ الْأَرْوَاحِ فِي الْأَظِلَّةِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْأَبْدَانَ بِأَلْفَيْ عَامٍ، فَلَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لَوَرِثَ الْأَخُ الَّذِي آخَى بَيْنَهُمَا فِي الْأَظِلَّةِ، وَلَمْ يَرِثِ الْأَخُ مِنَ الْوَلَادَةِ.
🫂 همانا خدای متعال در ملکوت، دو هزار سال پیش از آنکه بدنها را بیافریند، بین ارواح برادری برقرار کرده است؛ پس آن هنگام که قائم ما اهلبیت علیهمالسلام به پا خیزد (و حکومت عدل الهی را بپا سازد)، آن برادری که بین ایشان در ملکوت برادری برقرار شده است، از یکدیگر ارث میبرند، اما آن برادری که از ولادت باشد، موجب ارث بردن نمیشود.
📚الاعتقادات، ص ۴۸
🔖 بیان استاد:
🌸 امام زمان عجّلاللهفرجه در عصر ظهور موفور السرور خویش، مأمور به اجرای احکام واقعیّهاند: «وَإِنَّ الدِّينَ لَواقِعٌ؛ همانا دین، بیشک واقع خواهد شد» (ذاریات/ ۶).
✅ لذا در آن دوران، بواطن نظامینِ تشریع و تکوین ظاهر میشود، و از جمله امور باطنیّه اینکه احکام روح و باطن بر احکام جسم و ظاهر غالب میشود، و اساساً این سیر تکاملی با صیرورت انسان یعنی شدن و فعلیت او منطبق است؛ زیرا بدنْ شأنی و طوری از شئون و اَطوار روح قدسیّه و نفس ناطقه است.
🔍و معالأسف این امور در آن ایام بر افراد ضعیفالایمان چنان صعب و ثقیل میآید که طبق روایات برایش «یَأْتِی بِدِینٍ جَدِیدٍ؛ دین جدید آورده است» میگویند.
#️⃣ #جمعه #امام_زمان #حدیث_مهدوی
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🕋 تمامیت حج
📑 ویژه برنامهای به مناسبت ایّام و موسم حج
مباحثی معرفتی در خصوص ارتباط حج با ولایت ائمۀ اطهار علیهمالسلام
🔖 اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #فقه_الحدیث #حج #ولایت #تمامیت_حج
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🕋 تمامیت حج 📑 ویژه برنامهای به مناسبت ایّام و موسم حج مباحثی معرفتی در خصوص ارتباط حج با ولایت ائم
🕋 تمامیّت حج1️⃣
📃 فریضۀ مقدّسۀ حج مثل دیگر احکام شرعیّه قِشر و لُبّ دارد: «وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ للهِ؛ و براى خدا حجّ و عمره را به پايان رسانيد» (بقره/ ۱۹۶).
🔸 اهل لغت حج را قصد معنا کردهاند و قصد از مفاهیم تعلّقی ذات اضافی است که طرفین دارد؛ یعنی قاصد و مقصود در آن باید لحاظ شود.
✅ پس در قشر حج حاجی قصد بیت میکند و در لُبّ حج، قصد صاحب بیت مینماید. در واقع مقصود اصلی از این سفر ملکوتی، همانا پیوند با ملکوت امام علیهالسلام در مجلایِ خویشتنِ خویشِ عالی انسان است که شریعت اَطهر، مُبیّن مناسک ولایت است و احکامْ مجعول بالعرضاند و مقصود بالذات، اتصال و اتحاد با صاحب ولایت مطلقۀ الهیّه است. همان گونه که امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند:
📜 «الْإِمَامُ دَلِيلٌ لِلْقَاصِدِينَ وَمَنَارٌ لِلْمُهْتَدِينَ وَسَبِيلُ السَّالِكِينَ وَشَمْسٌ مُشْرِقَةٌ فِي قُلُوبِ الْعَارِفِينَ؛
🌿 امام راهنمای قاصدان و روشنیبخش هدایتجویان و راهِ راهپیمایان و خورشید درخشان در قلبهای عارفان است» (📚 مشارق أنوار الیقین، ص ۱۷۷ و به نقل از آن در بحار الأنوار، ج ۲۵، ص ۱۷۰).
🔹اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #فقه_الحدیث #حج #ولایت #تمامیت_حج
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🕋 تمامیّت حج1️⃣ 📃 فریضۀ مقدّسۀ حج مثل دیگر احکام شرعیّه قِشر و لُبّ دارد: «وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَا
🕋 تمامیّت حج2️⃣
🌅 مؤمنین در ماه مبارک رمضان بهحسب زمان و در مناسک حج بهحسب مکان، ضیوف الرحمن میشوند و در واقع خدای سبحان میزبان و ایشان میهمانان عزیزشده خواهند بود.
❇️ در قبالش فقط یک مورد است که خدای منّان، میهمان و مؤمنین میزبان حقتعالی میشوند و آنْ فوق زمان و مکان و هنگامۀ دلشکستگی است: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ؛ من نزد دلهای شکسته هستم» (مُنية المُريد، ص ۱۲۳).
✅ و این حقیقتْ رهاورد و نتیجۀ این دو میهمانی است.
🔖 ناگفته نماند که دلشکسته وقتی منزلِ نزولِ اِجلالِ حقتعالی شد، بیتردید تجلیگاه ساحت قدس ولایت میشود، چرا که فرمودند: «الْقَلْبُ حَرَمُ اللهِ فَلَا تُسْكِنْ حَرَمَ اللهِ غَيْرَ اللهِ؛ قلب حرم خداست، پس در حرم خدا غیر خدا را ساکن نکن» (جامع الأخبار، ص ۱۸۵)
🔸 و نیز: «قُبورُنا قُلُوبُ شِیعَتِنا؛ قبور ما در قلبهای شیعیان ماست» ،
📃 «وَفِي قُلُوبِ مَنْ وَالاهُ قَبْرُهُ؛ قبر او در قلبهای دوستداران اوست» (زاد المعاد، ص ۵۱۱).
🔹اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #فقه_الحدیث #حج #ولایت #تمامیت_حج
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
31.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤 آزمون شیعه
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّهالوارف
🗓شهادت امام جواد علیهالسلام/۱۴۰۱
#️⃣ #کلام_ناب #فقه_الحدیث #امام_جواد #شهادت
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
41.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 رکنُ التّوحید
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّهالوارف
🗓شهادت امام جواد علیهالسلام/۱۴۰۱
#️⃣ #کلام_ناب #فقه_الحدیث #امام_جواد #شهادت
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🕋 تمامیّت حج2️⃣ 🌅 مؤمنین در ماه مبارک رمضان بهحسب زمان و در مناسک حج بهحسب مکان، ضیوف الرحمن میش
🕋 تمامیّت حج3⃣
🔰 خدای سبحان را دو ضیافت است: یکی ضیافت عمومی که مقیّد به زمان است و ماه مبارک باشد، و دیگری ضیافت خصوصی که مقیّد به مکان است و مناسک حج باشد که آن مهمانی عامْ سالی یک ماه روزهاش واجب است و این مهمانی خاصْ تمام عمر فقط یکمرتبه وجوب مییابد.
✅ خدای متعال ضیافت عمومی را مقدمه میسازد از برای ضیافت خصوصی، و مهم اینکه تمامیت ضیافت خصوصی در حج بیتالله الحرام همانا پیوند و لقا به ملکوت امام معصوم علیهالسلام است.
📜«تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَامِ؛ تمامیّت حجّ دیدار امام علیهالسلام است» (الكافی، ج ۴، ص ۵۴۹).
🔖پس دریاب اتصال و ارتباط با ولیّالله الأعظم، غایةُ الغایات این دو ضیافت است.
🔹اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #فقه_الحدیث #حج #ولایت #تمامیت_حج
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
هدایت شده از فقه ولایت
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌼✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
🌼✨🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌼✨🌼
🌼
📜 لوْ لَا أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى خَلَقَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ لِفَاطِمَةَ مَا كَانَ لَهَا كُفْوٌ عَلَى ظَهْرِ الْأَرْضِ مِنْ آدَمَ وَمَنْ دُونَهُ؛
✅ اگر خداى تبارک و تعالى اميرالمؤمنين عليهالسلام را براى فاطمه علیهاالسلام نمىآفريد، در روى زمين، از آدم گرفته تا هر بشرى بعد از او، همتایی برای فاطمه علیهاالسلام وجود نداشت (الكافي: ج۱، ص ۴۶۱).
🗓 در تاریخ عقد ازدواج نورَین نَیّرَین مولا امیرالمومنین و صدّیقۀ کبری علیهماالسلام اختلافات کثیری وجود دارد و قریب به 15 قول در آن مطرح است.
3️⃣ مبدأ این اختلافات آن است که این تزویج نورانی در سه مرحله واقع شده است: ابتداء عقد آسمانی و ملکوتی در ماه مبارک رمضان، (کشف الغُمّة: ج۱، ص۳۶۴). سپس عقد زمینی و مُلکی که ۴۰ روز پس از عقد آسمانی بوده است، (مناقب ابن شهرآشوب: ج۳، ص۳۴۹) و در نهایت ازدواج.
📌به هر حال، از میان این اقوال، اوّل ذیالحجّه و ششم آن مشهورتر است و به دلیل فقدان دلیل ترجیح، هیچ یک از این دو تاریخ بر دیگری ترجیحی ندارد.
📚 منابع:
1️⃣ #الكافي (شیخكلينىّ). ۸جلد، چاپ چهارم، تهران: دارالكتب الإسلاميّة، ۱۴۰۷ق.
2️⃣ #كشف الغُمَّة (إربلی). ۲جلد، تبريز: بنیهاشم، ۱۳۸۱ق.
3️⃣ #مناقب آل أبيطالب (ابن شهر آشوب). ۴جلد، قم: علّامه، ۱۳۹۷ق.
#️⃣ #امیرالمومنین #حضرت_زهرا #ذی_الحجه #تحقیق_تاریخی
♦️ما را در اینستاگرام دنبال کنید...
🆔 @feghhevelayat